ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ПОСТАНОВА
12.05.2008 N 8/181

Про зобов'язання вчинити дії
та визнати рішення частково нечинним

Окружний адміністративний суд міста Києва в особі судді Пилипенко О.Є., при секретарі Коваль А.В., за результатами розгляду у відкритому судовому засіданні адміністративної справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Джерело - Д" до: 1. Головного управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради Київської міської державної адміністрації, 2. Київської міської ради про зобов'язання вчинити дії та визнати рішення частково нечинним, ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Головного управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), Київської міської ради про зобов'язання відповідача 1 провести експертну оцінку ринкової вартості нежитлового приміщення загальною площею 192,8 кв. м, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, N 5/31 та визнання нечинним рішення відповідача 2 N 1109/3942 від 01.11.2007 р., прийняте на 5 сесії 5 скликання, в частині визнання такою, що втратила чинність, позиції 14 додатка 3 рішення Київської міської ради від 22.08.2007 N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надання дозволів на укладення договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок".

Позовні вимоги позивача мотивовані тим, що Головне управління комунальної власності в порушення вимог Положення про Головне управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради, затвердженого рішенням Київської міської ради N 584/744 від 10.07.2003 року, та в порушення вимог Порядку передачі майна територіальної громади міста Києва в оренду, яке затверджене рішенням Київської міської ради N 34/91 від 28.09.2006 року, не проведено експертної оцінки ринкової вартості майна, також Позивач зазначає, що Київською міською радою при винесені рішення N 1109/3942 від 01.11.2007 року було порушено норми ст. ст. 26, 59, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) та ст. 19, 144 Конституції України ( 254к/96-ВР ).

Відповідачі належним чином були повідомлені про дату та час судових засідань, докази направлення ухвал суду та повісток знаходяться в матеріалах справи.

Відповідачі в судові засідання не з'являли, не повідомляли суд про причини неприбуття.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до охоронного орендного договору на використання пам'ятки історії та культури від 01.10.94 року ТОВ ВКФ "Джерело-Д" орендує нежитлові приміщення площею 192,8 кв. м. у будинку за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31.

В подальшому ТОВ ВКФ "Джерело-Д" було укладено охоронно-орендний договір N 01/99 від 01.01.99 року нежитлових приміщень площею 192,8 кв. м. у будинку за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31 з Київським науково-методичним центром по охороні реставрації та використанню пам'яток історії, культури і заповідних територій приміщень.

На підставі рішення Київради від 23.12.2003 року N 293/1168 "Про передачу в тимчасове користування на умовах оренди нежилих приміщень, продовження термінів дії договорів оренди нежилих приміщень дозвіл на встановлення пільгової оплати та зміни орендних ставок" між ТОВ ВКФ "Джерело-Д" та Київським науково-методичним центром по охороні реставрації та використанню пам'яток історії, культури і заповідних територій було укладено договір оренди N 01/2004 від 01.01.2004 року нежитлових приміщень площею 192,8 кв. м у будинку за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31.

В зв'язку з закінченням терміну дії договору оренди N 01/2004 від 01.01.2004 року ТОВ ВКФ "Джерело-Д" було підготовлено та подано до Київської міської ради необхідний пакет документи щодо продовження терміну дій договору оренди N 01/2004 від 01.01.2004 року. 22.08.2007 року Київською міською радою 5 скликання на 5 сесії винесено рішення N 148/1982 від 22.08.2007 року, згідно з яким Київська міська рада дозволила ТОВ ВКФ "Джерело-Д" переукласти договір оренди нежитлових приміщень площею 192,8 кв. м у будинку за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31.

22.09.2007 року за вихідним N 3/22 ТОВ ВКФ "Джерело-Д" було направлено до Київського науково-методичного центру по охороні, реставрації та використанню пам'яток історії, культури і заповідних територій пропозицію про укладання договору оренди нежитлових приміщень за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31, площею 192,8 кв. м.

На момент подання позову Головним управлінням комунальної власності м. Києва не проведено оцінку нежитлових приміщень площею 192, 8 кв. м. у будинку за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31, що є порушенням пункту 7 Положення про Головне управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради, затверджене рішенням Київської міської ради N 584/744 від 10.07.2003 року, та пунктів 9.1, 9.2, 9.4 Порядку передачі майна територіальної громади міста Києва в оренду, затвердженого рішенням Київської міської ради N 34/91 від 28.09.2006 року.

01.11.2007 року Київською міською радою 5 скликання на 5 сесії було прийнято рішення N 1109/3942, яким визнано таким, що втратив чинність, абзац 2 пункту 7 текстової частини рішення Київради від 22.08.2007 року N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надавання дозволів на укладення договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок", позивач вказує в позові на те, що зазначене рішення винесене з порушенням вимог ст. ст. 26, 59, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), ст. 144 Конституції України ( 254к/96-ВР ).

З огляду на вказане вище, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі, виходячи з наступного.

22.08.2007 року Київською міською радою було прийняте рішення N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надання дозволів на укладання договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок".

Відповідно до додатка N 3 рішення Київради від 22.08.2007 року N 148/1982 "Перелік суб'єктів господарювання, органам державної влади та органів місцевого самоврядування, яким дозволено переукласти договори оренди нежилих приміщень у будинках та спорудах, які закріплені на праві оперативного управління та господарського відання за закладами охорони здоров'я, культури, соціального захисту та підприємствами торгівлі та ритуального господарства", ТОВ ВКФ "Джерело-Д" було продовжено термін дії договору оренди на 1 рік зі ставкою орендної плати 15%.

Відповідно до пункту 6 Положення про Головне управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради, затвердженого рішенням Київської міської ради N 584/744 від 10.07.2003 року, Головне управління комунальної власності м. Києва здійснює в межах своїх повноважень функцій щодо управління майном комунальної власності територіальної громади м. Києва та державним майном, що передане до сфери управління виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до пункту 7 Положення, Головне управління комунальної власності м. Києва готує пропозиції щодо надання дозволу на передачу в оренду нежилих будинків, приміщень, споруд комунальної власності територіальної громади м. Києва, погоджує проекти договорів оренди; готує в установленому порядку матеріали на розгляд міської комісії по розгляду питань щодо використання нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) комунальної власності територіальної громади м. Києва.

Порядком передачі майна територіальної громади міста Києва в оренду, затвердженого рішенням Київської міської ради N 34/91 від 28.09.2006 року, регулюється організаційно-розпорядчі відносини, пов'язані з передачею в оренду (суборенду) цілісних майнових комплексів, будівель, споруд, приміщень, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Києва, правові відносини між орендодавцем та орендарем щодо використання комунального майна, порядок укладання, припинення та розірвання договору оренди комунального майна.

Відповідно до пункту 9.1 Порядку передачі майна територіальної громади міста Києва в оренду, затвердженого рішенням Київської міської ради N 34/91 від 28.09.2006 року, оцінка об'єкта оренди передує укладенню договору оренди.

Відповідно до пункту 9.2 вищевказаного Порядку, у разі прийняття Київрадою рішення про передачу комунального майна в оренду, Головним управлінням комунальної власності м. Києва в засобах масової інформації оголошується конкурс на відбір експертів-оцінювачів.

Згідно з пунктом 9.4 Порядку, у подальшому для здійснення експертної оцінки ринкової вартості майна для розрахунку орендної плати об'єкта оренди Головне управління комунальної власності м. Києва, в якості замовника, орендар, в якості платника, та експерт-оцінювач - переможець конкурсу, в якості виконавця, укладають тристоронній договір щодо виконання експертизи вартості орендованого майна.

Як вбачається з матеріалів справи Головним управлінням комунальної власності м. Києва не вчинено дій передбачених Порядком передачі майна територіальної громади міста Києва в оренду, щодо оцінки майна, яке передається в оренду зокрема нежитлових приміщень, що знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31, а відтак позивач не може укласти договір оренди вказаних нежитлових приміщень.

Таким чином зважаючи на вищевикладене відповідач - 1 не здійснюючі дій щодо проведення оцінки об'єкта оренди порушує права позивача, щодо користування орендованим нежитловим приміщенням, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31.

01.11.2007 року Київською міською радою на 5 сесії 5 скликання було прийнято рішення N 1109/3942, згідно якого визнано таким, що втратив чинність, абзац 2 пункту 7 текстової частини рішення Київради від 22.08.2007 року N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надання дозволів на укладення договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок", визнано такою, що втратила чинність, позицію 14 додатка 3 до рішення Київської міської ради від 22.08.2007 року N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надання дозволів на укладення договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок".

Відповідно до п. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції ( 254к/96-ВР ) або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Таким чином, рішення N 1109/3942 Київської міської ради прийняте 01.11.2007 року на 5 сесії 5 скликання, відповідно до якого визнано таким, що втратив чинність, абзац 2 пункту 7 текстової частини рішення Київради від 22.08.2007 року N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надання дозволів на укладення договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок", визнано такою, що втратила чинність, позицію 14 додатка 3 до рішення Київської міської ради від 22.08.2007 року N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надання дозволів на укладення договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок" прийнято не на виконання судового рішення, а в односторонньому порядку, не відповідає нормам статті 144 Конституції України ( 254к/96-ВР ) та пункту 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), а тому є незаконним та таким, що підлягає визнанню нечинним.

Крім того, рішення N 1109/3942 Київської міської ради прийняте 01.11.2007 року на 5 сесії 5 порушує права та охоронювані законом інтереси позивача на укладання договору оренди нежитлових приміщень, що знаходиться за адресою м. Київ, вул. Андріївський узвіз, 5/31.

Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Відповідно до статті 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони зокрема на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ), кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Доказів, які б спростовували доводи позивача, відповідач суду не надав.

Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ), в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам, відповідачі не довели правомірності своїх дій.

Таким чином, проаналізувавши матеріали справи та заслухавши пояснення позивача, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню в повному обсязі, а саме, необхідно зобов'язати Головне управління комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради провести експертну оцінку ринкової вартості нежитлового приміщення загальною площею 192,8 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, N 5/31 та визнати нечинним рішення Київської міської ради (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ: 22883141) N 1109/3942 від 01.11.2007 року, прийняте на 5 сесії 5 скликання в частині визнання такою, що втратила чинність, позиції 14 додатка 3 рішення Київської міської ради від 22.08.2007 N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надання дозволів на укладення договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок".

Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ), якщо судове рішення ухвалене на користь, сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з відповідного Державного бюджету України, тому судові витрати підлягають стягненню на користь позивача за рахунок Державного бюджету України ( 107-17 ).

Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 17, 94, 158, 162, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України( 2747-15 ), Окружний адміністративний суд міста Києва ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Головне управління комунальної власності м. Києва (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 10, код ЄДРПОУ 19020407) виконавчого органу Київської міської ради провести експертну оцінку ринкової вартості нежитлового приміщення загальною площею 192,8 кв. м, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Андріївський узвіз, N 5/31.

3. Визнати нечинним рішення Київської міської ради (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ: 22883141) N 1109/3942 від 01.11.2007 року, прийняте на 5 сесії 5 скликання в частині визнання такою, що втратила чинність, позиції 14 додатка 3 рішення Київської міської ради від 22.08.2007 N 148/1982 "Про продовження термінів дії договорів оренди, надання дозволів на укладення договорів суборенди та встановлення пільгових орендних ставок".

4. Судові витрати в сумі 3 грн. 40 коп. присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Джерело-Д" за рахунок місцевого державного бюджету.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження або апеляційної скарги в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ). Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.Є.Пилипенко