Пенсійна звітність за найманих працівників
Зовсім недавно Пенсійний фонд вніс зміни до форми Розрахунку суми страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (Додаток 23) (далі - Розрахунок), яка щомісяця подається приватними підприємцями – працедавцями до органів ПФУ.
У зв’язку з цим розглянемо суть змін, що безпосередньо стосуються приватного підприємця – працедавця, а також нагадаємо порядок заповнення нової форми Розрахунку на числовому прикладі.
1. Пенсійні зміни в Інструкції № 21-1
У січні поточного року Постановою № 3-3 (набула чинності 26.02.2008 р.) внесено зміни до Інструкції № 21-1.
Які ж зміни відбулися в порядку подання звітності та сплати внесків до Пенсійного фонду?
1. Затвердили в новій редакції Розрахунок.
Розглянемо суть змін.
Отже, у новому Розрахунку, що подають приватні підприємці, які використають найману працю, незалежно від обраної системи оподаткування доходів:
- замінили старі ставки внесків на ті, що діють тепер;
- у розділі І додали додаткові рядки 6а та 7а. Вони призначені для виправлення помилок за період після 1 січня 2004 року. Тепер у них потрібно зазначати суми виплат, на які раніше не нарахували (або зайво нарахували) страхових внесків;
- після розділу III додали новий рядок, в якому страхувальникам необхідно зазначати (підкреслюючи потрібний текст), чи були в них у звітному місяці операції за додатковими ставками. До таких операцій відносяться: купівля-продаж безготівкової іноземної валюти за гривні; продаж ювелірних виробів із золота (крім обручок), платини та коштовних каменів; відчуження легкових автомобілів; купівля-продаж нерухомості; послуги стільникового мобільного зв'язку.
2. Змінили старі ставки внесків на ті, що діють тепер в Додатку 33 “Розрахунок суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за 200__ рік” (далі -Додаток 33).
Нагадаємо, що Додаток 33 подають особи, котрі забезпечують себе роботою самостійно (адвокати, нотаріуси, творчі працівники тощо) до 1 квітня року, наступного за звітним.
3. Уточнили ставку внесків “знизу”.
Прописано, що утримання внесків з доходів фізичних осіб здійснюється за ставкою 2 % (п. 4.4 Інструкції № 21-1).
4. Доповнили розміри ставок внесків на 2008 рік для обчислення мінімального страхового внеску для різних категорій застрахованих осіб (п. 4.7 Інструкції № 21-1).
Нагадаємо, що розмір мінімального страхового внеску визначається шляхом множення мінімального розміру заробітної плати (далі - мінімальна зарплата) на ставку внесків, установлених законом на той період, за який здійснюється розрахунок сум страхових внесків.
Визначено такі розміри ставок для обчислення мінімального страхового платежу, в тому числі (ті, що нас цікавлять):
- для найманих працівників і громадян, котрі виконують роботи (послуги) за договорами цивільно-правового характеру (пп. 2.2.1 Інструкції № 21-1) - 35,2 %;
- для приватних підприємців на загальній системі оподаткування і тих, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований або єдиний податок) (пп. 2.2.3 Інструкції № 21-1) - 33,2 %;
- для членів сімей приватних підприємців, зазначених у пп. 2.1.3 Інструкції № 21-1, котрі беруть участь у здійсненні підприємницької діяльності (пп. 2.2.4 Інструкції № 21-1) - 33,2 %;
- для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно (займаються адвокатською, нотаріальною, творчою та іншою діяльністю, пов'язаною з одержанням доходу безпосередньо від неї) (пп. 2.2.5 Інструкції № 21-1) - 33,2 %.
З урахуванням наведених даних відобразимо мінімальний страховий платіж для різних категорій застрахованих осіб.
Мінімальний страховий внесок у 2008 році (грн.)
Показник | Січень-березень | Квітень-вересень | Жовтень- листопад | Грудень |
Розмір мінімальної зарплати | 515 | 525 | 545 | 605 |
Розмір мінімального страхового внеску для приватних підприємців, членів їх сімей і самозайнятих осіб (адвокати, нотаріуси тощо) (мінімальна зарплата х 33,2 %) | 170,98 |
174,30 |
180,94 |
200,86 |
Розмір мінімального страхового внеску для найманих працівників (у т.ч. інвалідів) і громадян, які виконують роботи (послуги) за договорами цивільно-правового характеру (мінімальна зарплата х (33,2 % + 2 %) | 181,28 |
184,80 |
191,84 |
212,96 |
Перш ніж продовжити, нагадаємо, навіщо ж потрібен мінімальний страховий платіж.
Для приватного підприємця “за себе”
Приватні підприємці на загальній системі оподаткування зобов'язані сплачувати страхові внески в розмірі не менше мінімального страхового внеску (пп. 2 п. 8 Прикінцевих положень Закону № 1058). Зазначимо, що сплата в такому розмірі страхового внеску є обов'язковою в тих місяцях, у яких підприємець мав чистий прибуток (пп. 5.3.2 і 5.3.3 Інструкції № 21-1).
Що стосується фізичних осіб - платників єдиного або фіксованого податку, то вони фактично сплачують до ПФУ “за себе” частину єдиного або фіксованого податку. При цьому місяць здійснення підприємницької діяльності зарахується до страхового стажу повністю за умови сплати внеску в розмірі не менше 33,2 % від мінімальної зарплати, встановленої для цього місяця. Доплата до мінімального страхового платежу проводиться такими ФОП також на добровільних засадах.
Для найманого працівника приватного підприємця
Щоб до страхового стажу найманого працівника (який буде в подальшому використаний для нарахування пенсії) був зарахований повний місяць, необхідно, щоб сплата внеску до Пенсійного фонду становила не менше мінімального страхового внеску (ч. 3 ст. 24 Закону № 1058).
Звертаємо увагу! Доплата до розміру мінімального страхового внеску здійснюється самостійно найманим працівником, а не підприємцем-працедавцем, і тільки за його власним бажанням.
5. Прописали порядок відображення перехідних виплат.
Встановили, що тепер для них необхідно застосовувати ставку, що діє на момент нарахування доходу (пп. 5.2.3 Інструкції № 21-1).
Крім цього, уточнили, що при нарахуванні страхових внесків на виплати, період яких більше одного місяця (допомога з тимчасової непрацездатності, оплата щорічної відпустки), варто застосовувати ставку, що діє на момент нарахування. При цьому максимальна величина, до якої нараховуються внески до Пенсійного фонду, застосовується окремо за кожен місяць.
Нагадаємо, що граничний розмір доходу, з якого стягуються соціальні внески, в 2008 році дорівнює 15 розмірам прожиткового мінімуму на одну працездатну особу. Враховуючи встановлений з 01.01.2008 р. по 31.03.2008 р. розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу (633 грн.), граничний розмір доходу в цей період становитиме 9 495 грн. на місяць.
6. Встановили додаткову вимогу з постановки на облік страхувальників.
Тепер приватні нотаріуси, адвокати та інші самозайняті особи, які не є суб'єктами підприємницької діяльності, зобов'язані стати на облік в органах Пенсійного фонду за місцем проживання як страхувальники не тільки при укладенні трудового договору з найманим працівником, а й з моменту укладення цивільно-правового договору на виконання робіт (послуг) з фізичною особою (пп. 3.1.2 Інструкції № 21-1).
Заяву до ПФУ вони повинні подати в 10-денний строк з дня укладення цивільно-правового договору.
7. Уточнили, як формуються вимоги за наявності недоїмки (п. 8.2 Інструкції № 21-1).
Встановлено, що вимоги про сплату недоїмки за внесками, які направляються робочими органами ПФУ на адресу господарюючих суб’єктів - боржників, формуються на підстав: даних їх особових рахунків.
8. Визначили термін подання звітності за новою формою Розрахунку.
Звітувати за новою формою Розрахунку потрібно починаючи зі звітів за лютий 2008 року, не пізніше 20 березня 2008 року.
2. Порядок заповнення розрахунку
Згідно із Законом № 1058 приватні підприємці, котрі використовують працю найманих працівників, нараховують і сплачують внески в розмірі 32,3 % від суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що обкладаються ПДФО.
Фонд оплати праці найманих працівників приватного підприємця, як правило, містить у собі:
- витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат;
- виплату винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, що підлягають обкладанню ПДФО;
- суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів працедавця, і допомоги з тимчасової непрацездатності.
Із суми виплачуваного найманим працівникам доходу приватний підприємець зобов'язаний утримати внесок до Пенсійного фонду в розмірі 2 %.
Крім нарахування та виплати доходу найманим працівникам усі приватні підприємці, котрі використовують їх працю, а також ті, для яких звичайні громадяни на підставі цивільно-правових договорів виконують роботи (послуги), зобов'язані щомісяця складати у двох екземплярах Розрахунок. У ньому вони зазначають самостійно обчислені суми страхових внесків за найманих працівників (нарахування - за ставкою 33,2 % і утримання - за ставкою 2 %).
Порядок подання до Пенсійного фонду Розрахунку підприємцями-працедавцями докладно описано у пп. 11.11 Інструкції № 21-1. При цьому правила заповнення Розрахунку однакові як для підприємців на загальній системі, так і для платників єдиного та фіксованого податків.
У Розрахунку зазначаються всі передбачені формою показники. У разі незаповнення того чи іншого рядка у зв'язку з відсутністю операцій цей рядок прокреслюється.
Розрахунок може заповнюватися як від руки, так і за допомогою принтерів та ін. Підчищення і помарки не допускаються.
Суми в Розрахунку зазначаються в гривнях з копійками.
Складається Розрахунок за звітний період, що дорівнює календарному місяцю, і подається не пізніше 20 календарного дня з дня закінчення цього періоду.
Якщо останній день припадає на вихідний або святковий, то останнім днем строку здачі Розрахунку вважається наступний після вихідного або святкового робочий день. Наприклад, останній день представлення Розрахунку за березень - 21 квітня (понеділок).
Підприємці-працедавці подають оригінал Розрахунку до Пенсійного фонду за своїм місцезнаходженням.
Один екземпляр Розрахунку подається до ПФУ, а на другому, що залишається в підприємця, проставляється відмітка про його здачу до органу Пенсійного фонду.
Також підприємці мають право надіслати звіт поштою. Поштові відправлення надсилаються на адресу Пенсійного фонду не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання документів (тобто протягом 10 днів після закінчення звітного календарного місяця).
З метою економії часу підприємці-працедавці можуть за бажанням подавати Розрахунок і в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису. Всі питання подання звітності в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису регулюються нормами Законів № 851, № 852, № 1058, а також Порядку № 7-7.
Пенсійні внески повинні сплачуватися одночасно з виплатою зарплати. Але якщо виплата її затримується, такі внески повинні бути сплачені не пізніше 20 календарних днів по закінченні місяця (базового звітного періоду, встановленого для працедавців), за який нарахована така зарплата.
Наприклад, якщо зарплата за січень 2008 року виплачується 5 лютого, то пенсійні внески сплачуються при виплаті зарплати.
Якщо ж зарплата за січень 2008 року виплачується 23 лютого, то пенсійні внески повинні бути сплачені не пізніше 20 лютого.
Усі ці вищезазначені строки сплати стосуються 33,2 %-го внеску. Так як утримані пенсійні внески (2 %) підлягають сплаті не пізніше 20 календарних днів після закінчення місяця, за який нараховано дохід (незалежно від факту виплати чи невиплати доходу).
Зазначимо, що приватні підприємці, котрі підтверджують документально свої понесені витрати за внесками до Пенсійного фонду за найманих працівників, мають право цю суму (33,2 % від фонду оплати праці найманих працівників) віднести до складу своїх витрат у тому звітному періоді, в якому цей внесок фактично сплачений.
Суми зайво або помилково сплачених страхових внесків та інших платежів (у тому числі частина єдиного і фіксованого податків, що надходить за найманих працівників СПД, котрі обрали відповідний спосіб оподаткування) повертаються страхувальникам або за їх згодою зараховуються в рахунок сплати страхових внесків.
Звертаємо увагу! Внесків “за себе” приватний підприємець у Розрахунку не відображає. Для цього він використовує Додатки 24, 25 (підприємці на загальній системі оподаткування) або Додаток 26 (підприємці на єдиному чи фіксованому податку). Про це ми докладно писали в статті “Річна пенсійна звітність приватних підприємців “за себе” (див. консультацію від 14.02.2008 р.).
А тепер перейдемо безпосередньо до розгляд порядку заповнення форми Розрахунку.
Як ми говорили вище, у цілому форма не видозмінилася. Фактично внесені уточнюючі пояснення, про які розповімо при їх розгляді.
2.1. Заповнюємо реквізитні відомості Розрахунку
У лівій частині реквізитних відомостей відображається така інформація: місце проживання; контактний телефон; ідентифікаційний номер приватного підприємця; реєстраційний номер приватного підприємця - страхувальника в Пенсійному фонді; реквізити банку, де обслуговується ФОП.
У правій частині реквізитних відомостей зазначаються:
- дані про чисельність працівників штатного складу.
Вони відображаються в рядку “Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за звітний місяць”. Нагадаємо, що з 1 січня 2006 року такого показника немає в чинному законодавстві (тому дивно, чому, змінюючи форму Розрахунку, цей показник до цього часу не замінили). Тепер замість нього, відповідно до Інструкції № 286, застосовується показник “Середньооблікової кількості штатних працівників за місяць”. При розрахунку цього показника враховуються тільки працівники за основним місцем роботи (тобто ті, трудова книжка яких знаходиться в приватного підприємця). Детальніше про порядок розрахунку показників кількості працівників згідно з Інструкцією № 286 див. консультацію від 01.02.2008 р. (у розділах “Як розрахувати кількість робочих місць ...”і “Приклад розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників”).
- дані про чисельність працівників, котрі трудяться за цивільно-правовими договорами.
Вони відображаються в рядку Середня чисельність працівників, які виконують роботи за договорами цивільно-правового характеру” (до речі, сьогодні цей показник також називається інакше - “Середня кількість працюючих за цивільно-правовими договорами”). При розрахунку цього показника згадані особи обліковуються як цілі одиниці за кожний день протягом усього терміну дії договору.
Приклад. У січні 2008 року 3 громадянам було нараховано дохід за цивільно-правовими договорами тривалістю 10 календарних днів кожний (з 12 по 21 січня).
Розрахунок: 10 к. дн. х 3 особи: 31 дн. = 0,97.
Округляємо до 1 люд.
- дані про кількість застрахованих осіб.
У рядку “Кількість застрахованих осіб у звітному періоді” зазначається кількість громадян, за якими представляються відомості до системи персоніфікованого обліку (Лист № 2727).
- дані про обрану систему оподаткування.
Тут все зрозуміло - у рядку необхідно зазначити обрану приватним підприємцем систему оподаткування: загальна та/або єдиний, фіксований податок.
Після заповнення реквізитних вимог залишається вписати П. І. Б. приватного підприємця, який подає Розрахунок.
2.2. Заповнюємо Розрахунок
Для зручності опишемо прямо в типовій таблиці порядок заповнення Розрахунку.
№ з/п | Назва показника | Що відображається (наведені тільки рядки Розрахунку, що стосуються діяльності підприємців) |
Примітки |
1 | 2 | 3 | 4 |
I розділ За період з 01.01.2004 | |||
1 |
Сума рядків 1.1 та 1.2 | Розрахунок (рядки 1.1+1.2) |
|
1.1 |
Загальна сума фактичних витрат на салату праці та інших виплат, пов’язаних з відносинами трудового найму |
Виплати що підлягають обкладанню внесками в повній сумі (тобто без урахування обмеження за максимальною величиною, з якої стягуються соцвнески) Такі виплати входять до фонду оплати праці відповідно до Інструкції № 5. Як правило, це може бути: - зарплата; - винагороди за цивільно-правовими договорами за виконані роботи (послуги) (тут виплати за оренду не показуються тому що послуги з оренди пенсійними внесками не обкладаються); - “лікарняні” (як за рахунок “непрацездатного” фонду так і за рахунок працедавця). “Лікарняні” не входять до фонду оплати праці але обкладаються пенсійними внесками |
Тут не зазначаються виплати, які не обкладаються пенсійними внесками Наприклад: -наднормативні добові; -вихідна допомога; - надбавки за польовий (роз'їзний) характер робіт; - інші виплати, зазначені в розділі 3 Інструкції № 5. |
у т.ч.: | |||
1.1.1 | а) сума оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності | Суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності працівників, що виплачуються за рахунок підприємця-працедавця без обмеження максимальною величиною (тобто суми “лікарняних” які показуються і в рядку 1.1). | “Лікарняні” нараховуються в тому місяці, в якому комісією прийнято рішення про оплату листка непрацездатності та у всій сумі включаються до доходу цього місяця, незважаючи на те що дні хвороби можуть припадати на попередній(і) місяць(і) |
1.1.2 | б) сума допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю | Суми “лікарняних” у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності що виплачуються за рахунок “непрацездатного” Фонду без обмеження максимальною величиною (тобто ті “лікарняні”, які показуються і в рядку 1.1). | |
2 |
Фактичні витрати на оплату праці, суми перших п'яти днів тимчасової непрацездатності та суми допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю та суми доходу, що розподіляються між членами колективних, орендних підприємств, сільськогосподар- ських кооперативів, фермерських господарств, на які нараховуються внески” усього (рядки 2.1+2.2+2,3) | Тут показується та ж сума, що й у рядку 2. 1 |
х |
2.1 |
33,2 % |
Тут показується та ж сума, що й у рядку 1.1, але тільки з урахуванням максимального обмеження за доходом кожного найманого працівника |
У 2008 році максимальна місячна сума обмеження за доходом (у кожного працівника окремо) дорівнює 15 розмірам прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи. У 2008 році для нарахувань “зверху” вона становить, наприклад, з січня по березень - 3 152,34 грн (9495 x 33,2 %) |
<…> | |||
3 | Нараховано, усього (рядки 3.1+3.2) | Тут показується та ж сума, що й у рядку 3.1.1 | х |
3.1 |
Нараховано (крім платників фіксованого сільськогосподар-ського податку), усього (рядки 3.1.1 + 3.1.2 + 3.1.3) | Тут показується та ж сума, що й у рядку 3.1.1 |
х |
3.1.1 |
33.2 % |
Зазначається сума внесків “зверху” Проводиться розрахунок рядок 2.1 х 33,2 %. |
х |
<…> | |||
4 |
Загальний оподатковуваний дохід (заробітна плата), з якого утримуються внески із застрахованих осіб |
Відображається нарахована місячна сума сукупного оподатковуваного доходу всіх застрахованих осіб, з якого утримуються 2%-і внески з урахуванням максимального обмеження Так як об'єкти обкладання внесками і “зверху”, і “знизу” практично однакові, показник цього рядка, як правило, відповідає показнику рядка 2 Розрахунку | х |
5 |
Утримано 2%, 1-5% |
Відображається сума внесків “знизу” проводиться розрахунок рядок 4 х 2%. |
У цьому рядку зазначаються внески “знизу” з урахуванням максимальної величини доходу Остання в частині утримань з оподатковуваних доходів найманого працівника становить, наприклад, з січня по березень - 189,90 грн (9 495 x 2%) |
6 |
Сума, на яку збільшено внески у зв'язку а виправленням помилки в період після 01.01.2004 | Розрахунок (рядки 6.1+6.2). |
Помилка, допущена після 1 січня 2004 року, відображається в рядку 6 розділу І якщо її виправлення призводить до Збільшення зобов’язань перед Пенсійним фондом. Донараховані внески зазначаються в розрізі внесків “зверху” (рядок 6.1) і внесків “знизу” (рядок 6.2). Якщо помилка призвела до недоїмки, то страхувальник повинен буде сплатити пеню й штраф, суми яких доводяться за особовими рахунками страхувальників. Підприємець сум фінансових санкцій у Розрахунку не показує |
6.1 |
32%, 32,3%, 31,8%, 33,2%, 4%, 42%, 6,4%, 6,46%,13,28%, 19,92% | Зазначається занижена сума страхових внесків “зверху”, самостійно виявлена підприємцем Ця сума у свій час не знайшла відображення в рядку 3.1.1 розділу І Розрахунку поданого раніше за попередній звітний період | |
6.2 |
0,5-5% |
Зазначається занижена сума страхових внесків “знизу”, самостійно виявлена підприємцем. Ця сума у свій час не знайшла відображення в рядку 5 розділу І поданого раніше Розрахунку за попередній звітний період | |
6а | Сума виплати (заробітку, доходу), на яку донараховані страхові внески | У новому рядку 6а наводяться занижені суми виплат найманим працівникам з урахуванням максимального обмеження за доходом, які у свій час не знайшли відображення в рядку 2.1 розділу I Розрахунку. У зв'язку з виправленням помилок, виявлених за період з 01.01.2004 р., на ці суми виплат донараховуються внески та зазначаються в рядках 6.1 і 6.2 розділу І Розрахунку | |
7 |
Сума, на яку зменшено внески у зв'язку з виправленням помилки в період після 01.01.2004 | Розрахунок (рядки 7.1+7.2). |
Помилка, допущена після 1 січня 2004 року, відображається в рядку 7 розділу I, якщо її виправлення призводить до зменшення зобов’язань перед Пенсійним фондом. Зменшені внески зазначаються в розрізі внесків “зверху” (рядок 7.1) і внесків “знизу” (рядок 7.2). |
7.1 | 32%, 32,3%, 31,8%, 33,2%, 4%, 42%, 6,4%, 6,46%, 13,28%, 19,92% | Зазначається завищена сума страхових внесків “зверху”, самостійно виявлена підприємцем. Ця сума у свій час була зайво відображена в рядку 3.1.1 розділу І Розрахунку, поданого раніше за попередній звітний період | |
7.2 |
0.5-5% |
Вказується завищена сума страхових внесків “знизу”, самостійно виявлена підприємцем. Ця сума у свій час була відображена в рядку 5 розділу I поданого раніше Розрахунку за попередній звітний період. | |
7а |
Сума виплати (заробітку, доходу), на яку зайво нарахованї страхові внески |
У новому рядку 7а наводяться завищені суми виплат найманим працівникам з урахуванням максимального обмеження за доходом, які у свій час знайшли відображення в рядку 2.1 розділу І Розрахунку. У зв'язку з виправленням помилок, виявлених за період з 01.01.2004 р., зменшуються внески від цих сум виплат Із зазначенням їх у рядках 7.1 і 7.2 розділу І Розрахунку. | |
Зміст помилки |
Зазначається характер помилки, у тому числі - період, у якому вона допущена, - вид виплати, на яку не нараховані та/або зайво нараховані страхові внески | За наявності декількох помилок описується кожна з них | |
8 | Загальна сума страхових внесків за розділом I (рядки 3 + 5 + 6 - 7) | Розрахунок (рядки 3 + 5 + 6 - 7). | У рядку 8 “Загальна сума страхових внесків за розділом I (рядки 3+5+6-7)” виводиться загальна сума зобов'язань за звітний місяць перед Пенсійним фондом у розрізі внесків “зверху” (рядок 8.1) і внесків “знизу” (рядок 8.2). |
8.1 | (рядки 3 + 6.1 - 7.1) | Розрахунок (рядки 3 + 6.1 - 7.1). | |
8.2 | (рядки 5 + 6.2 - 7.2) | Розрахунок (рядки 5 + 6.2 - 7.2). |
II розділ
Розрахунки за внесками (зборами) за період до 01.01.2004
Увага! Розділ II ми не наводимо, оскільки практично не існує підприємців, які не розрахувалися за 2003 рік (і раніше).
III розділ
Суми, нараховані у звітному базовому періоді за минулі та майбутні місяці,
на які нараховуються страхові внески
Назва місяця |
Сума за минулий період |
Сума за майбутній період |
У розділі III Розрахунку відображаються суми, нараховані у звітному місяці за минулі або майбутні місяці, на які нараховуються страхові внески (наприклад, суми оплати перших п'яти днів непрацездатності або допомога з тимчасової непрацездатності, які підприємець нараховує на підставі лікарняного аркуша, наданого працівником за минулий місяць).
Згідно з Листом № 2727 дані розділу III Розрахунку використаються для звірення показників, зазначених в індивідуальних відомостях про застрахованих осіб, представлених у системі персоніфікованого обліку (ІНДАНІ). Нагадаємо, що у звітах з персоніфікації (ІНДАНІ) виплати приводяться не в тому місяці, в якому вони нараховані, а за той місяць, за який вони нараховані.
Щодо “перехідних” “лікарняних”: у розділі III Розрахунку потрібно показувати суму “лікарняних”, нараховану у звітному місяці за дні хвороби, що припадають на попередні місяці.
Щодо “перехідних” відпускних:
- якщо підприємець нараховує відпускні найманим працівникам у місяцях пропорційно дням, на які припадає відпустка, то відпускні за наступний місяць будуть включені до розрахунку зобов'язань перед Пенсійним фондом тільки в наступному місяці. Отже, розділ III у цьому разі не заповнюється;
- якщо страхувальник нараховує відпускні в тому місяці, в якому працівник іде у відпустку, тобто відпускні нараховуються і за поточний місяць, і за наступний відразу ж (цей спосіб згідно з листом ПФУ від 06.03.2006 р. № 2584/03-02 подобається працівникам пенсійних органів), то, відповідно, він включає цю виплату до розрахунку зобов'язань перед Пенсійним фондом у звітному місяці. При цьому підприємцеві необхідно заповнити розділ III, де будуть зазначені такий наступний місяць і сума відпускних, що припадають на нього.
Щодо інших донарахувань за попередні періоди: якщо підприємець донараховує, наприклад, суми індексації, компенсації за несвоєчасну виплату зарплати та ін., то, виходячи з роз'яснень ПФУ (лист від 06.03.2006 р. № 2584/03-02), у цих випадках розділ III можна не заповнювати.
2.3. Заповнюємо додаток до розрахунку
Додаток до розрахунку суми страхових внесків на загальнообов’язкове
державне пенсійне страхування, що підлягають сплаті за ______ місяць 200_ року
I. Розділ*
Сума заборгованості з виплати заробітної плати на початок звітного періоду _________ грн.
Сума заборгованості з виплати заробітної плати на кінець звітного періоду _________ грн.
Сальдо розрахунків рахунку 65 “Розрахунки за страхуванням” субрахунку 651 “За пенсійним забезпеченням” на початок звітного періоду:
Дт _________ грн.
Кт _________ грн. у тому числі:
<…>
пеня _______ грн.
Фінансові санкції ________ грн.
інші ______________ грн.
Сальдо розрахунків рахунку 65 “Розрахунки за страхуванням” субрахунку 651 “За пенсійним забезпеченням” на кінець звітного періоду:
Дт _________ грн.
Кт _________ грн. у тому числі:
<…>
пеня _______ грн.
Фінансові санкції ________ грн.
інші ______________ грн.
Довідково: виплачено заробітної плати та інших виплат та винагород, пов’язаних з відносинами трудового найму, у звітному періоді:
Усього ___________ грн.
у т.ч. у натуральній формі ___________ грн.
<…>
Приватні підприємці поряд з іншими платниками повинні заповнювати цей розділ. Він носить довідковий характер і відображає тільки суму простроченої заборгованості із заробітної плати. СПД тут необхідно зазначити відомості про суми заборгованості із заробітної плати, не виплаченої в строк на початок і кінець звітного місяця.
Підприємці, які вчасно не розрахувалися з працівниками по зарплаті на 1-е число звітного місяця, зазначають у рядку “Сума заборгованості з виплати заробітної плати на початок звітного періоду __________грн.” суму простроченої заборгованості з виплати зарплати.
У рядку “Сума заборгованості з виплати заробітної плати на кінець звітного періоду_________
Грн.” підприємцем зазначається сума заборгованості з виплати зарплати з урахуванням невиплачених сум заробітної плати, строк сплати яких настав у звітному місяці.
Заборгованість із зарплати повинна наводитися в цих рядках в “чистій” сумі (тобто “очищена” від утримань), що підлягає виплаті працівникам за мінусом заборгованості із зарплати, строк виплати якої не настав.
Зауважимо, що сума зарплати, яка залишається невиплаченою на початок (кінець) звітного періоду у зв'язку з тим, що не настав строк її виплати, підприємцем тут не вказується (ставиться прочерк).
Зверніть увагу! Якщо в підприємця заробітна плата виплачується вчасно, то в рядках щодо заборгованості із заробітної плати ставляться прочерки (лист ПФУ від 19.01.2006 р. № 652/03-30).
Приклад. Станом на кінець січня 2008 року підприємець має непогашену заборгованість із зарплати (“чиста”) за грудень 2007 року в сумі 5 000,00 грн. За січень нараховано зарплати працівникам - 6 000,00 грн., утримано (умовно) - 900,00 грн., до виплати на руки за січень - 5 100,00 грн. (6 000,00 - 900,00).
Зробимо розрахунок:
- заборгованість на початок січня - 5 000,00 грн.;
- нараховано - 6 000,00 грн.;
- утримано - 900,00 грн.;
- заборгованість на кінець січня - 10 100,00 грн. (5 000,00 + 6 000,00 – 900,00).
Заповнимо відповідні рядки розділу І Додатка до Розрахунку:
1. “Сума заборгованості з виплати заробітної плати на початок звітного періоду__________ грн.”
На початок січня простроченої зарплати не було (строк виплати останньої за грудень на початок січня ще не наступив), тому в цьому рядку відображаємо 0,00 грн.
2. “Сума заборгованості з виплати заробітної плати на кінець звітного періоду__________ грн.”
Тут зазначається “чиста” сума заборгованості перед працівниками за грудень. Так як станом на кінець січня зарплата за грудень ше не виплачена (тобто вже є простроченою), то в цьому рядку відображаємо суму 5 000,00 грн.
3. “Сальдо розрахунків рахунку 65 “Розрахунки зі страхування” субрахунку 651 “За пенсійними забезпеченнями” на початок (кінець) звітного періоду”
Тут на початок січня в рядку “Кт________грн. у тому числі:” відображається весь залишок заборгованості перед фондом щодо сплати пенсійного внеску (у вищенаведеному прикладі - нараховані та утримані внески із “грязної” зарплати за грудень). Аналогічна ситуація із кредитовим сальдо на кінець січня (у вищенаведеному прикладі - нараховані та утримані внески із “грязної” зарплати за грудень та січень). Отже, у цих рядках відображають фактичну заборгованість перед ПФУ.
Якби була заборгованість Пенсійного фонду перед підприємцем, то вона зазначалася б у рядку “Дт__________грн.”.
Як бачите, при заповненні цих рядків підприємець повинен ураховувати суму заборгованості перед Пенсійним фондом (або за цим фондом) на відповідну дату.
Крім того в рядках “Сальдо розрахунків ...” (як на початок, так і на кінець) наводиться розшифровка складу заборгованості (якщо вона є на початок або кінець звітного періоду):
- пеня;
- фінансові санкції;
- інші види заборгованості.
Щодо заповнення розділу І Розрахунку платниками єдиного та фіксованого податків.
їм при заповненні цього розділу варто враховувати, що сальдо розрахунків з Пенсійним фондом на кінець звітного періоду формується з урахуванням того, що заборгованість перед фондом зменшується:
- на 42% від єдиного податку, сплаченого за найманих працівників підприємцями-єдинниками;
- на 10% від суми фіксованого податку, сплаченого за найманих працівників підприємцями-фікспатентниками.
ФОП відображають суму взаємозаліку в розділі, де наводяться дані в рядку “Дт_______грн.”.
А ось у рядку “Довідково: виплачено заробітної плати та інших виплат і винагород, пов'язаних з відносинами трудового найму, в звітному періоді: усього_______грн., у т. ч. в натуральній формі_____грн.” зазначається “чиста”
сума виплаченої у звітному періоді заробітної плати незалежно від того, за який період вона виплачується. За нашим прикладом тут нічого не відображається.
Примітка: розділ II Додатка до Розрахунку ми не наводимо, оскільки практично не існує підприємців, котрі не розрахувалися за 2003 рік (і раніше). А він заповнюється платниками внесків, які мають заборгованість за розрахунками з Пенсійним фондом на 01.01.2004 р. (у т. ч. і за наявності заборгованості з виплати зарплати).
Приклад. Підприємець на загальній системі оподаткування Семенов С. С., в якого є 4 працівники, у тому числі 1 працівниця перебуває у відпустці для догляду за дитиною до 3 років, у лютому 2008 року зробив нарахування виплат цим особам. Є такі розрахункові дані за лютий (цифри умовні):
- сума нарахованої зарплати - 5 000,00 грн., у т. ч. інвалідові - 800,00 грн.;
- сума нарахованих “лікарняних” - 400,00 грн., у т. ч. за рахунок підприємця - 300,00 грн., за рахунок “непрацездатного” фонду - 100,00 грн.;
- сума відпускних становить 1 100,00 грн., у т. ч. відпускні за березень - 500,00 грн. (нарахування пенсійного внеску відбувається окремо за кожен місяць).
У лютому 2008 року виявлена помилка: не нараховано й не утримано внеску із зарплати за січень 2007 року в сумі 600,00 грн. Помилка виправлена (внески донараховані) у лютому 2008 року.
Станом на початок лютого 2008 року підприємець має непрострочену заборгованість із зарплати (“чиста”) за січень 2008 року в сумі 1 500,00 грн. За лютий нараховано зарплати найманим працівникам - 6 000,00 грн., утримано із зарплати (умовно) - 1 020,00 грн., до виплати на руки за лютий 2008 року - 4 980,00 грн. (6 000,00 - 1 020,00). Усього виплачено в лютому 2008 року за січень - лютий 2008 року - 4 500,00 грн.
Розглянемо на числовому прикладі як підприємцеві необхідно заповнити Розрахунок і Додаток до нього.
Зробимо необхідні розрахунки, які для зручності представимо у вигляді Таблиці.
Таблиця
№ з/п | Вид виплати | Сума, грн. | Розрахунок | Примітка |
1 |
Нарахована зарплата, у т.ч. | 5 000,00 |
||
2 |
- інвалідам |
800,00 |
Нагадаємо, що Пенсійний фонд проти того, щоб підприємець обкладав дохід працівників-інвалідів за ставкою 4% На його думку, ця ставка стосується тільки Інвалідів, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях (див лист ПФУ від 27.04.2005 р. № 4973/04) Для таких осіб застосовується ставка внесків “зверху” як для звичайних працівників - 33,2%. | |
3 | “Лікарняні”, у т.ч.: | 400,00 | ||
4 | - за рахунок ФОП | 300,00 | ||
5 | - за рахунок Фонду | 100,00 | ||
6 |
Відпускні за звітний місяць | 600,00 |
||
7 |
Відпускні за наступний місяць | 500,00 | Відпускні нараховані в наступному місяці. | |
8 |
Виплати, що обкладаються внеском до Пенсійного фонду | 6 000,00 |
5000,00+ 400,00+600,00 |
|
9 |
Нараховано до ПФУ за лютий місяць | |||
- за ставкою 33,2% |
1 992,00 |
6000,00 х 33,2% | ||
- за ставкою 2% |
120,00 |
6000,00 х 2% |
Відповідно до розрахункової відомості | |
10 |
Донараховано внески до ПФУ за самостійно виявленою помилкою за січень 2007 р.: | У лютому 2008 року виявлена помилка не нараховано та не утримано внеску з заоглати за січень 2007 року в суму 600 грн. Помилка виправлена (внески донараховані) у лютому 2008 року. | ||
11 | - за ставкою 33 2% | 199,20 | 600,00 х 33,2% | |
12 |
- за ставками “знизу” (0,5% і 2%) |
4,13 |
(525,00 х 0,5% + (600,00 – 525) х 2% | |
13 | Сума виплаченої (“чистої”) зарплати за другу половину січня й першу половину лютого | 4500,00 | Відповідно до розрахункової відомості. | |
14 |
Сума заборгованості із заробітної плати та інших оподатковуваних виплат на кінець лютого 2008 року |
1980,00 |
1500,00 + 6000,00 - 1020,00 - 4500,00 |
Станом на початок лютого 2008 року підприємець має непрострочену заборгованість з зарплати (“чиста”) за січень 2008 року в сумі 1 500,00 грн. За лютий нараховано зарплати найманим працівникам 6 000,00 грн., утримано із зарплати (умовно - 1 020,00 грн., до виплати на руки за лютий 2008 року - 4 980 00 грн. (6 000,00 - 1 020 00). Усього виплачено в лютому 2008 року за січень – лютий 2008 року - 4 500 00 грн. Підприємець не має простроченої заборгованості із зарплати ні на початок, ні на кінець лютого. |
15 |
Кредитове сальдо розрахунків з ПФУ на 01.02.2008 р. | 500,00 |
Підприємець винен Пенсійному фонду. | |
16 |
Сума нарахованих і утриманих внесків | 2315,33 |
1992,00 + 120,00 + 199,20 + 4,13 | Рядок 8 розділу 1 Розрахунку. |
17 | Перераховано в січні внесків | 1600,00 | ||
18 |
Сальдо розрахунків на 01.03.2008 р. |
1215,33 |
500,00 + 2 315,33-1600,00 |
А тепер перенесемо вищенаведені дані до Розрахунку.
Витяг
Місцезнаходження (місце проживання) м. Харків,
вул. Тузікова, б. 1, кв. 1 тел. 2223233
Код за ЄДРПОУ (номер згідно з ДРФО) 1234567891
№ реєстрації платника 412-12
Назва банку АБ Регіон-банк МФО 813111
№ п/рахунку 12357822511
Середньооблікова чисельність штатних працівників
облікового складу за звітний період 3
Середня чисельність працівників, які виконували роботи
за договорами цивільно-правового характеру__-__
Кількість застрахованих осіб у звітному періоді 4
Обрана система оподаткування загальна
Платник______ФОП Семенов Семен Семенович______
(назва - для юридичної особи; прізвище, ім'я, по батькові - для фізичної особи)
Розрахунок суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування,
що підлягають сплаті за лютий місяць 2008 року
Розрахунок подається платником до органів Пенсійного фонду України протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.
(грн)
№ з/п | Назва показника | Сума, грн. | |
1 | 2 | 3 | |
І розділ за період з 01.01.2004 | |||
1 | Сума рядків 1.1 та 1.2 | 6 000,00 | |
1.1 |
Загальна сума фактичних витрат на оплату праці та інших виплат, пов'язаних з відносинами трудового найму | 6 000,00 | |
у т. ч.: | - | ||
1.1.1 | а) сума оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності | 300,00 | |
1.1.2 | б) сума допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю | 100,00 | |
2 |
Фактичні витрати на оплату праці, суми перших п'яти днів тимчасової непрацездатності та суми допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю та суми доходу, що розподіляються між членами колектив-них, орендних підприємств, сільськогосподарських кооперативів, фермерських господарств, на які нараховуються внески, усього (рядки 2.1+2.2+2.3) |
6 000,00 | |
2.1 | Для 33,2% | 6 000,00 | |
<...> | |||
3 | Нараховано, усього (рядки 3.1+3.2) | 1 992,00 | |
3.1 |
Нараховано (крім платників фіксованого сільськогосподарського податку), усього (рядки 3.1.1+3.1.2+3.1.3) |
1 992,00 | |
3.1.1 | 33,2% | 1 992,00 | |
<...> | - | ||
4 |
Загальний оподатковуваний дохід (заробітна плата), з якого утримуються внески із застрахованих осіб | 6 000,00 | |
5 | Утримано 2%, 1-5% | 120,00 | |
6 |
Сума, на яку збільшено внески у зв'язку з виправленням помилки в період після 01.01.2004 | 203,33 | |
6.1 |
32%, 32,3%, 31,8%, 33,2%, 4%, 42%, 6,4%, 6,46%, 13,28%, 19,92% | 199,20 | |
6.2 | 0,5-5% | 4,13 | |
6а |
Сума виплати (заробітку, доходу), на яку донараховані страхові внески | 600,00 | |
7 |
Сума, на яку зменшено внески у зв'язку з виправленням помилки в період після 01.01.2004 | - | |
7.1 |
32%, 32,3%, 31,8%, 33,2%, 4%, 42%, 6,4%, 6,46%, 13,28%, 19,92% | - | |
7.2 | 0,5-5% | - | |
7а |
Сума виплати (заробітку, доходу), на яку зайво нараховані страхові внески | - | |
Зміст помилки |
не нараховані внескі на зарплату за січень 2007 року | ||
8 |
Загальна сума страхових внесків за розділом I (рядки 3+5+6-7) |
2 315,33 | |
8.1 | (рядки 3+6.1-7.1) | 2 191,20 | |
8.2 | (рядки 5+6.2-7.2) | 124,13 |
<...>
Додаток до розрахунку суми страхових внесків на загальнообов'язкове
державне пенсійне страхування, що підлягають сплаті
за лютий місяць 2008 року
Сума заборгованості з виплати заробітної плати на початок звітного періоду 0,00 грн.
Сума заборгованості з виплати заробітної плати на кінець звітного періоду 0,00 грн.
Сальдо розрахунків рахунку 65 “Розрахунки за страхуванням” субрахунку 651 “За пенсійним забезпеченням” на початок звітного періоду:
Дт_____грн.
Кт 500,00 грн, у тому числі:
<...>
Сальдо розрахунків рахунку 65 “Розрахунки за страхуванням” субрахунку 651 “За пенсійним забезпеченням” на кінець звітного періоду:
Дт_____грн.
Кт 1 215,33 грн, у тому числі:
<...>
Довідково: виплачено заробітної плати та інших виплат та винагород, пов'язаних з відносинами трудового найму, у звітному періоді:
усього 4 500,00 грн,
у т. ч. у натуральній формі 0,00 грн.
<...>
__________________
* Заповнюють усі платники
Документи, використані при написанні консультації
Закон № 1058 - Закон України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 р. № 1058-IV.
Закон № 400 - Закон України “Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування” від 26.06.97 р. № 400/97-ВР.
Закон № 851 - Закон України “Про електронні документи та електронний документообіг” від 22.05.2003 Р.№ 851-ІV.
Закон № 852 - Закон України “Про електронний цифровий підпис” від 22.05.2003 р. № 852-IV.
Постанова № 3-3 - Постанова Правління Пенсійного фонду України “Про затвердження Змін до Інструкції про порядок нарахування та сплати страхувальниками і застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України” від 25.01.2008 р. № 3-3.
Порядок № 7-7 - Порядок подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.04.2007 р. № 7-7.
Інструкція № 21-1 - Інструкція про порядок обчислення та сплати страхувальниками і застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1.
Інструкція № 286 - Інструкція зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держкомстату України від 28.09.2005 р. № 286.
Інструкція № 5 - Інструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстату України від 13.01.2004 р. № 5.
Лист № 2727 - Лист Пенсійного фонду України “Про правильність складання платниками розрахунків сум страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” від 23.03.2004 р. № 2727/04.
Лист № 2129 - Лист Пенсійного фонду України від 07.02.2008 р. № 2129/03-30.