КОНСУЛЬТУЄ ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ

Пенсійний збір

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб, у тому числі тих, які здійснюють незалежну професійну діяльність, зокрема приватну нотаріальну діяльність, регламентується загальними нормами Закону № 889-IV.

Водночас незважаючи на те що приватні нотаріуси належать до окремої групи платників податку, їх доходи оподатковуються згідно із загальними нормами Закону № 889-IV в тому числі щодо порядку визначення загального оподатковуваного доходу, ведення книг обліку доходів і витрат, обов'язків декларування та термінів сплати тощо.

Доходи платників податку, які здійснюють приватну нотаріальну діяльність, - це сума коштів, що сплачується за вчинення нотаріальних дій та надання додаткових послуг правового й технічного характеру. Загальний річний оподатковуваний дохід складається із суми загальних місячних оподатковуваних доходів звітного року (п. 4.1 ст. 4 Закону № 889-IV).

При оподаткуванні доходів приватних нотаріусів за звітний податковий період необхідно враховувати документально підтверджені обов'язкові витрати, пов'язані з організацією їх роботи, зокрема сплату нотаріусами внесків до Пенсійного фонду України, у тому числі на користь найманих працівників.

ПИТАННЯ 1. Чи нараховуються страхові внески на суми разових виплат (заохочень) та матеріальної допомоги?

ПИТАННЯ 2. У якому розмірі має нараховувати страхові внески всеукраїнська організація інвалідів на суми винагород за виконані роботи за угодами цивільно-правового характеру?

ПИТАННЯ 3. Який документ є підставою для застосування підприємствами ставки в розмірі 4% та з якого моменту здійснюється нарахування страхових внесків до фонду оплати праці інвалідів за зазначеною ставкою?

ПИТАННЯ 4. Який порядок сплати внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування особами, які здійснюють приватну нотаріальну діяльність, у разі якщо сума загального оподатковуваного доходу, з якого справляються мінімальну заробітну плату?

ПИТАННЯ 5. У якому районі має сплачуватися збір у розмірі 1% з придбаної нерухомості, якщо покупцем є юридична особа: за місцезнаходженням нерухомого майна чи за місцезнаходженням юридичної особи - платника збору ?

ПИТАННЯ 6. Чи сплачуються страхові внески з вартості подарунків, вручених працівникам до святкових дат?

ПИТАННЯ 7. Чи нараховуються страхові внески на стипендію докторанта?

ВІДПОВІДЬ 1. Згідно з п. 1 ст. 14 Закону № 1058-ІV юридичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності (включаючи тих, які обрали особливий спосіб оподаткування) є страхувальниками (роботодавцями) для фізичних осіб, що працюють у них на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, а згідно зі ст. 15 – платниками страхових внесків.

Відповідно до частини першої ст. 19 Закону № 1058-ІV об'єктом для нарахування страхових внесків для роботодавців є суми фактичних витрат на оплату праці працівників, що включають витрати на виплату основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону № 108/95-ВР, виплату винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, що підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб, а також суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Застраховані особи сплачують страхові внески із сум доходу у вигляді заробітної плати, інших виплат і винагород, нарахованих (виплачених) платнику відповідно до умов трудового або цивільно-правового договору, що включаються до складу загального оподаткованого доходу.

Враховуючи вищезазначене, базою для нарахування страхових внесків є виплати, які:

по-перше, належать до фонду оплати праці, а також суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності;

по-друге, підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб.

Єдиним нормативним документом, розробленим відповідно до Закону № 108/95-ВР що визначає складові фонду оплати праці, є Інструкція № 5, згідно з пп. 2.3.2 п. 2.3 якої одноразові заохочення, не пов'язані з конкретними результатами праці (наприклад, до ювілейних та пам'ятних дат як у грошовій, так і в натуральній формі), входять до фонду оплати праці у складі інших заохочувальних та компенсаційних виплат.

Таким чином, виплати, що належать до разових заохочень, а саме: у зв'язку з ювілейною датою, укладанням шлюбу та народженням дитини, які визначено колективним договором, є об'єктом для нарахування (33,2%) та утримання (2%) страхових внесків до Пенсійного фонду.

Одноразова допомога працівникам, які виходять на пенсію, надана згідно з чинним законодавством та колективними договорами, відповідно до п. 3.6 Інструкції № 5 не належить до фонду оплати праці та не є об'єктом для нарахування страхових внесків.

Згідно з пп. 2.3.3 п. 2.3 Інструкції № 5 матеріальна допомога, що має систематичний характер, надана всім або більшості працівників у розмірах, передбачених нормативно-правовими актами або визначена у колективному договорі підприємства, що надається працівникам як за умови подання заяви, так і без неї (на оздоровлення, у зв'язку з екологічним станом, крім сум, зазначених у п. 3.31), входить до складу фонду оплати праці та є об'єктом для нарахування страхових внесків.

Відповідно до п. 3.31 Інструкції № 5 матеріальна допомога разового характеру, що надається підприємством окремим працівникам за сімейними обставинами, на оплату лікування, оздоровлення дітей, поховання, а саме допомога, що була надана у непередбачених (екстрених) випадках, коли необхідність її отримання виникла раптово, за умови подання заяви, а її розмір визначався адміністрацією підприємства, не належить до фонду оплати праці.

Враховуючи зазначене, ці виплати не є об'єктом для нарахування (33,2%) та утримання (2%) страхових внесків до Пенсійного фонду.

ВІДПОВІДЬ 2. Відповідно до пп. 1 п. 8 Прикінцевих положень Закону № 1058-ІV до набрання чинності законом про спрямування частини страхових внесків до Накопичувального фонду страхові внески, що перераховуються до солідарної системи, сплачуються страхувальниками та застрахованими особами на умовах і в порядку, визначених цим Законом, та в розмірах, передбачених Законом № 400/97-ВР для відповідних платників збору.

Статтею 4 Закону № 400/97-ВР установлено, що для підприємств, установ і організацій, де працюють інваліди, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування визначається окремо за ставкою 4% від об'єкта оподаткування для працюючих інвалідів та за ставкою 33,2% від об'єкта оподаткування - для інших працівників такого підприємства.

Для підприємств всеукраїнських громадських організацій інвалідів, де кількість інвалідів становить не менше 50% від загальної кількості працюючих, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування визначається за ставкою 4% від об'єкта оподаткування для всіх працівників цих підприємств.

Відповідно до п. 3 ст. 4 Закону № 400/97-ВР суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи й організації, об'єднання громадян й інші юридичні особи сплачують 33,2% від суми винагород, які виплачуються фізичним особам за договорами цивільно-правового характеру.

Водночас зазначимо, що працівниками є особи, які працюють на підприємстві, в організації, установі та виконують обов'язки або функції згідно з трудовим договором (контрактом).

Трудові відносини працівників (у тому числі тих, які працюють за сумісництвом) регулюються законодавством про працю. Укладання договорів цивільно-правового характеру здійснюється відповідно до цивільного законодавства.

Отже, виходячи з вищевикладеного, для підприємств всеукраїнських громадських організацій інвалідів, де кількість інвалідів становить не менше 50% від загальної кількості працюючих, страхові внески визначаються за ставкою 4% від об'єкта оподаткування для всіх працівників цих підприємств (в тому числі тих, які працюють за сумісництвом) та 33,2% - із сум винагород, які виплачуються за договорами цивільно-правового характеру.

ВІДПОВІДЬ 3. Відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, регулюються виключно Законом № 1058-ІV.

Відповідно до пп. 1 п. 8 Прикінцевих положень цього Закону до набрання чинності законом про спрямування частини страхових внесків до Накопичувального фонду страхові внески страхувальниками та застрахованими особами сплачуються у розмірах, передбачених Законом № 400/97-ВР.

Згідно зі ст. 4 зазначеного Закону для підприємств, установ і організацій, де працюють інваліди, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування визначається окремо за ставкою 4% від об'єкта оподаткування для працюючих інвалідів та за ставкою 33,2% від об'єкта оподаткування - для інших працівників такого підприємства.

Підставою для застосування ставки в розмірі 4% згідно з п. 4.2 Інструкції № 21-1 є копія виписки з акта огляду в медико-соціальній експертній комісії.

Отже, нарахування роботодавцем страхових внесків у розмірі 4% від заробітної плати зазначеної категорії працівників здійснюється з моменту встановлення групи інвалідності, але не раніше надання працівником підприємству завіреної копії вищезазначеної виписки або копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією.

ВІДПОВІДЬ 4. Згідно з п. 4 частини першої ст. 11 Закону № 1058-ІV особи, які здійснюють нотаріальну діяльність, підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню і відповідно до ст. 14 визначені страхувальниками.

Водночас згідно зі ст. 19 Закону № 1058-ІV приватні нотаріуси як особи, що забезпечують себе роботою самостійно, сплачують страхові внески від суми доходу, отриманого від цієї діяльності, що підлягає обкладанню податком з доходів фізичних осіб, та в межах максимального розміру оподатковуваного доходу, з якого справляються страхові внески, і відповідно до пп. 2 п. 8 Прикінцевих положень цього Закону не менше мінімального страхового внеску.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регламентується загальними нормами Закону № 889-ІV.

Особливості визначення загального оподатковуваного доходу приватного нотаріуса визначено у листах № 31-35/20 та № 1136/П/17-0415.

При цьому зазначимо, що страхові внески сплачуються із суми загального оподатковуваного доходу, не зменшеного на суми внесків, до Пенсійного фонду України та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.

У разі якщо за місяць сума загального оподатковуваного доходу нотаріуса, з якого справляються внески до Пенсійного фонду, менша за розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законодавством на той час, то розмір страхових внесків за зазначений місяць розраховується шляхом множення розміру мінімальної заробітної плати на 32% - за 2004 - 2005 рр.; 31,8% - за 2006 р„ 33,2% - за 2007 р., 33,2% - за 2008 р.

ВІДПОВІДЬ 5. Відповідно до п. 9 ст. 1 Закону № 400/97-ВР платниками збору з операцій купівлі-продажу нерухомого майна є підприємства, установи й організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно.

Зокрема, п. 16 Порядку № 1740 визначено, що суми збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, які сплачуються платниками з операцій з купівлі-продажу безготівкової валюти, торгівлі ювелірними виробами із золота (крім обручок), платини і дорогоцінного каміння та з відчуження легкових автомобілів, з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, з надання послуг стільникового рухомого зв'язку (додаткові збори на виплату пенсій), зараховуються в установленому порядку до спеціального фонду державного бюджету і використовуються згідно із законом про Держбюджет України на відповідний рік.

Відповідно до п. 15-3 Порядку № 1740 нотаріальне посвідчення або реєстрація на біржі договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна на рахунок з обліку коштів спеціального фонду держбюджету, відкритий в управлінні Державного казначейства в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Зазначеним Порядком місце сплати збору з операцій купівлі-продажу нерухомого майна не визначено.

При цьому відповідно до Інструкції № 20/5 посвідчення угод про відчуження нерухомого майна провадиться за місцем розташування вказаного майна або за місцезнаходженням однієї із сторін правочину.

Таким чином, сплата збору з операцій купівлі-продажу нерухомого майна може здійснюватись як за місцезнаходженням платника збору, так і за місцезнаходженням нерухомого майна.

ВІДПОВІДЬ 6. Відповідно до ст. 19 Закону № 1058-ІV об'єктом для нарахування страхових внесків для роботодавців є суми фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону № 108/95-ВР, виплату винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, що підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Для застрахованих осіб страхові внески нараховуються на суми доходу у вигляді заробітної плати, інших виплат та винагород, нарахованих (виплачених) платнику відповідно до умов трудового або цивільно-правового договору, що включаютьйя до складу загального оподатковуваного доходу (прибутку).

Єдиним нормативним документом, розробленим відповідно до Закону № 108/95-ВР та який визначає складові фонду оплати праці, є Інструкція № 5, згідно з пп. 2.3.2 п. 2.3 якої одноразові заохочення, не пов'язані з конкретними результатами праці (наприклад, до ювілейних та пам'ятних дат як у грошовій, так і в натуральній формі), належать до фонду оплати праці у складі інших заохочувальних та компенсаційних виплат.

Таким чином, вартість цінних подарунків, вручених працівникам до святкових дат, є об'єктом для нарахування (33,2%) та утримання (1 - 5%) страхових внесків до Пенсійного фонду.

При цьому зазначимо, що відповідно до п. 6 ст. 19 Закону № 1058-ІV страхові внески нараховуються на суми фактичних витрат на оплату праці працівників незалежно від джерел їх фінансування, форми, порядку, місця виплати та використання, а також незалежно від того, чи були зазначені суми фактично виплачені після їх нарахування до сплати.

Щодо нарахування та утримання страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування на вартість подарунків, вручених працівникам до святкових дат за рахунок коштів установи вищого порядку, то згідно з п. 1 ст. 14 Закону № 1058-ІV роботодавці є страхувальниками для фізичних осіб, що працюють у них на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, а згідно зі ст. 15 - платниками страхових внесків.

У разі якщо вручення подарунків до святкових дат здійснюється особам, які не перебувають з відповідним підприємством у трудових відносинах, то страхові внески у розмірі 33,2% та 1 - 5% на вартість таких подарунків не нараховуються.

ВІДПОВІДЬ 7. Статтею 53 Закону № 2984-III встановлено, що докторант - це особа, яка має науковий ступінь кандидата наук і зарахована до докторантури для підготовки дисертації на здобуття наукового ступеня доктора наук.

Діяльність у галузі підготовки науково-педагогічних і наукових кадрів регламентується Положенням № 309, згідно з п. 12 якого керівники підприємств, установ і організацій зобов'язані звільнити з роботи осіб, зарахованих до докторантури, в необхідний для своєчасного прибуття на навчання термін. Підставою для звільнення з роботи є копія наказу про зарахування особи до докторантури. Таким особам стипендія призначається з дня зарахування їх до докторантури.

Виключний перелік осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, визначено ст. 11 Закону № 1058-ІV.

Враховуючи вищезазначене та умови, за яких особи відповідно до Закону № 1058-ІV набувають статусу застрахованої особи, докторанти, які навчаються у вищих навчальних закладах, не належать до жодної з категорій застрахованих осіб, зазначених у ст. 11 цього Закону.

Крім того, ст. 19 Закону № 1058-ІV, якою визначається об'єкт для нарахування страхових внесків, стипендію, в тому числі призначену докторанту, не визначено як об'єкт для нарахування страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Водночас докторанти як особи, що не належать до кола осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, мають право на добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Перелік використаних нормативних документів:

Закон України № 108/95-ВР від 24.03.95 р. “Про оплату праці” (зі змінами та доповненнями)

Закон України № 400/97-ВР від 26.06.97 р. “Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування” (зі змінами та доповненнями)

Закон України № 889-IV від 22.05.2003 р. "Про податок з доходів фізичних осіб” (зі змінами та доповненнями)

Закон України № 1058-IV від 09.07.2003 р. “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування' (зі змінами та доповненнями)

Закон України № 2984-Ш від 17.012002 р. “Про вищу освіту (зі змінами та доповненнями)

Постанова № 21-1 Правління Пенсійного фонду України від 19.122003 р. “Про затвердження Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України” (зареєстровано в Мін'юсті України 16.01.2004 р. за № 64/8663, зі змінами та доповненнями, за текстом - Інструкція № 21-1)

Постанова № 309 Кабінету Міністрів України від 01.03.99 р. “Про затвердження Положення про підготовку науково-педагогічних і наукових кадрів” (із змінами і доповненнями, за текстом - Положення № 309)

Постанова № 1740 Кабінету Міністрів України від 03.11.98 р. “Про затвердження Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окрема видів господарських операцій” (зі змінами та доповненням, за текстом - Порядок № 1740)

Наказ № 5 Держкомстату України від 13.012004 р. “Про затвердження Інструкції зі статистики заробітної плати” (зареєстровано в Мін'юсті України 27.01.2004 р. за № 114/8713, за текстом - Інструкція № 5)

Наказ № 20/5 Мін'юсту України від 03.03.2004 р. “Про затвердження Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України” (зареєстровано в Мін'юсті України 03.03.2004 р. за № 283/8882, зі змінами та доповненнями, за текстом - Інструкція № 20/5)

Лист № 31-35/20 Мін'юсту України від 02.02.2006 р. “Щодо переліку витрат пов'язаних з організацією роботи приватних нотаріусів”

Лист № 1136/П/17-0415 ДПА України від 12.032007 р. “Щодо оподаткування доходів самозайнятих осіб та нарахування податкового кредиту”

Інна ПЕТРЕНКО,
оглядач “Вісника”,
за сприяння
Людмили ЩИПКИ,
заступника
директора Департаменту
надходження
доходів - начальника
відділу методології
забезпечення платежів
до Пенсійного фонду
України

“Вісник податкової служби України” № 23 червень 2009 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)