РАДА НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
(Рішення скасовано на підставі Рішення
Ради національної безпеки і оборони України
від 28.04.2014)
Про стан реалізації заходів щодо
зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС
та перетворення об'єкта "Укриття"
на екологічно безпечну систему
( Рішення введено в дію Указом Президента
N 660/2007 від 20.07.2007 )
Розглянувши стан реалізації заходів щодо зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, Рада національної безпеки і оборони України відзначає, що через шість років після зупинення Чорнобильська АЕС залишається джерелом реальних загроз національній безпеці України в екологічній сфері.
Через старіння і вичерпання ресурсу обладнання погіршується стан безпеки зупинених енергоблоків Чорнобильської АЕС, з яких дотепер не повністю вилучено ядерне паливо. За відсутності конфайнмента об'єкта "Укриття" зберігається загроза збільшення негативного впливу цього об'єкта на навколишнє природне середовище.
Іноземними підрядниками не завершено жодного з міжнародних проектів зі спорудження об'єктів інфраструктури, необхідних для виконання робіт із закриття Чорнобильської АЕС, при цьому проект будівництва сховища для відпрацьованого ядерного палива, по суті, потрібно розпочинати з самого початку. До сьогодні не завершено проведення тендеру з визначення виконавця проекту з будівництва конфайнмента об'єкта "Укриття" Чорнобильської АЕС.
Про готовність продовження співпраці з Україною в процесі створення безпечних умов на майданчику зруйнованого енергоблока N 4 Чорнобильської АЕС відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння між Урядом України і Урядами країн "Великої сімки" та Комісією Європейського Співтовариства щодо закриття Чорнобильської АЕС було заявлено під час саміту країн "Великої вісімки" (м. Хайлігендамм, Федеративна Республіка Німеччина, 7-8 червня 2007 року).
Незважаючи на певне поліпшення планування та організації робіт на Чорнобильській АЕС, підвищення ефективності використання коштів цільових державних програм, певну активізацію участі керівництва та фахівців Чорнобильської АЕС у здійсненні контролю за строками та якістю виконання міжнародних проектів, залишилось невиконаним рішення Ради національної безпеки і оборони України від 6 липня 2004 року в частині створення спеціального державного фонду поводження з радіоактивними відходами.
Відчутне підвищення ефективності управління міжнародними проектами у цій сфері стане можливим за умови забезпечення активної участі України у прийнятті рішень стосовно реалізації проектів на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС.
Виходячи з того, що зволікання зі здійсненням заходів щодо зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему створює реальну загрозу життю та здоров'ю населення України, навколишньому природному середовищу і у разі виникнення надзвичайних подій може призвести до забруднення територій сусідніх з Україною держав, Рада національної безпеки і оборони України вирішила:
1. Визначити одним із пріоритетних завдань Кабінету Міністрів України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, інших центральних органів виконавчої влади, до компетенції яких віднесено питання забезпечення ядерної та радіаційної безпеки України, здійснення заходів щодо належного завершення процесу зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему.
2. Кабінету Міністрів України:
1) забезпечити проведення до кінця 2007 року із залученням провідних іноземних експертів аудиту стану реалізації завдань, визначених Планом здійснення заходів на об'єкті "Укриття", та існуючої системи управління міжнародними проектами, які виконуються на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС (далі - проекти), і з урахуванням його результатів підготувати пропозиції та ініціювати їх розгляд Асамблеєю донорів Рахунку ядерної безпеки, Асамблеєю вкладників Чорнобильського фонду "Укриття", Європейським банком реконструкції та розвитку, зокрема, щодо:
підвищення ефективності роботи груп управління проектами, в тому числі шляхом покладення функцій з управління проектами на представників України;
удосконалення організаційної структури груп управління проектами та порядку прийняття ними рішень з проблемних питань, які виникають у ході виконання робіт за проектами;
2) опрацювати у тримісячний строк питання щодо поліпшення матеріального забезпечення спеціалістів, які залучаються до роботи в групах управління проектами від української сторони;
3) передбачити у проекті закону про Державний бюджет України на 2008 рік видатки для забезпечення грошового внеску України до Рахунку ядерної безпеки;
4) вжити невідкладних заходів щодо забезпечення завершення виконання робіт на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС:
а) за проектом будівництва заводу з переробки рідких радіоактивних відходів:
вжити в установленому порядку заходів щодо передачі державному спеціалізованому підприємству "Чорнобильська АЕС" функцій з управління та виконання робіт за проектом;
забезпечити підготовку пропозицій щодо фінансування робіт із завершення проекту, подати їх на розгляд Асамблеї донорів Рахунку ядерної безпеки та в разі схвалення цих пропозицій Асамблеєю забезпечити укладення відповідного контракту та розроблення детального графіка виконання робіт;
б) за проектом будівництва промислового комплексу поводження з твердими радіоактивними відходами Чорнобильської АЕС підготувати пропозиції щодо завершення виконання зазначеного проекту та ініціювати проведення переговорів з Комісією Європейського Співтовариства з цього питання;
в) за проектом будівництва сховища відпрацьованого ядерного палива (СВЯП-2):
ініціювати перед Асамблеєю донорів Рахунку ядерної безпеки розгляд питання щодо фінансування завершення будівництва "під ключ" СВЯП-2;
забезпечити укладення контракту щодо завершення будівництва СВЯП-2;
г) за проектом будівництва конфайнмента об'єкта "Укриття" Чорнобильської АЕС:
до початку процедур укладення контракту на проектування, будівництво та введення в експлуатацію конфайнмента об'єкта "Укриття" Чорнобильської АЕС забезпечити проведення оцінки ризиків, пов'язаних із виконанням цього контракту, зокрема ризиків зростання вартості контракту та порушення строків його виконання;
провести переговори з Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно забезпечення фінансування реалізації технічного рішення щодо поводження з рідкими радіоактивними відходами об'єкта "Укриття";
5) забезпечити у тримісячний строк:
перегляд у встановленому порядку Комплексної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС;
визначення за участю державного спеціалізованого підприємства "Чорнобильська АЕС" переліку об'єктів, які безпосередньо не пов'язані із здійсненням робіт на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС та перебувають в управлінні цього підприємства, та вжити в установленому порядку заходів щодо їх передачі іншим суб'єктам управління об'єктами державної власності або у комунальну власність;
6) підготувати у чотиримісячний строк та подати в установленому порядку законопроекти про спеціальний державний фонд поводження з радіоактивними відходами та про загальнодержавну програму поводження з радіоактивними відходами;
7) вжити заходів щодо активізації роботи Міжвідомчої комісії з комплексного розв'язання проблем Чорнобильської АЕС та передбачити щоквартальне звітування голови цієї Комісії перед Кабінетом Міністрів України про стан виконання робіт на майданчику Чорнобильської АЕС;
8) розробити у місячний строк директиви делегаціям України на переговори з питань зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС і перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему та подати їх на затвердження Президентові України.
Голова Ради національної безпеки і оборони України В.ЮЩЕНКО
Секретар Ради національної безпеки і оборони України І.ПЛЮЩ
м. Київ, від 15 червня 2007 року