ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
08.08.2003 N 6892/6/15-2415-25,
N 12407/7/15-2417-25

Щодо порядку застосування норм податкового законодавства

Державна податкова адміністрація України розглянула лист <...> щодо порядку застосування норм податкового законодавства сільськогосподарським підприємством при укладенні договору про спільну діяльність, і повідомляє.

Відповідно до ст. ст. 430 - 432 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) спільна діяльність без створення юридичної особи провадиться на підставі договору про спільну діяльність, що передбачає об'єднання коштів або майна учасників для досягнення господарської мети і стає їх спільною власністю. Відповідно до підпункту 7.7.2 пункту 7.7 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) облік результатів спільної діяльності ведеться платником податку, уповноваженим на це іншими сторонами згідно з умовами договору, окремо від обліку господарських результатів такого платника податку.

Підпунктом 7.7.7 пункту 7.7 статті 7 ( 334/94-ВР ) Закону передбачено встановлення центральним податковим органом Порядку податкового обліку та звітності результатів спільної діяльності. Такий Порядок затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 16.01.98 р. N 24 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.08.97 р. за N 308/2112 (з урахуванням внесених до нього змін та доповнень).

У пункті 1.8 Порядку зазначено, що у податковому звіті про результати спільної діяльності на території України без створення юридичної особи наводяться всі передбачені показники. При цьому, за вимогою підпункту 2.1.3 пункту 2.1 Порядку, такий податковий звіт подається разом із декларацією про прибуток, одержаний від такої діяльності.

Відповідно до підпункту 7.7.3 пункту 7.3 статті 7 Закону ( 334/94-ВР ) виплати частини доходу, отриманого учасниками від спільної діяльності, прирівнюються до виплат дивідендів в порядку, передбаченому підпунктами 7.8.2, 7.8.6, 7.8.7, 7.8.9 цієї статті.

При цьому, підпунктом 7.8.2 пункту 7.8 статті 7 Закону ( 334/94-ВР ) встановлено, що емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок з податку на прибуток у розмірі ставки, встановленої пунктом 10.1 статті 10 цього Закону, нарахованої на суму дивідендів, призначених для виплати, без зменшення суми такої виплати на суму такого податку. Зазначений авансовий внесок вноситься до бюджету до/або одночасно із виплатою дивідендів.

Пунктом 11.29 статті 11 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) встановлено, до 1 січня 2004 року призупиняється дія пункту 7.7 статті 7, пунктів 10.1 і 10.2 статті 10 цього Закону ( 334/94-ВР ) в частині сплати до бюджету податку на додану вартість щодо операцій з продажу товарів (робіт, послуг) власного виробництва, включаючи продукцію (крім підакцизних товарів), виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини, за винятком операцій з продажу переробним підприємствам молока та м'яса живою вагою, що здійснюються сільськогосподарськими товаровиробниками незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, в яких сума, одержана від продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки за попередній звітний (податковий) рік, становить не менше 50 відсотків загальної суми валового доходу підприємства. Зазначені кошти залишаються в розпорядженні сільськогосподарських товаровиробників і використовуються ними на придбання матеріально-технічних ресурсів виробничого призначення.

Згідно зі статтею 1 Закону України від 17.07.97 р. N 469/97-ВР "Про сільськогосподарську кооперацію" (з урахуванням змін і доповнень) сільськогосподарський товаровиробник - це фізична або юридична особа незалежно від форми власності та господарювання, в якої валовий доход, отриманий від операцій з реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки, за наявності сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень тощо) та/або поголів'я сільськогосподарських тварин у власності, користуванні, в тому числі й на умовах оренди за попередній звітний (податковий) рік, перевищує 50 відсотків загальної суми валового доходу. Це обмеження не поширюється на осіб, які мають особисті підсобні господарства.

Згідно зі статтею 1 Закону України від 18.01.2001 р. N 2238-III "Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001 - 2004 років" сільськогосподарський товаровиробник - це фізична або юридична особа, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції, переробкою власно виробленої сільськогосподарської продукції та її реалізацією.

Таким чином, враховуючи те, що пунктом 11.29 статті 11 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) передбачено, що його норми розповсюджуються на сільськогосподарських товаровиробників незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, а також беручи до уваги визначення терміна "сільськогосподарський товаровиробник", Державна податкова адміністрація України вважає, що на договір про спільну діяльність не можуть бути розповсюджені норми спеціального режиму оподаткування, передбаченого даним пунктом Закону.

Заступник Голови Ю.Гриб