МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
17.05.2007 N 31-32/300
Начальнику Головного
управління юстиції
Міністерства юстиції
України
в Автономній Республіці
Крим,
начальникам головних
управлінь юстиції
в областях, містах Києві
та Севастополі
Щодо реформування нотаріату
Закон України "Про нотаріат" ( 3425-12 ), прийнятий у 1993 році, є законом перехідного періоду. З метою подальшого реформування нотаріату України, необхідність якого давно назріла, до Верховної Ради України у 2007 році було подано два законопроекти "Про внесення змін до Закону України "Про нотаріат" (зареєстровано за номерами 3025 та 2278), у яких зокрема передбачається поступовий, у два етапи, перехід до єдиного нотаріату із удосконаленням порядку допуску громадян до нотаріальної діяльності, а також покращання умов доступу громадян до нотаріальних послуг.
Міністерство юстиції виступило розробником законопроекту N 3025 та у складі робочої групи взяло участь в опрацюванні та схваленні нової редакції законопроекту за N 2278. Усі подальші кроки Міністерства юстиції України по реформуванню нотаріату відповідають цим законопроектам. Видано накази, якими посилені вимоги до рівня кваліфікації осіб, що мають намір займатися нотаріальною діяльністю. Разом з тим громадянам України надана можливість реалізації свого права на вільний доступ до професії нотаріуса та усунені умови зловживань і корупційних проявів при реєстрації нотаріальної діяльності.
3 травня 2007 року зареєстровано наказ Міністерства юстиції України від 3 травня 2007 року N 218/5 "Про затвердження змін до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах", яким відповідно до підпункту 24 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2006 року N 1577, та з метою оптимального забезпечення нотаріальними послугами населення затверджено зміни до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 12 січня 1999 року N 2/5. Вищезазначеним наказом збільшено граничну чисельність приватних нотаріусів в Україні до 35,070 тис.0, у розрізі по регіонах у десять разів.
При цьому головні управління юстиції, визначаючи кількість посад стажистів, мають виходити, насамперед, з наявності вакантних посад у державних нотаріальних конторах, а також з наявності вільних квот приватних нотаріусів з урахуванням кількості населення в нотаріальному окрузі, навантаження на нотаріусів і спроможності нотаріусів надати якісні нотаріальні послуги без створення черг.
Зазначені заходи дадуть змогу посилити роль та відповідальність керівників головних управлінь юстиції, кваліфікаційних комісій, утворених при головних управліннях юстиції, за підготовку кадрів для нотаріальної діяльності.
7 грудня 2006 року наказом Міністерства юстиції N 89/5 затверджено нові: Порядок проходження стажування громадянами України в державних нотаріальних конторах або в нотаріусів, що займаються приватною нотаріальною практикою, та Порядок проведення кваліфікаційного іспиту особами, які пройшли стажування в державній нотаріальній конторі або в нотаріуса, що займається приватною нотаріальною практикою. 25 грудня 2006 року наказом Міністерства юстиції N 103/5 затверджено Примірну програму стажування громадян України в державних нотаріальних конторах або в нотаріусів, що займаються приватною нотаріальною практикою.
Разом із забезпеченням вільного доступу до нотаріальної діяльності Міністерством юстиції посилено вимоги до кваліфікації осіб, які мають намір займатися нотаріальною діяльністю. Одночасно створено прозору систему проведення кваліфікаційних іспитів, оскільки особа, яка має намір стати нотаріусом, вільно може ознайомитися з переліком питань, які включаються до тестових завдань та білетів на іспитах.
З метою забезпечення дотримання прав і свобод громадян та юридичних осіб, матеріального-технічного, організаційного та професійного рівня нотаріального обслуговування, дотримання вимог законодавства при вчиненні нотаріальних дій, їх конфіденційності, забезпечення охорони та збереження нотаріальних документів суттєво посилені вимоги до робочого місця приватного нотаріуса. 8 травня 2007 року видано наказ N 241/5 "Про внесення змін до Положення про порядок реєстрації приватної нотаріальної діяльності". У вказаному Положенні передбачений перелік документів, що мають бути подані для реєстрації приватної нотаріальної діяльності. Так, разом із заявою про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності обов'язково повинен бути поданий висновок Головного управляння юстиції про відповідність приміщення для розташування робочого місця (нотаріальної контори) приватного нотаріуса вимогам, які визначені у Положенні про вимоги до робочого місця (нотаріальної контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за їх дотриманням, затвердженому наказом Міністерства юстиції від 17 квітня 2007 року N 186/5. У цьому Положенні встановлені вимоги до робочого місця (нотаріальної контори) приватного нотаріуса щодо забезпечення таємниці вчинення нотаріальних дій, зберігання нотаріальних документів, Гербової печатки та штампів, а також вимоги щодо забезпечення належного прийому громадян та зручного розташування робочого місця (нотаріальної контори) приватного нотаріуса з метою запобігання порушенню прав фізичних осіб, які проживають у житлових будинках, в яких також розташовується робоче місце (нотаріальна контора) приватного нотаріуса.
З метою отримання вищевказаного висновку особа має звернутися з відповідною заявою до Головного управління юстиції. Така заява розглядається Головним управлінням юстиції у термін, встановлений статтею 20 Закону України "Про звернення громадян" ( 393/96-ВР ).
Особа, яка працювала завідуючим державною нотаріальною конторою (державним нотаріальних архівом) і має намір зареєструвати приватну нотаріальну діяльність, реєструється на загальних підставах. Разом з тим начальникам головних управлінь юстиції необхідно мати на увазі, що при звільненні з посади завідуючого (матеріально відповідальної особи) має бути дотриманий належний порядок передання іншому державному нотаріусу нотаріальних документів та інших матеріальних цінностей державної нотаріальної контори (державного нотаріального архіву).
Начальники головних управлінь юстиції повинні в першу чергу заповнювати вакансії в державних нотаріальних конторах з числа осіб, які отримали свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю і мають намір займатися нотаріальною діяльністю та залучати на стажування осіб, які мають намір займатися нотаріальною діяльністю у віддалених сільських районах областей, з метою подальшої реєстрації їх приватної нотаріальної діяльності саме в таких нотаріальних округах.
З метою реалізації повноважень Міністерства юстиції, Головного управління юстиції Міністерства юстиції в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, передбачених статтею 33 Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ), здійснюється контроль за дотриманням приватними нотаріусами вимог законодавства під час виконання ними своїх обов'язків. На реалізацію положень вказаної статті Міністерством юстиції 8 травня 2007 року видано наказ N 238/5 "Про внесення змін до Правил здійснення перевірки законності виконання приватними нотаріусами своїх обов'язків".
Цей наказ спрямований на посилення контролю органів юстиції за роботою приватних нотаріусів, запобігання надходженню скарг на дії нотаріусів та поліпшення якості нотаріальних послуг. Особливістю здійснення контролю є періодичність проведення перевірок діяльності кожного нотаріуса не рідше одного разу на два роки. Порядок проведення перевірок встановлений як для контролюючого органу, так і для приватного нотаріуса. Наказом також передбачені заходи на випадок ухилення приватного нотаріуса від перевірки, в тому числі, таке ухилення є підставою для зупинення діяльності приватного нотаріуса.
Зазначені нормативно-правові акти, прийняті Міністерством юстиції України з метою реформування нотаріату, спрямованого на забезпечення дотримання прав та законних інтересів фізичних та юридичних осіб.
Начальники головних управлінь юстиції повинні забезпечити проведення відповідної роз'яснювальної роботи з нотаріусами щодо виконання вищевказаних наказів.
Нотаріуси, здійснюючи свою професійну діяльність, зобов'язані дотримуватись чинного законодавства України та принесеної ними присяги.
Звертаю увагу начальників головних управлінь юстиції на персональну відповідальність за організацію роботи нотаріату та контроль за дотриманням чинного законодавства нотаріусами у відповідному регіоні.
Заступник Міністра Л.В.Єфіменко
