КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ЛИСТ
02.03.2007 N 06-10/10-199
Щодо застосування окремих норм
У Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності розглянуто запит Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо застосування окремих норм Законів України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) та "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) у частині відображення в податковому обліку сум податку на додану вартість, сплачених платником податку при придбанні легкових автомобілів.
Підпунктом 7.4.2 статті 7 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (далі - Закон про ПДВ) встановлено, що не включається до складу податкового кредиту та відноситься до складу валових витрат сума податку на додану вартість, сплачена платником податку при придбанні легкового автомобіля (крім таксомоторів), що включається до складу основних фондів.
Закон України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) аналогічної норми не містить. Але слід зазначити, що у пункті 7.4 Закону про ПДВ ( 168/97-ВР ) визначено загальні правила надання податкового кредиту щодо окремих видів господарських операцій, в тому числі при здійсненні операцій з придбання легкових автомобілів (крім таксомоторів).
Вищенаведена норма підпункту 7.4.2 визначена саме в Законі про ПДВ ( 168/97-ВР ), який є спеціальним з питань оподаткування податком на додану вартість, що відповідає нормі, встановлений пунктом 11.4 статті 11 цього Закону, згідно з якою зміни порядку оподаткування податком на додану вартість можуть здійснюватися лише шляхом внесення змін до Закону про ПДВ окремим законом з питань оподаткування цим податком.
Проте практика застосування підпункту 7.4.2 Закону про ПДВ ( 168/97-ВР ) у частині визначення джерела відшкодування податку на додану вартість, сплаченого при придбанні легкових автомобілів, який не включається до податкового кредиту, без внесення відповідних змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) свідчить про наявність конфлікту інтересів між платниками податку та контролюючими органами.
Пунктом 4.4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) передбачено, що у разі коли норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Виходячи із вищенаведеного правила конфлікту інтересів, а також враховуючи судову практику, яка свідчить про те, що рішення судів з цього питання приймались на користь платників податку з урахуванням наявності конфлікту інтересів, вважаємо за можливе до законодавчого врегулювання питання щодо відображення у податковому обліку податку на додану вартість, що не підлягає включенню до податкового кредиту, який сплачено при придбанні легкових автомобілів (крім таксомоторів), здійснювати відповідно до норм підпункту 7.4.2 статті 7 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ).
Одночасно повідомляємо, що саме на вирішення колізії, що виникла при застосуванні Законів України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) та "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), спрямований проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо сплати податків при придбанні легкових автомобілів) за реєстраційним N 2011, який внесено Комітетом на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.
Голова Комітету П.Порошенко
