ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
ВИСНОВОК
з питань державних закупівель
15.12.2006 N в-102/12
Щодо розпорядження
Кабінету Міністрів України від 05.12.2006
N 597-р "Про закупівлю Аграрним фондом цукру
до державного продовольчого резерву"
Згідно з статтею 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) у зв'язку з надходженням запитів та звернень від замовників та учасників торгів щодо існуючих суперечливостей окремих норм чинного законодавства та прийняття Аграрним фондом незаконних, необґрунтованих рішень про витрачання державних коштів Тендерною палатою України надається висновок з питань державних закупівель.
Дослідження
Об'єкти дослідження:
1. Конституція України ( 254к/96-ВР ).
2. Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 N 1490-III.
3. Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 N 3205-IV.
4. Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" від 24.06.2004 N 1877-IV.
5. Закон України "Про товарну біржу" від 10.12.1991 N 1956-XII.
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 06.07.2005 N 543 "Про Аграрний фонд".
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 26.12.2005 N 1285 "Про створення Аграрної біржі".
8. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р "Про закупівлю Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву".
9. Наказ Міністерства аграрної політики України від 13.12.2006 N 763 "Про заходи щодо усунення порушень при закупівлі Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву".
При дослідженні встановлено наступне:
Згідно із ст. 68 Конституції України ( 254к/96-ВР ) - кожен зобов'язаний неухильно додержуватись Конституції України та Законів України.
Результати досліджень дотримання вимог законодавства у сфері державних закупівель, проведених Тендерною палатою України, свідчать про те, що причиною цілого ряду порушень та недоліків при використанні фінансових ресурсів держави є недосконалість, суперечливість окремих норм чинного законодавства та прийняття виконавчою владою незаконних, необґрунтованих рішень з цих питань.
Наслідками таких рішень стає незабезпечення прозорості та відкритості державних закупівель, неефективне та нераціональне витрачання державних коштів.
17 березня 2006 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від 15 грудня 2005 року N 3205-IV, яким було внесено зміни до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) (далі - Закон).
Відповідно до змін, внесених до преамбули Закону ( 1490-14 ), метою Закону є створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також запобігання проявам корупції у цій сфері, забезпечення прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та досягнення оптимального і раціонального їх використання. Згідно зі змінами, внесеними до статті 1 Закону, дія Закону поширюється на всі закупівлі товарів, робіт і послуг, що здійснюються державними, казенними, комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, без будь-яких особливостей застосування процедур закупівель.
Згідно з вимогами ст. 2 Закону ( 1490-14 ), цей Закон застосовується до всіх закупівель товарів, робіт і послуг, що повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 30 тисяч гривень, а робіт - 300 тисяч гривень.
Також ст. 2 Закону ( 1490-14 ) визначено, що умови здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок державних коштів можуть встановлюватися або змінюватися виключно цим Законом.
Закон не дозволяє визначати окремими актами законодавства України (постановами Кабінету Міністрів України, наказами, розпорядженнями уповноваженого органу тощо) особливостей закупівлі товарів, робіт і послуг. Усі закупівлі товарів, робіт і послуг мають здійснюватися згідно з єдиними правилами та умовами, визначеними Законом ( 1490-14 ).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р дозволено Аграрному фонду здійснювати формування державного продовольчого резерву цукру, виробленого з цукрових буряків, шляхом його закупівлі на Аграрній біржі у межах бюджетних призначень на 2006 рік.
Тобто витрачання державних коштів на закупівлю цукру передбачено Кабінетом Міністрів України здійснювати в порядку проведення біржових торгів, а не за результатами процедур державних закупівель, визначених Законом ( 1490-14 ).
Отже, розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р видане в порушення Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) та створює інші умови і порядок витрачання державних коштів, ніж визначені Законом.
Причиною даного дослідження стала ситуація, яка склалась на початку грудня 2006 року при закупівлі Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву на підставі розпорядження від 05.12.2006 N 597-р "Про закупівлю Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву".
Так, спираючись на підпункт "г" пункту 7.2 статті 7 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" ( 1877-15 ) Кабінетом Міністрів України видано розпорядження від 05.12.2006 N 597-р "Про закупівлю Аграрним фондом цукру до державного продовольчого резерву". Даним розпорядженням дозволено Аграрному фонду здійснювати формування державного продовольчого резерву цукру, виробленого з цукрових буряків, шляхом його закупівлі на Аграрній біржі у межах бюджетних призначень на 2006 рік.
При цьому, підпунктом "г" пункту 7.2 статті 7 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" від 24.06.2004 N 1877-IV визначено, що Аграрний фонд може у виключних випадках здійснювати фінансову інтервенцію, якщо протягом однієї торгової сесії виникає загроза встановлення ціни рівноваги на рівні, що є меншим за розмір мінімальної закупівельної ціни, або коли Кабінет Міністрів України приймає постанову щодо закупівлі таких об'єктів державного цінового регулювання, не пов'язаної з державним ціновим регулюванням (у тому числі для потреб державного резерву).
Отже, видання Кабінетом Міністрів України розпорядження від 05.12.2006 N 597-р суперечить нормі підпункту "г" пункту 7.2 статті 7 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" від 24.06.2004 N 1877-IV.
За даними наказу Міністерства аграрної політики України від 13.12.2006 N 763, робочою групою у складі посадових осіб цього Міністерства, генерального директора Національної асоціації "Укрцукор", секретаря Наглядової Ради Аграрної біржі було здійснено 09.12.2006 перевірку результатів проведення Аграрною біржею торгів цукром.
В наказі Міністерства аграрної політики України від 13.12.2006 N 763, що за результатами проведеної перевірки встановлено порушення в частині:
розміщення та змісту оголошення про проведення біржових торгів;
отримання заявки на проведення закупівлі Аграрною біржею цукру;
розміщення пропозицій брокера-покупця (Аграрний фонд) на офіційному сайті Аграрної біржі;
визначення середньозваженої ціни;
участі у торгах власників (виробників) цукру.
При цьому відмічається, що допущені порушення унеможливили доступ до проведення біржових торгів цукром переважної більшості підприємств виробників цукру.
Отже, на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р, Аграрним фондом здійснено закупівлю за державні кошти цукру взагалі без застосування норм Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ).
Результатом виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р стали численні порушення, які свідчать про непрозоре проведення процедури закупівлі цукру, наслідком чого може стати неефективне, неекономне витрачання державних коштів.
Відповідно до пункту 1 Положення про Аграрний фонд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 липня 2005 р. N 543 (далі - Положення) Аграрний фонд є державною спеціалізованою бюджетною установою, уповноваженою реалізувати цінову політику в агропромисловому секторі економіки.
У пункті 3 постанови Кабінету Міністрів України "Про Аграрний фонд" від 06.07.2005 N 543 (далі - Постанова) зазначено, що діяльність Аграрного фонду забезпечується за кошти Державного бюджету України.
Відповідно до абзацу другого пункту 7 Положення, Аграрний фонд: виступає в установленому законодавством порядку замовником під час закупівлі товарів (робіт, послуг) за рахунок коштів державного бюджету. Порядок проведення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти встановлено нормам Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ).
Разом з тим, в абзаці третьому пункту 7 Положення зазначено, що Аграрний фонд продає або купує на Аграрній біржі об'єкти державного цінового регулювання з/або до державного продовольчого резерву і має право на придбання та продаж об'єктів державного цінового регулювання для потреб державного резерву, а також на продаж об'єктів державного цінового регулювання, які були конфісковані або підлягають продажу відповідно до закону.
Виходячи з пунктів 22 та 30 Статуту Аграрної біржі , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.12.2005 N 1285, новників та членів Аграрної біржі є Аграрний фонд.
При цьому Аграрна біржа проводить свою діяльність відповідно до Закону України "Про товарну біржу" ( 1956-12 ), статей 278 - 282 Господарського кодексу України ( 436-15 ), інших законодавчих актів України.
Разом з тим, згідно із статтею 5 Закону України "Про товарну біржу" ( 1956-12 ) та частини 3 статті 279 Господарського кодексу України ( 436-15 ) засновниками і членами товарної біржі не можуть бути органи державної влади та органи місцевого самоврядування, а також державні і комунальні підприємства, установи та організації, що повністю або частково утримуються за рахунок державного бюджету або місцевих бюджетів.
Таким чином, окремі норми Положення та Статуту Аграрної біржі щодо участі Аграрного фонду у біржових торгах на Аграрній біржі суперечать статтям 2, 2-1, 2-2, 13 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ), суперечать статті 5 Закону України "Про товарну біржу" ( 1956-12 ) та суперечать частині 3 статті 279 Господарського кодексу України ( 436-15 ).
Отже, виходячи з вищенаведеного, закупівля Аграрним фондом цукру - піску за державні кошти можлива лише шляхом проведення процедур державних закупівель виключно згідно з вимогами Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ).
На підставі вищенаведеного та керуючись ст. 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) Тендерна палата України надає наступний
ВИСНОВОК:
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р видане в порушення Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) та створює інші умови і порядок витрачання державних коштів, ніж визначені Законом.
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.12.2006 N 597-р Аграрним фондом здійснено закупівлю за державні кошти цукру взагалі без застосування норм Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ).
Видання Кабінетом Міністрів України розпорядження від 05.12.2006 N 597-р суперечить нормі підпункту "г" пункту 7.2 статті 7 Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" від 24.06.2004 N 1877-IV.
Закупівлю Аграрним фондом цукру здійснено з численними порушеннями, які свідчать про непрозоре проведення процедури закупівлі цукру, наслідком чого є неефективне, неекономне витрачання державних коштів.
Окремі норми Положення та Статуту Аграрної біржі щодо участі Аграрного фонду у біржових торгах на Аграрній біржі суперечать статтям 2, 2-1, 2-2, 13 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ), суперечать статті 5 Закону України Закону України "Про товарну біржу" ( 1956-12 ) та суперечать частині 3 статті 279 Господарського кодексу України ( 436-15 ).
Закупівля Аграрним фондом цукру - піску за державні кошти можлива виключно шляхом проведення процедур державних закупівель, згідно з вимогами Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ).
