КІРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. МАКІЇВКИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПОСТАНОВА
25 березня 2006 року
м. Макіївка

Про відмову в задоволенні подання

Кіровський районний суд м. Макіївки Донецької області у колегіальному складі:

Головуючого: Єжова В. А.,

Суддів: Запорожець Т. А., Неженцева О. В.,

при секретарі Ольмезовій Ф. С,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні місцевого суду в м. Макіївці адміністративний позов Блоку “Наша Україна” в особі уповноваженого представника Стахін Ірини Євгенівни на рішення окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 47, встановив:

25 березня 2006 року уповноважений представник Блоку “Наша Україна” Стахін І. Є. (посвідчення № 464 Центральної виборчої комісії від 9 березня 2006 р.) звернулася до суду з адміністративним позовом на рішення окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 47 (далі - окружна виборча комісія) м. Макіївка Донецької області щодо відмови в реєстрації офіційних спостерігачів від Блоку “Наша Україна” на виборах народних депутатів України, мотивуючи свої вимоги порушенням відповідачем виборчого законодавства.

У судовому засіданні уповноважений представник позивача Стахін І. Є. підтримала заявлені позовні вимоги та на їх обґрунтування пояснила, що 20 березня 2006 р. уповноваженим представником блоку Романчук Л. О. до окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 47 привезені документи для реєстрації офіційних представників від блоку у кількості 169 чоловік. При направленні подання були повністю дотримані вимоги закону, однак внаслідок неналежної організації роботи комісії: на 23 годину приміщення комісії, розташоване в будинку № 135 по вулиці Леніна в м. Макіївці, було зачинене і не було організоване реальне чергування відповідальних осіб до 24 години, тому Романчук Л. О. була вимушена викликати члена комісії Дмитрієву А. І., якій біля приміщення комісії вручила всю необхідну документацію. Такі дії уповноваженої особи відповідають вимогам закону, тому що відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 7 жовтня 1998 року № 534 подання може бути вручено члену виборчої комісії. Вважають, що уповноважений представник блоку не допустив порушень, тому що подання передано у встановлений законом термін офіційній посадовій особі окружної виборчої комісії, яка підтвердила правомірність цих дій та свої повноваження прийняттям документів. Про відсутність у неї таких повноважень Романчук Л. О. відомо не було.

На засіданні окружної виборчої комісії 25 березня 2006 р., яке відбулося згідно з постановою місцевого суду, в реєстрації офіційних спостерігачів від Блоку “Наша Україна” було відмовлено. Копію постанови про прийняття такого рішення уповноваженому представнику блоку не вручено. Рішення окружної виборчої комісії вважають незаконним, бо воно порушує права та інтереси всіх суб'єктів виборчого процесу, тому просять суд визнати протиправним постанову окружної виборчої комісії від 25 березня 2006 р., скасувати названу постанову та зобов'язати окружну виборчу комісію територіального виборчого округу № 47 зареєструвати офіційних спостерігачів від Блоку “Наша Україна” відповідно до подання та видати посвідчення.

Голова окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 47 Сівяков В. В. заявлені позовні вимоги не визнав та на обґрунтування своїх заперечень зазначив, що член окружної виборчої комісії Дмитрієва А. І. не мала належних повноважень від комісії на прийняття подання про реєстрацію спостерігачів від Блоку “Наша Україна” - твердження представника позивача про неналежну організацію роботи комісії не відповідають дійсності: 20 березня 2006 р. в період з 23 до 24 години комісія працювала, члени комісії приймали й реєстрували документи, приміщення було відчинено для відвідувачів. Про прийняття цього подання Дмитрієвою А. І. йому стало відомо о 8 годині 45 хвилин 21 березня 2006 р. За постановою місцевого суду окружна виборча комісія розглянула подання Блоку “Наша Україна” по суті і відмовила в реєстрації спостерігачів у зв'язку з порушенням уповноваженим представником блоку строку і порядку внесення подання. Просить відмовити в задоволенні позову, тому що прийняте комісією рішення є законним.

Вислухавши пояснення представників сторін, допитавши свідків, дослідивши матеріали справи і перевіривши надані докази, суд встановив таке.

Відповідно до ст. 75 Закону України в редакції від 7 липня 2005 р. № 2777-ІV “Про вибори народних депутатів України” (з відповідними змінами) офіційним спостерігачем від партії (блоку) - суб'єкта виборчого процесу може бути громадянин України, який має право голосу. Не може бути офіційним спостерігачем від партії (блоку): член виборчої комісії; посадова особа органів виконавчої влади або суду, правоохоронних органів чи органів місцевого самоврядування; військовослужбовець; особа, яка проходить альтернативну (невійськову) службу.

Офіційний спостерігач від партії (блоку) в територіальному виборчому окрузі реєструється окружною виборчою комісією за поданням уповноваженої особи партії (блоку) у відповідному територіальному або загальнодержавному виборчому окрузі. У поданні про реєстрацію офіційних спостерігачів зазначаються їхні прізвища, імена, по батькові, громадянство, дата народження, місце проживання та адреса житла, місце праці та посада, номери контактних телефонів. До подання додаються заяви про згоду цих осіб бути офіційними спостерігачами від відповідної партії (блоку).

Подання про реєстрацію спостерігача від партії (блоку) за підписом уповноваженої особи партії (блоку) вноситься до відповідної окружної виборчої комісії не пізніш як за п'ять днів до дня виборів. Підставою для відмови у реєстрації офіційного спостерігача від партії (блоку) може бути лише порушення положень частин 1-3 цієї статті.

Перелік зазначених у Законі підстав є виключним і розширенню не підлягає.

У силу положень закону подання про реєстрацію офіційних спостерігачів повинно бути внесено до відповідної виборчої комісії не пізніше 24 години 20 березня 2006 р.

У постанові від 25 березня 2006 р. № 188 окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 47 вказано, що у зв'язку з відсутністю належних повноважень член комісії Дмитрієва А. І. не мала права приймати подання про реєстрацію офіційних спостерігачів, не реєструючи його в журналі реєстрації документів, тим паче за межами приміщення окружної виборчої комісії, і подання внесено в комісію з порушенням передбачених ст. 75 Закону строків.

З матеріалів справи вбачається, що подання про реєстрацію офіційних спостерігачів від Блоку “Наша Україна” датовано 20 березня 2006 р., підписано уповноваженим представником - Стахін І. Є., яка зареєстрована Центральною виборчою комісією в якості уповноваженої особи Блоку “Наша Україна”, що підтверджується посвідченням № 464, виданим 9 березня 2006 р.

У тексті подання є підпис члена окружної виборчої комісії Дмитрієвої А. І. про його прийняття 20 березня 2006 р. о 23 годині 20 хвилин.

Відповідачем не надано суду достовірних доказів, які б спростовували наведені обставини.

Відповідно до частини першої ст. 35 Закону № 2777-ІV документування діяльності виборчої комісії здійснюється у порядку, встановленому цією статтею, та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією.

У статті 75 Закону України “Про вибори народних депутатів України” не визначено конкретного нормативного регулювання порядку і процедури внесення подання про реєстрацію офіційних спостерігачів представником партії (блоку) до відповідної виборчої комісії.

Документи, заяви, скарги, що надходять до комісії, як передбачено в п. 5.2 розділу 5 постанови Центральної виборчої комісії від 25 січня 2006 року № 284, мають право приймати члени комісії за рішенням комісії, дорученням голови комісії або особи, яка виконує його обов'язки.

З досліджених судом матеріалів встановлено, що такими повноваженнями окружна виборча комісія Дмитрієву А. І. не наділяла, однак ці обставини не були відомі представникові блоку Романчук Л. О. при врученні їй подання. Доводи представника позивача про неусвідомленість уповноваженої особи блоку відносно повноважень Дмитрієвої А. І. не спростовані відповідачем.

У пункті 2.2 розділу 2 постанови Центральної виборчої комісії від 7 жовтня 1998 року № 534 “Про Інструкцію з діловодства Центральної виборчої комісії”, на яку посилається представник позивача, вказано, що документи, отримані безпосередньо Головою комісії, заступником Голови, секретарем Комісії та членами Комісії, передаються до управління документального забезпечення Секретаріату для реєстрації. Дана Інструкція передбачає правила і порядок роботи з документами тільки Центральної виборчої комісії.

У Законі № 2777-IV та інших нормативних актах, що регулюють виборчий процес, відсутнє положення, що часом внесення подання визнається час його офіційної документальної реєстрації у відповідній виборчій комісії.

За таких обставин суд робить висновок, що внесення подання про реєстрацію офіційних спостерігачів представником Блоку “Наша Україна” до окружної виборчої комісії через члена цієї комісії Дмитрієву А. І., яка представляє Всеукраїнську партію “Нова сила”, зумовлено помилковим розумінням нею положень нормативних актів Центральної виборчої комісії. В цьому випадку член комісії Дмитрієва А. І. діяла без належного доручення комісії, про що не було відомо представнику Блоку “Наша Україна”, яка вважала свої дії правомірними.

В оскаржуваній постанові окружної виборчої комісії не наведено обґрунтування вини представника Блоку “Наша Україна” в порушенні терміну передачі відповідного подання до виборчої комісії.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, проаналізувавши обставини справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що подання уповноваженої особи Блоку “Наша Україна” внесено в окружну виборчу комісію територіального виборчого округу № 47 з додержанням передбаченого Законом терміну, тому постанова від 25 березня 2006 р. № 188 вважається такою, що не відповідає положенням ст. 75 Закону України “Про вибори народних депутатів України” і вимогам чинного виборчого законодавства, тому є незаконною та підлягає скасуванню.

Відповідно до положень частини 1 ст. 177 Кодексу адміністративного судочинства України суд, встановивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше передбачене законом рішення.

Проаналізувавши обставини справи, суд визнає, що порушені права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу - Блоку “Наша Україна” на реєстрацію офіційних спостерігачів на виборах народних депутатів України можуть бути реально поновлені їх реєстрацією за постановою суду.

Беручи до уваги обставини справи, суд дійшов про необхідність допустити негайне виконання постанови.

На підставі наведеного, керуючись статтями 71, 159-163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, статтями 31,35,75, 108-110 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, суд постановив:

Адміністративний позов уповноваженого представника Блоку “Наша Україна” Стахін Ірини Євгенівни задовольнити.

Постанову окружної виборчої комісії територіального виборчого округу № 47 від 25 березня 2006 року № 188 про відмову в задоволенні подання уповноваженої особи Блоку “Наша Україна” про реєстрацію офіційних спостерігачів скасувати.

Зобов'язати окружну виборчу комісію територіального виборчого округу № 47 негайно згідно з чинним Законом України “Про вибори народних депутатів України” здійснити реєстрацію офіційних спостерігачів від Блоку “Наша Україна” на підставі подання від 20 березня 2006 року з видачею посвідчення за формою, встановленою Центральною виборчої комісією.

Допустити негайне виконання постанови суду. Копію рішення направити до Центральної виборчої комісії.

Постанова може бути оскаржена до Апеляційного суду Донецької області через Кіровський районний суд м. Макіївки не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.

Головуючий

Судді