КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент погашення прострочених податкових зобов'язань
Погашення податкового боргу
Податкова застава застосовується до активів платника податків органами ДПС з метою забезпечення не погашених у визначений законом термін податкових зобов'язань.
Згідно з п. 1.7 ст. 1 Закону № 2181-III під поняттям активів платника податків маються на увазі кошти, матеріальні та нематеріальні цінності, що належать юридичній або фізичній особі за правом власності або повного господарського відання. Предметом застави може бути майно, яке відповідно до законодавства України може відчужуватися заставодавцем та на яке може бути звернено стягнення.
Платник податків, активи якого перебувають у податковій заставі, зберігає право вільно розпоряджатися заставленими активами, за винятком тих операцій, що підлягають письмовому узгодженню з податковим органом.
ПИТАННЯ. 1. Підприємство прийняло рішення про ліквідацію основних засобів, які морально застаріли й не придатні для подальшої експлуатації у виробництві, без попередньої згоди податкового органу. Чи застосовуються штрафні санкції до платника податків, якщо ліквідовані активи перебували в податковій заставі?
ПИТАННЯ. 2. Підприємство у зв'язку зі змінною виду господарської діяльності прийняло рішення про перехід на спрощену систему оподаткування. Проте внаслідок тимчасової неплатоспроможності за підприємством обліковується сума податкового боргу, яку згідно з укладеним договором з податковим органом було розстрочено за мировою угодою. Чи може за зазначених обставин такий суб'єкт господарювання перейти на сплату єдиного податку?
ПИТАННЯ. 3. Чи може податковий орган видати підприємству агропромислового комплексу для отримання державної підтримки виробництва продукції рослинництва довідку про відсутність (наявність) заборгованості з податку з доходів фізичних осіб, що обліковується тільки за даними бухгалтерського обліку?
ПИТАННЯ. 4. Чи застсовується штрафна санкція до платника податків за відчуження активів, що перебувають у податковій заставі без узгодження з податковим органом, у разі якщо прокуратурою було відмовлено у відкритті кримінальної справи?
ВІДПОВІДЬ. 1. Окремою нормою Закону № 2181-III платника податків, активи якого перебувають у податковій заставі, зобов'язано письмово узгоджувати з податковим органом операції з ліквідації об'єктів нерухомого або рухомого майна, за винятком випадків їх ліквідації внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) або відповідно до рішень органів державного управління (пп. «в» пп. 8.6.1 п. 8.6 ст. 8 Закону № 2181-III).
Крім того, вищезазначеним Законом чітко визначено, що до платника податків за відчуження майна, яке перебуває в податковій заставі, без згоди податкового органу застосовуються штрафні санкції.
У цивільному праві відчуження майна передбачає перехід права власності від однієї особи до іншої особи. Тобто відчуження майна пов'язано з припиненням права власності.
У даному випадку ліквідація активів, які перебувають у податковій заставі, без узгодження з податковим органом не передбачає відчуження, оскільки в результаті проведеної операції не відбувається переходу права власності на ці активи. Тому до такого платника податків штраф, встановлений пп. 17.1.8 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III, не застосовується.
Проте у разі якщо суб'єкт господарювання порушує правила відчуження активів, визначені п. 8.6 ст. 8 Закону № 2181-III, до такого платника податків може бути застосовано адміністративний арешт активів (пп. «а» пп. 9.1.2 п. 9.1 ст. 9 цього Закону), та/або згідно з Кримінальним кодексом України посадові особи платника податків можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності.
ВІДПОВІДЬ. 2. Указом № 727/98 передбачено, що суб'єкт малого підприємництва може перейти на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності у разі відповідності вимогам цього Указу щодо обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), середньооблікової чисельності працюючих та за умови сплати всіх установлених податків та обов'язкових платежів за попередній звітний (податковий) період.
Крім того, у заяві про право застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності згідно з наказом № 599 суб'єкт малого підприємництва в обов'язковому порядку зазначає про відсутність простроченої заборгованості зі сплати податків та інших обов'язкових платежів.
Відповідно до положень Закону № 2181-III податковим боргом вважається податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене в установлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання.
Таким чином, оскільки за підприємством обліковується сума податкового боргу, яку згідно з укладеним договором з податковим органом було розстрочено за умовами мирової угоди, то такий суб'єкт господарювання не може перейти на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності до повного погашення суми такого податкового боргу.
ВІДПОВІДЬ. 3. Постановою № 86 встановлено, що використання у 2008 р. коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва за програмою «Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка продукції рослинництва», здійснюється відповідно до Порядку № 256.
Згідно з цим Порядком однією з умов отримання компенсацій є відсутність у підприємства простроченої більше як півроку заборгованості перед державним і місцевими бюджетами.
Пунктом 6 Порядку № 256 передбачено, що для отримання компенсації підприємство подає заявку, до якої додає звіти про фінансові результати за попередній рік, письмове зобов'язання та засвідчені в установленому порядку копії документів: зокрема, довідки органу ДПС щодо відсутності (наявності) заборгованості за податковими зобов'язаннями; довідки про відсутність (наявність) заборгованості перед місцевим бюджетом з податку з доходів фізичних осіб, підписаної керівником та скріпленої печаткою сільськогосподарського підприємства.
Відсутність одного з документів, визначених у п. 6 вищезазначеного Порядку, позбавляє заявника права на отримання бюджетних коштів.
Таким чином, податковий орган не видає підприємству агропромислового комплексу для отримання державної підтримки виробництва продукції рослинництва довідку про відсутність (наявність) заборгованості з податку з доходів фізичних осіб, оскільки така довідка видається безпосередньо підприємством.
ВІДПОВІДЬ. 4. Статтею 8 Закону № 2181-III визначено перелік операцій платників податків, активи яких перебувають у податковій заставі, що підлягають узгодженню з податковими органами.
Так, операції з відчуження заставних активів, за винятком майна, майнових та немайнових прав, що використовуються у підприємницькій діяльності платника податків (інших видах діяльності, які за умовами оподаткування прирівнюються до підприємницької), а саме готової продукції, товарів і товарних запасів, робіт та послуг за кошти за цінами, що не є меншими за звичайні, підлягають обов'язковому узгодженню з податковими органами.
Законом № 2181-III передбачено певні види відповідальності, які можуть бути застосовані до платника податків за здійснення операцій із заставними активами без погодження з податковими органами: накладення штрафних санкцій (пп. 17.1.8 п. 17.1 ст. 17), кримінальна відповідальність (пп. 8.6.4 п. 8.6 ст. 8) та застосування адміністративного арешту до активів платника податків (пп. 9.1.2 п. 9.1 ст. 9).
За відчуження заставних активів без згоди податкового органу може бути застосовано будь-який з перелічених видів відповідальності. При цьому застосування будь-якого із зазначених видів відповідальності ніяким чином не залежить від застосування інших.
Отже, незважаючи на відмову у відкритті кримінальної справи за відчуження заставних активів без згоди податкового органу до платника податку застосовуються штрафні санкції відповідно до пп. 17.1.8 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III.
Перелік використаних нормативних документів:
Закон України № 2181-III від 21.12.2000 р. «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями)
Указ Президента України № 727/98 від 03.07.98 р. «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» (у редакції Указу Президента України від 28.06.99 р. № 746/99)
Постанова Кабінету Міністрів України № 86 від 22.02.2008 р. «Про порядок використання у 2008 році коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва»
Постанова Кабінету Міністрів України № 256 від 21.02.2007 р. «Про затвердження Порядку використання у 2007 році коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 256)
Наказ ДПА України № 599 від 29.10.99 р. «Про затвердження Свідоцтва про сплату єдиного податку та Порядку його видачі» (зі змінами та доповненнями, зареєстровано в Мін'юсті України 02.11.99 р. за № 752/4045)
Микола ЧМЕРУК,
директор департаменту
та Володимир ТАРАСЕНКО,
заступник директора
департаменту
“Вісник податкової служби України” № 43 листопад 2008
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).
