КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)
Збір за забруднення навколишнього природного середовища
Відносини, пов'язані з утворенням, збиранням, заготівлею, перевезенням, зберіганням, обробкою (переробкою), утилізацією, видаленням, знешкодженням та захороненням відходів, що утворюються в Україні, перевозяться через її територію, вивозяться з неї, а також з перевезенням, обробкою та утилізацією відходів, що ввозяться в Україну як вторинна сировина, встановлення збору за забруднення навколишнього природного середовища регулюються законами № 1264-ХІІ й № 187/98-ВР та іншими нормативно-правовими актами.
За викиди стаціонарними джерелами забруднення, скиди і розміщення відходів справляється збір за забруднення навколишнього природного середовища на підставі затверджених лімітів (щодо скидів і розміщення відходів) виходячи з фактичних обсягів викидів, скидів і розміщення відходів, нормативів збору та визначених за місцем знаходження цих джерел коригуючих коефіцієнтів.
Ліміти на розміщення відходів визначаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Дозвільний документ щодо лімітів на утворення та розміщення відходів без заповнення класу небезпеки відходів, невизначеного місця розміщення або передачі є нечинним. Власник відходів повинен визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також за погодженням із спеціально уповноваженими органами виконавчої влади у сфері поводження з відходами - ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища та здоров'я людини і надати цю інформацію до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері поводження з відходами.
ПИТАННЯ. 1. Підприємство затвердило дозвіл на розміщення відходів із запізненням на шість місяців. Як у цьому випадку визначається розмір збору за забруднення навколишнього природного середовища та чи сплачуються штрафні санкції?
ПИТАННЯ. 2. У підприємства в процесі виробництва утворюються відходи усіх класів небезпеки в незначній кількості, і збір за забруднення навколишнього природного середовища за них не перевищує 10 грн. на рік, тому підприємство звільняється від отримання лімітів на розміщення відходів. Якщо у підприємства за підсумками року збір за розміщення відходів усіх класів небезпеки перевищує 10 грн., у якому розмірі нараховується збір - однократному чи п'ятикратному?
ПИТАННЯ. 3. Підприємство в жовтні 2007 р. отримало дозвіл на розміщення відходів на 2008 рік. У липні 2008 р. внаслідок пожежі на підприємстві утворилися додаткові відходи усіх класів небезпеки, які розміщувалися на території підприємства протягом III кварталу. Окремий дозвіл на розміщення відходів (ліміт на розміщення відходів) їх власник передбачає одержати із запізненням. Як обчислити і сплатити суму збору за забруднення навколишнього природного середовища, а також скласти податковий розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища за 9 місяців 2008 p.?
ПИТАННЯ. 4. Товариство на підставі договору, укладеного з Інститутом овочівництва і баштанництва, придбало дизельне паливо у кількості 1000 л та насіння у кількості 260 кг і передало інституту без оплати згідно з актом приймання-передачі для проведення передпосівної культивації сівби транспортними засобами (трактором, культиватором), які належать інституту. Списання дизельного палива на витрати товариства здійснюється згідно з актом виконаних робіт. Тобто товариство купує та списує на витрати дизельне паливо, не маючи на балансі ніяких транспортних засобів. Чи повинно товариство сплачувати збір за забруднення навколишнього природного середовища?
ПИТАННЯ. 5. Як скласти податковий розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища власникам побутових відходів, що уклали договори на розміщення відходів з підприємствами комунального господарства і звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів?
ВІДПОВІДЬ. 1. Статтею 39 Закону № 187/98-ВР зазначено, що за розміщення відходів із суб'єктів підприємницької діяльності стягується плата. Розмір плати встановлюється на підставі нормативів, що розраховуються на одиницю обсягу утворених відходів, залежно від рівня їх небезпеки та цінності території, на якій вони розміщені. За понадлімітне розміщення відходів плата стягується у підвищеному розмірі.
Збір за забруднення навколишнього природного середовища справляється, зокрема, за розміщення відходів (п. 2 Порядку № 303 та п. 1.4 Інструкції № 162/379).
Об'єктом обчислення збору є обсяги відходів, що розміщуються у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах (абзац другий п. 3.1 Інструкції № 162/379).
Суми збору, який справляється за розміщення відходів, обчислюються платниками самостійно щокварталу наростаючим підсумком з початку року на підставі затверджених лімітів, виходячи з фактичних обсягів розміщення відходів, нормативів збору, наведених у таблиці 1.9 додатка 1 до Порядку № 303, та коригуючих коефіцієнтів, наведених у таблицях 2.4, 2.5 додатка 2 до Порядку.
Ліміти на утворення та розміщення відходів визначаються в Порядку № 1218.
Відповідно до цього Порядку ліміт на розміщення відходів - це обсяг відходів (окремо для кожного класу небезпеки), на який у власника відходів є дозвіл на їх розміщення, виданий органами Мінприроди України на місцях. Понадлімітне розміщення відходів - виявлений у власника обсяг відходів, на які у нього немає дозволу на розміщення і які підлягають обов'язковому розміщенню за окремим дозволом органів Мінекоресурсів України на місцях.
У разі відсутності у платників збору затверджених в установленому порядку лімітів розміщення відходів усі обсяги забруднення вважаються понадлімітними і збір обчислюється та сплачується у п'ятикратному розмірі (п. 8 Порядку № 303, п. 5.4 Інструкції № 162/379).
Відповідальність за правильність визначення нормативів утворення відходів, визначення лімітів утворення та розміщення відходів, несвоєчасне затвердження або незатвердження лімітів утворення та розміщення відходів несе власник відходів (п. 20 Порядку № 1218).
Таким чином, підприємство, яке із запізненням (шість місяців) затвердило дозвіл на розміщення відходів і при цьому здійснювало розміщення відходів без відповідних дозволів (лімітів) на розміщення відходів, має обчислювати та сплачувати суми збору за забруднення навколишнього природного середовища у п'ятикратному розмірі.
У разі порушення підприємством вимог податкового законодавства штрафні санкції (штрафи) накладаються податковим органом у випадках та розмірах, визначених ст. 17 Закону № 2181-III.
ВІДПОВІДЬ. 2. Відповідно до п. «г» ст. 17 Закону № 187/98-ВР суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані на підставі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку.
Водночас згідно зі ст. 8 Закону № 996-XIV підприємство самостійно визначає облікову політику, а також розробляє систему і форми внутрішньогосподарського обліку, звітності і контролю господарських операцій. У зв'язку з цим матеріально-сировинний баланс виробництва має фіксувати на підприємстві первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються у процесі виробництва, за відповідною формою облікового документа підприємства.
Власники відходів, які здійснюють лише їх розміщення до 1 квітня, а власники відходів, які утворюють і розміщують їх на своїй території, - до 1 червня поточного року подають до органів Мінекоресурсів України на місцях заяви на одержання дозволу на розміщення відходів у наступному році (п. 12 Порядку № 1218). Перелік документів, які додаються до заяви на одержання дозволу на розміщення відходів у наступному році, визначено п. 12 Порядку № 1218.
З метою правильного обчислення сум збору за забруднення навколишнього природного середовища у поточному році підприємство має планувати діяльність на поточний рік виходячи з умов виробничої діяльності за попередній рік, зокрема скласти матеріально-сировинний баланс виробництва на поточний рік, та обчислити втрати виробництва у поточному році виходячи з фактичного обсягу розміщення відходів та сум сплаченого збору за минулий податковий (звітний) період (календарний рік).
Тобто на підставі вищезазначеної інформації та відповідно до вимог чинного законодавства підприємству можна здійснити попередні розрахунки сум податкового зобов'язання щодо збору до початку наступного податкового (звітного) періоду (календарного року) та визначитися, чи належатиме він до відповідної категорії власників відходів, які звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів, для яких платежі за розміщення відходів усіх класів небезпеки не перевищують 10 грн. на рік.
Щоб уникнути порушення платником збору вимог чинного законодавства, потрібно пам'ятати, що відповідальність за правильність визначення нормативів утворення відходів, визначення лімітів утворення та розміщення відходів, несвоєчасне затвердження або незатвердження лімітів утворення та розміщення відходів несе власник відходів (п. 20 Порядку № 1218).
Якщо суми збору за забруднення навколишнього природного середовища за розміщення відходів за результатами діяльності підприємства за квартал, півріччя, 9 місяців, рік становитимуть понад 10 грн., то підприємство має сплачувати збір у п'ятикратному розмірі. У разі якщо суми збору за результатами діяльності підприємства за квартал, півріччя, 9 місяців, рік становитимуть менше або дорівнюватимуть 10 грн., то підприємство повинно сплачувати збір в однократному розмірі.
ВІДПОВІДЬ. 3. Відповідно до частин другої і третьої п. 18 Порядку № 1218 у разі утворення відходів, що перевищують обсяги затверджених лімітів, власник відходів повинен одержати на них окремий дозвіл. Для одержання такого дозволу власник відходів повинен подати до органів Мінприроди України на місцях техніко-економічне обгрунтування утворення додаткових обсягів відходів, а також довідку щодо можливості їх екологічно безпечного розміщення.
При цьому в п. 19 Порядку № 1218 зазначено, що власник відходів має право протягом шести місяців після затвердження лімітів на утворення та розміщення відходів звернутися з клопотанням про його перегляд. Підставами для перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів можуть бути:
використання у виробництві нових видів сировини, матеріалів;
випуск нових видів продукції (робіт, послуг);
удосконалення технологічних процесів, устаткування тощо;
укладання додаткових договорів (контрактів) на передачу відходів іншим власникам.
Органи Мінприроди України на місцях за потреби протягом установленого терміну переглядають ліміти на утворення та розміщення відходів,
За відсутності у платників збору затверджених в установленому порядку лімітів на розміщення відходів усі обсяги забруднення вважаються понадлімітними і збір обчислюється та сплачується у п'ятикратному розмірі (п. 8 Порядку № 303, п. 5.4 Інструкції № 162/379).
Враховуючи те, що чинним природоохоронним та податковим законодавством не передбачено пільгових умов при обчисленні сум збору за забруднення навколишнього природного середовища в разі дії обставин неперероборної сили (наприклад, пожежі), підприємство має обчислити і сплатити суму збору за фактично розміщені обсяги відходів, що розміщувалися на території підприємства протягом кварталу у п'ятикратному розмірі та відповідно скласти податковий розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища з урахуванням нарахування збору в цьому розмірі, хоча в нього буде окремий дозвіл на розміщення відходів (ліміт на розміщення відходів) із запізненням.
Водночас відповідно до чинного податкового законодавства платник збору має право здійснити уточнення сум податкових зобов'язань на період до закінчення відповідного податкового (звітного) періоду (квартал, півріччя, 9 місяців та рік) та скласти податковий розрахунок збору з виправленими показниками, в тому числі у разі, якщо у податковому (звітному) періоді змінюється об'єкт оподаткування у зв'язку з дією обставин неперероборної сили (наприклад, пожежі).
ВІДПОВІДЬ. 4. Відповідно до п. 2.1 Інструкції № 162/397 платниками збору є суб'єкти господарювання незалежно від форм власності, включаючи їх об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади; бюджетні, громадські та інші підприємства, установи та організації; постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи в Україні; громадяни, які здійснюють на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище та розміщення відходів.
Об'єктом обчислення збору для пересувних джерел забруднення є обсяги фактично використаних видів пального, внаслідок спалення яких утворюються забруднюючі речовини (абзац другий п, 3.1 Інструкції № 162/379).
Підставою для сплати збору може бути підтверджений факт експлуатації джерела забруднення (використання транспортних засобів тощо) та здійснення викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин на території України.
Отже, товариство не повинно сплачувати збір за забруднення навколишнього природного середовища. За даних умов обставини щодо придбання та списання дизельного палива в кількості 1000 л товариством на витрати не враховуються. Платником збору за забруднення навколишнього природного середовища має бути інститут, який безпосередньо здійснює експлуатацію джерела забруднення (трактора, культиватора) і викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин та суміш таких речовин, що утворюються при спаленні використаного дизельного палива. До уваги беруться обставини щодо використання інститутом дизельного палива в кількості 1000 л, який отримано від товариства, з метою виконання робіт (послуг), передбачених укладеним договором.
Щодо правильного обчислення сум збору та визначення фактичних обсягів використаного дизельного палива, внаслідок спалення якого утворюються забруднюючі речовини та суміш таких речовин, то інститут має вести аналітичний облік витрачання на підставі первинних документів, що підтверджують обсяги використання пально-мастильних матеріалів і пробіг транспортних засобів (трактора, культиватора), тобто подорожніх листів відповідної форми, та опосередковано - на підставі договору про надання послуг з вирощування культур та актів виконаних робіт тощо.
ВІДПОВІДЬ. 5. У сфері поводження з відходами існують випадки, коли на умовах договору про передачу побутових відходів від його власника (утворювача) до іншої організації (підприємства комунального господарства) чи за рішенням місцевої державної адміністрації встановлено інший порядок оплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, не передбачений чинним законодавством, у частині його сплати власником побутових відходів, а не підприємством комунального господарства, яке безпосередньо виконує операцію видалення відходу на звалище.
У цьому разі власники побутових відходів, що уклали договори на розміщення відходів з підприємствами комунального господарства, належатимуть до платників збору за забруднення навколишнього природного середовища та сплачуватимуть збір виходячи з фактичних обсягів розміщення відходів, нормативів збору та коригуючих коефіцієнтів, наведених у таблицях 2.4, 2.5 додатка 2 до Порядку № 303 в однократному розмірі.
Власники побутових відходів, що уклали договір на розміщення відходів з підприємствами комунального господарства і звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів, складають розрахунок за правилами, зазначеними у підпунктах 3.3.5 - 3.3.8 Інструкції № 111.
У разі якщо власники побутових відходів, що уклали договори на розміщення відходів з підприємствами комунального господарства і звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів, належать до платників збору та мають сплачувати збір, то у податковому розрахунку їм слід нараховувати суми збору, що розраховуються як добуток значень відповідних рядків за колонками 2, 3, 4 і 5, та зазначати суми збору у колонці 9 рядка 4. Крім того, у підпунктах 3.3.5 - 3.3.7 Інструкції № 111, якими передбачено порядок заповнення колонок 6, 7, 8, у разі, якщо відповідно до законодавства платники - власники відходів звільняються від одержання лімітів на розміщення відходів, у рядках 4.1, 4.2, 4.3 тощо ставиться позначка «х».
Перелік використаних нормативних документів:
Закон України № 187/98-ВР від 05.03.98 р. «Про відходи» (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 996-XIV від 16.07.99 р. «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (зі змінами та доповненнями) № 1264-ХІІ від 25.06.91 р. «Про охорону навколишнього середовища»
Закон України № 2181-III від 21.12.2000 р. «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями)
Постанова Кабінету Міністрів України № 303 від 01.03.99 р. «Про затвердження Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 303)
Постанова Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.98 р. «Про затвердження Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів» (за текстом - Порядок № 1218)
Наказ ДПА України № 111 від 17.03.2005 р. «Про затвердження форми податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища та Інструкції щодо складання податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища» (зареєстровано в Мін'юсті України 01.04.2005 р. за № 357/10637, зі змінами та доповненнями, за текстом - Інструкція № 111)
Наказ Мінекології України № 162/379 та ДПА України від 19.07.99 р. «Про затвердження Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища» (зареєстровано в Мін'юсті України 09.08.99 р. за № 544/3837, зі змінами та доповненнями, за текстом - Інструкція № 162/379)
Володимир ГОРОХОВ,
начальник відділу
адміністрування ресурсних
та неподаткових платежів
та Світлана БОЧАРОВА,
головний державний
податковий ревізор-
інспектор відділу
“Вісник податкової служби України” № 49 грудень 2008
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).
