МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

НАКАЗ
30.05.2008 N 750/7

Про затвердження деяких нормативних актів
з питань покращання нотаріального
обслуговування населення

З метою покращення обслуговування, наближення нотаріальних послуг до населення, створення нотаріальних контор у сільській місцевості та віддалених населених пунктах наказую:

1. Схвалити Концептуальні напрямки Міністерства юстиції України щодо створення нотаріальних контор у сільській місцевості та покращення нотаріального обслуговування населення, що додаються.

2. Затвердити План заходів щодо забезпечення доступності населення до нотаріальних послуг та створення нотаріальних контор у сільській місцевості та віддалених населених пунктах (далі - План заходів), що додається.

3. Департаменту нотаріату та реєстрації адвокатських об'єднань, Департаменту адміністративного права, Департаменту планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності, Державному підприємству "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України, начальникам Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі забезпечити виконання Плану заходів.

4. Департаменту нотаріату та реєстрації адвокатських об'єднань довести цей наказ до відома зазначених у пункті 2 цього наказу структурних підрозділів центрального апарату Міністерства юстиції та начальників Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра юстиції Л.В.Єфіменка.

Міністр М.В.Оніщук

Додаток

Концептуальні напрямки
Міністерства юстиції України
щодо створення нотаріальних контор
у сільській місцевості та покращання
нотаріального обслуговування населення

Ці Концептуальні напрямки Міністерства юстиції України щодо створення нотаріальних контор у сільській місцевості та покращення нотаріального обслуговування населення (далі - Концепція) є основою діяльності посадових осіб та структурних підрозділів центрального апарату Міністерства юстиції України та територіальних органів юстиції на етапі реформування нотаріату з метою наближення нотаріальних послуг до населення.

Сучасний стан забезпечення нотаріальними послугами населення

З прийняттям у 1993 році Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ) повноваження по вчиненню нотаріальних дій надані державним нотаріусам, приватним нотаріусам, посадовим особам виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад та консульським установам. Крім того, відповідно до статті 40 вказаного Закону заповіти та доручення, прирівнювані до нотаріально посвідчених, посвідчують визначені Законом посадові особи (заповіти - головні лікарі (їх заступники), чергові лікарі, лікарень, лікувальних закладів, санаторіїв, будинків для престарілих та інвалідів; капітани морських суден; начальники експедицій; заповіти і довіреності - посадові особи госпіталів, санаторіїв та інших військово-лікувальних закладів; командири військових частин; начальники місць позбавлення волі).

Приватні нотаріуси наділені майже всіма повноваженнями по вчиненню нотаріальних дій як державні нотаріуси, окрім видачі свідоцтва про право на спадщину та вжиття заходів до охорони спадкового майна. Посадові особи виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад наділені повноваженнями вжиття заходів до охорони спадкового майна, накладання та зняття заборони нерухомого майна, посвідчення заповітів, довіреностей, засвідчення вірності копій документів і виписок з них, справжності підпису на документах.

Відповідно до Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ) для нотаріального обслуговування населення створено 822 державні нотаріальні контори зі штатною численністю 1564 державні нотаріуси, утворено 642 нотаріальні округи, в яких станом на 1 квітня 2008 року нотаріальні дії вчиняють 4184 приватні нотаріуси.

Згідно звіту про роботу державних та приватних нотаріусів, нотаріусами у 2007 році всього вчинено понад 21 мільйон нотаріальних дій, з яких державними нотаріусами вчинено понад 4 мільйони нотаріальних дій, приватними - майже 17 мільйонів нотаріальних дій.

При цьому середнє навантаження на одного державного нотаріуса склало 3245 нотаріальних дій, а на одного приватного нотаріуса відповідно 4189 нотаріальних дій. Середнє навантаження на одного приватного нотаріуса у 2007 році зменшилось на 13,5%, а середнє навантаження на одного державного нотаріуса збільшилось на 18,6%.

266 посад державних нотаріусів у державних нотаріальних конторах на квітень 2008 року залишалися вакантними. При цьому слід зазначити, що у 208 державних нотаріальних конторах були вакансії на посади державних нотаріусів, а у 55 державних нотаріальних конторах взагалі усі посади державних нотаріусів вакантні. У зв'язку з тим, що виконання обов'язків по обслуговуванню населення районів, де звільнені державні нотаріуси, покладено на держнотконтори інших районів, станом на 1 квітня 2008 р. фактично не функціонувало лише 29 держнотконтор. На сьогодні склалась тенденція на суттєве збільшення вакантних посад державних нотаріусів у державних нотаріальних архівах.

Крім того, досить повільно заповнюються вакантні посади в державних нотаріальних конторах, недостатня кількість технічних працівників в таких конторах.

В той же час станом на 1 квітня 2008 року в Україні утворено 642 нотаріальних округи, з яких повністю були не забезпечені послугами приватних нотаріусів 42.

З часу набрання чинності наказу Міністерства юстиції від 20.06.2007 N 411/5 "Про затвердження Змін до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах" і до 1 квітня 2008 зареєстровано приватну нотаріальну діяльність 1077 осіб.

Незважаючи на значне збільшення осіб, що зареєстрували приватну нотаріальну діяльність у 2007 році, кількість нотаріальних округів, які повністю не забезпечені послугами приватних нотаріусів, залишилась майже незмінною. А це свідчить, про те, що причини, за яких особи, які мають свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю, не бажають реєструвати свою приватну нотаріальну діяльність в цих нотаріальних округах, не усунуті. Тому вважається за доцільне внести зміни до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 12 січня 1999 року N 2/5, у редакції наказу Міністерства юстиції України від 20 червня 2007 року N 411/5 "Про затвердження Змін до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах".

Зменшення кількості державних нотаріусів у державних нотаріальних конторах та державних нотаріальних архівах протягом 2007 року, перш за все пов'язано з реєстрацією ними приватної нотаріальної діяльності. Звільнення з посад у зв'язку з реєстрацією державними нотаріусами державних нотаріальних контор приватної нотаріальної діяльності та існуюче обмеження повноважень приватних нотаріусів щодо вчинення окремих видів нотаріальних дій, створює проблему доступу населення до нотаріальних послуг, зокрема, з питань оформлення спадкових прав.

Реформування соціально-економічних відносин, набрання чинності новими Цивільним ( 435-15 ), Сімейним ( 2947-14 ), Земельним ( 2768-14 ) кодексами України, постійні зміни законодавства зумовили збільшення кількості громадян, які звертаються до державних нотаріусів за оформленням спадщини, вжиттям заходів до охорони спадкового майна, встановленням опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, а також фізичної особи, місце перебування якої невідоме та вчиненням інших нотаріальних дій. Значно збільшилась кількість громадян, які стали власниками майна, щодо якого існує право розпорядження і яке передається у спадщину. Цивільним кодексом України встановлений обов'язок громадян, які прийняли спадщину, в отриманні свідоцтва про право на спадщину, якщо у складі спадкового майна є нерухоме майно. Тому на сьогодні за отриманням таких свідоцтв звертаються громадяни, які прийняли спадщину у 70х - 80х роках минулого сторіччя, але юридично її не оформили. Крім того, оформлення спадщини є складною дією, яка потребує значних зусиль та затрат робочого часу. Державні нотаріуси у встановленому законом порядку визначені реєстраторами Єдиних та Державних реєстрів, що діють в системі Міністерства юстиції України. Для роботи із зазначеними реєстрами їм необхідно мати додаткові спеціальні знання та витрачати час, у більшості випадків, після роботи. Робочий день державного нотаріуса є ненормованим. Вищенаведене призводить до великого навантаження на державних нотаріусів, вимагає від них широких знань та напруженої роботи.

Таким чином, практика показує, що існуюча мережа державних нотаріальних контор є недостатньою для належного забезпечення нотаріальними послугами населення. Крім того, нотаріальними послугами мало забезпечене сільське населення та населення віддалених населених пунктів за таких причин:

- обмежене коло повноважень по вчиненню нотаріальних дій посадовими особам виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад;

- обмежені у повноваженнях приватні нотаріуси щодо оформлення спадкових прав;

- наявна кількість державних нотаріальних контор є недостатньою;

- відсутність державних нотаріальних контор у віддалених населених пунктах;

- наявність у районах, як правило лише однієї державної нотаріальної контори з одним державним нотаріусом;

- плинність кадрів у державних нотаріальних конторах у зв'язку з великим навантаженням та наявною можливістю зареєструвати приватну нотаріальну діяльність;

- недостатня кількість працівників державних нотаріальних контор, які забезпечують нотаріальний процес;

- зменшення кількості осіб, які бажають працювати державними нотаріусами взагалі, а також державними нотаріусами у віддалених та з інших причин непривабливих для роботи та проживання населених пунктах;

- різний рівень в оплаті державних нотаріусів та доходах приватних нотаріусів за вчинення нотаріальних дій.

Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі здійснюється певна робота по поліпшенню забезпечення населення нотаріальними послугами шляхом організації прийому громадян шість разів на тиждень, або по суботніх робочих днях, здійснення прийому громадян в багатоскладових державних нотаріальних конторах безперервно протягом робочого дня, надання безкоштовних консультацій приватними нотаріусами для населення районів менш забезпечених нотаріальними послугами, надання роз'яснень чинного законодавства державними нотаріусами та працівниками відділів нотаріату в засобах масової інформації, проведення роз'яснювальної роботи з посадовими особами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, проведення для них семінарських занять та направлення відповідних інформаційних листів.

Разом з тим для належного забезпечення нотаріальними послугами населення, зокрема, сільської місцевості та віддалених населених пунктів необхідно внести відповідні зміни до законодавства.

Мета Концепції

Метою Концепції є здійснення заходів щодо створення умов належного забезпечення нотаріальними послугами населення, зокрема, сільської місцевості та віддалених населених пунктів.

Основними завданнями Концепції є:

- забезпечення нотаріальними послугами населення, зокрема, сільської місцевості та віддалених населених пунктів;

- удосконалення нормативно-правової бази діяльності нотаріату;

- створення умов закріплення нотаріальних кадрів для роботи, зокрема, у сільській місцевості та віддалених населених пунктах.

Шляхи розв'язання проблеми

Розв'язання проблеми можливе шляхом здійснення комплексу правових, організаційних, економічних, соціальних та інформаційних заходів за такими напрямами:

забезпечення кадрами існуючі вакансії посад державних нотаріусів

утворення нотаріальних контор, зокрема, у сільській місцевості та віддалених населених пунктах за рахунок місцевих бюджетів, що передбачає:

- удосконалення законодавства з метою забезпечення нормативно-правової бази утворення та діяльності нотаріальних контор у сільській місцевості та віддалених населених пунктах;

- здійснення взаємоузгоджених послідовних заходів на державному і місцевому рівні по створенню таких нотаріальних контор;

- належне забезпечення нотаріальних контор матеріальними, фінансовими, кадровими та іншими ресурсами;

- забезпечення підключення нотаріальних контор до Єдиних та Державних електронних реєстрів, що діють у системі Міністерства юстиції України;

- забезпечення належною заробітною платою та відповідними пільгами (забезпечення службовим житлом, площа якого буде достатньою для проживання як самого нотаріуса так і членів його сім'ї; надання в користування відповідної земельної ділянки; виплата дотацій тощо) нотаріусів, які працюватимуть у нотаріальних конторах, утворених у сільській місцевості та віддалених населених пунктах;

вивчення проблеми необізнаності населення у законодавстві про нотаріат та формування правової просвітницької політики, що передбачає:

- вивчення та поширення досвіду роботи громадських приймалень по наданню безкоштовної правової допомоги з питань нотаріату;

- проведення серед населення інформаційно-роз'яснювальної роботи із застосуванням норм законодавства, пов'язаного із вчиненням нотаріальних дій;

- видання для населення методичної літератури з необхідними рекомендаціями та переліками документів, які надаються нотаріусу для вчинення нотаріальних дій.

Очікувані результати

Реалізація Концепції дасть змогу:

- створити систему нотаріальних контор у таких населених пунктах, громади яких за кошти місцевих бюджетів зможуть їх утримувати (селища міського типу, села, міста);

- зняти навантаження з існуючих державних нотаріальних контор і ліквідувати черги громадян, які звертаються до нотаріальних контор;

- забезпечити доступність до нотаріальних послуг населення у сільській місцевості та у віддалених населених пунктах.

Ресурси, необхідні для виконання Концепції

Фінансування заходів, спрямованих на утворення та утримання (забезпечення нотаріальних контор належними приміщеннями, відповідними засобами охорони, необхідними меблями та оргтехнікою; заробітна плата працівників, комунальні та інші платежі; забезпечення спеціальними бланками нотаріальних документів, підключення до Єдиних та Державних реєстрів, що діють у системі Міністерства юстиції України) нотаріальних контор, зокрема, у сільській місцевості та у віддалених населених пунктах передбачається як за рахунок коштів державного бюджету так і за рахунок місцевих бюджетів.

Органи місцевого самоврядування самостійно визначають обсяг коштів, що можуть бути виділені з місцевих бюджетів для здійснення зазначених заходів.

Забезпечення допуску до нотаріальної діяльності у нотаріальних конторах, утворених, зокрема, у сільській місцевості та віддалених населених пунктах, передбачається здійснювати на загальних підставах, встановлених законодавством про нотаріат з проходженням процедури допуску до стажування, проходження стажування та отримання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю.

Запровадження цієї Концепції потребує внесення змін до Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ), Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито" ( 7-93 ), що можливо під час підготовки законопроекту "Про внесення змін до Закону України "Про нотаріат" (р. N 1425) до другого читання у разі схвалення його Верховною Радою України у першому читанні.

Додаток

                           ПЛАН ЗАХОДІВ
щодо забезпечення доступності населення
до нотаріальних послуг та створення нотаріальних контор
у сільській місцевості та віддалених населених пунктах

------------------------------------------------------------------
| N | Зміст заходу | Виконавець |Строк виконання |Примітка|
|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
| 1 |Внести зміни до |Департамент |травень - | |
| |Граничної |нотаріату та |червень 2008 р. | |
| |чисельності |реєстрації | | |
| |приватних |адвокатських | | |
| |нотаріусів у |об'єднань. | | |
| |нотаріальних | | | |
| |округах, | | | |
| |затвердженої | | | |
| |наказом | | | |
| |Міністерства | | | |
| |юстиції України | | | |
| |від 12 січня | | | |
| |1999 року N 2/5,| | | |
| |у | | | |
| |редакції наказу | | | |
| |Міністерства | | | |
| |юстиції України | | | |
| |від 20 червня | | | |
| |2007 року | | | |
| |N 411/5 | | | |
| |"Про | | | |
| |затвердження | | | |
| |Змін до | | | |
| |Граничної | | | |
| |чисельності | | | |
| |приватних | | | |
| |нотаріусів у | | | |
| |нотаріальних | | | |
| |округах". | | | |
|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
| 2 |Розробити проект|Департамент |травень 2008 | |
| |наказу |нотаріату та |року | |
| |Міністерства |реєстрації | | |
| |юстиції України,|адвокатських | | |
| |спрямований на |об'єднань. | | |
| |невідкладне |Департамент | | |
| |поліпшення |кадрової роботи | | |
| |роботи з надання|та державної | | |
| |нотаріальних |служби | | |
| |послуг |Департамент | | |
| |населенню, |планово- | | |
| |особливо |фінансової | | |
| |населенню, що |діяльності, | | |
| |проживає в |бухгалтерського | | |
| |сільській |обліку і | | |
| |місцевості та |звітності | | |
| |віддалених | | | |
| |населених | | | |
| |пунктах. | | | |
|---+----------------+-----------------+----------------+--------|

| 3 |Узагальнити     |Департамент      |червень 2008 р. |        |
| |пропозиції щодо:|нотаріату та | | |
| |- стану |реєстрації | | |
| |забезпечення |адвокатських | | |
| |сільського |об'єднань; | | |
| |населення |Головне | | |
| |нотаріальними |управління | | |
| |послугами; |юстиції | | |
| |- можливості та |Міністерства | | |
| |доцільності |юстиції України в| | |
| |відтворення |Автономній | | |
| |ліквідованих |Республіці Крим, | | |
| |державних |головні | | |
| |нотаріальних |управління | | |
| |контор; |юстиції в | | |
| |- доцільності та|областях, містах | | |
| |можливості |Києві та | | |
| |утворення |Севастополі | | |
| |державних | | | |
| |нотаріальних | | | |
| |контор в | | | |
| |сільській | | | |
| |місцевості та у | | | |
| |віддалених | | | |
| |населених | | | |
| |пунктах. | | | |
|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
| 4 |Надати узгоджені|Начальники |травень - | |
| |з місцевими |Головного |червень 2008 р. | |
| |органами |управління | | |
| |державної влади |юстиції | | |
| |та органами |Міністерства | | |
| |місцевого |юстиції України в| | |
| |самоврядування |Автономній | | |
| |пропозиції щодо |Республіці Крим, | | |
| |утворення |головних | | |
| |нотаріальних |управлінь юстиції| | |
| |контор у |в областях | | |
| |сільській | | | |
| |місцевості та | | | |
| |віддалених | | | |
| |населених | | | |
| |пунктах | | | |
|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
| 5 |Надати |Начальники |травень - | |
| |пропозиції щодо |головних |червень 2008 р. | |
| |покращення |управлінь юстиції| | |
| |обслуговування |в містах Києві та| | |
| |населення міст |Севастополі | | |
| |Києва та | | | |
| |Севастополя | | | |
| |узгоджені з | | | |
| |Київською та | | | |
| |Севастопольською| | | |
| |міськими | | | |
| |державними | | | |
| |адміністраціями | | | |

|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
| 6 |Підготувати |Департамент |травень - | |
| |пропозиції щодо |нотаріату та |червень 2008 р. | |
| |внесення змін до|реєстрації | | |
| |Закону України |адвокатських | | |
| |"Про нотаріат" |об'єднань. | | |
| |( 3425-12 ) |Департамент | | |
| |щодо утворення |адміністративного| | |
| |нотаріальних |права | | |
| |контор у | | | |
| |сільській | | | |
| |місцевості та | | | |
| |віддалених | | | |
| |районах з метою | | | |
| |врахування | | | |
| |Верховною Радою | | | |
| |України у | | | |
| |другому читанні | | | |
| |Закону України | | | |
| |"Про внесення | | | |
| |змін до Закону | | | |
| |України "Про | | | |
| |нотаріат" | | | |
| |(р. N 1425) | | | |
|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
| 7 |Підготувати |Департамент |травень - | |
| |пропозиції щодо |нотаріату та |червень 2008 р. | |
| |внесення змін до|реєстрації | | |
| |Закону України |адвокатських | | |
| |"Про місцеве |об'єднань. | | |
| |самоврядування в|Департамент | | |
| |Україні" |адміністративного| | |
| |( 280/97-ВР ) в |права | | |
| |частині |Департамент | | |
| |можливості |соціального, | | |
| |утворення |трудового та | | |
| |нотаріальних |гуманітарного | | |
| |контор у |законодавства | | |
| |сільській |Державне | | |
| |місцевості та |підприємство | | |
| |віддалених |"Інформаційний | | |
| |населених |центр" | | |
| |пунктах, їх | | | |
| |фінансування за | | | |
| |рахунок коштів | | | |
| |місцевих | | | |
| |бюджетів, | | | |
| |передбачення | | | |
| |пільг для | | | |
| |нотаріусів, які | | | |
| |будуть працювати| | | |
| |у цих | | | |
| |нотаріальних | | | |
| |конторах | | | |

|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
| 8 |Підготувати |Начальники |червень - липень| |
| |пропозиції щодо |Головного | 2008 р. | |
| |необхідної |управління | | |
| |штатної |юстиції | | |
| |чисельності |Міністерства | | |
| |працівників для |юстиції України в| | |
| |належного |Автономній | | |
| |функціонування |Республіці Крим, | | |
| |нотаріальних |головних | | |
| |контор у |управлінь юстиції| | |
| |сільській |в областях за | | |
| |місцевості та |погодженням з | | |
| |віддалених |органами | | |
| |населених |місцевого | | |
| |пунктах з |самоврядування | | |
| |урахуванням | | | |
| |вимог до | | | |
| |приміщень цих | | | |
| |контор | | | |
|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
| 9 |Підготувати |Державне |червень - липень| |
| |пропозиції щодо |підприємство | 2008 р. | |
| |забезпечення |"Інформаційний | | |
| |належного |центр" | | |
| |функціонування |Департамент | | |
| |Єдиних та |нотаріату та | | |
| |Державних |реєстрації | | |
| |реєстрів в |адвокатських | | |
| |нотаріальних |об'єднань | | |
| |конторах, що | | | |
| |будуть утворені | | | |
| |у сільській | | | |
| |місцевості та у | | | |
| |віддалених | | | |
| |населених | | | |
| |пунктах за | | | |
| |рахунок коштів | | | |
| |місцевих | | | |
| |бюджетів | | | |
|---+----------------+-----------------+----------------+--------|
|10 |Підготувати |Державне |червень - липень| |
| |пропозиції щодо |підприємство | 2008 р. | |
| |порядку |"Інформаційний | | |
| |постачання, |центр" | | |
| |зберігання, |Державне | | |
| |обліку та |підприємство | | |
| |звітності |"Інформаційно- | | |
| |витрачання |видавничий центр | | |
| |спеціальних |українського | | |
| |бланків |нотаріату" | | |
| |нотаріальних |Департамент | | |
| |документів |нотаріату та | | |
| |нотаріусами |реєстрації | | |
| |нотаріальних |адвокатських | | |
| |контор, що |об'єднань | | |
| |будуть утворені | | | |
| |у сільській | | | |
| |місцевості та | | | |
| |віддалених | | | |
| |населених | | | |
| |пунктах | | | |
------------------------------------------------------------------