АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ЛИСТ
06.12.2006 N 28-17/11-7649

Про розрахунки економічно обґрунтованих витрат на
виробництво житлово-комунальних послуг

(Витяг)

Запит

Відповідно до статті 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" ( 1875-15 ) державне регулювання цін/тарифів базується, зокрема, на принципі відповідності рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.

Згідно зі ст. 31 цього Закону ( 1875-15 ) виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво житлово-комунальних послуг і подають їх на затвердження органам місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Органи місцевого самоврядування затверджують ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.

Правила розрахунку тарифів, встановлені постановою КМУ від 12.07.2005 р. N 560, не передбачають включення до тарифів сум прибутку.

Чи може підприємство, що надає житлово-комунальні послуги, передбачати в тарифному ціноутворенні будь-яку рентабельність і таким чином отримувати прибуток від надання зазначених послуг?

<...> Постановами Кабінету Міністрів України від 10 липня 2006 року N 955 та від 12 липня 2006 року N 959 були затверджені Порядок формування тарифів на виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та Порядок формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, в яких згідно з пропозиціями Комітету встановлено, що витрати, які безпосередньо не відносяться до виробництва та надання відповідних послуг, не повинні включатися до складу інших витрат з операційної діяльності.

Отже, органи Антимонопольного комітету України відповідно до Положення про порядок погодження з органами Антимонопольного комітету України рішень органів державної влади, органів адміністративно-господарського управління та контролю, органів місцевого самоврядування щодо демонополізації економіки, розвитку конкуренції та антимонопольного регулювання, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 1 квітня 1994 року N 4-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 квітня 1994 року за N 78/287, зі змінами, погоджують проекти рішень щодо порядку формування та зміни цін (тарифів), тобто методологічні та методичні засади формування цін і тарифів, а не розмір тарифів.

Повноваження щодо встановлення цін (тарифів) на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, централізованого постачання теплової енергії, послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій надані органам місцевого самоврядування відповідно до статті 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" ( 1875-15 ).

Відповідно до статті 6 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" ( 1875-15 ) здійснення контролю цін/тарифів на житлово-комунальні послуги та моніторингу стану розрахунків за них належить до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

Комітет не може тлумачити правильність застосування вимог постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005 року N 560 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", оскільки таке тлумачення не відноситься до компетенції Комітету.

Відповідно до пунктів 31, 27 розділу 4 Положення про Міністерство будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, затвердженого Указом Президента України від 19 грудня 2005 року N 1801/2005, міністерство розробляє методичні рекомендації щодо формування цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, розробляє та затверджує методики визначення вартості утримання та технічного обслуговування об'єктів житлово-комунального господарства тощо. Тому за роз'ясненнями щодо можливості встановлення у тарифі на житлово-комунальні послуги економічно обґрунтованої норми прибутку (рентабельності) слід звернутися до Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України.

Заступник Голови Комітету С.Стефановський