ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

НАКАЗ
22.06.2007 N 174

Про затвердження Положення
про проведення перевірок правової
роботи в управліннях державної
служби Головного управління
державної служби України

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2001 р. N 1693 "Про вдосконалення організації правової роботи в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади" щодо методичного керівництва правовою роботою наказую:

1. Затвердити Положення про проведення перевірок правової роботи в управліннях державної служби Головного управління державної служби України, додається.

2. Управлінню організаційної роботи, стратегічного планування, документообігу та контролю (Греку В.В.) ознайомити з цим наказом першого заступника, заступників Начальника Головдержслужби України, директора департаменту персоналу державних органів та місцевого самоврядування, керівників структурних підрозділів центрального апарату і територіальних управлінь Головдержслужби України.

3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Начальника Головдержслужби України Буяльського В.Ф.

Начальник Головдержслужби Т.Мотренко

Затверджено
Наказ Головдержслужби
України
22.06.2007 N 174

Положення
про проведення перевірок правової
роботи в управліннях державної
служби Головного управління
державної служби України

I. Загальні положення

1.1. Положення про проведення перевірок правової роботи в управліннях державної служби Головного управління державної служби України (далі - територіальні управління) розроблено з урахуванням вимог постанов Кабінету Міністрів України від 27.08.95 N 690 "Про Загальне положення про юридичну службу міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації", від 14.12.2001 р. N 1693 "Про вдосконалення організації правової роботи в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади" та регулює порядок проведення перевірок правової роботи в територіальних управліннях Головдержслужби України.

1.2. Перевірка стану правової роботи у територіальних управліннях Головдержслужби України здійснюється згідно з графіком, затвердженим Начальником Головдержслужби, та планом перевірки, затвердженим начальником юридичного управління, з додержанням чинного законодавства і нормативно-правових актів Головдержслужби та з урахуванням специфіки діяльності цих управлінь у сфері державної служби, їх функціональних обов'язків.

1.3. Метою перевірки є вивчення стану організації правової роботи, яка здійснюється юрисконсультами, та надання допомоги територіальним управлінням в усуненні недоліків у їх діяльності щодо застосування законів України та інших нормативно-правових актів з питань державної служби.

1.4. Перевірку правової роботи у територіальних управліннях здійснює юридичне управління Головдержслужби України, яке діє на підставі Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації та Положення про юридичне управління Головного управління державної служби України.

1.5. Керівники та відповідні працівники територіальних управлінь повинні сприяти працівникам юридичного управління у проведенні перевірки, надавати необхідні документи і матеріали, а також пояснення, у тому числі письмові, з приводу обставин, що стосуються предмета перевірки.

II. Організація проведення перевірки
стану правової роботи
територіальних управлінь

2. Підготовка до проведення перевірки включає виконання наступних заходів:

ознайомлення за матеріалами юридичного управління і департаменту персоналу державних органів та місцевого самоврядування Головдержслужби із структурою територіального управління, його штатним розписом і станом заміщення вакантних посад, особливостями і результатами його діяльності, у тому числі з правового забезпечення, її недоліками;

визначення мети перевірки - стану правової роботи в цілому чи окремих її напрямів;

складання працівником і затвердження начальником юридичного управління плану перевірки з визначенням переліку конкретних питань для опрацювання під час перевірки;

вивчення відповідних нормативно-правових актів, методичних рекомендацій Міністерства юстиції України та інших матеріалів з питань правової роботи, які доцільно використовувати під час перевірки;

попереднє погодження з керівником відповідного територіального управління дати та часу проведення перевірки, ознайомлення його з планом перевірки і її метою, вирішення всіх організаційних питань, пов'язаних з проведенням перевірки.

2.1. Перевірка стану правової роботи полягає у вивченні та аналізі:

порядку організації правової роботи відповідного територіального управління;

відповідності Положення про територіальне управління у частині здійснення правової роботи та посадової інструкції юрисконсульта і його підпорядкованості законодавству і іншим нормативно-правовим актам;

здійснення планування правової роботи у територіальному управлінні та юрисконсульта, контролю за виконанням запланованих заходів;

досвіду, стажу роботи та кваліфікації юрисконсульта, умов його діяльності: забезпечення належним приміщенням для виконання обов'язків, оргтехнікою і іншими технічними засобами та комп'ютером;

наявності нормативно-правової бази, у тому числі "Ліга-Закон", та її стану, юридичної літератури, періодичних та офіційних видань;

завантаження юрисконсульта виконанням доручень, відповідності покладених на нього завдань та його роботи завданням і функціям юридичної служби відповідно до нормативно-правових актів;

заходів, які вживаються у територіальному управлінні для покращання стану правової роботи;

організації навчання та підвищення кваліфікації юрисконсульта (індивідуальна підготовка, стажування, навчання в учбових закладах, підвищення кваліфікації тощо);

наявності фактів прокурорського реагування щодо відповідності законодавству прийнятих рішень (виданих наказів) та вчинення дій правового характеру і заходів щодо усунення виявлених правопорушень;

стану дотримання в управлінні законодавства про мови та працю, про державну службу, про корупцію, вжитих заходів для усунення порушень та притягнення винних посадових осіб до відповідальності;

організації роботи з укладення господарських договорів, їх обліку, реєстрації та контролю за їх виконанням;

претензійно-позовної роботи територіального управління (ведення журналів обліку, дотримання строків пред'явлення і розгляду претензій та позовних заяв, види претензій та позовів, їх обґрунтованість та результати розгляду);

практики підготовки і видання наказів по територіальному управлінню, їх обліку і реєстрації, перевірки на відповідність законодавству та візування юрисконсультом;

участі юрисконсульта в розгляді справ у судах з питань представлення інтересів Головдержслужби та результатів розгляду таких справ; ведення аналізу і обліку цієї роботи, наявності на зберіганні відповідних матеріалів;

участі юрисконсульта у правовій підготовці працівників територіального управління;

участі юрисконсульта у наданні методично-консультативної допомоги органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, реалізації пілотних проектів, організації семінарів, підготовці і виданні рекомендацій з питань проходження служби у цих органах, публікацій в засобах масової інформації, проведенні круглих столів, прямих телефонних ліній, прийомі громадян;

стану роботи із зверненнями громадян, органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій надання їм роз'яснень з питань державної служби; відповідність цієї роботи законодавству та нормативно-правовим актам Головдержслужби.

III. Проведення перевірки стану правової
роботи територіальних управлінь

3.1. Перевірка стану правової роботи здійснюється з мінімальним відволіканням працівників територіального управління від виконання службових обов'язків.

3.2. За погодженням з керівником територіального управління та з метою повного і об'єктивного вивчення стану справ щодо правильного застосування законодавства у діяльності територіального управління може проводитися у визначений час прийом працівників управління спеціалістом юридичного управління, який здійснює перевірку.

3.3. З метою забезпечення попередження порушень законодавства і його правильного застосування, ефективного використання матеріальних стимулів у роботі, впровадження нових методів управлінської діяльності керівникам територіального управління і юрисконсультам у разі необхідності надається практична допомога у підготовці положень, інструкцій та інших нормативно-правових актів, що регламентують проходження державної служби, договірну та претензійно-позовну роботу і роботу із зверненнями громадян.

3.4. При виявленні порушень законодавства з питань державної служби та інших нормативно-правових актів і недоліків у правовій роботі, що можуть бути усунені в ході перевірки, керівнику територіального управління вносяться відповідні пропозиції з цього питання.

3.5. За наслідками перевірки у 3-денний термін готується звіт, у якому відображається:

організація правової роботи у територіальному управлінні, якісний склад, умови роботи і підпорядкованість юрисконсульта;

стан роботи по забезпеченню додержання вимог законодавства при виданні наказів, розпоряджень, положень, інструкцій та інших документів правового характеру, участь у цій роботі юрисконсульта;

заходи по організації роботи з укладання господарських договорів і контролю за їх виконанням;

стан роботи по погашенню дебіторської і кредиторської заборгованості;

застосування чинного законодавства по відшкодуванню збитків з винних осіб;

організація та стан договірної і претензійно-позовної роботи; обґрунтованість позовів, поданих до суду, аналіз причин, що призвели до подання позовів, і характер претензій;

практика застосування законодавства та інших нормативно-правових актів; стан перевірки додержання законодавства при виданні документів нормативного характеру, їх візування і обліку;

підвищення правових знань юрисконсульта, його участь у проведенні занять з керівними працівниками і спеціалістами територіального управління;

робота із зверненнями відповідно до Закону України "Про звернення громадян" ( 393/96-ВР ) та заходи щодо її удосконалення.

У довідці, в залежності від результатів вивчення роботи, можуть бути викладені й інші питання, які характеризують стан застосування актів законодавства про державну службу і службу в органах місцевого самоврядування та інших нормативно-правових актів з метою підвищення ефективності діяльності територіального управління.

У заключній частині довідки дається оцінка стану правової роботи, впливу юрисконсульта на діяльність територіального управління та додержання законодавства в управлінні; висвітлюється позитивний досвід та викладаються рекомендації щодо шляхів усунення виявлених недоліків і порушень чинного законодавства, а також пропозиції щодо реалізації матеріалів перевірки.

3.6. Попередні результати перевірки і висновки доводяться до відома керівника управління безпосередньо після її завершення. Спільно з ним обговорюються і усуваються можливі розбіжності та неточності у висновках.

3.7. Після завершення перевірки працівник, який її проводив, доповідає начальнику юридичного управління про результати перевірки і складає звіт. Звіт підписується працівником, який проводив перевірку, візується начальником юридичного управління та доповідається службовою запискою за підписом заступника Начальника Головдержслужби Начальнику Головдержслужби України для прийняття рішення. Копія звіту з рішенням Начальника Головдержслужби направляється керівнику територіального управління.

3.8. Керівник територіального управління і юрисконсульт письмово ознайомлюються з результатами перевірки та вживають заходів щодо усунення виявлених недоліків. Керівник територіального управління у місячний термін з дня отримання копії звіту або в інший, встановлений Начальником Головдержслужби, доповідає йому про вжиті заходи по усуненню виявлених недоліків.

3.9. Залежно від результатів перевірки матеріали можуть бути реалізовані шляхом:

обговорення на оперативній нараді у керівника територіального управління;

обговорення на апаратній нараді у Головдержслужбі України за участю керівника територіального управління і юрисконсульта;

заслуховування керівника територіального управління на нараді у Начальника Головдержслужби чи його заступника;

обговорення питання на колегії Головдержслужби України.

3.10. Виявлені в процесі перевірки нові і ефективні форми та методи роботи юрисконсульта, позитивні напрацювання з реалізації організаційно-правових засад його діяльності інформаційним листом Головдержслужби України направляються в порядку обміну досвідом до інших територіальних управлінь для використання в організації правової роботи.