КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)
Ліцензування певних видів господарської діяльності
Види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, порядок їх ліцензування, державний контроль у сфері ліцензування, відповідальність суб'єктів господарювання та органів ліцензування за порушення законодавства у цій сфері визначає Закон № 1775-III, дія якого поширюється на всіх суб'єктів господарювання.
Видачу, переоформлення та анулювання ліцензій (дублікатів ліцензій) на певний вид господарської діяльності здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади - орган ліцензування. Перелік органів ліцензування для кожного виду господарської діяльності затверджено постановою № 1698. Проте на сьогодні орган ліцензування визначено не для всіх видів діяльності, У разі його відсутності суб'єкти господарювання не мають можливості отримати ліцензії за зазначеними видами діяльності.
Водночас за наявності органу ліцензування відсутність ліцензійних умов на здійснення певного виду господарської діяльності, щодо якого запроваджується ліцензування, не є підставою для відмови у видачі ліцензії. У цьому випадку суб'єкт господарювання зобов'язано подати протягом 30 робочих днів від дня визначення органу ліцензування заяву й відповідні документи для одержання ліцензії.
Для кожної філії, кожного відокремленого підрозділу ліцензіата, які здійснюватимуть господарську діяльність на підставі отриманої ними ліцензії, орган ліцензування видає ліцензіату засвідчені ним копії ліцензії. Засвідчена органом ліцензування копія ліцензії є документом, що підтверджує право філії або іншого структурного підрозділу ліцензіата на здійснення певного виду господарської діяльності на підставі отриманої ліцензії.
Ліцензіат не може передавати ліцензію або її копію іншій юридичній чи фізичній особі для здійснення господарської діяльності. Встановлення факту передачі ліцензії або її копії іншій юридичній чи фізичній особі для здійснення господарської діяльності є підставою для анулювання ліцензії.
ПИТАННЯ. 1. Головтрансінспекція анулювала фірмі ліцензію на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом загального користування. На думку фірми, підстав для цього не було, До якого органу потрібно звернутися для повернення ліцензії?
ПИТАННЯ. 2. Фірма закриває одну філію, а в іншому місті відкриває іншу. Чи слід перереєстровувати копію ліцензії?
ПИТАННЯ. 3. Які суб'єкти підприємницької діяльності можуть та які не можуть отримати ліцензію?
ПИТАННЯ. 4. Який орган видає ліцензії для здійснення перепродажу предметів мистецтва та антикваріату?
ПИТАННЯ. 5. Чи потрібно отримувати ліцензію для здійснення гастрольного заходу?
ПИТАННЯ. 6. Підприємство вирішило ввезти з метою забезпечення своєї господарської діяльності диски для лазерних систем зчитування. Чи потрібно для цього мати ліцензію?
ВІДПОВІДЬ. 1. Постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом з питань ліцензування при Держпідприємництві України є експертно-апеляційна рада (відповідно до постанови № 1669).
Склад ради формується з державних службовців, науковців, інших фахівців та представників громадських організацій і затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням голови Держпідприємництва України.
До компетенції ради належить, зокрема, розгляд заяв, претензій та скарг суб'єктів господарювання на рішення органів ліцензування щодо порушення цими органами законодавства у сфері ліцензування.
Рада має право залучати з метою отримання консультацій та проведення експертизи документів, які нею розглядаються, державних службовців, науковців та інших фахівців на громадських засадах (за згодою їх керівників).
За результатами розгляду звернень (апеляцій) рада приймає рішення у формі експертних висновків. Ці рішення приймаються більшістю голосів і оформлюються протоколами за підписом голови та секретаря ради. Рішення є обов'язковими для розгляду Держпідприємництвом України і підставою для видання Комітетом розпорядження про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування.
ВІДПОВІДЬ. 2. Для кожної філії, кожного відокремленого підрозділу ліцензіата, які провадитимуть господарську діяльність на підставі отриманої ним ліцензії, орган ліцензування видає ліцензіату засвідчені ним копії ліцензії. Засвідчена копія ліцензії є документом, що підтверджує право філії або іншого структурного підрозділу ліцензіата на провадження певного виду господарської діяльності на підставі отриманої ліцензії (частина сьома ст. 14 Закону № 1775-III.
Відповідно до ст. 19 цього Закону орган ліцензування формує і веде ліцензійний реєстр з певного виду господарської діяльності. До ліцензійного реєстру вносяться, зокрема, відомості про видачу копій ліцензії.
З урахуванням вимог Закону № 1775-III в разі наявності у заявника філій, інших відокремлених підрозділів, які провадитимуть господарську діяльність на підставі отриманої ліцензії, у заяві про видачу ліцензії суб'єкт господарювання зазначає їх місцезнаходження.
Крім того, у зазначеному Законі передбачено, що в разі ліквідації філії, іншого відокремленого підрозділу ліцензіата, які провадили господарську діяльність згідно з отриманою ліцензією, або в разі припинення провадження філією, іншим відокремленим підрозділом ліцензіата господарської діяльності згідно з отриманою ліцензією ліцензіат зобов'язаний протягом семи робочих днів з дати ліквідації такої філії або іншого відокремленого підрозділу або з дати припинення діяльності такою філією або іншим відокремленим підрозділом подати до органу ліцензування відповідне повідомлення в письмовій формі. Орган ліцензування повинен внести відповідні зміни до ліцензійного реєстру не пізніше наступного робочого дня з дати надходження такого повідомлення.
У разі створення у ліцензіата нової філії, іншого нового відокремленого підрозділу, які провадитимуть вид господарської діяльності згідно з отриманою ліцензією, ліцензіат повинен подати до органу ліцензування заяву встановленого зразка про видачу копії ліцензії, у якій зазначає, зокрема, відомості про місцезнаходження нових відокремлених підрозділів, що провадитимуть діяльність на підставі отриманої ліцензіатом ліцензії.
ВІДПОВІДЬ. 3. Закон № 1775-III визначає види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, порядок їх ліцензування, встановлює державний контроль у сфері ліцензування, відповідальність суб'єктів господарювання та органів ліцензування за порушення законодавства у сфері ліцензування.
Статтею 1 Закону № 1775-III передбачено, зокрема, що господарська діяльність - це будь-яка діяльність, у тому числі підприємницька, юридичних осіб, а також фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язана з виробництвом (виготовленням) продукції, торгівлею, наданням послуг, виконанням робіт.
Керуючись вимогами вищезазначеного Закону, ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, може отримати суб'єкт господарювання - зареєстрована в установленому законодавством порядку юридична особа незалежно від її організаційно-правової форми та форми власності, яка здійснює господарську діяльність, крім органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності.
ВІДПОВІДЬ. 4. Відповідно до п. 77 ст. 9 Закону № 1775-III ліцензуванню підлягає діяльність з перепродажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) предметами мистецтва, колекціонування та антикваріату.
Згідно із Законом № 535-V ліцензування зазначеного виду господарської діяльності запроваджено з 01.07.2007 р.
Перелік органів ліцензування затверджено постановою № 1698, проте станом на 12.02.2007 р. до цієї постанови не внесено відповідних змін щодо визначення органу ліцензування діяльності з перепродажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, діяльності з організації торгів (аукціонів) предметами мистецтва, колекціонування та антикваріату.
Водночас відповідно до ст. 10 Закону № 1775-III у разі запровадження ліцензування нового виду господарської діяльності суб'єкт господарювання, який здійснює цей вид діяльності, зобов'язаний подати протягом 30 робочих днів з дня визначення органу ліцензування заяву та відповідні документи, передбачені цією статтею, для отримання ліцензії на провадження цього виду господарської діяльності.
Ліцензія в цьому випадку видається в порядку, встановленому вищезазначеним Законом. Відсутність ліцензійних умов на провадження певного виду господарської діяльності, щодо якого запроваджується ліцензування, не є підставою для відмови у видачі ліцензії.
При цьому в разі відсутності органу ліцензування вимоги до суб'єктів господарювання щодо відсутності відповідної ліцензії не можуть бути виконані та пред'явлені.
ВІДПОВІДЬ. 5. Основні вимоги до організації та проведення гастрольних заходів на території України затверджено Порядком організації та проведення гастрольних заходів.
З метою забезпечення доступності для населення усіх видів послуг у сфері культури, упорядкування організації та проведення гастрольних заходів Мінкуль-тури АР Крим, Головне управління культури і мистецтв Київської міської держадміністрації, управління культури обласних та Севастопольської міської держадміністрацій ведуть облік гастрольних заходів, що здійснюються на відповідній території, шляхом внесення їх до банку даних гастрольних заходів.
Для внесення гастрольного заходу до банку даних організатор не пізніше ніж за 10 днів у разі проведення заходу, розрахованого на аудиторію до 1000 глядачів, і не пізніше ніж за місяць у разі проведення заходу, розрахованого на аудиторію понад 1000 глядачів, подає до відповідного органу, що веде облік, заявку на проведення гастрольного заходу, в якій зазначаються адреса (місцезнаходження) організатора гастрольного заходу, назва, час і місце його проведення.
До заявки додаються копії статутних документів (для юридичних осіб) та свідоцтва про державну реєстрацію, засвідчені в установленому порядку, програма гастрольного заходу з визначенням його статусу (міжнародний, всеукраїнський, обласний тощо), формату (фестиваль, концерт, вистава тощо), мови (мов), якою (якими) супроводжуватиметься захід, переліку виконавців і творів.
Орган, що веде облік, протягом трьох днів після подання заявки видає організатору свідоцтво про проведення гастрольного заходу за формою, що затверджується Мінкультури України.
Здійснення гастрольних заходів без свідоцтва не дозволяється.
У видачі свідоцтва про проведення гастрольного заходу може бути відмовлено у разі, коли:
статутними документами організатора гастрольного заходу не передбачено провадження діяльності, пов'язаної з організацією та проведенням гастрольних заходів;
заявка не відповідає вимогам Порядку організації та проведення гастрольних заходів або містить завідомо неправдиву інформацію;
гастрольний захід провадиться з порушенням вимог, установлених Законом № 1115-IV та іншими актами законодавства, щодо заборони пропаганди порнографії, культу насильства і жорстокості, виробництва та вживання наркотиків і психотропних речовин.
Відмова у видачі свідоцтва про проведення гастрольного заходу може бути оскаржена в установленому порядку.
Необхідність одержання ліцензії для здійснення гастрольного заходу Законом № 1775-III не передбачено. Організатор гастрольного заходу зобов'язаний отримати свідоцтво про проведення такого заходу.
ВІДПОВІДЬ. 6. Відповідно до п. 63 ст. 9 Закону № 1775-III ліцензуванню підлягають експорт та імпорт дисків для лазерних систем зчитування і матриць.
Водночас особливості державного регулювання діяльності, пов'язаної з виробництвом, експортом, імпортом дисків для лазерних систем зчитування, матриць передбачено Законом № 2953-III.
Регулювання експорту та імпорту дисків для лазерних систем зчитування, матриць, а також обладнання та сировини для їх виробництва встановлено ст. 5 цього Закону, якою визначено, що експорт, імпорт дисків для лазерних систем зчитування, матриць, обладнання та сировини для їх виробництва без ліцензії забороняється.
Однак згідно зі ст. 2 Закону № 2953-III дія цього Закону не поширюється на диски для лазерних систем зчитування, які не є об'єктами експорту/імпорту, що:
ввозяться або вивозяться, пересилаються в міжнародних поштових та експрес-відправленнях фізичними особами в кількості, що не перевищує 20 примірників;
ввозяться або вивозяться, пересилаються в міжнародних поштових та експрес-відправленнях юридичними особами для забезпечення господарської діяльності без права або не з метою подальшого продажу чи розповсюдження;
ввозяться або вивозяться з технічною документацією у складі обладнання.
Тобто у вищезазначеному випадку в разі ввезення для забезпечення своєї господарської діяльності дисків для лазерних систем зчитування без права або не з метою подальшого їх продажу чи розповсюдження ліцензію на даний вид діяльності отримувати не потрібно.
Перелік використаний нормативних документів:
Закон України № 535-V від 22.12.2006 р. “Про внесення змін до деяких законів України щодо оподаткування виробів мистецтва, предметів колекціонування або антикваріату”
Закон України № 1115-IV від 10.07.2003 р. “Про гастрольні заходи в Україні”
Закон України № 1775-III від 01.06.2000 р. “Про ліцензування певних видів господарської діяльності” (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 2953-III від 17.01.2002 р. “Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів господарювання, пов'язаної з виробництвом, експортом, імпортом дисків для лазерних систем зчитування, матриць” Постанова Кабінету Міністрів України № 1669 від 08.11.2008 р. “Про експертно-апеляційну раду при Державному комітеті з питань регуляторної політики та підприємництва”
Постанова Кабінету Міністрів України № 1698 від 14.11.2000 р. “Про затвердження переліку органів ліцензування” (зі змінами та доповненнями)
Володимир ГОРОХОВ,
начальник відділу адміністрування ресурсних
та неподаткових платежів, член
експертно-апеляційно'ї ради
при Держпідприємництві України
“Вісник податкової служби України” № 18-19 травень 2008
Передплатні індекси - 22599 (укр.), 22600 (рос.)