МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ

ЛИСТ
20.04.2007 N 3.4-07/1023-4899

Міністерству фінансів
Автономної Республіки Крим,
Головним фінансовим
управлінням обласних,
Київської міської державних
адміністрацій, фінансовому
управлінню Севастопольської
міської державної
адміністрації
Головним управлінням
Державного казначейства
України в Автономній
Республіці Крим, областях,
містах Києві та Севастополі

Щодо надання роз'яснень

На виконання окремого доручення Першого заступника Міністра фінансів України В.А.Копилова від 16.03.2007 N 31010-02/89 щодо відображення витрат на утримання централізованих бухгалтерій, утворених при виконавчих органах місцевих рад, Державне казначейство України повідомляє.

Відповідно до статті 118 Конституції України ( 254к/96-ВР ) виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) передбачено, що виконавчі органи рад - це органи, які відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначеним цим та іншими законами.

При цьому, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (стаття 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ).

Відповідно до пункту 6 Інструкції по бухгалтерському обліку в установах та організаціях, що знаходяться на Державному бюджеті СРСР, затвердженої наказом Міністерства фінансів СРСР від 10.03.87 N 61 (далі - Інструкція), яка продовжує діяти: "централизованные бухгалтерии создаються при министерствах, ведомствах, исполнительных комитетах Советов народных депутатов и их управлениях (отделах), а также при центральных городских и районных больницах и других учреждениях.

При централизации учета за руководителями обслуживаемых учреждений сохраняются права распорядителей кредитов, в частности: заключать договоры на поставку товаров и оказание услуг и трудовые соглашения на выполнение работ, которые должны в обязательном порядке визироваться главным бухгалтером централизованной бухгалтерии; получать в установленном порядке авансы на хозяйственные и другие нужды и разрешать выдачу авансов своим сотрудникам; разрешать оплату расходов за счет ассигнований, предусмотренных сметой; расходовать в соответствии с установленными нормами материалы, продукты питания и другие материальные ценности на нужды учреждения; разрешать другие вопросы, относящиеся к финансово-хозяйственной деятельности учреждений.

Централизованная бухгалтерия представляет руководителям обслуживаемых учреждений необходимые им сведения об исполнении смет расходов в сроки, установленные главным бухгалтером централизованной бухгалтерии по согласованию с руководителями этих учреждений".

Таким чином, при органах місцевого самоврядування, за рішенням виконкому відповідної ради, для ведення обліку виконання бюджету і кошторисів видатків установ, які утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, створюють такі структурні підрозділи як централізовані бухгалтерії.

У разі якщо централізовані бухгалтерії функціонують як структурні підрозділи бюджетної установи та здійснюють діяльність на підставі положення, затвердженого керівником установи, то відповідно до законодавства зазначені підрозділи не є платниками податків, не включаються до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. Вони не мають права відкривати реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства, так як їм безпосередньо не передбачаються бюджетні асигнування, а лише у разі необхідності, відповідно до пункту 4.2 Порядку відкриття рахунків у національній валюті в органах Державного казначейства, затвердженого наказом Державного казначейства України від 02.12.2002 N 221 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.12.2002 за N 976/7264, можуть окремо відкривати спеціальні реєстраційні рахунки для виконання спеціального фонду єдиного кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень, тому дані про рух коштів на цих рахунках є складовою звіту про виконання спеціального фонду кошторису бюджетної установи. Чинним законодавством України зазначені структурні підрозділи бюджетної установи не розглядаються як самостійні суб'єкти господарської діяльності. У зв'язку з цим, централізовані бухгалтерії як і інші структурні підрозділи таких органів, не можуть включатися до мережі як окремі розпорядники бюджетних коштів (відповідно до пункту 2.5 Методичних рекомендацій зі складання мережі розпорядників коштів місцевих бюджетів всіх рівнів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.12.2004 N 773.

Платіжні документи у централізованих бухгалтеріях підписуються керівником закладу, при якому створена централізована бухгалтерія, або уповноваженими особами. Право другого підпису на всіх документах надається головному бухгалтеру централізованої бухгалтерії. Виходячи з цього, право на проведення видатків має той розпорядник, на ім'я якого відкрито реєстраційні та спеціальні реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства України.

Враховуючи вищезазначене, централізовані бухгалтерії, утворені при виконавчих органах місцевих рад, повинні утримуватися за рахунок коштів місцевих бюджетів, передбачених в кошторисах бюджетних установ, при яких вони функціонують.

Підсумовуючи, слід зазначити, що правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності щодо здійснення фінансово-господарської діяльності централізованих бухгалтерій визначені Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" ( 996-14 ).

Ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності бюджетними установами, в тому числі і централізованими бухгалтеріями, здійснюється за правилами, встановленими Державним казначейством України. При цьому у аналітичному обліку можуть застосовуватися субрахунки третього та четвертого порядків для більш конкретної деталізації видатків установ, які обслуговуються централізованою бухгалтерією.

Заступник Голови О.О.Чечуліна