КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ

Актуально про марки акцизного збору

На виконання вимог Закону № 107-VІ постановою № 179 з 01.08.2008 р. запроваджено марки акцизного збору нового зразка для алкогольних напоїв залежно від суми акцизного збору, сплаченого за одиницю маркованої продукції, та марки акцизного збору нового зразка для тютюнових виробів.

Незважаючи на неодноразові офіційні коментарі в засобах масової інформації, на адресу ДПА України продовжують надходити запитання від суб'єктів господарювання щодо марок акцизного збору нового зразка, зокрема стосовно мети їх запровадження, різниці між марками нового та попереднього зразків, їх ціни та наслідків від їх запровадження. Щоб уникнути неоднозначного тлумачення цих питань, розглянемо їх детальніше.

На сьогодні надзвичайно гострою соціально-економічною проблемою залишається ситуація на ринку алкоголю.

Динаміка обсягів реалізації марок акцизного збору попереднього зразка для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, виявлення фактів незаконного виробництва підакцизних товарів, використання підроблених марок акцизного збору для їх маркування, вилучення з обігу алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного збору та спирту етилового неденатурованого у 2004 - 2007 роках свідчать про зростання тіньового обігу маркованих підакцизних товарів, використання акцизних марок не за призначенням, виробництво та реалізацію необлікованої продукції та застосування для їх маркування підроблених марок акцизного збору.

Так, темпи росту реалізації марок акцизного збору попереднього зразка для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів як вітчизняного, так і імпортного виробництва порівняно з попередніми роками становили відповідно: у 2004 р. - 111%, у 2005 р. - 110%, у 2006 р. - лише 103%, а у 2007 р. - 103%. При цьому підрозділами податкової міліції у 2005 р. було порушено 1430 кримінальних справ за статтями 204, 216 Кримінального кодексу, в 2006 р. - вже 1680, а у 2007 р. - 1737 таких справ.

Водночас результати експертиз підроблених марок акцизного збору попереднього зразка показують, що вони виготовляються з використанням високошвидкісних способів друку, які застосовуються поліграфічними підприємствами (офсетний, високий друк).

Підроблені марки акцизного збору попереднього зразка мають необхідні засоби захисту: зображення, нанесені фарбами, що змінюють колір у разі впливу високої температури, голографічні смужки високої якості, папір із захисними волокнами, розташованими як на поверхні паперу, так і у товщі паперової маси.

Розходження між підробленими та легальними акцизними марками попереднього зразка практично відсутні, що можливо встановити лише під час лабораторних досліджень з використанням спеціального професійного обладнання та реактивів.

Крім того, недосконалість законодавчої бази не сприяє ефективному контролю з боку держави за сплатою акцизного збору з алкогольних напоїв, унеможливлює нормальне функціонування ринку алкогольної продукції.

Так, виробники горілки та лікеро-горілчаних виробів для маркування продукції використовують однакові марки попереднього зразка з позначеннями “вміст спирту етилового 25% і більше об'ємних одиниць”, а суму акцизного збору з цих видів продукції потрібно сплатити різну - залежно від вмісту в продукції спирту етилового. Тобто, придбаваючи марки на суму акцизного збору, обчислену виходячи з мінімального вмісту спирту (25% об'ємних одиниць), використовують їх для маркування горілки з вмістом спирту 37 - 40% об'ємних одиниць.

Таким чином, вищезазначені фактори (зменшення темпів росту реалізації марок попереднього зразка при збільшенні кількості порушень, високий рівень підроблених марок попереднього зразка, а також мінімізація акцизного збору шляхом використання марок не за призначенням) є основними причинами запровадження нових марок.

Реквізити, що наносяться на марки акцизного збору нового зразка, визначено п. 5 постанови № 567.

Нові зразки марок акцизного збору затверджено постановою № 486.

По-перше, запроваджено єдиний колір акцизної марки для вітчизняної алкогольної продукції.

По-друге, суттєвих змін зазнали реквізити, що наносяться на акцизні марки для маркування алкогольних напоїв вітчизняного та імпортного виробництва. Так, крім наскрізної нумерації на марках, яка складається з двох цифр індексу регіону України за місцезнаходженням виробника продукції, серії та окремого для кожної марки номера, на марки наноситься напис, що складається з початкових літер слів “алкоголь імпортний” (“алкоголь вітчизняний”) - “АІ” (“АВ”), двох двозначних чисел (рік і місяць, у якому вироблено марки), розділених скісними лініями, та зазначається сума акцизного збору, сплачена за одиницю маркованої продукції, з точністю до тисячного знака, яка відповідає сумі, визначеній з урахуванням діючих ставок акцизного збору, міцності продукції та місткості тари. Запровадження позначення на марках акцизного збору суми акцизного збору, сплаченої за одиницю маркованої продукції, дасть можливість попередити використання виробниками алкогольних напоїв марок акцизного збору не за призначенням та мінімізувати податкове зобов'язання з акцизного збору.

І, нарешті, по-третє, змінилися дизайн та голографічний захисний елемент для всіх типів акцизних марок (голографічний захисний елемент “УКРАКЦИЗ 2”).

Суть запропонованих змін захисту полягає у зміні технології виготовлення голографічного захисного елемента акцизних марок, що усуває можливість його підробки та допомагає визначити автентичність марки на місці здійснення контролю з використанням кишенькового приладу через спектральний код голографічного захисного елемента.

Слід зазначити, що гостра потреба у підвищенні ставки акцизного збору на алкогольні та тютюнові вироби, яка аргументується міжнародними тенденціями у цій сфері, безумовно, може призвести до збільшення тіньового ринку такої продукції.

У зв'язку з цим доцільно вжити попереджувальних заходів та розробити систему контролю, за якої жоден виробник не зможе ухилитися від сплати податків.

Саме запровадження нової технології захисту акцизної марки, за допомогою якої миттєво виконуватиметься ідентифікація та з'ясовуватиметься легітимність використання акцизної марки співробітниками контролюючих органів, дасть змогу зупинити поширення контрабандної та контрафактної підакцизної продукції в Україні.

Водночас технологічні та фізико-хімічні показники матеріалів, що застосовуються при виготовленні акцизних марок нового зразка, залишаються без змін порівняно з попередніми, зокрема, папір, спеціальні фарби, розташування голографічного захисного елемента, а також розмір самих марок.

Постановою № 486 внесено зміни до постанови № 926 щодо ціни на марки акцизного збору.

Так, ціна на марки акцизного збору збільшилася в 2,7 раза і становить за одну акцизну марку для алкогольних напоїв 0,103 грн., для тютюнових виробів - 0,055 грн.

Нагадаємо, що вартість однієї марки акцизного збору попереднього зразка для алкогольних напоїв становила 0,037 грн., а тютюнових виробів - 0,022 грн.

Постановою № 926 Мінфіну України надано виключне право змінювати розмір плати за марки акцизного збору з урахуванням індексу інфляції в Україні та підвищувати собівартість їх виготовлення.

За даними Мінфіну України та виробника акцизних марок ДП “Поліграфічний комбінат “Україна” з виготовлення цінних паперів”, збільшення розміру плати за марки акцизного збору перебуває в межах внутрішнього індексу інфляції в 2003 - 2007 рр., а також спричинено підвищенням витрат на закупівлю сировини та матеріалів, що виготовляються виключно в країнах Європейського Союзу.

Слід зазначити, що з боку виробників алкогольних напоїв і тютюнових виробів ажіотажу при замовленні марок акцизного збору нового зразка поки що не було. Так, кількість замовлених марок нового зразка на серпень та вересень не змінилася порівняно із середньомісячним замовленням марок попереднього зразка.

Крім того, спостерігаються тенденції щодо руйнування вищезазначеної схеми мінімізації акцизного збору шляхом використання марок акцизного збору не за призначенням, тобто придбання акцизних марок на суму акцизного збору з урахуванням мінімального вмісту спирту - 25% об'ємних одиниць, а використання їх для маркування горілки з вмістом спирту 37 - 40% об'ємних одиниць.

Робити висновки про запровадження акцизних марок нового зразка ще досить рано, оскільки марки попереднього зразка мають застосовуватися у виробництві до їх повного використання (до 01.09.2008 р.), а продукція, маркована такими марками, повинна перебувати в обігу до повної реалізації в межах терміну придатності для споживання.

Тому, враховуючи вимоги чинного законодавства, позитивні наслідки від запровадження нових марок можна відслідкувати лише після повного використання акцизних марок попереднього зразка.

Перелік використаних нормативних документів:

Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III (зі змінами та доповненнями, за текстом - Кримінальний кодекс)

Закон України № 107-VІ від 28.12.2007 р. “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (зі змінами та доповненнями)

Постанова Кабінету Міністрів України № 179 від 12.03.2008 р. “Про запровадження марок акцизного збору нового зразка для алкогольних напоїв та тютюнових виробів” (зі змінами та доповненнями)

Постанова Кабінету Міністрів України № 486 від 21.05.2008 р. “Про затвердження нових зразків марок акцизного збору для алкогольних напоїв і тютюнових виробів вітчизняного та імпортного виробництва і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”

Постанова Кабінету Міністрів України № 567 від 23.04.2003 р. “Про запровадження марок акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів” (зі змінами та доповненнями)

Постанова Кабінету Міністрів України № 926 від 20.06.2003 р. “Про розміри плати за марки акцизного збору для алкогольних напоїв та тютюнових виробів” (зі змінами та доповненнями)

Юлія БУТЕНКО,
начальник відділу контролю
за виготовленням
та використанням марок
акцизного збору

“Вісник податкової служби України” № 32 серпень 2008
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 95441 (укр. з бланками звітності)
22600 (рос.), 95442 (рос. з бланками звітності)