ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
02.10.2006 N 25-16/593

Щодо окремих питань проведення перевірок

Головне контрольно-ревізійне управління України розглянуло <...> звернення <...> щодо застосування підзаконних нормативних актів та повідомляє.

Головним завданням державної контрольно-ревізійної служби є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяття зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності в підконтрольних установах.

Згідно зі ст. 147 та 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ) тлумачення законів України належить до повноважень Конституційного Суду України.

Відповідно до ст. 47 Закону України "Про судоустрій України" ( 3018-14 ) надання роз'яснень судам з питань застосування законодавства відноситься до компетенції Верховного Суду України.

Роз'яснення чинного законодавства державним органам, підприємствам, установам і організаціям відповідно до підпункту 14 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 30.12.97 N 1396/97 (у редакції Указу Президента України від 27.12.2002 N 1233/2002 ), дає Міністерство юстиції України.

ГоловКРУ не надано право тлумачення чинного законодавства та надання роз'яснень щодо його застосування, а тому в межах компетенції висловлюємо свою точку зору на поставлені <...> запитання.

Щодо отримання кредиту бюджетною організацією, то відповідно до ст. 21 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) бюджетна установа не має права здійснювати запозичення у будь-якій формі або надавати за рахунок бюджетних коштів позички юридичним та фізичним особам, крім випадків, передбачених Законом про Державний бюджет України.

Що стосується перевірки будівельної організації, яка виграла тендер, то відповідно до ст. 10 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) органам ДКРС на підконтрольних об'єктах надано право перевіряти грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, проводити перевірки фактичної наявності цінностей.

Для повноти виконання контрольного заходу п. 12 ст. 10 Закону ( 2939-12 ) передбачено право проведення у суб'єктів господарювання, які мали правові відносини з підконтрольною установою, зустрічних звірок з метою документального підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювались між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку підконтрольної установи.

Виходячи з вищенаведеного, при використанні підконтрольним об'єктом державних фінансових ресурсів або матеріальних цінностей на проведення ремонтно-будівельних робіт органи ДКРС перевіряють усі документи, що підтверджують фактичні обсяги та вартість виконаних робіт, у тому числі проводять зустрічні звірки у підрядній організації.

Відносно надання платних послуг, то п. 12 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96 N 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" тарифи на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні і комунальні заклади охорони здоров'я, регулюють (встановлюють) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Щодо питання ревізії використання державного та комунального майна, то відповідно до статті 2 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) (далі - Закон) підприємства і організації, які використовують (використовували в періоді, який ревізується) державне майно, вважаються підконтрольними установами, однак ревізії, на наш погляд, підлягає період, впродовж якого використовувалось державне майно і в частині його використання а не вся фінансово-господарська діяльність.

Згідно зі ст. 759 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) оренда передбачає строкове платне користування майном без переходу до користувача права власності на об'єкт оренди. Відповідно власник при укладанні договору оренди (у цьому випадку - держава) не змінюється, а тому відповідно до статті 2 Закону ( 2939-12 ) підлягає ревізії стан використання державного майна і майна, яке використовує підприємство і організація на правах оренди.

Щодо підконтрольності суб'єкта господарювання у випадку отримання від бюджетної установи коштів як попередньої оплати за постачання товарів, робіт і послуг, то відповідно до статті 2 Закону ( 2939-12 ) вид розрахунків не є критерієм для визначення підконтрольності об'єкта. Проте згідно з пунктом 12 статті 10 у разі отримання коштів як оплати за постачання товарів, робіт і послуг на відповідному суб'єкті господарювання, який мав правові відносини з підконтрольною установою, можливе проведення зустрічних звірок з метою документального підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювались між ними. При цьому основною метою проведення зустрічних звірок є з'ясування реальності та повноти відображення таких операцій та розрахунків в обліку підконтрольної установи.

Відмова в проведенні планових контрольних заходів, про що йде мова у <...> зверненні, може бути винесена в разі недотримання вимог, установлених статтею 11 Закону ( 2939-12 ).

Щодо "протиріччя" між Бюджетним кодексом України ( 2542-14 ) та Законом України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) стосовно надання ГоловКРУ чи органам ДКРС права на здійснення аудиту, то такого протиріччя не існує, оскільки Бюджетний кодекс і Закон є документами однакової юридичної сили.

З приводу інформування правоохоронних органів у разі виявлення на об'єктах контролю зловживань вважаємо, що з метою запобігання злочинності та боротьби з нею воно є доцільним.

Така точка зору підкріплюється і обов'язком щодо інформування про відомі скоєні порушення (злочини), або ті, що готуються, за що у противному разі передбачено кримінальну відповідальність.

Зокрема, частина 2 статті 12 Закону ( 2939-12 ) встановлює обов'язок працівників органів ДКРС у випадках виявлення зловживань і порушень чинного законодавства передавати правоохоронним органам матеріали ревізії, а також повідомляти про виявлені зловживання і порушення державним органам і органам, уповноваженим управляти державним майном.

Щодо підконтрольності суб'єктів господарювання органам ДКРС залежно від частки державних (комунальних) ресурсів у їх статутному фонді вважаємо, що оскільки у Законі України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) не означено у відсотках частку державних ресурсів у статутному фонді суб'єкта господарювання, підконтрольними будуть всі, у кого такі ресурси є.

Щодо списання паливно-мастильних матеріалів, то для цього застосовуються Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 N 43, згідно з якими нормування витрат палива - це встановлення допустимої міри його споживання в певних умовах роботи автомобілів.

На нашу думку, понаднормові витрати паливно-мастильних матеріалів у випадку встановлення відповідною комісією факту, що такі витрати є наслідком технічного стану автомобіля, недостачею не вважаються та не є підставою для стягнення з водія їх вартості.

Заступник голови С.Бєльчик