МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
18.07.2007 N 19-14-495
Щодо роз'яснення норм Закону України
"Про фінансово-кредитні механізми і управління майном
при будівництві житла та операціях з нерухомістю"
Міністерство юстиції розглянуло лист стосовно роз'яснення норм Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю" ( 978-15 ) і повідомляє.
Загальні принципи, правові та організаційні засади залучення коштів фізичних і юридичних осіб в управління з метою фінансування будівництва житла та особливості управління цими коштами встановлює Закон України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю" ( 978-15 ) (далі - Закон).
Суб'єктами системи фінансово-кредитних механізмів, зокрема, є довірителі, управителі, забудовники (частина друга статті 3 Закону ( 978-15 ).
Управителем може бути фінансова установа, яка від свого імені діє в інтересах установників управління майном і здійснює управління залученими коштами згідно із законодавством, Правилами фонду та отримала в установленому порядку дозвіл/ліцензію.
Згідно зі статтею 11 Закону ( 978-15 ) фінансова установа, яка відповідає вимогам цього Закону, може за власною ініціативою створити фонд фінансування будівництва (далі - ФФБ). ФФБ може бути двох видів: ФФБ виду А та ФФБ виду Б.
Для ФФБ виду А поточну ціну вимірної одиниці об'єкта будівництва, споживчі властивості об'єктів інвестування, коефіцієнти поверху та комфортності визначає забудовник, при цьому він приймає на себе ризик щодо недостатності залучених коштів на спорудження об'єкта будівництва та зобов'язаний своєчасно ввести його в експлуатацію незалежно від обсягу фінансування.
Метою створення ФФБ є отримання довірителями ФФБ у власність житла (частина друга статті 5 Закону ( 978-15 ).
Статтею 7 Закону ( 978-15 ) встановлено, що управитель фонду на праві довірчої власності здійснює управління фондом та для досягнення мети управління майном, визначеної установниками цього фонду, перераховує частину отриманих коштів на фінансування будівництва. Решта коштів залишається в управлінні управителя відповідно до Правил фонду. Вільні кошти на поточних рахунках фонду, які тимчасово не передані на фінансування будівництва, банк-управитель має право використовувати при здійсненні банківських операцій. При цьому банк-управитель несе відповідальність за їх збереження власними коштами.
Крім того, зазначаємо, що довірителями ФФБ можуть бути фізичні та юридичні особи. Залучені до ФФБ кошти використовуються управителем на умовах договору про участь у ФФБ у порядку, визначеному Правилами ФФБ.
Частиною першою статті 9 Закону ( 978-15 ) визначено, що управитель укладає із забудовником договір, за яким замовляє забудовнику збудувати один або декілька об'єктів будівництва, ввести їх в експлуатацію та передати об'єкти інвестування установникам цього фонду та на умовах, визначених цим Законом та Правилами фонду.
Отже, договір управителя із забудовником - це договір, який регулює взаємовідносини управителя із забудовником щодо організації спорудження об'єктів будівництва з використанням отриманих в управління управителем коштів та подальшої передачі забудовником об'єктів інвестування установникам управління.
Відповідно до абзацу першого та другого статті 21 Закону ( 978-15 ) за перерахування коштів на фінансування будівництва управитель отримує винагороду для ФФБ виду А. Таку винагороду управителю сплачує забудовник у розмірі, строки та у порядку, погоджених із забудовником при укладанні договору. За погодженням управителя та забудовника при перерахуванні коштів на фінансування будівництва з фонду фінансування будівництва управитель може утримувати належну йому винагороду самостійно за рахунок коштів ФФБ.
Заступник Міністра І.Ємельянова