Документ втратив чиннiсть!

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ
08.12.2006 N 815

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
18 грудня 2006 р. за N 1313/13187

(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства освіти і науки України
N 649 від 15.07.20
08)

Про затвердження Положення
про Всеукраїнський конкурс рукописів
підручників для навчальних закладів
системи загальної середньої освіти

З метою вдосконалення системи конкурсного відбору підручників, відповідно до статті 12 Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ), статті 37 Закону України "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання" і Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 N 24, наказую:

1. Затвердити Положення про Всеукраїнський конкурс рукописів підручників для навчальних закладів системи загальної середньої освіти (додається).

2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 26.10.2005 N 617 "Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс рукописів підручників для навчальних закладів системи загальної середньої освіти", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11.11.2005 за N 1359/11639.

3. Наказ опублікувати в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України, газетах "Освіта України", "Освіта" й розмістити на сайті МОН України.

4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Міністр С.М.Ніколаєнко

Затверджено
Наказ Міністерства освіти
і науки України
08.12.2006 N 815

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
18 грудня 2006 р. за N 1313/13187

Положення
про Всеукраїнський конкурс рукописів підручників
для навчальних закладів системи загальної
середньої освіти

1. Загальні положення

1.1. Це Положення визначає принципи та процедуру проведення конкурсного відбору рукописів підручників із предметів інваріантної складової навчального плану для навчальних закладів системи загальної середньої освіти з українською, російською та іншими мовами навчання, а також з іноземних мов.

1.2. Положення ґрунтується на нормах Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), "Про видавничу справу" ( 318/97-ВР ), "Про авторське право і суміжні права" ( 3792-12 ), постанов Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання", від 14.01.2004 N 24 "Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти", від 28.08.2003 N 1378 "Про вдосконалення роботи із забезпечення учнів і студентів навчальних закладів підручниками та посібниками", від 07.02.2006 N 108 "Про утворення Інституту інноваційних технологій і змісту освіти".

1.3. Конкурсний відбір рукописів підручників має на меті створення якісного навчально-методичного забезпечення предметів інваріантної складової навчального плану для поетапного впровадження Державного стандарту загальної середньої освіти та переходу на новий зміст і 12-річний термін здобуття загальної середньої освіти.

1.4. Всеукраїнський конкурс рукописів підручників для навчальних закладів системи загальної середньої освіти (далі - Конкурс), що його проводить Міністерство освіти і науки України (далі - Міністерство), є відкритим.

1.5. У Конкурсі можуть брати участь юридичні та фізичні особи (автори, авторські колективи, видавництва), що мають виключні майнові права інтелектуальної власності на цей твір (далі - учасники Конкурсу).

До участі в Конкурсі не допускаються:

- юридичні особи, які визнані банкрутом або щодо яких порушено справу про банкрутство чи прийнято рішення про припинення юридичної особи;

- юридичні та фізичні особи, які подали для участі в Конкурсі неправильно оформлені документи.

2. Організація Конкурсу

2.1. Підготовка та оголошення Конкурсу

2.1.1. Організація та проведення Конкурсу для кожного класу здійснюється згідно з цим Положенням та відповідними наказами Міністерства про оголошення Конкурсу.

2.1.2. Конкурс рукописів підручників для кожного класу оголошується наказом Міністерства. Наказ містить інформацію про терміни початку та закінчення реєстрації учасників Конкурсу; термін проведення Конкурсу; порядок подання конкурсних матеріалів, їх перелік та вимоги щодо оформлення; номери контактних телефонів, факсів, режим роботи організаційних служб.

2.1.3. Організаційні та науково-методичні заходи щодо конкурсу здійснює Інститут інноваційних технологій і змісту освіти (далі - Інститут).

2.1.4. Інститут готує й оприлюднює в засобах масової інформації (газети "Освіта України", "Освіта", "Педагогічна газета", Інформаційний збірник Міністерства, на сайтах Міністерства та Інституту) оголошення про Конкурс, яке повинно містити таку інформацію:

назви предметів, з яких проводиться Конкурс підручників, клас;

основні вимоги щодо оформлення конкурсних матеріалів;

терміни, порядок подання та адреса, за якою подаються конкурсні матеріали;

терміни проведення Конкурсу та адреса, за якою буде працювати Конкурсна комісія;

телефон для довідок з питань Конкурсу.

2.1.5. Для підготовки та проведення Конкурсу Інститут створює Конкурсну комісію. Міністерство затверджує її персональний склад та призначає голову.

2.1.6. До складу Конкурсної комісії можуть входити науковці, методисти, учителі, викладачі, представники Академії педагогічних наук України.

2.1.7. До складу Конкурсної комісії не можуть входити працівники Міністерства та його структурних підрозділів, автори (співавтори) підручників, поданих на Конкурс, представники видавництв.

2.2. Подання документів на Конкурс

2.2.1. Для участі в Конкурсі до Конкурсної комісії подаються такі матеріали:

- рукопис підручника в 7 примірниках;

- копії ілюстративних матеріалів у 7 примірниках;

- як зразок 2 аркуші (32 сторінки) оригінал-макета в кольорі в 7 примірниках.

2.2.2. Комплект матеріалів, зазначений в підпункті 2.2.1 пункту 2.2, надсилається до Інституту кур'єрською поштою в пакетах (кожний рукопис підручника міститься в окремому пакеті).

До кожного комплекту додається закритий відправником конверт без зазначення зворотної адреси та будь-яких написів, поміток, зображень, у якому містяться дані про авторів (прізвище, ім'я, по батькові, місце роботи, посада, науковий ступінь і звання, місце проживання, номери контактних телефонів), а також копія документа, що підтверджує виключні майнові права інтелектуальної власності на твір учасника (якщо участь у Конкурсі бере видавництво). Зазначені конверти зберігаються у пломбованому сейфі Інституту й не розкриваються до завершення роботи Конкурсної комісії.

2.2.3. Рукописи підручників, поданих на Конкурс, мають бути виконані комп'ютерним набором, кегль 12 пунктів - основний текст, 10,5 пункту - додатковий текст, через 1,5 інтервалу, на одному боці аркуша А4.

До рукописів додаються ксерокопії ілюстративних матеріалів (ескізів, фото, репродукцій, схем, графіків тощо).

Рукописи мають бути виконані державною мовою (для навчальних закладів із мовами національних меншин - мовою відповідної національної меншини, з іноземних мов - відповідною іноземною мовою).

2.2.4. Матеріали, які надійшли на Конкурс після встановленого терміну, не розглядаються.

2.2.5. Подані на Конкурс матеріали реєструються в Інституті та шифруються.

2.3. Експертиза

2.3.1. Подані на Конкурс рукописи підручників разом із супровідними матеріалами розсилаються 7 незалежним експертам у кожній конкурсній номінації протягом 5 днів після дати закінчення прийняття конкурсних матеріалів.

2.3.2. Незалежними експертами можуть бути наукові співробітники Національної академії наук України, Академії педагогічних наук України, відповідних кафедр вищих навчальних закладів, інститутів післядипломної педагогічної освіти, методисти, учителі, викладачі.

2.3.3. Незалежними експертами не можуть бути працівники Міністерства та його структурних підрозділів, автори (співавтори) підручників, поданих на конкурс, співробітники чи представники видавництв.

2.3.4. Незалежні експерти визначаються методом "випадкових чисел" (жеребкуванням) із числа осіб, що входять до Банку експертів, який затверджується наказом Міністерства.

2.3.5. Банк даних про незалежних експертів є відкритим; його склад оприлюднюється на сайтах Міністерства та Інституту.

2.3.5. Кожен незалежний експерт проводить експертизу всіх поданих на Конкурс рукописів підручників у конкретній номінації.

2.3.7. Термін проведення експертизи не більше ніж 30 календарних днів з дня отримання рукописів підручників незалежним експертом.

2.3.8. Незалежний експерт оформлює результати проведеної ним експертизи у вигляді експертного висновку, оцінних листів та рангового (рейтингового) списку щодо кожного рукопису підручника і передає їх до Інституту.

2.3.9. У разі неможливості проведення незалежним експертом експертизи надісланих йому конкурсних матеріалів у встановлений термін він зобов'язаний протягом 3 днів після одержання ним конкурсних матеріалів письмово повідомити про це голову Конкурсної комісії, зазначивши причину. Конкурсна комісія складає відповідний акт, який підписують голова Комісії та секретар.

2.3.10. У кожній номінації експертиза вважається такою, що відбулася, якщо свої висновки про кожний рукопис підручника подали не менше ніж п'ять експертів із семи.

2.3.11. Відповідальність за своєчасне надання конкурсних матеріалів незалежним експертам та одержання від них експертних висновків покладається на Інститут.

2.3.12. Після закінчення терміну, визначеного для проведення експертизи, усі матеріали, надіслані експертами, передаються Конкурсною комісією до предметних конкурсних комісій.

2.4. Предметні конкурсні комісії

2.4.1. Предметна конкурсна комісія створюється з кожного навчального предмета, з якого проводиться Конкурс.

2.4.2. Предметна конкурсна комісія - це колегіальний орган, уповноважений аналізувати, узагальнювати матеріали експертизи, проведеної незалежними експертами, та вносити пропозиції щодо переможців Конкурсу.

2.4.3. Персональний склад предметної конкурсної комісії у кількості 9 осіб формується Інститутом із науковців, методистів, учителів та викладачів, погоджується з головою Конкурсної комісії і затверджується Міністерством протягом двох тижнів з дня оголошення Конкурсу.

2.4.4. До складу предметної конкурсної комісії не можуть входити працівники Міністерства та його структурних підрозділів, автори (співавтори) підручників, поданих на Конкурс, а також співробітники чи представники видавництв.

2.4.5. Організація роботи предметної конкурсної комісії покладається на її голову та секретаря, які планують проведення засідань, відповідають за дотримання норм та правил оформлення відповідних документів.

2.4.6. На початку своєї роботи предметна конкурсна комісія аналізує всі надані їй матеріали та перевіряє дотримання вимог цього Положення щодо проведення експертизи, а саме: наявність необхідної кількості (не менше п'яти) експертних висновків, актів, складених Конкурсною комісією ( відповідно до підпункту 2.3.9 пункту 2.3), повноту та правильність заповнення експертами документів тощо.

2.4.7. У разі виявлення будь-яких процедурних порушень предметна конкурсна комісія приймає рішення щодо можливості (або неможливості) продовження роботи з узагальнення результатів експертизи і складає про це протокол, який підписують усі члени комісії. Голова предметної конкурсної комісії доповідає про виявлені порушення голові Конкурсної комісії.

2.4.8. Якщо порушень (відповідно до підпункту 2.4.6 пункту 2.4) не виявлено, предметна конкурсна комісія узагальнює матеріали експертизи за оцінними листами та рейтинговими списками і складає протокол щодо рейтингу усіх рукописів підручників, який підписують усі члени комісії. Протокол передається голові Конкурсної комісії.

2.4.9. Перші три за рейтингом рукописи підручників вважаються переможцями Конкурсу.

2.4.10. Висновки предметної конкурсної комісії вважаються правоможними в разі участі в засіданні не менше 2/3 її складу та якщо за них проголосувала більшість членів предметної комісії.

2.4.11. Оголошення результатів Конкурсу, визначення переможців та процедура дешифрування конкурсних матеріалів проводяться відкрито: запрошуються учасники Конкурсу, представники предметних конкурсних комісій та Міністерства тощо.

Відсутність учасників Конкурсу, яким було повідомлено про час та місце оголошення результатів, не є перешкодою для оголошення рішення про розподіл місць.

2.4.12. Учасники Конкурсу, які не погоджуються з оголошеним рішенням про розподіл місць, можуть подати апеляції щодо процедури або (та) висновків Конкурсної комісії протягом трьох робочих днів, починаючи з дня, наступного за днем оголошення результатів Конкурсу.

Конкурсна комісія зобов'язана на вимогу учасників Конкурсу або вповноважених ними осіб надати їм конкурсні матеріали, що стосуються експертизи рукописів підручників у даній номінації.

2.4.13. У разі ненадходження апеляцій Конкурсна комісія протягом трьох днів направляє всі конкурсні матеріали до Міністерства для затвердження колегією Міністерства рішення про затвердження рукописів підручників - переможців Конкурсу та надання їм грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України".

2.4.14. У разі надходження до Конкурсної комісії апеляцій створюється Апеляційна комісія.

2.5. Апеляційна комісія

2.5.1. Апеляційна комісія - це колегіальний орган, уповноважений розглядати апеляції учасників Конкурсу з приводу порушення процедури його проведення та висновків Конкурсної комісії, документально інформувати Міністерство про свою позицію щодо обґрунтованості поданих апеляцій.

2.5.2. Склад Апеляційної комісії у кількості 5 осіб формується Інститутом із науковців, методистів, юриста, які не є учасниками Конкурсу, і затверджується Міністерством. Голова Апеляційної комісії призначається наказом Міністерства.

2.5.3. Організація роботи Апеляційної комісії покладається на її голову та секретаря.

2.5.4. Апеляції подаються учасниками Конкурсу до Конкурсної комісії на ім'я голови Апеляційної комісії протягом трьох робочих днів після оголошення результатів Конкурсу й розглядаються Апеляційною комісією не довше ніж 7 робочих днів.

2.5.5. У разі необхідності Апеляційна комісія приймає рішення про створення апеляційних предметних підкомісій у тих конкурсних номінаціях, у яких подано апеляції.

2.5.6. Склад апеляційних предметних підкомісій у кількості п'яти осіб кожна формується Інститутом із науковців, методистів, учителів, викладачів, які не є учасниками Конкурсу, та експертів, що не брали участі в експертизі. Склад апеляційних предметних підкомісій погоджується з головою Апеляційної комісії і затверджується Міністерством.

2.5.7. Засідання апеляційних предметних підкомісій відбувається за участю суб'єктів апеляції та членів (уповноваженого) Конкурсної комісії. Висновки апеляційних предметних підкомісій оформлюються протоколом, який підписують усі її члени.

2.5.8. На основі протоколів апеляційних предметних підкомісій Апеляційна комісія приймає рішення щодо обґрунтованості поданих апеляцій та правильності рішення Конкурсної комісії про розподіл місць і складає про це протокол, який підписують усі члени Апеляційної комісії, голова та секретар.

2.5.9. Висновки Апеляційної комісії, викладені в протоколі, на її завершальному засіданні доводяться до відома суб'єктів апеляції. Протягом трьох робочих днів висновки Апеляційної комісії подаються до Міністерства для прийняття колегією Міністерства рішення про підбиття підсумків Конкурсу.

2.5.10. Апеляційна комісія складає свої повноваження після прийняття колегією Міністерства відповідного рішення про підбиття підсумків Конкурсу.

2.6. Підбиття підсумків Конкурсу

2.6.1. На підставі висновків Конкурсної комісії або (за наявності апеляцій) Апеляційної комісії колегія Міністерства протягом одного тижня з дня подання протоколів приймає рішення про затвердження рукописів підручників - переможців Конкурсу та надання їм грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України". Учасники Конкурсу, чиї рукописи підручників брали участь у Конкурсі, але не стали переможцями, можуть подавати клопотання про надання підручникам грифа в установленому порядку.

2.6.2. На підставі рішення колегії видається наказ Міністерства про підсумки Конкурсу. Наказ оприлюднюється через засоби масової інформації.

2.6.3. Після прийняття колегією Міністерства рішення про підбиття підсумків Конкурсу та визначення переможців вся документація, що стосується Конкурсу, передається до Інституту для зберігання.

3. Фінансування

3.1. Витрати на проведення Конкурсу здійснює Інститут за рахунок коштів Державного бюджету України в межах асигнувань, виділених Міністерству, та додаткових джерел, не заборонених законодавством.

3.2. Фінансування здійснюється на такі витрати: оплату роботи незалежних експертів, членів Конкурсної комісії, предметних конкурсних комісій, Апеляційної комісії, предметних апеляційних підкомісій, оплату відряджень і транспортних видатків, поштові та канцелярські витрати.

Заступник міністра В.В.Тесленко