ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
20.09.2006 N 17475/7/16-1517
Щодо забезпечення ефективного адміністрування податкових векселів
Державна податкова адміністрація України на виконання пункту 12.1 протоколу N 27 апаратної наради ДПА України від 05.09.06 р. з метою забезпечення ефективного адміністрування податкових векселів, які видаються платниками податку на додану вартість при ввезенні товарів на митну територію України, зобов'язує забезпечити координацію дій відповідних підрозділів податкової служби та щоденний моніторинг погашення податкових векселів.
Моніторинг податкових векселів слід забезпечити з урахуванням особливостей їх погашення, наведених в Методичних рекомендаціях щодо порядку адміністрування податкових векселів, надісланих в адресу регіональних ДПА України листом ДПА України від 22.12.05 р. N 25595/7/16-1517.
При цьому слід прийняти до уваги, що з урахуванням змін до цих рекомендацій, надісланих в адресу регіональних ДПА України листом ДПА України від 29.08.06 р. N 16071/7/16-1517, підтверджена податковим органом сума бюджетного відшкодування - це сума податку на додану вартість, яка задекларована платником податку до відшкодування, обліковується в картці особового рахунку платника і підтверджена актом документальної невиїзної (камеральної) перевірки чи позапланової виїзної (документальної) перевірки (здійснених у відповідності до Методичних рекомендацій щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затверджених наказом ДПА України від 18.08.05 р. N 350. Таке визначення використовується виключно з метою погашення податкового векселя.
Крім того, необхідно керуватися також листом ДПА України N 14340/7/16-1517 від 28.07.06 р., в якому викладено порядок дострокового погашення податкових векселів грошовими коштами або шляхом зарахування в рахунок їх погашення сум підтвердженого бюджетного відшкодування.
Якщо податковий вексель погашається не достроково, а у визначений у векселі строк, то порядок його погашення залежить як від дати видачі податкового векселя (до настання терміну подання податкової декларації за звітний період, в якому такі векселі видано, чи після), так і від наявності у платника на дату видачі та погашення податкового векселя суми бюджетного відшкодування.
Якщо термін сплати зобов'язань по податковому векселю виникає до закінчення терміну подачі декларації до податкового органу за звітний (податковий) період, у якому відбулася його поставка органу митного контролю, платник податку не включає суму зобов'язань по векселю до складу податкових зобов'язань та погашає вексель шляхом перерахування коштів до бюджету (п'ятий абзац пункту 11.5 статті 11 Закону ( 168/97-ВР ).
При оплаті таких податкових векселів платник податку повинен дотримуватися вимог порядку, викладеного в податковому роз'ясненні, затвердженому наказом ДПА України від 03.08.04 р. N 450 "Про затвердження податкового роз'яснення щодо заповнення платниками податків розрахункових документів у випадку погашення податкових векселів грошовими коштами", який передбачає обов'язковість заповнення відповідних реквізитів у платіжних дорученнях на оплату податкових векселів (код оплати векселя "109" та обов'язкова наявність номера податкового векселя).
Якщо термін сплати зобов'язань по податковому векселю виникає після закінчення терміну подачі декларації до податкового органу за звітний (податковий) період, в якому відбулася його поставка органу митного контролю, сума зобов'язань по такому податковому векселю включається до складу податкових зобов'язань платника в звітному (податковому) періоді, в якому відбулася його поставка органу митного контролю (шостий абзац пункту 11.5 статті 11 Закону ( 168/97-ВР ).
Якщо платник податку на дату поставки податкового векселя органу митного контролю платник податку має підтверджену податковим органом суму бюджетного відшкодування, яка дорівнює або більша ніж сума зобов'язання по такому векселю, такий платник має право включити суму зобов'язань по податковому векселю до складу податкових зобов'язань за звітний (податковий) період, в якому відбулася його поставка органу митного контролю. При цьому податковий вексель вважається погашеним (сьомий абзац пункту 11.5 статті 11 Закону ( 168/97-ВР ).
Такий механізм застосовується за умови надання податкової декларації не пізніше настання терміну погашення такого векселя.
Платник податку повинен шляхом подання заяви довільної форми повідомити орган податкової служби про використання ним права, наданого йому сьомим абзацом пункту 11.5 статті 11 Закону ( 168/97-ВР ) щодо погашення податкових векселів шляхом включення їх до складу податкових зобов'язань в податковій декларації. При цьому заява має бути подана платником не пізніше дати, вказаної у векселі в полі "Термін платежу за векселем" (дата погашення векселя).
Якщо платник податку скористався правом погашення векселя, наданим йому абзацом сьомим пункту 11.5 статті 11 Закону ( 168/97-ВР ), то такий податковий вексель повинен бути відображений в рядках 6 (із знаком "+") та 19.1 (із знаком "-") та в рядку 19.2 (із знаком "+"). В наступному звітному періоді, незалежно від стану розрахунків платника з бюджетом, такий податковий вексель може бути включено до рядка 12.2 декларації з податку на додану вартість за умови дотримання.
Якщо ж платник податку на дату видачі податкового векселя суми підтвердженого податковим органом бюджетного відшкодування не має, або з будь-яких причин не подав заяви про використання ним права, наданого йому сьомим абзацом пункту 11.5 статті 11 Закону ( 168/97-ВР ), вважається, що ним прийнято рішення на застосовувати надане йому сьомим абзацом пункту 11.5 статті 11 Закону право включити суму зобов'язань по податковому векселю до складу податкових зобов'язань за звітний (податковий) період, в якому відбулася поставка такого податкового векселя органу митного контролю.
В такому випадку податковий вексель набуває статусу векселя I категорії і підлягає обов'язковій оплаті грошовими коштами або ж може бути погашений шляхом зарахування в рахунок його оплати суми бюджетного відшкодування, яка підтверджена податковим органом після дати видачі податкового векселя до настання граничного строку погашення такого векселя. Такий вексель повинен бути відображений платником лише в рядках б (із знаком "+") та 19.1 (із знаком "-") декларації і до рядка 19.2 включатися не повинен. Нарахування податкових зобов'язань по такому векселю здійснюється органом податкової служби самостійно в картці особового рахунку платника податку.
При встановленні факту видачі податкових векселів платниками податку, які використовують в своїй діяльності спеціальний режим оподаткування, необхідно врахувати, що сума ПДВ, вказана в податковому векселі, враховується при визначенні податкових зобов'язань платника перед бюджетом. Однак до складу податкового кредиту сума такого податкового векселя включатиметься у відповідності до того виду діяльності (спеціальний режим чи розрахунки з бюджетом), для забезпечення якого ввезено товар, в рахунок оплати податку на додану вартість при розмитненні якого такий вексель видано. Про зазначене вказано в пункті 4.2 розділу 2 Методичних рекомендацій до порядку застосування норм податкового законодавства з ПДВ в галузі сільськогосподарського виробництва, які надіслано в адресу регіональних ДПА України листом ДПА України від 19.03.01 р. N 3524/7/16-1117.
Щоденний моніторинг погашення податкових векселів необхідно здійснювати в розрізі кожного податкового векселя, кожного платника податку. При проведенні моніторингу звернути особливу увагу на податкові векселі, погашення яких має бути здійснене грошовими коштами, з переліку цих векселів визначити податкові векселі, які можливо погасити сумою підтвердженого бюджетного відшкодування, а також податкові векселі, стосовно яких платник податку може виявити бажання погасити їх шляхом включення до складу податкових зобов'язань (згідно з сьомим абзацом пункту 11.5 статті 11 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ). Крім того, на особливому контролі повинні перебувати податкові векселі, термін погашення яких настав.
З настанням терміну платежу за векселем відповідні підрозділи органу податкової служби повинні вжити всіх відповідних заходів для забезпечення стягнення коштів до бюджету з платника. Для забезпечення своєчасного погашення податкових векселів у разі виявлення фактів неплатоспроможності платника податку слід вжити всіх необхідних заходів для забезпечення грошової оплати векселя банком-авалістом.
З метою ефективності щоденного моніторингу слід використовувати результати аналізу формування платниками податку податкового кредиту, в тому числі і за рахунок податкових векселів. При цьому особливу увагу необхідно приділити аналізу товарних основ формування податкового кредиту, а саме:
1) наявність фактів некоректного імпорту. До цієї категорії можна віднести факти ввезення товарів, невластивих для використання в основній діяльності підприємства або несумісних з його основною діяльністю, та випадки незабезпечення підприємством повноти відтворення податкових зобов'язань при здійсненні операцій з поставки з використанням таких товарів.
2) наявність фактів ввезення значних обсягів товарів, для зберігання яких немає ні умов, ні приміщень власних чи орендованих, чи отриманих у користування на будь-яких інших умовах. При цьому повинна бути з'ясована як наявність та місткість складських приміщень, так і їх пристосованість до зберігання того чи іншого виду товару, наявність у підприємства витрат на охорону та утримання таких приміщень.
Крім того, необхідно звернути увагу на джерела формування податкового кредиту по підприємству в цілому, і, зокрема, в тих податкових періодах, які передують звітному періоду, в якому погашення податкового векселя здійснюється включенням до податкових зобов'язань в податковій декларації.
У разі виявлення фактів формування податкового кредиту за рахунок використання товарів (як придбаних на митній території України, так і імпортованих, незалежно від того, як сплачувався податок на додану вартість при їх розмитненні: безпосередньо при розмитненні, чи в рахунок оплати податку на додану вартість було видано вексель не в господарській діяльності платника чи в звільнених від оподаткування операціях, або таких операціях, що не є об'єктом оподаткування, необхідно перевірити правильність формування податкового кредиту таким платником податку.
Якщо платником було отримано податковий кредит, в тому числі і в зв'язку з імпортом товарів, і при подальшій реалізації цих товарів на внутрішньому ринку не було нараховано достатньої суми податкових зобов'язань (сума податкових зобов'язань не перевищує суму податкового кредиту), слід з'ясувати фізичну наявність залишків товару в місцях його зберігання шляхом проведення інвентаризації.
При формуванні значних сум податкового кредиту за рахунок отримання платником будь-яких послуг необхідно перевірити підстави їх отримання (доцільність). Слід також вивчити цінову політику підприємства, а саме - чи не здійснюється придбання товарів чи послуг за завищеними цінами (особливо у пов'язаних осіб) з метою формування завищеного податкового кредиту та подальшої мінімізації внаслідок цього своїх податкових зобов'язань.
Повідомляючи викладене Державна податкова адміністрація України зобов'язує Голів ДПА в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі метою викриття та упередження випадків формування сум податкового кредиту необгрунтованою господарською діяльністю і, як наслідок цього, мінімізації податкових зобов'язань запровадити практику дослідження формування податкового кредиту за описанок програмою, залучаючи до цього процесу підрозділі контрольно-перевірочної роботи, податкової міліції та з використанням всіх наявних в користування органів податкової служби баз даних (власних та таких, що отримуються від інших органів виконавчої влади: Держмитслужби, Держкомстату тощо).
Заступник Голови Л.Боєнко
