КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ

Реєстрація та облік платників податків

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, регулюються Конституцією України, Законом № 755-ІV та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Закон регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців.

Дія Закону № 755-ІV поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців. Законом можуть встановлюватися особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.

На виконання законів України “Про систему оподаткування”, “Про державну податкову службу в Україні” та інших актів, положень чинного законодавства України розроблено Порядок № 80, який має на меті використання єдиної раціональної методики обліку платників податків і зборів (обов'язкових платежів) в органах державної податкової служби. Взяття на облік платників податків органами державної податкової служби здійснюється за принципом організаційної єдності реєстраційних процедур, що здійснюються державними реєстраторами, та процедур узяття на облік платників податків, що виконуються органами державної податкової служби.

Про те, в яких випадках при взятті на облік присвоюються номери з Тимчасового реєстру платникам податків, можна дізнатися з цієї рубрики.

ПИТАННЯ. 1. Підприємство має мережу магазинів спортивного одягу в різних районах міста. Чи повинні магазини бути зареєстровані як філії - платники податків?

ПИТАННЯ. 2. Чи потрібно повідомляти органи податкової служби у разі, якщо відбулася зміна керівника або головного бухгалтера?

ПИТАННЯ. 3. Чи можна замінити свідоцтво про державну реєстрацію у разі його пошкодження, та які документи для цього потрібні?

ПИТАННЯ. 4. У податковій Інспекції, де перебуває на обліку підприємство, проведено реорганізацію (із районної ДПІ в об'єднану). Які дії повинні здійснюватися та якими нормативними актами керуватися?

ПИТАННЯ. 5. У якому випадку неприбуткові організації можуть не обліковуватися в органах державної податкової служби?

ПИТАННЯ. 6. У яких випадках при взятті на облік платникам податків присвоюються номери з Тимчасового реєстру Державної податкової адміністрації України?

ВІДПОВІДЬ. 1. Статтею 64 Господарського кодексу визначено, що підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на підставі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи згідно із законом.

Відповідно до ст. 1 Закону № 755-ІV відокремлений підрозділ юридичної особи - це філія, інший підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та виробляє продукцію, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи, або представництво, що здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.

Оскільки підприємство здійснює роздрібну торгівлю спортивним одягом, його магазини підпадають під визначення філій.

Статтею 4 Закону № 755-ІV визначено, що відокремлені підрозділи юридичної особи не підлягають державній реєстрації. Відомості про відокремлені підрозділи юридичної особи додаються до її реєстраційної справи та включаються до Єдиного державного реєстру.

Згідно зі ст. 28 вищезазначеного Закону виконавчий орган юридичної особи або уповноважена ним особа зобов'язані подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням юридичної особи заповнену реєстраційну картку про створення відокремленого підрозділу та рішення органу управління юридичної особи про створення відокремленого підрозділу або повідомлення встановленого зразка про закриття відокремленого підрозділу. Після того, як буде внесено відповідний запис про відокремлений підрозділ до Єдиного державного реєстру, повідомлення та відомості з реєстраційних карток про створення або ліквідацію відокремлених підрозділів передаються органам державної статистики, ДПС, Пенсійному фонду України та фондам соціального страхування.

Відповідно до пп. 4.4 п. 4 Порядку № 80 підставою для взяття на облік відокремленого підрозділу юридичної особи є надходження повідомлення про створення відокремленого підрозділу юридичної особи від державного реєстратора до органу державної податкової служби за місцезнаходженням відокремленого підрозділу.

Підпунктом 4.10 п. 4 цього Порядку визначено, що для взяття на облік відокремлений підрозділ юридичної особи подає до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням:

заяву за ф. № 1-ОПП (додаток 1);

копію витягу з Єдиного державного реєстру із зазначенням відомостей про відокремлений підрозділ, якщо заявником є відокремлений підрозділ юридичної особи, відомості про яку включаються до Єдиного державного реєстру;

копію документа (свідоцтва) про реєстрацію, акредитацію, легалізацію, створення тощо та копію документа, що підтверджує присвоєння ідентифікаційного коду ЄДРПОУ, якщо заявником є відокремлений підрозділ юридичної особи, відомості про яку не включаються до Єдиного державного реєстру.

Одночасно з поданням заяви платником податків - відокремленим підрозділом подається оригінал такого документа.

ВІДПОВІДЬ. 2. Згідно зі ст. 17 Закону № 755-ІV до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) вносяться відомості про осіб, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори.

Відповідно до ст. 19 цього Закону в разі зміни таких відомостей про юридичну особу виконавчий орган юридичної особи або уповноважена ним особа зобов'язаний подати (надіслати рекомендованим листом) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.

Зокрема, згідно зі ст. 65 Господарського кодексу керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання про діяльність підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами.

Таким чином, у разі зміни керівника юридичної особи відомості про такі зміни підлягають включенню до Єдиного державного реєстру. Повідомлення про внесення таких змін до Єдиного державного реєстру надсилаються державним реєстратором до відповідного органу державної податкової служби.

Підпунктом 7.1 п. 7 Порядку № 80 установлено, що органи державної податкової служби вносять зміни та доповнення до районного рівня Єдиного банку даних про платників податків - юридичних осіб та Реєстру фізичних осіб на підставі:

інформації органів державної реєстрації;

документально підтвердженої інформації установ банків про відкриття (закриття) банківських рахунків та електронних реєстрів з установ банків;

документально підтвердженої інформації, що надається платниками податків.

Таким чином, у разі внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про зміну керівника юридичної особи після надходження інформації про це від державного реєстратора до відповідного органу державної податкової служби вносяться зміни щодо керівника юридичної особи до Єдиного банку даних про платників податків - юридичних осіб.

Підпунктом 7.9 п. 7 Порядку № 80 також установлено, що відомості про відповідальних за податковий облік осіб юридичної особи чи відокремленого підрозділу - керівника та головного бухгалтера (бухгалтера, якщо для забезпечення ведення бухгалтерського обліку за штатом платника податків передбачено лише одну посаду бухгалтера без створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером) вносяться чи змінюються органом державної податкової служби в Єдиному банку даних юридичних осіб на підставі:

реєстраційної заяви платника податків з позначкою “Зміни”;

даних про таких осіб, що зазначаються платником податків у податкових деклараціях, розрахунках, звітах, якщо цих даних достатньо для однозначної ідентифікації відповідальних осіб платника податків.

Отже, про зміну головного бухгалтера підприємство може повідомити орган державної податкової служби за місцем обліку шляхом подання заяви за ф. № 1-ОПП (додаток 1 до Порядку № 80). Подати таку заяву бажано у 20-денний термін після виникнення змін (пп. 7.10 п. 7 зазначеного Порядку).

Якщо, наприклад, підприємство не надасть до органу державної податкової служби зазначену Інформацію, але в декларації про прибуток або в податковому розрахунку за ф. № 1-ДФ правильно заповнить поля щодо даних про нового головного бухгалтера (прізвище, Ім'я, по батькові, Ідентифікаційний номер), то такі дані можуть бути використаиі органом державної податкової служби для поновлення відомостей у базах даних про осіб, відповідальних за податковий облік. Однак перед тим, як внести зміни до баз даних, орган державної податкової служби мас переконатися, що такі зміни дійсно відбулися, для чого він може звернутися до платника податків. У цьому випадку підтвердженням зміни головного бухгалтера можна вважати відповідний лист підприємства.

У такому самому порядку (на підставі реєстраційної заяви або даних із декларацій) можуть бути змінені в Єдиному банку даних про платників податків - юридичних осіб і відомості про керівника платника податків. Однак якщо відомості про керівника не включено до Єдиного державного реєстру, вони не мають статусу достовірних.

Крім того, відомості про керівника платника податків зазначаються у довідці про взяття на облік платника податків за ф. № 4-ОПП. Для заміни такої довідки платник податків подає до органу державної податкової служби звернення із зазначенням причин заміни та доданою до нього старою довідкою. Орган державної податкової служби протягом двох робочих днів після такого звернення перевіряє інформацію про внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру або виконання вимог пп. 7.10 п. 7 цього Порядку та видає нову довідку.

ВІДПОВІДЬ. 3. Відповідно до ст. 9 Закону № 755-ІV заміна свідоцтва про державну реєстрацію проводиться у разі втрати або пошкодження свідоцтва.

Для заміни свідоцтва про державну реєстрацію у зв'язку з його втратою або пошкодженням засновники (учасники) юридичної особи (фізична особа - підприємець) або уповноважений ними орган чи особа повинні подати державному реєстратору особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи:

заяву встановленого зразка про заміну свідоцтва про державну реєстрацію;

не придатне для використання свідоцтво про державну реєстрацію, якщо підставою для заміни свідоцтва є його пошкодження;

документ, що підтверджує внесення плати за публікацію повідомлення про втрату або заміну свідоцтва про державну реєстрацію;

документ про підтвердження внесення реєстраційного збору за заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв'язку з його втратою або пошкодженням.

Якщо документи для проведення заміни свідоцтва про державну реєстрацію у зв'язку з його втратою або пошкодженням подаються особою, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, чи фізичною особою - підприємцем особисто, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт.

Якщо такі документи подаються представником юридичної чи фізичної особи - підприємця, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт та надається документ або нотаріально завірена копія документа, що засвідчує повноваження представника.

Документи, які подаються для проведення заміни свідоцтва про державну реєстрацію у зв'язку з його втратою або пошкодженням, приймаються за описом, копія якого в день надходження документів видається (надсилається рекомендованим листом) засновнику (учаснику) юридичної особи чи фізичній особі - підприємцю або уповноваженому ними органу чи особі з позначкою про дату надходження документів.

Заміна свідоцтва про державну реєстрацію у зв'язку з його втратою або пошкодженням здійснюється протягом двох робочих днів з дати надходження документів для проведення заміни свідоцтва про державну реєстрацію.

Про заміну свідоцтва про державну реєстрацію у зв'язку з його втратою або пошкодженням до Єдиного державного реєстру вноситься відповідний запис.

ВІДПОВІДЬ. 4. Згідно з пп. 3.5 п. 3 Порядку № 80 місцем обліку платників податків є відповідний орган державної податкової служби за зареєстрованим місцезнаходженням юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) чи зареєстрованим місцем проживання (здійснення діяльності) самозайнятої особи, якщо інше не передбачено цим Порядком.

У разі ліквідації чи реорганізації органу державної податкової служби, адміністративно-територіальної реформи, зміни меж адміністративних одиниць (районів, міст) чи інших, незалежних від платника податків об'єктивних причин, унаслідок яких змінюється орган державної податкової служби, що відповідає місцю обліку платника податків, здійснюються зняття з обліку платника податку в одному органі державної податкової служби та взяття на облік у іншому відповідному органі державної податкової служби. У таких випадках перелік платників податків, щодо яких змінюється місце обліку, затверджується відповідною державною податковою адміністрацією в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Таким чином, при означеній реорганізації (злиття або приєднання) органу державної податкової служби платник податків автоматично переводиться на обслуговування до об'єднаної ДПІ, І в цьому випадку нормативно-правові акти з питань реєстрації та обліку платників податків не покладають на платника ніяких додаткових обов'язків, пов'язаних із реорганізацією органу державної податкової служби. Всі необхідні процедури зняття з обліку/взяття на облік проводяться органами державної податкової служби самостійно.

Документи, видані платнику податків ліквідованим чи реорганізованим органом державної податкової служби, залишаються чинними до моменту виникнення змін у даних платника податку, що зазначаються у таких документах, якщо інше не передбачене нормативно-правовими актами, що регулюють порядок видачі таких документів.

За бажанням та зверненням платника податків можуть бути замінені документи з питань реєстрації та обліку платників податків у разі реорганізації органу державної податкової служби.

Зокрема, довідка про взяття на облік може бути замінена у порядку, визначеному пп. 7.6 п. 7 Порядку № 80. Для отримання нової довідки платник податків подає до органу державної податкової служби звернення із зазначенням причин заміни (у даному випадку - зміна назви органу державної податкової служби) та доданою до нього старою довідкою. Орган державної податкової служби протягом двох робочих днів після такого звернення перевіряє інформацію про внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру або виконання вимог пп. 7.10 п. 7 цього Порядку та видає нову довідку.

Положення № 79 також містить норми щодо перереєстрації платника ПДВ у разі реорганізації органу державної податкової служби. Зокрема, пп. 21.1 п. 21 цього Положення встановлено, що перереєстрація платника податку не є обов'язковою у зв'язку із зміною назви чи статусу органу державної податкової служби, який видав Свідоцтво, а також у разі ліквідації чи реорганізації такого органу (злиття, приєднання, виділу, поділу, перетворення), при яких здійснюються зняття з обліку платника податку в одному органі державної податкової служби та взяття на облік в іншому.

Якщо дані платника податку не змінилися, видане таким органом державної податкової служби Свідоцтво залишається чинним та не підлягає обов'язковій заміні до виникнення змін у даних платника податку. На бажання та за заявою платника податку Свідоцтво може бути замінене в такому самому порядку, як і при перереєстрації.

ВІДПОВІДЬ. 5. Згідно з пп. 4.2 п. 4 Порядку № 80 (далі - Порядок) неприбуткові організації, які повністю фінансуються з бюджету, обслуговуються централізованими бухгалтеріями в частині розрахунків оплати праці працівників та перерахування до бюджету податків, зборів, інших обов'язкових платежів і не мають власних поточних рахунків у фінансових установах, можуть не обліковуватися в органах державної податкової служби. Установа або організація, яка обслуговується централізованою бухгалтерією, надає до органу державної податкової служби підтвердження від централізованої бухгалтерії факту її обслуговування.

Взяття на облік установи або організації, що прийняла рішення про самостійну сплату податків, здійснюється після прийняття такого рішення за заявою установи або організації відповідно до Порядку.

Підпунктом 7.4 п. 7 цього Порядку визначено, що централізовані бухгалтерії надають до органів державної податкової служби за своїм місцезнаходженням повний перелік усіх установ та організацій, що обслуговуються такими бухгалтеріями, який вноситься до Єдиного банку даних юридичних осіб.

Якщо установою або організацією, яка обслуговується централізованою бухгалтерією, внесено зміни до Єдиного державного реєстру, централізована бухгалтерія підтверджує перебування на обслуговуванні такої установи або організації протягом десяти робочих днів від дня здійснення реєстрації таких змін.

При ненадходженні такого підтвердження від централізованої бухгалтерії на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру про здійснення реєстраційних дій щодо бюджетної установи або організації, що не перебувала на обліку в органах державної податкової служби, підрозділ з обліку платників податків надсилає за місцезнаходженням такої установи або організації відповідне повідомлення (лист).

Якщо установа або організація протягом місяця від дня отримання такого повідомлення не підтвердить факту обслуговування централізованою бухгалтерією, вона має бути взята на облік органом державної податкової служби датою надходження відомостей від державного реєстратора, про що органом державної податкової служби такій установі або організації видається (надсилається) довідка за ф. № 4-ОПП у порядку, визначеному розділом четвертим цього Порядку.

Згідно з пп. 8.13 п. 8 Порядку неприбуткові організації, які повністю фінансуються з бюджету, обслуговуються централізованими бухгалтеріями в частині розрахунків оплати праці працівників та перерахування до бюджету податків і зборів і не мають власних поточних рахунків в установах банків, можуть бути зняті з податкового обліку в порядку, визначеному у підпунктах 8.1 - 8.7 п. 8 Порядку. Після зняття з обліку такої установи до органу державної податкової служби, де на обліку перебуває централізована бухгалтерія чи орган, при якому вона створена, надсилається довідка про зняття з обліку платника податків (ф. № 12-ОПП), у якій зазначається причина зняття з обліку, а також код ЄДРПОУ та назва централізованої бухгалтерії. До довідки додається копія заяви за ф. № 1-ОПП або інформаційний листок, що містить повні дані платника податків, та повідомляється дата останньої документальної перевірки.

ВІДПОВІДЬ. 6. Згідно з пп. 1.12 п.1 Порядку № 80 Тимчасовий реєстр Державної податкової адміністрації України (далі - ТРДПАУ) - це резерв реєстраційних (облікових) номерів платників податків, які присвоюються платникам податків органами державної податкової служби відповідно до Порядку присвоєння реєстраційних (облікових) номерів платників податків.

Пунктом 1 Порядку № 380 визначено, що реєстраційний (обліковий) номер платників податків запроваджується з метою забезпечення повного обліку платників податків у державних податкових органах, які здійснюють облік платників податків.

Реєстраційний (обліковий) номер платників податків надається:

постійним представництвам нерезидентів в Україні;

учасникам договорів про спільну діяльність на території України без створення юридичної особи;

інвесторам (резидентам та нерезидентам), які уклали угоди про розподіл продукції і є платниками податків;

виконавцям (юридичним особам - нерезидентам) проектів (програм) міжнародної технічної допомоги;

дипломатичним представництвам, консульським установам іноземних держав та прирівняним до них представництвам міжнародних організацій в Україні (дипломатичним місіям), які виконують функції податкового агента щодо сплати податку з доходів фізичних осіб або яким здійснюється відшкодування сум ПДВ.

Відповідно до п. 6 Порядку № 380 реєстраційний (обліковий) номер платника податку зазначається в оригіналі та копії довідки про взяття на облік платника податків за ф. № 4-ОПП згідно з Порядком № 80, якщо такий номер було надано платнику податків органом державної податкової служби.

Крім того, такий реєстраційний (обліковий) номер зазначається на платіжних, звітних та інших документах, де в установленому чинним законодавством порядку передбачено заповнення ідентифікаційного коду за ЄДРПОУ, а також може зазначатися на печатках.

Номер із ТРДПАУ, наданий платнику податків органами державної податкової служби, не змінюється протягом усього періоду перебування на обліку в органах державної податкової служби такого платника податків, за винятком випадків включення платника податків до ЄДРПОУ.

Підпунктами 2.10 та 2.11 наказу № 293 визначено, що постійне представництво нерезидента в Україні, яке на дату реєстрації як платника податку на прибуток не було включено до ЄДРПОУ, після такої реєстрації включається до ЄДРПОУ згідно з Положенням № 118.

Внаслідок взаємодії інформаційних систем органів державної податкової служби та органів державної статистики органи державної податкової служби отримують відомості про включення до ЄДРПОУ постійних представництв нерезидентів в Україні.

Якщо після звіряння даних Реєстру та даних ЄДРПОУ органом державної податкової служби встановлено факт включення постійного представництва нерезидента до ЄДРПОУ, яке на дату реєстрації як платника податку на прибуток не було включено до ЄДРПОУ, або якщо постійним представництвом нерезидента подано до органу державної податкової служби довідку з ЄДРПОУ, у Реєстрі проводиться заміна Реєстраційного номера на ідентифікаційний код ЄДРПОУ, про що вноситься відповідний запис до Реєстру. Надалі такий платник податків ідентифікується та обліковується в органах державної податкової служби за ідентифікаційним кодом ЄДРПОУ.

Після зняття з обліку платника податків номер із ТРДПАУ закривається і надалі не використовується.

Перелік використаних нормативних документів:

Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-ІV (зі змінами та доповненнями, за текстом - Господарський кодекс)

Закони України № 320/94-ВР від 22.12.94 р. “Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів” (зі змінами та доповненнями)

Закони України № 393/96-ВР від 02.10.96 р. “Про звернення громадян” (зі змінами та доповненнями)

Закони України № 755-IV від 15.05.2003 р. “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” (зі змінами та доповненнями)

Закони України № 2657-ХІІ від 02.10.92 р. “Про інформацію” (зі змінами та доповненнями)

Постанова Кабінету Міністрів України № 118 від 22.01.96 р. “Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України” (зі змінами та доповненнями, за текстом - Положення № 118)

Наказ ДПА України № 79 від 01.03.2000 р. “Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість” (зі змінами та доповненнями, за текстом - Положення № 79)

Наказ ДПА України № 80 від 19.02.98 р. “Про затвердження Порядку обліку платників податків, зборів (обов'язкових платежів)” (зареєстровано в Мін'юсті України 16.03.98 р. за № 172/2612, зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 80)

Наказ ДПА України № 293 від 12.08.97 р. “Про затвердження Положення про порядок реєстрації та обліку постійних представництв нерезидентів в Україні як платників податку на прибуток” (зі змінами та доповненнями)

Наказ ДПА України № 380 від 03.08.98 р. “Про затвердження Порядку присвоєння реєстраційних (облікових) номерів платників податків” (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 380)

Наталії КАЛЄНІЧЕНКО,
начальник управління
реєстрації та обліку
платників податків
та Наталії ПЛОТНИК,
начальника відділу
методології

“Вісник податкової служби України” № 25 червень 2008
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 95441 (укр. з бланками звітності)
22600 (рос.), 95442 (рос. з бланками звітності)