ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
ЛИСТ
26.12.2008 N 11028
Голові Полтавського
обласного осередку
ВМО "Молодь проти корупції"
Квітці Ю.В.
Про розгляд звернення
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув Ваше звернення від 31.10.2008 року N 09к-12/11, що надійшло від народного депутата України <...> та, в межах компетенції, повідомляє наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" ( 877-16 ) (далі - Закон про контроль) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 2 Закону про контроль ( 877-16 ) визначено, що дія цього Закону ( 877-16 ) поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) органам місцевого самоврядування делегуються повноваження щодо здійснення контролю за належною експлуатацією і організацією обслуговування населення підприємствами торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування і контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.
Статтею 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" ( 586-14 ) (далі - Закон про адміністрації) встановлено, що місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Також, згідно зі статтею 14 Закону про адміністрації ( 586-14 ), місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами.
В статті 16 Закону про адміністрації ( 586-14 ) зазначено, що місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією ( 254к/96-ВР ) і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль.
Відповідно до статті 28 Закону про адміністрації ( 586-14 ), для реалізації наданих повноважень місцеві державні адміністрації мають право, зокрема, проводити перевірки стану додержання Конституції ( 254к/96-ВР ) та законів України, інших актів законодавства органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, керівниками підприємств, установ, організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності і підпорядкування по напрямах, визначених статтею 16 цього Закону ( 586-14 ).
Таким чином, діяльність органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання, шляхом проведення планових та позапланових перевірок, підпадає під сферу дії Закону про контроль ( 877-16 ).
Стосовно Вашого звернення щодо затвердження переліку питань для здійснення планових заходів облдержадміністраціями, повідомляємо, що розроблені облдержадміністраціями проекти регуляторних актів проходять процедуру погодження з територіальними представництвами Держкомпідприємництва, а у випадках, передбачених законодавством, затверджуються розпорядженням облдержадміністрації та наказом представництва Держкомпідприємництва.
Так, зокрема, розпорядженням голови Полтавської обласної адміністрації від 23.01.2008 року N 22 та наказом голови представництва Держкомпідприємництва у Полтавській області затверджений Порядок контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з організації та утримання тоталізаторів, гральних закладів у Полтавській області, пунктом 3.4 якого передбачені питання що перевіряються під час проведення планових заходів контролю за ліцензіатами.
Враховуючи зазначене, пропонуємо, за більш детальною інформацією щодо регуляторної діяльності окремих облдержадміністрацій звернутись до відповідних представництв Держкомпідприємництва. Інформація про реквізити представництв в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі розміщена на офіційному сайті Держкомпідприємництва (www.dkrp.gov.ua).
Щодо Вашого питання, стосовно строків проведення планових заходів державного нагляду (контролю), зазначимо, що проведення планової/позапланової перевірки діяльності суб'єктів господарювання органами місцевого самоврядування та місцевими державними адміністраціями повинно відповідати вимогам Закону України про контроль ( 877-16 ).
Відповідно до Закону про контроль ( 877-16 ), строк здійснення планового заходу не може перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва - п'яти робочих днів, якщо інше не передбачено законом. Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів, якщо інше не передбачено законом.
Отже, зважаючи на те, що в спеціальних законах, якими керуються державні адміністрації строки здійснення заходів державного нагляду (контролю) не визначені, а Закон про контроль ( 877-16 ) встановлює загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю) та регулює порядок проведення планових та позапланових заходів, державні адміністрації мають дотримуватись саме вимог Закону про контроль ( 877-16 ).
Враховуючи, що Закон про контроль ( 877-16 ) за своєю суттю є рамковим, а в процесі його розробки, зокрема, при визначенні строків здійснення планових та позапланових заходів була врахована практика здійснення контрольної діяльності різними центральної органами виконавчої влади, на думку Держкомпідприємництва, строки для здійснення планових заходів визначені в Законі про контроль ( 877-16 ) є досить обгрунтованими.
Слід також зазначити, що питання здійснення держадміністраціями заходів державного нагляду (контролю) не регулюється міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Одночасно повідомляємо, на даний час інформації про порушення вимог Закону про контроль ( 877-16 ) держадміністраціями з приводу порушення строків здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) або завчасне неповідомлення суб'єктів господарювання про проведення таких заходів не надходило.
Голова К.О.Ващенко
