КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)

Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ

Механізм внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності визначено Порядком № 442. Надходження збору зараховуються до спеціального фонду державного бюджету і спрямовуються на надання субвенції місцевим бюджетам на будівництво газопроводів-відводів і газифікацію населених пунктів, у першу чергу сільських.

Збір справляється в таких розмірах:

2% - на обсяги природного газу, що постачаються для підприємств комунальної теплоенергетики, теплових електростанцій, електроцентралей та котелень суб'єктів господарювання, зокрема блочних (модульних) котелень (в обсязі, що використовується для надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання, за умови ведення такими суб'єктами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла і гарячої води).

4% - на обсяги природного газу, що постачаються для населення;

12% - на обсяги природного газу, що постачаються для бюджетних організацій та установ, а також промислових та інших суб'єктів господарювання й їх відокремлених підрозділів, що використовують природний газ.

У цій рубриці до вашої уваги пропонуємо роз'яснення щодо ставок збору, який справляється у 2008 р. на обсяги природного газу, що використовується підприємствами хімічної галузі як сировина, та на обсяги, які постачаються для бюджетних організацій.

ПИТАННЯ. 1. Підприємство є постачальником природного газу за договором комісії. Чи повинно таке підприємство сплачувати збір у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ?

ПИТАННЯ. 2. Коли виникають податкові зобов'язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ: за фактом відпуску природного газу споживачам чи за фактом його придбання?

ПИТАННЯ. 3. Які ставки збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності встановлено в 2008 р. для бюджетних організацій і установ, промислових та інших суб'єктів господарювання та їх відокремлених підрозділів, що використовують природний газ?

ПИТАННЯ. 4. Яку ціну природного газу слід зазначати при заповненні розрахунку збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ: ціну придбання чи ціну продажу?

ПИТАННЯ. 5. Які ставки збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності встановлено у 2008 р. на обсяги природного газу, що використовується підприємствами хімічної галузі як сировина за окремим договором купівлі-продажу, що укладається з постачальником, та яким нормативним актом визначено перелік цих підприємств?

ВІДПОВІДЬ. 1. Частиною другою п. 1 Порядку № 442 визначено поняття “тариф” - це ціна природного газу для відповідної категорії споживачів без урахування тарифів на його транспортування та постачання споживачам і суми ПДВ.

Відповідно до глави 69 Цивільного кодексу за договором комісії одна сторона (комісіонер) зобов'язується за дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити один або кілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента. Істотними умовами договору комісії, за якими комісіонер зобов'язується продати або купити майно, є умови про це майно та його ціну. Майно, придбане комісіонером за рахунок комітента, є власністю комітента.

Поняття комісійної плати як суми, що сплачується однією із сторін договору про комісію іншій, яка зобов'язалася за дорученням, за плату та за рахунок першої сторони (комітента) вчинити один або декілька правочинів, є поняттям, що використовується у цивільному законодавстві в частині зобов'язального права. При цьому, як визначено ст. 509 Цивільного кодексу, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити кошти тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, визначених ст. 11 цього Кодексу, наприклад договорів.

Враховуючи наведене, вартість обсягів природного газу, зазначена в частині першій п. 2 Порядку № 442, пов'язана із зобов'язаннями з передачі майна - відпуском обсягів природного газу кожній категорії споживачів у звітному періоді. Водночас дії, пов'язані з виконанням договору комісії, належать до зобов'язань з надання послуги.

Згідно з пп. 2.1.1 п. 2.1 розділу другого Ліцензійних умов однією з умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за нерегульованим тарифом є наявність у ліцензіата (постачальника) договорів купівлі-продажу із власниками природного газу. Тобто на момент відпуску природного газу споживачу постачальник є власником такого природного газу.

Отже, при реалізації газу кінцевому споживачеві за договором комісії власником природного газу є комітент, який сплачує збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ.

ВІДПОВІДЬ. 2. Відповідно до Порядку № 442 платниками збору є суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, які провадять діяльність з постачання природного газу споживачам на підставі укладених з ними договорів. Споживачами е такі категорії: населення, бюджетні організації та установи, підприємства комунальної теплоенергетики, теплові електростанції, електроцентралі та котельні суб'єктів господарювання, в тому числі блочні (модульні) котельні, інші суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, які використовують природний газ для виробництва товарів та надання послуг, на інші власні потреби.

Оскільки об'єктом обчислення збору є вартість природного газу в обсязі, відпущеному кожній категорії споживачів у звітному періоді, яка визначається на підставі актів приймання-передачі газу, підписаних платником та відповідним споживачем (для населення - на підставі облікових документів), з урахуванням відповідного тарифу, то податкові зобов'язання виникають за фактом відпуску природного газу споживачам.

ВІДПОВІДЬ. 3. Постановою № 1401 внесено зміни до Порядку № 442, згідно з якими на обсяги природного газу, що постачаються для бюджетних організацій та установ, промислових та інших суб'єктів господарювання та їх відокремлених підрозділів, які використовують природний газ, збір справляється в розмірі 4%.

Постановою № 111 внесено зміни до Порядку № 442, згідно з якими на обсяги природного газу, що постачаються для бюджетних організацій та установ, промислових та інших суб'єктів господарювання та їх відокремлених підрозділів, що використовують природний газ, збір справляється в розмірі 8%.

Постановою № 346 внесено зміни до Порядку № 442, згідно з якими з 01.06.2008 р. на обсяги природного газу, що постачаються для бюджетних організацій та установ, промислових та інших суб'єктів господарювання та їх відокремлених підрозділів, що використовують природний газ, збір справляється в розмірі 12%.

Таким чином, у 2008 р. на обсяги природного газу, що постачаються для бюджетних організацій і установ, промислових та інших суб'єктів господарювання та їх відокремлених підрозділів у січні - березні, збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ справляється у розмірі 4%, у квітні - травні - 8%, починаючи з червня -12%.

ВІДПОВІДЬ. 4. Пунктом 2 Порядку № 442 визначено, що платниками збору є суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, які провадять діяльність з постачання природного газу споживачам на підставі укладених з ними договорів.

Споживачами є такі категорії: населення, бюджетні організації та установи, підприємства комунальної теплоенергетики, теплові електростанції, електроцентралі та котельні суб'єктів господарювання, в тому числі блочні (модульні) котельні, інші суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, які використовують природний газ для виробництва товарів та надання послуг, на інші власні потреби.

Об'єктом обчислення збору є вартість природного газу в обсязі, відпущеному кожній категорії споживачів у звітному періоді, яка визначається на підставі актів приймання-передачі газу, підписаних платником та відповідним споживачем (для населення - на підставі облікових документів), з урахуванням відповідного тарифу.

Таким чином, при заповненні розрахунку збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для кожної категорії споживачів платнику необхідно розраховувати розмір збору виходячи із ціни продажу (відпускної ціни) природного газу для відповідної категорії споживачів з урахуванням відповідного тарифу.

ВІДПОВІДЬ. 5. Постановою № 1401 установлено збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ у розмірі 0,01% на обсяги природного газу, що використовується підприємствами хімічної галузі як сировина відповідно до окремого договору купівлі-продажу з постачальником. Зазначена постанова набрала чинності з 01.01.2008 р.

Постановою № 111 (набрала чинності з 01.04.2008 р.) установлено, що на обсяги природного газу, що використовується підприємствами хімічної галузі як сировина відповідно до окремого договору купівлі-продажу з постачальником, справляється збір у розмірі 4%.

Постановою № 346 визначено, що з 01.06.2008 р. на обсяги природного газу, що використовується підприємствами хімічної галузі як сировина відповідно до окремого договору купівлі-продажу з постачальником, збір установлено у розмірі 6%.

На виконання п. 2 постанови № 1401 наказом № 158 затверджено перелік хімічних підприємств, які використовують природний газ як сировину у 2008 р. відповідно до окремого договору купівлі-продажу, а саме:

ВАТ “Дніпроазот” (код ЄДРПОУ 05761620);

ВАТ “Рівнеазот” (код ЄДРПОУ 05607824);

ВАТ “Концерн Стирол” (код ЄДРПОУ 05761614);

ВАТ “Одеський припортовий завод” (код ЄДРПОУ 00206539);

ВАТ “Азот” м. Черкаси (код ЄДРПОУ 00203826);

ЗАТ “Сєвєродонецьке об'єднання Азот” (код ЄДРПОУ 33270581).

Таким чином, у 2008 р. на обсяги природного газу, що постачаються підприємствам хімічної галузі як сировина відповідно до окремого договору купівлі-продажу з постачальником у січні - березні, збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ справляється у розмірі 0,01%, у квітні - травні - 4%, починаючи з червня - 6%.

Перелік використаних нормативних документів:

Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-ІV (за текстом - Цивільний кодекс)

Постанова Кабінету Міністрів України №111 від 27.02.2008 р. “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”

Постанова Кабінету Міністрів України №346 від 09.04.2008 р. “Про затвердження фінансового плану та основних показників руху коштів Національної акціонерної компанії “Нафтогаз України” як окремої юридичної особи на 2008 рік та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”

Постанова Кабінету Міністрів України №442 від 11.06.2005 р. “Про затвердження Порядку внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ” (за текстом - Порядок № 442)

Постанова Кабінету Міністрів України № 1401 від 19.12.2007 р. “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”

Наказ Держпідприемництва України №73 від 25.08.2005 р. “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за нерегульованим тарифом” (зареєстровано в Мін'юсті України 22.09.2005 р. за № 1088/11368, за текстом - Ліцензійні умови)

Наказ Мінпромполітики України №158 від 21.03.2008 р. “Про затвердження переліку хімічних підприємств, які використовують природний газ як сировину”

Ганна ФЕДОСЄЄВА,
головний державний
податковий інспектор
відділу адміністрування
рентних платежів та платежів
за користування надрами

“Вісник податкової служби України” № 32 серпень 2008
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 95441 (укр. з бланками звітності)
22600 (рос.), 95442 (рос. з бланками звітності)