МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.09.2006 N 313
(Наказ скасовано на підставі Наказу
Міністерства палива та енергетики України
N 351 від 09.09.2010)
Про затвердження Інструкції про порядок взаємодії з
правоохоронними органами під час здійснення контрольних заходів
фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання, що
належать до сфери управління Мінпаливенерго, та господарських
товариств, щодо яких Мінпаливенерго здійснює управління
корпоративними правами держави
З метою координації спільних дій з органами прокуратури, Міністерства внутрішніх справ та Служби безпеки України у процесі здійснення заходів фінансового контролю щодо суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління Міністерства палива та енергетики, та господарських товариств, щодо яких Мінпаливенерго здійснює управління корпоративними правами держави, наказую:
1. Затвердити Інструкцію про порядок взаємодії з правоохоронними органами під час здійснення контрольних заходів фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління Мінпаливенерго, та господарських товариств, щодо яких Мінпаливенерго здійснює управління корпоративними правами держави (далі - Інструкція), що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Чупруна В.П.
Міністр Ю.Бойко
Затверджено
наказом Міністерства палива
та енергетики України
01.09.2006 N 313
Інструкція
про порядок взаємодії з правоохоронними
органами під час здійснення контрольних заходів
фінансово-господарської діяльності суб'єктів
господарювання, що належать до сфери управління
Мінпаливенерго, та господарських товариств, щодо яких
Мінпаливенерго здійснює управління корпоративними
правами держави
1. Загальні положення
Цю Інструкцію розроблено відповідно до Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 N 685, стандартів державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і комунального майна, затверджених наказами Головного контрольно-ревізійного управління України від 09.08.2002 N 168 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.09.2002 за N 757/7044), від 13.07.2004 N 185 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.07.2004 за N 940/9539), Інструкції про порядок здійснення внутрішнього фінансового контролю за роботою підприємств, організацій та установ, що належать до сфери управління Міністерства палива та енергетики України (далі - Мінпаливенерго), затвердженої наказом Мінпаливенерго від 13.10.2004 N 644, та інших нормативно-правових актів, з метою координації спільних дій у процесі здійснення заходів фінансового контролю.
Інструкція визначає засади взаємодії суб'єктів фінансового контролю Мінпаливенерго з правоохоронними органами в частині планування, організації та проведення контрольних заходів.
2. Вимоги до формування звернення щодо здійснення
контрольного заходу та його програми
2.1. Звернення правоохоронних органів щодо здійснення контрольного заходу повинно містити:
1) повну назву суб'єкта господарювання, щодо якого потрібно провести контрольні заходи;
2) місцезнаходження суб'єкта господарювання;
3) відомості щодо порушень фінансової дисципліни;
4) бажані терміни здійснення контрольного заходу;
5) період, який потрібно перевірити;
6) перелік спеціалістів певного фахового спрямування, які мають входити до складу робочої групи суб'єкта фінансового контролю;
7) перелік конкретних питань, які пропонується включити до програми контрольного заходу.
2.2. Правовими підставами звернення правоохоронних органів до суб'єктів внутрішнього фінансового контролю Мінпаливенерго щодо здійснення контрольних заходів є норми законодавчих актів, які регулюють діяльність відповідного правоохоронного органу.
2.3. Суб'єкти внутрішнього фінансового контролю приймають до виконання звернення правоохоронних органів щодо проведення контрольних заходів на суб'єктах господарювання на підставі резолюції керівництва Міністерства палива та енергетики України, відповідно до питань програми контрольних заходів, письмово узгодженої з відповідним правоохоронним органом.
2.4. За обґрунтованими зверненнями правоохоронних органів посадові особи суб'єктів внутрішнього фінансового контролю беруть участь як спеціалісти в перевірках, що проводяться правоохоронними органами.
2.5. У разі надання прокурором, слідчим постанови, винесеної в ході розслідування кримінальної справи, або письмових відомостей про значні фінансові порушення, нецільове використання бюджетних коштів, недостачу державного і комунального майна, звернення приймаються до виконання у позаплановому порядку незалежно від кількості раніше проведених у об'єктів контролю контрольних заходів. Про термін початку таких заходів суб'єкт внутрішнього фінансового контролю письмово повідомляє правоохоронний орган.
2.6. У разі отримання від правоохоронного органу звернень стосовно проведення контрольних заходів з питань, що не належать до компетенції суб'єктів внутрішнього фінансового контролю, керівником суб'єкта внутрішнього фінансового контролю протягом 10 днів з дня отримання такого звернення надаються пропозиції керівництву Міністерства для включення до обґрунтованої письмової відповіді про неможливість проведення контрольних заходів.
2.7. Звернення правоохоронного органу, яке не відповідає вимогам цієї Інструкції, підлягає уточненню правоохоронним органом протягом 10 днів з дня отримання такого звернення.
2.8. Програма контрольного заходу визначає, зокрема:
1) суб'єкта/суб'єктів господарювання, учасників господарських операцій;
2) мету контрольного заходу;
3) перелік конкретних питань, які підлягають перевірці та обумовлюють її обсяг.
2.9. Питання, які підлягають розгляду під час здійснення контрольного заходу, включаються до програми, яка погоджується з правоохоронним органом, який надав запит, і підписується керівником суб'єкта контролю.
2.10. Якщо метою контрольного заходу є визначення ефективності використання коштів, у програмі контрольного заходу передбачаються критерії оцінки ефективності їх використання.
2.11. Якщо під час проведення контрольного заходу виникає потреба внесення змін до програми, така процедура відбувається у порядку, передбаченому для затвердження програми.
3. Порядок здійснення контрольного заходу
3.1. Контрольний захід здійснюється на підставі наказу Мінпаливенерго, яким затверджується програма перевірки та склад робочої групи. У наказі обумовлено терміни проведення контрольного заходу, складання офіційної документації та порядок подальшої реалізації матеріалів контрольного заходу. Про рішення щодо проведення позапланового контрольного заходу інформується ГоловКРУ або його територіальний орган за 10 днів до початку такого заходу.
3.2. Робочий план складається головою робочої групи. Він є невід'ємною частиною програми проведення контрольного заходу і містить розподіл функцій, повноважень та відповідальності у процесі здійснення контрольного заходу. У робочому плані окремо вказується питання, яке повністю доручається розглянути представнику правоохоронних органів, який виконує службове завдання і безпосередньо підпорядковується голові робочої групи.
3.3. Керівник робочої групи суб'єкта фінансового контролю перед початком проведення перевірки пред'являє наказ уповноваженій посадовій особі суб'єкта господарювання.
3.4. Посадові особи суб'єкта фінансового контролю під час здійснення контрольного заходу зобов'язані:
- дотримуватися принципів законності, повноти, об'єктивності, достовірності та обґрунтованості проведення контрольного заходу;
- на будь-якій стадії контрольного заходу приймати від посадових осіб об'єкта контролю подані за їх ініціативою заяви, зауваження, пояснення щодо предмета контрольного заходу та проводити перевірку викладених у цих зверненнях питань, про що зазначати в офіційній документації;
- не оприлюднювати документування контрольного заходу та не надавати його правоохоронним органам до розгляду офіційної документації контрольного заходу керівництвом Мінпаливенерго;
- у разі виявлення фактів, які свідчать про скоєння злочину, інформувати про це правоохоронні органи.
3.5. Якщо в ході підготовки до контрольного заходу або на його початку буде встановлено, що на об'єкті контролю відсутнє належне ведення бухгалтерського обліку, що унеможливлює якісне проведення контрольного заходу, службові особи (голова робочої групи), які здійснюють контрольний захід, подають керівництву відповідного суб'єкта внутрішнього фінансового контролю доповідну записку або акт. На підставі цього керівник суб'єкта внутрішнього фінансового контролю пред'являє письмові вимоги керівництву суб'єкта господарювання щодо приведення стану бухгалтерського обліку у відповідність до чинного законодавства з встановленням конкретних строків виконання цієї вимоги. Одночасно керівник суб'єкта внутрішнього фінансового контролю інформує про ці обставини керівництво органу, що призначив проведення контрольного заходу, а в разі потреби - органи влади, правоохоронні органи.
3.6. Контрольні заходи проводяться за оригіналами або належним чином оформленими копіями первинних бухгалтерських документів, даними обліку і звітності, документами розпорядчого характеру та іншими документами суб'єкта господарювання, які відповідають вимогам наказу Міністерства фінансів України від 24.05.95 N 88 "Про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку і звітності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.95 за N 168/704, а також за електронними документами, складеними відповідно до вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" ( 851-15 ) та "Про електронний цифровий підпис" ( 852-15 ).
3.7. Посадова особа суб'єкта фінансового контролю у процесі здійснення контрольного заходу може використовувати інформацію правоохоронного органу, яка безпосередньо стосується фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання. Документування такої інформації проводиться лише за результатами вивчення документів суб'єкта господарювання.
3.8. Під час здійснення контрольних заходів посадові особи суб'єкту фінансового контролю в межах своєї компетенції мають право отримувати від правоохоронних органів необхідну допомогу та інформацію, що сприяє прискоренню виконання та забезпеченню належної якості здійснення цих заходів посадовими особами суб'єктів внутрішнього фінансового контролю.
4. Оформлення результатів контрольного заходу
4.1. Посадові особи суб'єкта фінансового контролю здійснюють документальне оформлення результатів контрольних заходів відповідно до положень Інструкції про порядок здійснення внутрішнього фінансового контролю за роботою підприємств, організацій та установ, що належать до сфери управління Міністерства палива та енергетики, затвердженої наказом Мінпаливенерго від 13.10.2004 N 644.
4.2. За результатами перевірки складається офіційна документація (акт або довідка). В офіційній документації відображаються результати перевірки всіх питань, передбачених програмою контрольного заходу, всі факти порушень чинного законодавства та перелік виявлених недоліків, інформація про документацію об'єкта контролю, на якій ґрунтуються викладені факти, прізвища та посади осіб, причетних до вчиненого порушення, завданих збитків, та їх пояснення.
4.3. Результат контрольного заходу викладається об'єктивно, достовірно, обґрунтовано, ясно та наводиться вичерпний опис виявлених фактів і даних. Не допускається включення до офіційної документації різного роду припущень та непідтверджених даних про управлінську та господарсько-фінансову діяльність суб'єкта господарювання.
4.4. Офіційна документація складається у трьох примірниках і підписується уповноваженими посадовими особами суб'єкта господарювання, а також усіма членами робочої групи суб'єкта фінансового контролю. Керівник робочої групи суб'єкта фінансового контролю підписує кожну сторінку акта та несе персональну відповідальність за об'єктивність та обґрунтованість офіційної документації.
4.5. Інші члени робочої групи суб'єкта фінансового контролю несуть відповідальність у частині виконаного ними обсягу робіт.
4.6. У разі відмови керівника та посадових осіб суб'єкта господарювання від ознайомлення і підписання офіційної документації, посадові особи суб'єкта фінансового контролю засвідчують це актом про відмову від підписання за своїми підписами в день передачі офіційної документації на ознайомлення й підписання. Водночас офіційна документація направляється рекомендованим листом керівнику суб'єкта господарювання для ознайомлення за місцезнаходженням суб'єкта господарювання.
4.7. Після направлення офіційної документації адресату суб'єкт внутрішнього фінансового контролю здійснює належні заходи щодо реалізації матеріалів контрольних заходів з обов'язковим зазначенням у супровідних листах факту відмови від ознайомлення з матеріалами контрольного заходу і від їх підписання.
4.8. У разі відсутності посадових осіб суб'єкта господарювання, які повинні підписати офіційну документацію або надати письмові пояснення, керівник суб'єкта внутрішнього фінансового контролю письмово інформує про це відповідний правоохоронний орган за поданням голови робочої групи зі здійснення контрольного заходу.
4.9. Матеріали контрольних заходів (офіційна й додаткова документація), здійснених за запитом правоохоронних органів, після розгляду у встановленому порядку керівництвом Мінпаливенерго згідно з описом передаються до правоохоронного органу із супровідним листом суб'єкта внутрішнього фінансового контролю Мінпаливенерго протягом 7 робочих днів після підписання офіційної документації або складання акта про відмову від ознайомлення і підписання, а за наявності зауважень (заперечень) об'єкта, який підлягав контролю - не пізніше 20 робочих днів з дня їх отримання суб'єктом внутрішнього фінансового контролю.