КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 23 липня 2008 р. N 676
Київ
Про затвердження
Державної програми розвитку
еталонної бази на 2009-2010 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству економіки та Міністерству фінансів передбачати кошти для виконання завдань і заходів Програми під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік виходячи з можливостей державного бюджету.
3. Державному комітетові з питань технічного регулювання та споживчої політики подавати щороку до 1 березня Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання Програми.
4. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 1 березня 2006 р. N 228 "Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки" (Офіційний вісник України, 2006 р., N 9, ст. 548).
5. Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2009 року.
Прем'єр-міністр України Ю.ТИМОШЕНКО
Затверджено
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 липня 2008 р. N 676
Державна програма
розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки
Аналіз розвитку еталонної бази
за попередній період та визначення головних проблем
реалізації державної політики в цій сфері
Науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювань у державі, що сприяє захисту інтересів споживачів, підвищенню точності обліку енергоресурсів, посиленню контролю безпеки атомних електростанцій, розвитку міжнародної торгівлі, наукової та виробничої сфери економіки, зокрема у машинобудівній та приладобудівній промисловості, у витратометрії, є еталонна база.
Еталонна база складається з державних первинних та вторинних еталонів одиниць вимірювання, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів (далі - стандартні зразки), стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі - довідкові дані).
Велика кількість різних засобів вимірювальної техніки, що використовуються в усіх галузях економіки, визначає потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання (далі - еталони) та визначення вимог до їх технічних характеристик.
На сьогодні еталонна база містить 58 державних первинних та 66 вторинних еталонів, в той час як для національної економіки необхідно згідно з проведеним аналізом близько 85 державних первинних та 100 вторинних еталонів. Близько 40 відсотків державних еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70-80 відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та метрологічного контролю за інформацією, пов'язаною з відліком часу, потребує постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот, її організаційних структур, що забезпечують єдність вимірювань часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів вимірювальної техніки, що застосовуються в Україні, занесено 1083 типи державних стандартних зразків.
Результати аналізу потреби у застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук, науково-дослідними інститутами та організаціями Мінагрополітики, МОЗ, Мінпромполітики, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність збільшення кількості типів додаткових стандартних зразків.
Для задоволення потреби національної економіки в стандартних довідкових даних відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" ( 113/98-ВР ) утворено Державну службу стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів, яка здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію робіт, пов'язаних з визначенням і впровадженням у практику стандартних та рекомендованих довідкових даних.
Фонд стандартних та рекомендованих довідкових даних включає у кілька десятків разів менше нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним недоліком системи забезпечення єдності вимірювань є відсутність достатньої кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу навколишнього природного середовища.
Використання національної еталонної бази
На сьогодні кількісні показники використання еталонної бази в цілому зросли до таких значень:
на державних первинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 5100 вторинних та робочих еталонів на загальну суму понад 2,1 млн. гривень;
на вторинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 31700 робочих еталонів, високоточних робочих засобів вимірювальної техніки на загальну суму понад 38 млн. гривень;
робочі еталони, які пройшли метрологічну атестацію, передають розміри одиниць вимірювання сотням мільйонів високоточних робочих засобів вимірювальної техніки в усіх галузях економіки, забезпечуючи одержання прибутку до 5-15 гривень на 1 гривню витрат із створення еталонів.
Мета та основні завдання
Мета Програми полягає у забезпеченні задоволення потреб споживачів метрологічних послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань.
Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення державних первинних та вторинних еталонів;
забезпечення функціонування державних еталонів та їх звіряння на міжнародному рівні;
удосконалення технічної бази та забезпечення функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
створення державних стандартних зразків і визначення стандартних довідкових даних.
Для виконання Програми здійснюються заходи, наведені у додатку.
Оцінка фінансових ресурсів,
необхідних для виконання Програми
Відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" ( 113/98-ВР ) роботи, пов'язані з діяльністю та розвитком еталонної бази, підлягають фінансуванню за рахунок коштів державного бюджету.
Обсяг фінансування складається з витрат із:
створення і вдосконалення еталонів, а також необхідних умов функціонування еталонів (спеціалізовані приміщення, спеціальні фундаменти, термостатування приміщень, водо-, тепло-, електропостачання тощо);
забезпечення функціонування еталонів (дослідження метрологічних характеристик, метрологічна атестація, звіряння еталонів із зарубіжними аналогами, проведення регламентних робіт тощо).
У рамках Програми передбачені витрати з утримання та експлуатації державних еталонів, забезпечення стабільності їх метрологічних характеристик, а також витрати, повТязані із звірянням державних еталонів з міжнародними еталонами та національними еталонами інших держав, що є обов'язковою умовою для міжнародного визнання результатів вимірювань і випробувань вітчизняної продукції, для виходу її на міжнародні ринки.
Загальний обсяг фінансування Програми становить 64782,6 тис. гривень, зокрема за роками: 2009 - 38181,7 тис., 2010 - 26600,9 тис. гривень.
Обсяги видатків на виконання передбачених Програмою заходів щороку уточнюються з урахуванням можливостей державного бюджету.
Розрахунок очікуваної ефективності
і строк виконання Програми
Виконання Програми сприятиме розробленню та впровадженню у виробництво нових засобів вимірювальної техніки, які є найпоширенішими в різних галузях науки і техніки, але раніше в Україні не вироблялися, відновленню роботи підприємств, які випускали таку продукцію, а також створенню нових робочих місць, підвищенню якості продукції, виконанню робіт, наданню послуг.
Виконання Програми дасть можливість:
створити 21 і вдосконалити 20 державних первинних еталонів, створити 14 і вдосконалити 5 вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювань у державі;
підвищити точність відтворення одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав, передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 120 типів державних стандартних зразків;
розробити 43 нормативні документи, що визначають стандартні довідкові дані;
забезпечити функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
підвищити рівень національної безпеки;
удосконалити систему технічного регулювання;
створити метрологічну інфраструктуру, що відповідає потребам ринкової економіки;
створити умови для інноваційного розвитку національної економіки;
зменшити витрати матеріальних ресурсів, у тому числі енергетичних, створити умови для впровадження ресурсозберігаючих технологій;
проводити наукові дослідження із створення новітніх технологій;
створити умови для виконання зобов'язань України щодо вступу до СОТ та доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог нормативно-правових актів у сфері метрології;
використовувати сучасні методи вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних технологій;
привести можливості еталонної бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з потребами економіки, науки, суспільства;
посилити контроль за станом охорони здоров'я, безпеки умов праці, якості та безпеки харчових продуктів і лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів);
створити умови для звіряння державних еталонів на міжнародному рівні;
розвивати взаємовигідну міжнародну торгівлю.
Строк виконання Програми - 2009-2010 роки.
Визначення механізму управління
і контролю за ходом виконання Програми
Відповідальним за виконання Програми є Держспоживстандарт, який в установленому порядку визначає виконавців заходів Програми, укладає з ними відповідні договори та здійснює контроль за їх виконанням.
Закупівля робіт за бюджетні кошти здійснюється Держспоживстандартом відповідно до законодавства.
Виконавцями заходів Програми є національно-дослідні інститути, інші наукові установи, організації, визначені на конкурсних засадах.
Держспоживстандарт затверджує перелік робіт з виконання заходів Програми та погоджує його з Мінекономіки, а також проводить аналіз і комплексну оцінку їх результатів, цільового використання коштів, готує та подає Мінекономіки у двотижневий строк після завершення звітного кварталу інформацію про хід виконання Програми.
Додаток
до Програми
ЗАХОДИ
з виконання Державної програми розвитку еталонної бази
на 2009-2010 роки
-----------------------------------------------------------------------------
|Найменування заходу | Наймену-|Значення показника|Прогноз-|У тому числі за |
| | вання |------------------| ний | роками |
| |показника|усього| за роками | обсяг |----------------|
| | | |-----------|фінансо-| 2009 | 2010 |
| | | | 2009| 2010| вих | | |
| | | | | | ресур- | | |
| | | | | | сів, | | |
| | | | | | тис. | | |
| | | | | | гривень| | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|1. Створення і |кількість| 60 | 17 | 43 | | | |
|вдосконалення |еталонів | | | | | | |
|державних первинних | | | | | | | |
|і вторинних еталонів| | | | | | | |
|одиниць вимірювання:| | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|геометричних величин| | | | | 3298,19|1928,19 | 1370 |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|механічних величин | | | | | 4033,51|2433,51 | 1600 |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|параметрів потоку, | | | | | 1379 | 1202 | 177 |
|витрат, рівня, | | | | | | | |
|об'єму речовини | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|тиску | | | | | 2780 | 1630 | 1150 |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|фізико-хімічного | | | | | 779 | 609 | 170 |
|складу і | | | | | | | |
|властивостей речовин| | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|температурних та | | | | | 2002,95| 1522,5 | 480,45|
|теплофізичних | | | | | | | |
|величин | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|одиниць часу і | | | | | 2015 | 1465 | 550 |
|частоти | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|електричних і | | | | |2838,948| 2088 |750,948|
|магнітних величин | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|радіотехнічних та | | | | | 1866 | 1135 | 731 |
|радіоелектронних | | | | | | | |
|величин | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|акустичних величин | | | | | 485,8 | 295,8 | 190 |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|оптико-фізичних | | | | |2574,182|1766,18 |808,002|
|величин | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|характеристик | | | | | 2861,5 | 1795 | 1066,5|
|іонізуючого | | | | | | | |
|випромінювання і | | | | | | | |
|ядерних констант | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|Разом | | | | |26914,08|17870,18| 9043,9|
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|2. Забезпечення |кількість| | 61 | 78 |9352,88 |4452,88 | 4900 |
|функціонування |еталонів | | | | | | |
|державних еталонів | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|3. Звіряння | -"- | | 19 | 20 | 1644 | 744 | 900 |
|державних еталонів | | | | | | | |
|на міжнародному | | | | | | | |
|рівні | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|4. Створення і |кількість| 6 | 5 | 6 | 7374,1 | 3974,1 | 3400 |
|вдосконалення |прецизій-| | | | | | |
|технічної бази |них мір | | | | | | |
|Державної служби | часу і | | | | | | |
|єдиного часу і | частоти | | | | | | |
|еталонних частот | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|5. Створення |кількість| 112 | 47 | 65 | | | |
|державних |стандарт-| | | | | | |
|стандартних зразків:| них | | | | | | |
| | зразків | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|властивостей | | | | | 575 | 475 | 100 |
|матеріалів | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|складу речовин і | | | | | | | |
|матеріалів: | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|- хімічних речовин, | | | | | 1483 | 1033 | 450 |
|реактивів та | | | | | | | |
|продуктів, розчинів | | | | | | | |
|іонів металів і | | | | | | | |
|неметалів та | | | | | | | |
|органічних речовин | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|- пестицидів і | | | | | 330 | 210 | 120 |
|агрохімікатів | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|- продукції | | | | | 525 | 370 | 155 |
|сільськогосподарсь- | | | | | | | |
|кого виробництва, | | | | | | | |
|харчової продукції, | | | | | | | |
|тари і пакування | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|- матеріалів чорної | | | | | 949,54 | 582,54 | 367 |
|металургії | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|- кольорових металів| | | | | 1085 | 725 | 360 |
|і сплавів | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|- руд і концентратів| | | | | 525 | 335 | 190 |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|- палива і | | | | | 130 | 130 | |
|нафтопродуктів | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|6. Створення | -"- | 8 | | 8 | | | |
|державних | | | | | | | |
|стандартних зразків | | | | | | | |
|складу речовин і | | | | | | | |
|матеріалів для: | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|здійснення контролю | | | | | 320 | 230 | 90 |
|за забрудненням | | | | | | | |
|повітря | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|проведення | | | | | 50 | 40 | 10 |
|мікробіологічних | | | | | | | |
|досліджень рідини і | | | | | | | |
|тканини людини | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|Разом | | | | |5972,54 |4130,54 | 1842 |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|7. Визначення |кількість| 20 | 8 | 12 | | | |
|стандартних |стандарт-| | | | | | |
|довідкових даних про| них | | | | | | |
|фізичні сталі, що |довідко- | | | | | | |
|використовуються |вих даних| | | | | | |
|для: | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|забезпечення | | | | | 200 | 150 | 50 |
|точності вимірювання| | | | | | | |
|характеристик | | | | | | | |
|іонізуючого | | | | | | | |
|випромінювання | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|витратометрії та | | | | | 245 | 185 | 60 |
|обліку газів і | | | | | | | |
|розрахунку | | | | | | | |
|показників якості | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|проведення | | | | | 140 | 95 | 45 |
|дослідження ступеня | | | | | | | |
|розчинності у воді | | | | | | | |
|компонентів повітря,| | | | | | | |
|природного газу та | | | | | | | |
|нафти | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|виробництва пластмас| | | | | 175 | 140 | 35 |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|8. Визначення | -"- | 23 | 9 | 14 | | | |
|стандартних | | | | | | | |
|довідкових даних | | | | | | | |
|стосовно: | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|властивостей | | | | | 140 | 140 | |
|конструкційних | | | | | | | |
|матеріалів | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|термодинамічних | | | | | 230 | 155 | 75 |
|властивостей | | | | | | | |
|технічно важливих | | | | | | | |
|газів і рідин | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|властивостей | | | | | 140 | 45 | 95 |
|матеріалів для | | | | | | | |
|сцинтиляційної | | | | | | | |
|техніки | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|властивостей | | | | | 280 | 220 | 60 |
|розчинів для | | | | | | | |
|екологічних | | | | | | | |
|досліджень, | | | | | | | |
|фармацевтики і | | | | | | | |
|хімічних технологій | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|Разом | | | | | 1550 | 1130 | 420 |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|9. Удосконалення |відсотків| 100 | 100 | 100 | | | |
|функціонування | | | | | | | |
|Державної служби | | | | | | | |
|єдиного часу і | | | | | | | |
|еталонних частот, | | | | | | | |
|Державної служби | | | | | | | |
|стандартних зразків | | | | | | | |
|складу та | | | | | | | |
|властивостей | | | | | | | |
|речовин і | | | | | | | |
|матеріалів, | | | | | | | |
|Державної служби | | | | | | | |
|довідкових даних | | | | | | | |
|про фізичні сталі | | | | | | | |
|та властивості | | | | | | | |
|речовин і | | | | | | | |
|матеріалів шляхом: | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|міжрегіональної і | | | | | 9200 | 4500 | 4700 |
|міжгалузевої | | | | | | | |
|координації та | | | | | | | |
|виконання робіт, | | | | | | | |
|спрямованих на | | | | | | | |
|забезпечення єдності| | | | | | | |
|вимірювань часу і | | | | | | | |
|частоти та | | | | | | | |
|визначення | | | | | | | |
|параметрів обертання| | | | | | | |
|Землі | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|проведення | | | | | | | |
|науково-дослідних та| | | | | | | |
|дослідно- | | | | | | | |
|конструкторських | | | | | | | |
|робіт з метою | | | | | | | |
|підвищення точності | | | | | | | |
|відтворення і | | | | | | | |
|зберігання одиниць | | | | | | | |
|часу і частоти та | | | | | | | |
|шкал часу, передачі | | | | | | | |
|еталонних сигналів | | | | | | | |
|часу і частоти, | | | | | | | |
|створення нової | | | | | | | |
|вимірювальної | | | | | | | |
|техніки науково- | | | | | | | |
|методичного | | | | | | | |
|керівництва службами| | | | | | | |
|часу підприємств, | | | | | | | |
|установ і | | | | | | | |
|організацій | | | | | | | |
|міністерств та інших| | | | | | | |
|органів виконавчої | | | | | | | |
|влади | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------|
|міжрегіональної і | | | | | 1780 | 890 | 890 |
|міжгалузевої | | | | | | | |
|координації та | | | | | | | |
|науково-методичного | | | | | | | |
|керівництва роботами| | | | | | | |
|з розроблення та | | | | | | | |
|впровадження | | | | | | | |
|стандартних зразків | | | | | | | |
|проведення | | | | | | | |
|атестації, | | | | | | | |
|виробництва та | | | | | | | |
|впровадження | | | | | | | |
|стандартних зразків | | | | | | | |
|проведення наукових | | | | | | | |
|досліджень щодо | | | | | | | |
|створення нових | | | | | | | |
|типів стандартних | | | | | | | |
|зразків | | | | | | | |
|--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------| |міжрегіональної і | | | | | 115 | 55 | 60 | |міжгалузевої | | | | | | | | |координації та | | | | | | | | |науково-методичного | | | | | | | | |керівництва роботами| | | | | | | | |з розроблення та | | | | | | | | |впровадження | | | | | | | | |стандартних | | | | | | | | |довідкових даних | | | | | | | | |--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------| |проведення науково- | | | | | | | | |технічної експертизи| | | | | | | | |і атестації проектів| | | | | | | | |таблиць стандартних | | | | | | | | |довідкових даних та | | | | | | | | |методик їх | | | | | | | | |визначення | | | | | | | | |--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------| |Разом | | | | | 11095 | 5445 | 5650 | |--------------------+---------+------+-----+-----+--------+--------+-------| |10. Проведення |кількість| 60 | 30 | 30 | 880 | 435 | 445 | |підготовки і | осіб | | | | | | | |перепідготовки | | | | | | | | |кадрів у сфері | | | | | | | | |метрології та | | | | | | | | |метрологічної | | | | | | | | |діяльності | | | | | | | | |-------------------------------------------------+--------+--------+-------| |Усього за Програмою | 64782,6| 38181,7|26600,9| -----------------------------------------------------------------------------