Реєстрація та анулювання ФОП як платника ПДВ

ПДВ – один з найскладніших для розрахунку податків. Існує безліч нормативних актів, які регламентують порядок нарахування, сплати ПДВ, а також подання звітності. На жаль, навіть для того, щоб стати платником ПДВ, потрібно пройти реєстрацію (що само собою безпрецедентно). Потім, ставши платником ПДВ, не можна просто так передумати й перестати ним бути – це в найбільші 2 роки для діючого ФОП практично нездійсненно (хіба що випадок відмови від підприємництва взагалі).

Консультація буде корисна як для тих підприємців, які хочуть зареєструватися платниками ПДВ, так і для тих, які хочуть знятися з реєстрації платників ПДВ. Розглянемо всі етапи по черзі.

І. Реєстрація платником ПДВ

У Положенні про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженому наказом ДПАУ від 01.03.2000 р. № 79 (далі -Положення № 79), описано порядок реєстрації платників ПДВ.

Для спрощення сприйняття інформації розглянемо її по пунктах.

Подання заяви для реєстрації ФОП

Для реєстрації платником ПДВ необхідно подати заяву, яку можна:

- направити за адресою податкового органу з повідомленням про вручення;

- вручити особисто службовій особі податкового органу (це може зробити як сам підприємець, так і його представник).

Форма реєстраційної заяви № 1-ПДВ наведена в додатку № 1 Положення № 79, Порядок подання заяви такий:

1. До заяви необхідно додати оригінал платіжного документа, що свідчить про сплату суми в розмірі 17 грн. за бланк Свідоцтва про реєстрацію платником податку на додану вартість (далі - Свідоцтво ПДВ).

2. Для одержання бланка необхідно заповнити всі розділи реєстраційної заяви, а також зазначити причини, з яких суб'єкт підприємницької діяльності реєструється платником ПДВ.

3. Реєстраційна заява обов'язково має бути підписана заявником із зазначенням дати підписання.

4. Дані реєстраційної заяви повинні бути достовірними й відповідати даним Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців. Для того щоб підтвердити достовірність відомостей про особу, зазначених у реєстраційній заяві, до неї можуть додаватися: копія свідоцтва про державну реєстрацію заявника, виданого державним реєстратором, або оригінал чи копія виписки з Єдиного державного реєстру.

5. У заяві необхідно зазначити спосіб одержання платником Свідоцтва: у податковому органі на руки або ж поштою.

Подав заяву - отримай Свідоцтво

Отже, податковий орган зобов'язаний видати Свідоцтво ПДВ протягом 10 календарних днів з дати одержання заяви на реєстрацію. Цей термін розпочинається з першого календарного дня, наступного за днем одержання податковим органом заяви про реєстрацію платника податків. Якщо останній день десятиденного терміну припадає на вихідний, святковий або інший неробочий у податковому органі день, то днем закінчення терміну є перший за ним робочий день. Податковий орган надсилає заявнику Свідоцтво ПДВ поштою або безпосередньо віддає його заявнику в податковому органі.

Податковий орган відмовляє в реєстрації платником податку на додану вартість та видачі Свідоцтва, якщо заявник не підпадає під визначення платника податків або за наявності обставин, які є підставою для анулювання реєстрації.

З метою перевірки достовірності даних про заявника податковий орган може звернутися до державного реєстратора за отриманням витягу з Єдиного державного реєстру.

Якщо в заяві про реєстрацію не зазначені обов'язкові реквізити, надані недостовірні або неповні дані, вона не скріплена печаткою заявника, не підписана самим платником податків, то в десятиденний термін з дня отримання заяви податковий орган звертається до особи з письмовою пропозицією представити нову заяву про реєстрацію (із зазначенням підстав неприйняття попередньої).

Датою податкової реєстрації платником податку на додану вартість є дата включення особи до Реєстру (п. 14 Положення № 79).

Одержання Свідоцтва поштою

Якщо ФОП вирішив одержати Свідоцтво поштою, йому слід оплатити вартість пересилання шляхом надання податковому органу поштових марок на суму, що відповідає вартості послуг поштового зв'язку з пересилання рекомендованого листа з повідомленням про вручення. Свідоцтво буде надіслане за адресою платника податків, що зазначена в цьому документі.

Одержання Свідоцтва в податковій інспекції

Одержати Свідоцтво може:

- сам платник податків, якщо він є фізичною особою;

- будь-яка особа - за наявності належним чином оформленого доручення від платника податків.

Загальною вимогою для особи, яка отримує Свідоцтво, є наявність паспорта або ж іншого документа, що посвідчує особу.

Якщо платник податків вибрав одержання Свідоцтва безпосередньо в податковому органі, але протягом 10 календарних днів з дня одержання податковим органом заяви про реєстрацію не зміг одержати Свідоцтво (незалежно від причин), то в другій половині останнього календарного дня десятиденного терміну документ надсилається йому за місцем знаходження поштою з повідомленням про вручення за рахунок одержувача (пп. 14.2 Положення № 79).

Як оформити копії Свідоцтва

Зареєстрованому платнику ПДВ знадобляться копії Свідоцтва, посвідчені податковим органом, оскільки згідно з пп. 14.4 Положення № 79 вони повинні знаходитися у доступних для огляду місцях у приміщенні платника податків та у всіх його окремих підрозділах.

Для того щоб посвідчити копії Свідоцтва, платник податків подає до податкового органу заяву про посвідчення копій Свідоцтва ПДВ за формою № 2-РК (додаток 10 Положення № 79), а також додає необхідну кількість копій цього документа. При представленні заяви необхідно пред'явити сам оригінал Свідоцтва.

Існує кілька причин, з яких податковий орган може відмовити в посвідченні копій:

- якщо дані про платника податків, зазначені у Свідоцтві, змінилися;

- якщо дані у Свідоцтві не відповідають даним Реєстру;

- якщо Свідоцтво підлягає заміні відповідно до Положення № 79.

Податковий орган зобов'язаний видати платнику податків або його представнику посвідчені копії Свідоцтва протягом трьох робочих днів з дня одержання відповідної заяви (за умови, що був пред'явлений оригінал Свідоцтва).

Копія Свідоцтва вважається посвідченою, якщо:

1. На кожній копії Свідоцтва в лівій верхній частині податковим органом зроблено спеціальний запис “Копія підлягає поверненню до податкового органу”.

2. У нижній частині копії Свідоцтва зазначені:

- найменування податкового органу;

- дата посвідчення копії Свідоцтва;

- прізвище, ім'я, по батькові посадової особи податкового органу, яка посвідчує копію Свідоцтва, а також підпис цієї особи, скріплений печаткою податкового органу.

Усі посвідчені копії Свідоцтва підлягають поверненню до податкового органу одночасно зі Свідоцтвом або з відповідною заявою у разі:

1) анулювання реєстрації ФОП платником ПДВ;

2) заміни Свідоцтва;

3) втрати Свідоцтва.

Якщо посвідчені копії Свідоцтва зіпсовані, зношені або перестали використовуватися платником податків, то вони можуть бути повернені до податкового органу в будь-який час разом із супровідним листом.

У разі втрати посвідчених копій Свідоцтва необхідно письмово повідомити про це податковий орган, а також надати пояснювальну записку з підписом платника податків (пп. 14.4 Положення № 79).

II. Порядок анулювання реєстрації платником ПДВ

У п. 9.8 Закону України “Про податок на додану вартість” від 03.04.97 р. № 168/97-ВР зазначені причини, з яких ФОП перестає бути платником ПДВ. Перелічимо їх.

Отже, реєстрація діє до дати її анулювання, що відбувається у випадках, якщо:

1) платник податків, який до місяця подання заяви про анулювання реєстрації, є зареєстрованим відповідно до положень пп. 2.3.1 Закону про ПДВ більше 24 календарних місяців, включаючи місяць реєстрації, і за останні 12 поточних календарних місяців має обсяги оподатковуваних операцій менше 300 000 грн. (без урахування ПДВ);

2) платник податків ліквідується за власним бажанням або за рішенням суду (фізична особа перестає бути суб'єктом господарювання) або ліквідаційна комісія платника податків, оголошеного банкрутом, закінчує роботу;

3) платник ПДВ реєструється платником єдиного податку або стає суб'єктом інших спрощених систем оподаткування, що визначають особливий порядок нарахування або сплати ПДВ, відмінний від установлених Законом про ПДВ;

4) відповідно до Закону про ПДВ платник ПДВ вибирає спеціальний режим оподаткування за іншими ставками, відмінними від зазначених у статтях 6 і 8-1 Закону про ПДВ;

5) платник не подає декларації з ПДВ до податкової інспекції протягом останніх 12 податкових місяців або подає таку декларацію з прочерками, що свідчить про відсутність оподатковуваних операцій протягом цього періоду.

Реєстрація платником ПДВ може бути анульована за заявою платника податків з однієї з перерахованих вище в п. “1” - “5” причин. А з ініціативи відповідного податкового органу - на підставі причин, перерахованих у п. “2”-“5”.

Для анулювання реєстрації до податкової інспекції необхідно представити:

- заяву про анулювання реєстрації платника ПДВ за формою № 3-ПДВ;

- Свідоцтво ПДВ та всі його посвідчені копії.

Якщо який-небудь з перерахованих документів не буде подано, то заява до розгляду не приймається. Податковий орган приймає рішення про анулювання за заявою платника ПДВ протягом 10 днів з дати подання такої заяви. При цьому датою анулювання є дата подання заяви, за винятком випадків, коли у платника податків Свідоцтво має граничний термін дії.

Якщо податковий орган вважатиме, що немає підстав для анулювання, то суб'єкту господарської діяльності видається відмова в письмовому вигляді, а також повертаються оригінал і всі посвідчені копії Свідоцтва ПДВ під розписку або надсилаються поштою з повідомленням про вручення за рахунок платника податків, який подав заяву.

ДПАУ не має права відмовити в анулюванні реєстрації, якщо є підстави, зазначені в п. “1” і “2”.

Документи, необхідні для ухвалення рішення про анулювання

Усі платники ПДВ, включені до Реєстру, знаходяться під невсипущим контролем податкових органів, які мають право прийняти рішення про анулювання реєстрації при виникненні причин, перерахованих у п. 9.8 Закону про ПДВ (див. вище п. “2”-“5”). Однак такі рішення можуть бути прийняті тільки за наявності відповідних підтверджуючих документів, зокрема:

- даних ліквідаційної комісії про закінчення роботи з ліквідації платника податків, оголошеного банкрутом;

- судового рішення про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, визнаного банкрутом;

- повідомлення від державного реєстратора про припинення підприємницької діяльності;

- будь-якого іншого повідомлення від платника податків про припинення підприємницької діяльності за власним бажанням;

- Свідоцтва чи корінця Свідоцтва про право сплати єдиного податку або документа про застосування інших спрощених систем оподаткування, що визначають особливий порядок нарахування або сплати ПДВ;

- інформації органів РАГСу, державного реєстратора про смерть приватного підприємця або судового рішення про визнання фізособи-підприємця померлою, безвісти зниклою, недієздатною або про обмеження її цивільної дієздатності;

- Свідоцтва ПДВ або його корінця, які б підтверджували закінчення терміну дії Свідоцтва;

- акта підрозділу про оподаткування фізичних осіб про неподання платником податків до податкового органу декларації з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців;

- довідки про результати документальної невиїзної перевірки на підставі поданих податкових декларацій з ПДВ, що свідчать про відсутність у платника податків оподатковуваних поставок протягом 12 послідовних податкових місяців, тощо (пп. 25.2.1 Положення № 79).

Акт про анулювання

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ з ініціативи податкового органу оформлюється актом за формою № 6-ПДВ (додаток 5 Положення № 79). Такий акт складається у двох екземплярах комісією, створеною за розпорядженням керівника податкового органу, та ним же затверджується. В акті про анулювання реєстрації платника ПДВ обов'язково зазначається підстава для такого анулювання і наводяться посилання на відповідні норми Закону про ПДВ.

Датою затвердження акта про анулювання реєстрації платника ПДВ вважається день прийняття такого рішення.

Після затвердження (не пізніше наступного робочого дня) один екземпляр акта про анулювання передається під розписку самому платнику податків чи його представнику або пересилається податковим органом за його місцем проживання листом з повідомленням про вручення.

Протягом 20 календарних днів з дня ухвалення рішення про анулювання платник податків зобов'язаний повернути до податкового органу Свідоцтво ПДВ і всі його посвідчені копії разом із супровідним листом.

Звертаємо Вашу увагу, що затримка при поверненні такого Свідоцтва прирівнюється до затримки при поданні податкової звітності з ПДВ.

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ з ініціативи податкового органу може бути оскаржено особою, реєстрація якої анульована відповідно до законодавства (пп. 25.2.2 Положення № 79).

Якщо новостворений ФОП стає єдинником, то він має повне право самостійно вирішувати, реєструватися йому платником ПДВ чи ні. Якщо ж до переходу на спрощену систему оподаткування він уже був платником ПДВ, то, стаючи єдинником, приватний підприємець тільки самостійно може вирішити, анулювати йому реєстрацію чи ні. Податкові органи у такому разі не мають права приймати рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.

Останній податковий період

Останній податковий період при анулюванні реєстрації як платника ПДВ розпочинається з дня, наступного за останнім днем попереднього податкового періоду, і закінчується в день такого анулювання.

Що робити з товарними залишками

Трапляється, що на дату анулювання реєстрації в обліку платника податків знаходяться товарні залишки або основні фонди, за якими в поточному або минулому податковому періодах був нарахований податковий кредит. У цьому разі в останній податковій декларації з ПДВ необхідно показати умовний продаж таких товарів за звичайними цінами та збільшити суму своїх податкових зобов'язань за результатами останнього податкового періоду (п. 9.8 Закону про ПДВ).

Право на податковий кредит - втрачене

Після анулювання реєстрації платник податків позбавляється права на нарахування податкового кредиту з ПДВ й одержання бюджетного відшкодування. Однак він зобов'язаний погасити суму податкових зобов'язань або податкового боргу з ПДВ, що виникли до дати анулювання, незалежно від того, буде приватний підприємець залишатися зареєстрованим платником ПДВ на дату сплати такої суми податку чи ні.

Припустимо, що за результатами останнього податкового періоду платник податків має право на одержання бюджетного відшкодування. Таке відшкодування надається незалежно від того, буде приватний підприємець залишатися платником ПДВ на дату одержання такого бюджетного відшкодування чи ні.

III. Перереєстрація платника ПДВ - ФОП

Підприємець зобов'язаний перереєструватися і одержати нове Свідоцтво ПДВ у випадках, якщо:

- змінилися дані ідентифікаційного номера;

- змінився реєстраційний (обліковий) номер за ТРДПАУ;

- змінилися прізвище, ім'я, по батькові ФОП;

- змінилося місцезнаходження (місце проживання) платника податків.

При заміні Свідоцтва ПДВ у десятиденний термін після настання перерахованих вище змін платник податків зобов'язаний подати до податкового органу додаткову реєстраційну заяву з позначкою “Перереєстрація”. До такої заяви необхідно додавати Свідоцтво ПДВ та всі посвідчені його копії. Порядок видачі податковою інспекцією нового Свідоцтва (з новим номером) замість старого такий самий, як і при реєстрації. При цьому дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою видачі нового Свідоцтва й анулювання старого є дата внесення відповідних змін до Реєстру (п. 21 Положення № 79).

Перереєстрація платника податків не обов'язкова, якщо:

- змінюється найменування або статус органу державної податкової служби, що видав Свідоцтво ПДВ, а також у випадках його ліквідації або реорганізації (пп. 21.1 Положення № 79);

- змінюється форма Свідоцтва ПДВ (пп. 21.2 Положення № 79).

У перерахованих вище випадках за платником податків закріплене право замінити Свідоцтво ПДВ за власним бажанням.

Свідоцтво зіпсоване (зношене) або загублене

Якщо Свідоцтво зіпсовано або зношено, то для одержання нового документа платник податків подає до податкового органу:

- додаткову реєстраційну заяву з позначкою “Перереєстрація у зв'язку зі зіпсуванням Свідоцтва”;

- Свідоцтво ПДВ;

- всі посвідчені його копії;

- оригінал платіжного документа про сплату встановленої суми в 17 грн. за бланк Свідоцтва.

Щоб одержати нове Свідоцтво при втраті старого, платник податків подає до податкового органу:

- додаткову реєстраційну заяву з позначкою “Перереєстрація у зв'язку з утратою Свідоцтва”;

- всі посвідчені копії Свідоцтва;

- оригінал платіжного документа про сплату встановленої суми за бланк Свідоцтва;

- пояснювальну записку з підписом платника податків із приводу втрати Свідоцтва (п. 22 Положення № 79).

При зіпсуванні та втраті Свідоцтва порядок видачі нового Свідоцтва ПДВ такий самий, як і при реєстрації. При цьому дата реєстрації платником ПДВ не змінюється. Датою видачі нового Свідоцтва (з новим номером) е дата внесення відповідного запису до Реєстру.

Платник податків змінив місце проживання

При зміні місцезнаходження (місця проживання) платнику ПДВ необхідно знятися з обліку в одному податковому органі й стати на облік в іншому.

Для заміни Свідоцтва ПДВ платнику податків необхідно в двадцятиденний термін після взяття на облік у податковому органі за новим місцем проживання подати до цього податкового органу;

- додаткову реєстраційну заяву з позначкою “Зміна місцезнаходження”;

- Свідоцтво і всі посвідчені його копії. Податковий орган видає платнику податків замість старого нове Свідоцтво (з новим номером) у тому ж порядку, що й при реєстрації.

При цьому дата реєстрації платника ПДВ не змінюється, а датою видачі нового Свідоцтва і датою анулювання старого є дата внесення відповідних змін до Реєстру (пп. 23.2 Положення № 79).

Законодавче визначені випадки, за яких, змінивши місце проживання, платник податків залишається якийсь час на обліку на старому місці реєстрації.

Зокрема, у ст. 39 Закону України “Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28.12.2007 Р. № 107-VІ сказано, що при зміні місцезнаходження (місця проживання) ФОП сплата встановлених законодавством податків і зборів (обов'язкових платежів) після реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного року.

Отже, якщо в 2008 році підприємець змінив місце проживання (тобто виникає необхідність стати на податковий облік в іншій територіальній податковій інспекції), то до кінця 2008 року він повинен бути на обліку за попереднім місцем реєстрації. Згідно з пп. 8.8.4 Порядку обліку платників податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого наказом ДПАУ від 19.02.98 р. № 80, це одна з причин, з якої платник податків зобов'язаний залишатися на колишньому місці реєстрації до кінця року.

А оскільки ФОП змушений до кінця року сплачувати податки на рахунки податкового органу, де він був зареєстрований раніше, то зміни до Свідоцтва ПДВ можна не вносити до закінчення цього терміну. Потім необхідно перереєструватися вже за новим місцем проживання (пп. 23.4 Положення № 79). У новому Свідоцтві ПДВ датою реєстрації платника ПДВ буде та сама, що й у старому, а датою видачі - дата внесення зміни до Реєстру.