ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
08.10.2007 N 02-14/1545

Депутату Хорольської
районної ради
Квітці Ю.

Про розгляд звернення

Головне контрольно-ревізійне управління України розглянуло Ваше звернення від 22.09.2007 N 03-01/07-53 щодо трактування та застосування норм Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" ( 877-16 ) та повідомляє.

Стосовно питань 1 та 2.

Абзацом другим статті 1 Закону України від 05.04.2007 N 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон N 877) державний нагляд (контроль) визначено як діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства.

При цьому статтею 2 Закону N 877 встановлено обмеження щодо дії цього Закону - його норми не поширюються, зокрема на відносини, що виникають під час здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства та використанням державного та комунального майна.

Відповідно до статті 2 Закону України від 26.01.93 N 2939-XII "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" (далі - Закон N 2939) головним завданням державної контрольно-ревізійної служби є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяття зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності в міністерствах та інших органах виконавчої влади, в державних фондах, у бюджетних установах і у суб'єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах і в організаціях, які отримують (отримували в періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), виконанням місцевих бюджетів, розроблення пропозицій щодо усунення виявлених недоліків і порушень та запобігання їм у подальшому.

Отже норми Закону N 877 не застосовуються органами державної контрольно-ревізійної служби в частині здійснення ними контролю за дотриманням бюджетного законодавства та використанням державного та комунального майна суб'єктами господарювання.

Водночас відповідно до статті 11 Закону N 2939 органи державної контрольно-ревізійної служби за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи, проводять позапланові виїзні ревізії суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені зазначеним Законом до підконтрольних установ.

Так, відповідно до пп. 2.2 Порядку взаємодії між органами державної контрольно-ревізійної служби та органами прокуратури, внутрішніх справ і Служби безпеки України, затвердженого спільним наказом Головного контрольно-ревізійного управління України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України та Генеральної прокуратури України від 19.10.2006 N 346/1025/685/53, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 р. за N 1166/13040, при проведенні позапланової виїзної ревізії на підставі постанови слідчого, прокурора або особи, що проводить дізнання, винесеної для забезпечення розслідування кримінальної справи, або з інших установлених законом підстав, у суб'єкта господарювання, який не віднесено Законом N 2939 до підконтрольних установ, посадові особи служби перевіряють питання використання і збереження фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, стан і достовірність бухгалтерського обліку і фінансової звітності.

При цьому органи державної контрольно-ревізійної служби не проводять ревізій з інших питань, якщо це не передбачено законами, та з питань дотримання вимог законодавства, перевірку яких віднесено до компетенції інших органів державної влади.

Таким чином, органи державної контрольно-ревізійної служби уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності в межах повноважень, передбачених законом.

Стосовно питання 3.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю) визначені Законом України від 05.04.2007 N 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

При цьому основними законодавчими актами, відповідно до яких органи державної контрольно-ревізійної служби здійснюють державний фінансовий контроль, є:

- Закон України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 );

- постанови Кабінету Міністрів України:

від 20.04.2006 N 550 "Про затвердження Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою";

від 25.03.2006 N 361 "Питання проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту";

від 10.08.2004 N 1017 "Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту виконання бюджетних програм";

- спільний наказ Головного контрольно-ревізійного управління України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України та Генеральної прокуратури України від 19.10.2006 N 346/1025/685/53 "Про затвердження Порядку взаємодії органів державної контрольно-ревізійної служби, органів прокуратури, внутрішніх справ, Служби безпеки України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за N 1166/13040;

- наказ Головного контрольно-ревізійного управління України від 26.06.2007 N 136 "Про затвердження Порядку проведення перевірок державних закупівель органами державної контрольно-ревізійної служби", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.07.2007 за N 808/14075.

Заступник Голови С.В.Бєльчик