КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)
Збір за забруднення навколишнього природного середовища
Автотранспортні засоби у процесі експлуатації здійснюють викиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище.
Єдині правила встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища, а також його стягнення визначено Порядком № 303.
Збір за викиди пересувними джерелами забруднення обчислюється платниками збору самостійно на підставі нормативів збору за ці викиди виходячи з кількості фактично використаного пального та його виду відповідно до таблиць 1.4 - 1.6 додатка 1 та визначених за місцем реєстрації платників коригуючих коефіцієнтів, наведених у таблицях 2.1, 2.2 додатка 2 до Порядку № 303.
Розглянемо, що саме відноситься до поняття пересувних джерел забруднення.
Відповідно до Закону № 2707-ХІІ джерело викиду - це об'єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.
Пунктом 1.15.6 Інструкції № 7 зазначено, що пересувне джерело забруднення атмосфери - транспортний засіб, рух якого супроводиться викидом в атмосферу забруднюючих речовин.
Відповідно до п. 1.10 Правил дорожнього руху, затверджених постановою № 1306, транспортний засіб - це пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. Термін «механічний транспортний засіб» - це транспортний засіб, що приводиться в рух за допомогою двигуна.
Таким чином, до пересувних джерел забруднення відносяться:
Тип 1. Дорожні транспортні засоби:
1.1. Легкові та вантажні автомобілі.
1.2. Автобуси, мікроавтобуси, таксі.
1.3. Мотоцикли та мопеди.
Тип 2. Недорожні транспортні засоби і машини:
2.1. Сільськогосподарські та лісові трактори і машини.
2.2. Промислові та будівельно-дорожні машини.
2.3. Інші механізми.
Тип 3. Повітряні судна.
Тип.4. Плавучі транспортні засоби:
4.1. Кораблі та інші морські судна.
4.2. Річкові судна.
4.3. Пересувні бурові та добувні установки.
Тип 5. Локомотиви.
Проте наявність зазначених автотранспортних засобів ще не є підставою для сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, оскільки відповідно до пп. 3.1 Інструкції № 162/379 об'єктами обчислення збору для пересувних джерел забруднення є обсяги фактично використаних видів пального, у результаті спалення яких утворюються забруднюючі речовини. Тобто збір сплачується не за транспортні засоби, а за викиди забруднюючих речовин цими засобами.
Платниками збору є суб'єкти господарювання незалежно від форм власності, включаючи їх об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади; бюджетні, громадські та інші підприємства, установи і організації; постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи в Україні; громадяни, які здійснюють на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони викиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище (п. 2.1 Інструкції № 162/379).
Розрахунки цього збору подаються платниками органам державної податкової служби протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, за місцем перебування платника збору на податковому обліку. Збір сплачується протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного терміну подання розрахунку збору, також за місцем перебування платника збору на податковому обліку одним платіжним дорученням на рахунки, відкриті в територіальних органах Держказначейства.
Форму податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища та Інструкцію щодо його складання затверджено Інструкцією № 111. Слід звернути увагу на зміни у розрахунку збору та Інструкції щодо складання цього розрахунку, які полягають у тому, що колонки 3 та 4 об'єднано в одну колонку 3, в якій проставляється проіндексований у поточному році норматив, розрахований як добуток базового нормативу збору з урахуванням коефіцієнта 2,373, коефіцієнта 1,116 (коефіцієнт індексу інфляції у 2006 p.), коефіцієнта 1,166 (коефіцієнт індексу інфляції у 2007 р.) та коефіцієнта 1,223 (коефіцієнт індексу інфляції у 2008 р.) у грн. коп. з округленням до двох десяткових знаків.
Крім того, відповідно до змін використане пальне рахується в літрах, а в розрахунку обсяги використаного пального зазначаються у тоннах.
Розглянемо порядок перерахунку бензину із об'єму в масу. Для цього платники розраховують кількість використаного пального за формулою:
Q x Кп
M = -------
1000
де М - маса використаного пального, тонни (т) (округлення значення цього показника здійснюється до трьох десяткових знаків за загальновстановленими правилами);
Q - об'єм використаного пального, л або м3
Кп - коефіцієнт переведення кількості використаного пального, що виражена в об'ємних одиницях (л або м3), у масові одиниці (тонни (т)).
Застосування коефіцієнтів переведення кількості використаного пального, що виражена в об'ємних одиницях (л або м3), у масові одиниці (тонни (т)) у значеннях коефіцієнта Кп для:
бензину - 0,74 кг/л;
дизельного пального - 0,85 кг/л;
зрідженого нафтового газу - 0,55 кг/л;
для стисненого природного газу - 0,59 кг/м3.
Приклад. Підприємство, зареєстроване у м. Києві, у І кварталі 2009 р. використало 1000 л етилованого бензину та 400 л дизельного пального. Розрахуємо суму збору за цей період і відобразимо її у розрахунку.
1. Переведемо літри в тонни і відобразимо отримані дані у колонці 2 «Фактичні обсяги викидів, використаного пального, скидів, розміщення відходів, тонн» рядків 2.1, 2.2, 3 та ін.:
бензин етилований - 1000 х 0,74 кг/л/1000 = 0,74 т;
дизельне пальне - 400 х 0,85 кг/л/1000 = 0,34 т.
2. Розрахуємо норматив збору. У колонці 3 розрахунку зазначаються проіндексовані нормативи збору, розраховані шляхом добутку базових нормативів збору, затверджених додатком 1 до Порядку № 303, станом на 31.12.2006 р. (з урахуванням коефіцієнта 2,373), коефіцієнта 1,116 - індексу споживчих цін (індексу інфляції) за 2006 рік у грн. коп. та коефіцієнта 1,166 (коефіцієнт індексу інфляції у 2007 р.) та коефіцієнта 1,223 (коефіцієнт індексу інфляції у 2008 р.) у грн. коп. з округленням до двох десяткових знаків. Нормативи збору (без індексації), який справляється за викиди в атмосферу забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення, за бензин і пальне становлять 6 грн. і 4,5 грн. відповідно.
Таким чином, норматив збору в І кварталі 2009 р. становить:
бензин етилований - 6 грн. х 2,373 х х 1,116 х 1,166 х 1,223 = 22,66 грн.;
дизельне пальне - 4,5 грн. х 2,373 х х 1,116 х 1,166 х 1,223 = 17 грн.
3. У колонках 4 і 5 проставляємо коригуючі коефіцієнти. У колонці 4 - коригуючі коефіцієнти, наведені в таблиці 2.1 додатка 2 до Порядку № 303; у колонці 5 - коригуючі коефіцієнти, наведені в таблиці 2.2 додатка 2 до цього Порядку. В цьому випадку коригуючі коефіцієнти становлять 1,8 і 1,25.
Обчислимо загальні суми збору, грн. коп. (к. 2 х к. З х к. 4 х к. 5):
бензин етилований - 0,74 х 22,66 х х 1,8 х 1,25 = 37,73 грн;
дизельне пальне - 0,34 х 17 х 1,8 х х 1,25 = 13 грн.
Також зазначимо, що при оренді автотранспортних засобів збір за забруднення навколишнього природного середовища сплачують суб'єкти господарювання, які безпосередньо здійснюють викиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, тобто орендарі авто.
Володимир ГОРОХОВ,
начальник відділу адміністрування
ресурсних та неподаткових платежів
“Вісник податкової служби України” № 13 квітень 2009
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).
