Перевірки - у чіткій відповідності
з вимогами закону

Останнім часом збільшилася кількість запитів різних державних структур, у тому числі таких, що відносяться до правоохоронних органів, про надання документів підприємств, допуск представників таких структур на територію підприємств тощо. У разі коли такі дії провадяться в межах проведення перевірки, платнику податків зрозуміло, до якого нормативного документа звернутися, які документи витребувати при допуску. Однак найчастіше підприємству не очевидно, що дії здійснюються в межах проведення перевірки. У цій статті ми звертаємо увагу на деякі аспекти аналізу законності дій державного органу, а також розглядаємо деякі питання щодо дій співробітників Державної служби боротьби з економічною злочинністю.

Основними нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність і повноваження співробітників Державної служби боротьби з економічною злочинністю, є:

- Конституція України;

- Закон № 565;

- Закон № 2135;

- КПК України;

- КУпАП;

- Положення № 510.

Згідно з п. 5 Постанови № 510 підрозділи Державної служби боротьби з економічною злочинністю користаються правами, передбаченими Законами № 565, № 2135, КПК України.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти виключно на підставі, в межах повноважень і засобами, передбаченими Конституцією та законами України.

Наведене означає, що посадові особи будь-якого органу державної влади, зокрема, органу по боротьбі з економічною злочинністю, зобов'язані у своїх діях керуватися виключно встановленими законом правилами та порядком, а в цьому випадку - положеннями Закону № 565.

Наведене, у свою чергу, означає, що всі дії посадових осіб щодо суб'єкта господарювання повинні здійснюватися в чіткій відповідності з вимогами закону і не виходити за межі прав, їм наданих.

Також, згідно з положеннями п.п.5,6 ст. 19 ГК України, забороняється незаконне втручання і перешкоджання господарській діяльності суб'єктів господарювання з боку органів державної влади, їх посадових осіб при здійсненні ними державного контролю і нагляду. Органи державної влади та посадові особи зобов'язані здійснювати інспектування і перевірки діяльності суб'єктів господарювання неупереджено, об'єктивно та оперативно, дотримуючись вимог законодавства, поважаючи права і законні інтереси суб'єктів господарювання.

Відносно прав Державної служби боротьби з економічною злочинністю щодо надання інформації (пояснень, документів) суб'єктами господарювання зазначимо: згідно з п.24 ст.11 Закону № 565, для виконання функцій, покладених на зазначений державний орган, йому надаються права вимагати від керівників підприємств, установ і організацій пояснення. Разом з тим, відповідно до зазначеної норми Закону № 565, такі пояснення повинні стосуватися виключно фактів порушення чинного законодавства, перевірка дотримання якого віднесена до компетенції відповідного органу.

Проведення перевірок суб'єктів, господарювання зазначеним органом можливе лише за фактами порушення законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції відповідного державного органу.

Стосовно права витребування та вилучення документів, то такі дії можливі лише за рішенням суду в присутності понятих і керівників підприємств, щодо яких провадиться перевірка. Причому можливе витребування та вилучення лише оригіналів документів, які свідчать про правопорушення. До прийняття такого рішення суду необхідно в присутності понятих і керівників підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, щодо яких провадиться перевірка, вивчати документи, які свідчать про правопорушення, за рахунок відповідного органу міліції зробити з них копії зі складанням опису таких документів, опечатати каси та архіви на строк не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі.

Згідно з нормами п.3 Постанови № 510 головними завданнями Державної служби боротьби з економічною злочинністю є:

- своєчасне припинення злочинів в галузі економіки та запобігання їх;

- аналіз і прогнозування криміногенних процесів в економіці та своєчасне інформування органів виконавчої влади;

- виявлення і припинення фактів порушення прав інтелектуальної власності;

- виявлення причин і умов, ще сприяють здійсненню правопорушень в галузі економіки та вжиття заходів щодо усунення.

Таким чином, Постанова № 510 вказує - виконання головного завдання цього державного органу безпосередньо пов'язане з наданням, виявленням, припиненням правопорушень.

Згідно з п.4 цього документа Державній службі боротьби з економічною злочинністю, відповідно до покладених на неї завдань, визначені такі функції:

- виявлення і розкриття господарських, посадових та інших злочинів в галузі економіки на підприємствах, в організаціях, комерційних структурах, фінансово-кредитній і банківській системах та вжиття заходів до їх запобігання;

- аналіз стану злочинності, визначення основних напрямків і тактики оперативно-службової діяльності, пов'язаної з виявленням правопорушень у державній, колективному та приватному секторах економіки;

- проведення у встановленому законом порядку перевірок матеріалів про корисливі зловживання, дізнання в кримінальних справах щодо злочинів в галузі економіки;

- проведення у встановленому порядку оперативно-розшукових заходів, у тому числі пов'язаних зі встановленням фактів порушення прав інтелектуальної власності;

- виявлення фактів хабарництва, корупції та інших зловживань, вжиття заходів до їх запобігання;

- виявлення осіб, які займаються підробкою грошей, чекових книжок, акцій, векселів та інших цінних паперів;

- підготовка інформаційно-аналітичної документації з питань боротьби зі злочинністю в сфері економіки для органів виконавчої влади тощо.

Як бачимо з наведеного, функції цього державного органу нерозривно пов'язані з виявленням фактів правопорушень.

Пунктом 5 Постанови № 510 визначені права, надані цьому державному органу, у тому числі:

- безперешкодно входити до приміщень підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, до приміщень, що використовуються громадянами для заняття підприємництвом;

- провадити за участі власника, його представників огляд виробничих, складських, торгових, службових приміщень, транспортних засобів та інших і місць зберігання майна та його використання;

- вилучати необхідні матеріали про кредитні та фінансові операції, матеріальні цінності, грошові кошти, а також сировину і продукцію у встановленому законодавством порядку;

- опечатувати каси, приміщення та місця зберігання документів, грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей;

- проводити контрольні закупки;

- вимагати обов'язкового проведення перевірок, інвентаризації та ревізій виробничої і фінансової діяльності підприємств, установ та організацій; отримувати від посадових і матеріально відповідальних осіб відомості та пояснення про факти порушення законодавства;

- вилучати у громадян і посадових осіб документи, що мають ознаки підробки;

- отримувати безоплатно від підприємств, установ, організацій та громадян інформацію, за винятком випадків, коли законом встановлено спеціальний порядок її отримання;.

- перевіряти на підприємствах, в установах і організаціях грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси, інші документи, що підтверджують надходження і витрату коштів та матеріальних цінностей;

- провадити перевірку фактичної наявності цінностей (грошових коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, обладнання) тощо.

Разом з тим, при реалізації зазначених повноважень, необхідно враховувати вищенаведені положення щодо завдань і функцій цього органу, а також положення Закону № 565. Про це свідчить пряма вказівка норми п. 5 Постанови № 510, в якій визначено, що права цього державного органу реалізуються за наявності даних про порушення законодавства, яке регулює фінансову, господарську та іншу підприємницьку діяльність, що спричиняють кримінальну відповідальність.

Витребування інформації або документів фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання можливе лише за наявності фактів порушення чинного законодавства (абзац 1 п.24 ст.11 Закону № 565, п.5 Постанови № 510).

Отже, право на витребування документів, проведення перевірки суб'єкта господарювання та інших дій щодо підприємства працівники цього державного органу можуть реалізувати лише за наявності даних про порушення законодавства, яке регулює фінансову, господарську та іншу підприємницьку діяльність, що спричиняють кримінальну відповідальність.

Щодо проведення перевірок Державною службою боротьби з економічною злочинністю, вважаємо, що такі дії є оперативно-розшуковими заходами (такої самої думки дотримується й Держкомпідприємництва, що випливає з Листа № 2).

Крім того, згідно з п.5 Постанови № 510, підрозділи Державної служби боротьби з економічною злочинністю користаються правами, передбаченими Законом № 565, Законом № 2135, КПК України. Оскільки підрозділи Державної служби боротьби з економічною злочинністю є складовими частинами кримінальної міліції системи МВС, оперативними підрозділами, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, і органами дізнання та слідства, то працівники цих підрозділів несуть обов'язки і здійснюють свою діяльність відповідно до цих законів.

У частині 6 ст. 9 Закону № 2135 зазначається, що за наявності достатніх підстав дозвіл на проведення оперативно-розшукової діяльності дає керівник відповідного оперативного підрозділу, який несе відповідальність за законність здійснюваних заходів відповідно до чинного законодавства. Згідно з ч. 1 цієї статті у кожному випадку за наявності підстав для проведення оперативно-розшукової діяльності заводиться оперативно-розшукова справа. Постанова про заведення такої справи підлягає затвердженню начальником органу внутрішніх справ.

Отже, перед проведенням перевірок, передбачених п.п. 8,9 Постанови № 510, повинна порушуватися оперативно-розшукова справа, затверджуватися постанова про порушення такої справи і надаватися дозвіл на проведення такого оперативно-розшукового заходу (аналогічної думки дотримується й Держкомпідприємництва).

Список використаних нормативно-правових актів

КПК України - Кримінально-процесуальний кодекс України

КУпАП - Кодекс України про адміністративні правопорушення

ГК України - Господарський кодекс України

Закон № 565 - Закон України від 20.12.1990 р. № 565-ХІІ “Про міліцію”

Закон № 2135 - Закон України від 18.02.1992 р. № 2135-ХІІ “Про оперативно-розшукову діяльність”

Постанова № 510 - Постанова КМУ від 05.07.1993 р. № 510 “Про утворення Державної служби боротьби з економічною злочинністю”

Лист № 2 - Лист Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва від 08.11.2002 р. № 2-221/5975 “Про здійснення перевірок працівниками Державної служби боротьби з економічною злочинністю”

“Консультант бухгалтера” № 50 (434) 10 грудня 2007 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)