АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
N 5 від 19.04.94
м.Київ
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
6 травня 1994 р. за N 90/299
Про затвердження Тимчасових правил розгляду
справ про порушення антимонопольного
законодавства України
( Із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями
Антимонопольного Комітету
N 10-р від 16.09.94
N 3-р від 23.02.95
N 24-р від 29.09.95
N 69-р від 04.04.97
N 185-р від 30.07.97
N 169-р від 29.06.98
N 260-р від 30.09.98
N 33-р від 23.02.2001
N 24-р від 12.02.2002
N 332-р від 17.08.2006 )
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 26 листопада 1993 року N 3660-12 "Про порядок введення в дію Закону України "Про Антимонопольний Комітет України" затвердити Тимчасові правила розгляду справ про порушення антимонопольного законодавства України, які діятимуть до прийняття відповідних законодавчих актів.
Голова О.Завада
Затверджено
розпорядженням Антимонопольного
комітету України від 19 квітня
1994 р. N 5
( В редакції Розпорядження
Антимонопольного комітету
N 169-р від 29.06.98 )
Правила
розгляду заяв і справ про порушення законодавства
про захист економічної конкуренції
(Правила розгляду справ)
( Назва із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням
Антимонопольного комітету
N 24-р від 12.02.2002
в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету
N 332-р від 17.08.2006 )
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають окремі особливості порядку розгляду заяв, справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у тому числі про захист від недобросовісної конкуренції (далі - порушення законодавства про захист економічної конкуренції, порушення) органами Антимонопольного комітету України відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" ( 236/96-ВР ), Закону України "Про Антимонопольний комітет України" ( 3659-12 ) та встановлюють порядок перевірки та перегляду рішень органів Комітету в цих справах і діють до прийняття відповідних актів законодавства. ( Пункт 1 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002, із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
2. Розгляд справ здійснюється на засадах рівності сторін перед законом та органами Антимонопольного комітету України (далі - Комітет), які розглядають справи. ( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
3. Повноваження посадових осіб, передбачені цими Правилами, можуть виконуватись посадовими особами, що їх заміщають (заступають) в установленому порядку.
II. Органи Комітету, які розглядають справи,
підвідомчість справ
4. Справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у межах компетенції розглядаються органами Комітету:
- Комітетом;
- Постійно діючою адміністративною колегією Комітету;
- тимчасовою адміністративною колегією Комітету;
- державним уповноваженим Комітету;
- адміністративною колегією територіального відділення Комітету.
5. Адміністративній колегії територіального відділення Комітету підвідомчі справи про порушення у вигляді:
зловживання монопольним (домінуючим) становищем, антиконкурентних узгоджених дій, якщо наслідки порушення мають місце на регіональному ринку; ( Абзац другий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
недобросовісної конкуренції, якщо заявник і відповідач знаходяться в одному регіоні; ( Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, крім тих, що підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії Комітету;
делегування повноважень органів влади чи органів місцевого самоврядування, крім тих, що підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії Комітету;
схилення до порушень, створення умов для вчинення таких порушень чи їх легітимація органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю, крім тих, що підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії Комітету;
обмежувальної та дискримінаційної діяльності суб'єктів господарювання, об'єднань, передбаченої частинами першою та другою статті 18, статтями 19, 20 та 21 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), крім тих, що підвідомчі державному уповноваженому Комітету;
неподання, подання інформації в неповному обсязі територіальному відділенню у встановлені головою територіального відділення, адміністративною колегією територіального відділення Комітету чи нормативно-правовими актами строки або подання недостовірної інформації територіальному відділенню;
створення перешкод працівникам територіального відділення Комітету в проведенні перевірок, огляду, у вилученні чи накладенні арешту на майно, документи, предмети чи інші носії інформації;
надання рекомендацій суб'єктами господарювання, об'єднаннями, органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю, що схиляють до вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції чи сприяють учиненню таких порушень, окрім тих, що підвідомчі Постійно діючій адміністративній колегії Комітету.
Справи, підвідомчі адміністративній колегії територіального відділення Комітету, розглядаються у територіальному відділенні за місцем вчинення порушення або за місцезнаходженням відповідача, або за місцем настання наслідків порушення.
6. Державному уповноваженому Комітету підвідомчі справи про порушення у вигляді:
зловживання монопольним (домінуючим) становищем, антиконкурентних узгоджених дій, якщо наслідки порушення мають місце на ринку, що охоплює декілька регіонів, чи на загальнодержавному ринку; ( Абзац другий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
недобросовісної конкуренції, якщо заявник і відповідач знаходяться у різних регіонах; ( Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
обмежувальної та дискримінаційної діяльності суб'єктів господарювання, об'єднань, передбаченої частинами першою та другою статті 18, статтями 19, 20 та 21 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), якщо наслідки порушення мають місце на загальнодержавному ринку;
неподання, подання інформації в неповному обсязі Комітету в установлені державним уповноваженим Комітету, адміністративною колегією Комітету, Комітетом чи нормативно-правовими актами строки або подання недостовірної інформації Комітету;
створення перешкод працівникам Комітету в проведенні перевірок, огляду, вилученні чи накладенні арешту на майно, документи, предмети чи інші носії інформації.
7. Тимчасова адміністративна колегія Комітету може бути утворена для розгляду будь-якої справи.
8. Постійно діючій адміністративній колегії Комітету підвідомчі справи про порушення у вигляді:
антиконкурентних дій органів адміністративно-господарського управління та контролю, діяльність яких поширюється на всю територію України;
делегування повноважень центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування відповідного рівня;
схилення до порушень, створення умов для вчинення таких порушень чи їх легітимація центральними органами виконавчої влади, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування відповідного рівня;
надання рекомендацій центральними органами виконавчої влади, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування відповідного рівня, що схиляють до вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції чи сприяють учиненню таких порушень.
Постійно діюча адміністративна колегія Комітету за дорученням Голови Комітету може розглянути будь-яку справу, окрім тих, що підвідомчі Комітету.
9. Комітету підвідомчі:
справи про порушення у вигляді антиконкурентних дій центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрації, органів місцевого самоврядування відповідного рівня;
справи, матеріали яких пов'язані із забезпеченням національної безпеки, оборони, суспільних інтересів або містять державну таємницю, або якщо відповідачем у справі є Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим.
Комітет може прийняти до свого провадження і розглянути будь-яку справу.
10. Справи про порушення, передбачені пунктами 5, 10, 11, 12 та 19 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), підвідомчі відповідним органам Комітету, до компетенції яких відноситься вирішення питань про надання дозволу на вчинення цих дій.
10(1) Справи про порушення у вигляді обмеження в господарській діяльності суб'єкта господарювання у відповідь на те, що він звернувся до Комітету або його територіального відділення із заявою про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, підвідомчі тим органам Комітету, яким підвідомча справа, що має розглядатися за такою заявою.
10(2) Справи про порушення у вигляді невиконання рішення, попереднього рішення органів Комітету або їх виконання не в повному обсязі розглядаються органами Комітету, які прийняли відповідне попереднє рішення або рішення.
11. Голова Комітету має право за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, за поданням державного уповноваженого Комітету, керівника структурного підрозділу Комітету, голови територіального відділення або з власної ініціативи будь-які матеріали, що є в провадженні органу чи посадової особи, уповноважених на їх розгляд, передати на розгляд іншого органу чи посадової особи. ( Розділ II в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
III. Докази
12. Доказами у справі можуть бути будь-які фактичні дані, які дають можливість визначити наявність або відсутність порушення.
Ці дані встановлюються такими засобами: поясненнями сторін і третіх осіб, поясненнями службових осіб та громадян, письмовими доказами, речовими доказами і висновками експертів.
13. Збір доказів здійснюється органами чи посадовими особами Комітету, відділення незалежно від місця знаходження доказів.
IV. Підстави для початку розгляду справ
( Назва розділу IV із змінами, внесеними згідно
з Розпорядженням Антимонопольного комітету
N 24-р від 12.02.2002 )
14. Органи Комітету розпочинають розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції за підставами, визначеними статтями 36 і 37 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ). ( Пункт 14 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002, із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
V. Особи, які беруть участь у справі, їхні права й обов'язки
15. Особи, які беруть участь у справі, визначаються статтею 39 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ). ( Пункт 15 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
16. Особи, які беруть (брали) участь у справі, мають право ознайомлюватися з матеріалами справи (за винятком інформації з обмеженим доступом, а також інформації, визначеної відповідним державним уповноваженим, головою відділення, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які беруть (брали) участь у справі, або перешкодити подальшому розгляду справи) після одержання копії подання з попередніми висновками в справі (витягу з нього відповідно до пункту 26 цих Правил), а також мають право наводити докази, подавати клопотання, усні й письмові пояснення, одержувати копії рішень у справі (витяги з них, за винятком інформації з обмеженим доступом, а також інформації визначеної відповідним державним уповноваженим, головою відділення, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі), подавати свої міркування та заперечення, оскаржувати рішення в порядку, визначеному законодавством. ( Пункт 16 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 260-р від 30.09.98 )
VI. Подання заяви та її розгляд
17. Заяви про порушення у справах, підвідомчих адміністративній колегії територіального відділення Комітету, подаються до відділення за місцем вчинення порушення або за місцем знаходження відповідача, або за місцем настання наслідків порушення. Заяви про порушення в інших справах подаються до Комітету.
Заява, подана з порушенням правил підвідомчості, повертається заявникові або передається до належного територіального відділення Комітету чи до Комітету протягом десяти днів з дня її одержання. Передання заяви від одного територіального відділення до іншого здійснюється за погодженням із заступником Голови Комітету, відповідальним за координацію діяльності територіальних відділень. Перебіг строку розгляду заяви починається з дня її одержання Комітетом чи належним територіальним відділенням Комітету. ( Пункт 17 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
Особами, які мають право подавати заяву відповідно до абзацу другого частини першої статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ) або частини першої статті 28 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" ( 236/96-ВР ), є суб'єкти господарювання - конкуренти, постачальники чи покупці відповідача та інші фізичні та юридичні особи, які можуть підтвердити, що дії чи бездіяльність відповідача, визначені зазначеними законами як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, можуть безпосередньо і негативно вплинути на їхні права. Такі заяви мають відповідати вимогам, викладеним у пункті 18 цих Правил. ( Пункт 17 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
Заяви осіб, які не мають права їх подавати згідно з абзацом третім цього пункту, органами Комітету не розглядаються, що не є перешкодою для проведення у разі необхідності за власною ініціативою органів Комітету розслідування щодо фактів, викладених у такій заяві. ( Пункт 17 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 ) ( Пункт 17 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
18. Заява подається в письмовій формі й повинна містити:
найменування органу, до якого подається заява (Комітет чи відповідне територіальне відділення Комітету);
найменування (для юридичних осіб) або ім'я (прізвище, власне ім'я та по батькові для фізичних осіб) сторін (заявника і відповідача), їхнє місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання (для фізичних осіб), інші реквізити сторін, зокрема поштову адресу, а також, якщо такі є, номер засобу зв'язку (телефон, факс тощо), адресу електронної пошти;
ім'я контактної особи (для юридичних осіб), номер засобу зв'язку (телефон, факс тощо), а також, якщо така є, адресу електронної пошти;
зміст вимог, зокрема очікувані заявником від органів Комітету рішення;
виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги, обґрунтування того, яким чином права заявника порушуються внаслідок дій чи бездіяльності відповідача, визначених законом як порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
інформацію стосовно звернення до будь-якого іншого органу державної влади, зокрема до суду, з питань, порушених у заяві;
перелік документів та інших матеріалів, що додаються до заяви.
Заява підписується повноважною посадовою особою заявника - юридичної особи або його представником, заявником - фізичною особою або його представником.
До заяви додаються наявні у заявника документи та інші матеріали, що підтверджують викладені у заяві обставини.
Якщо заява подається представником, у ній зазначаються найменування (для юридичних осіб) або ім'я (прізвище, власне ім'я та по батькові для фізичних осіб) представника, його поштова адреса, а також, якщо такі є, номер засобу зв'язку (телефон, факс тощо), адреса електронної пошти. Одночасно із заявою подається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника. Довіреності або інші документи, які підтверджують повноваження представника і були посвідчені в інших державах, повинні бути легалізовані в установленому законодавством порядку, якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
У разі подання заяви про порушення, доведення якого потребує дослідження ринку, заявник - суб'єкт господарювання у заяві висловлює міркування стосовно товарних і територіальних (географічних) меж відповідного ринку, становища суб'єктів господарювання на цьому ринку. Заявник також подає відому йому інформацію про осіб, пов'язаних із відповідачем (відповідачами) відносинами контролю відповідно статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ).
У заяві можуть бути вказані й інші відомості, якщо вони можуть мати значення для розгляду заяви, зокрема ім'я (найменування) й інші відомі заявнику реквізити осіб, які можуть підтвердити обставини, з приводу яких подається заява чи які можуть надати додаткову інформацію, що має значення для розгляду заяви.
У разі необхідності заявник одночасно з поданням заяви може подати мотивоване клопотання про початок розгляду справи за власною ініціативою органів Комітету через можливість настання негативних для заявника наслідків, пов'язаних із поданням заяви відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ).
Інформація з обмеженим доступом подається окремо в опечатаному печаткою конверті; на кожній сторінці документів проставляється напис "інформація з обмеженим доступом". Необхідно вказати категорію інформації з обмеженим доступом (конфіденціальна чи таємна) та її характер (комерційна, банківська, державна таємниця), а також пояснити причини, з яких ця інформація вважається заявником інформацією з обмеженим доступом, зокрема, чому цю інформацію не потрібно розголошувати. ( Пункт 18 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
19. Заява про порушення розглядається протягом 30 календарних днів, а у разі потреби одержання додаткової інформації, яка не може бути надана заявником, строк розгляду заяви може бути подовжений державним уповноваженим, головою відділення на 60 календарних днів, про що письмово повідомляється заявнику.
Якщо щодо відповідача, зазначеного у заяві, вже порушено справу за наведеними у заяві ознаками порушення, заява може бути приєднана до цієї справи, про що письмово повідомляється заявнику.
Встановивши, що заяву подано без додержання вимог, викладених у пункті 18 цих Правил, і це перешкоджає розгляду заяви, державний уповноважений, голова відділення залишає заяву без руху, про що письмово повідомляє заявника і надає йому строк для усунення недоліків.
Час залишення заяви без руху не зараховується у строк розгляду заяви.
У разі невиконання зазначених вимог у встановлений строк заява може бути залишена без розгляду, про що письмово повідомляється заявнику.
Якщо заявник відмовився від заяви, вона залишається без розгляду, що не є перешкодою для продовження Комітетом, відділенням дослідження з питань, порушених у заяві.
Залишення заяви без розгляду не позбавляє заявника права звернутися до Комітету, відділення з повторною заявою про порушення.
Розгляд заяви може бути зупинено з власної ініціативи відповідного органу Комітету чи голови територіального відділення, чи за заявою особи, що подала заяву, до завершення розгляду органом Комітету, судом пов'язаної з цією заявою іншої справи або до вирішення органом Комітету чи іншим державним органом пов'язаного з нею іншого питання. Про зупинення розгляду заяви та його поновлення приймається розпорядження. Повідомлення про зупинення розгляду заяви та його поновлення надсилається заявнику протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного розпорядження. ( Пункт 19 доповнено абзацом восьмим згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002, в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
19-1. У разі надходження від заявника вмотивованого клопотання про початок розгляду справи за власною ініціативою органів Комітету через можливість настання негативних для заявника наслідків, пов'язаних із поданням заяви, розслідування за заявою, розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції розпочинаються за власною ініціативою органів Комітету.
З метою захисту інтересів заявника, яким подано таке клопотання, для відповідної заяви та доданої до неї інформації встановлюється режим інформації з обмеженим доступом. Такий режим не може встановлюватися (зберігатися), якщо забезпечення конфіденційності інформації про заявника перешкоджає доведенню порушення.
У разі забезпечення конфіденційності інформації про заявника, за ним зберігаються його права та обов'язки. ( Правила доповнено пунктом 19-1 згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
19-2. Органи Комітету можуть відмовити у розгляді заяви, поданої одним і тим же заявником з одного й того ж питання, якщо питання, порушені у раніше поданій заяві, розглянуті по суті.
Питання про відмову в розгляді таких заяв, поданих до Комітету, вирішує державний уповноважений Комітету, а щодо заяв, поданих до територіального відділення Комітету, - голова територіального відділення Комітету. ( Правила доповнено пунктом 19-2 згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
20. У разі невиявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції державний уповноважений, голова відділення відмовляють у розгляді справи, про що письмово повідомляється заявнику. ( Абзац перший пункту 20 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
При цьому відповідним державним органам та суб'єктам господарювання можуть бути надані рекомендації щодо проведення заходів, спрямованих на запобігання порушенням, розвиток підприємництва і конкуренції.
20-1. У разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, за наявності підстав, передбачених законом, зокрема частиною третьою статті 46 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), провадження у справі не розпочинається.
Заявнику може бути відмовлено у розгляді справи на підставі частини другої статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), коли дії чи бездіяльність, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, не мають відчутного впливу на умови конкуренції на ринку. Вирішуючи це питання, органи Комітету виходять зокрема з розміру збитків, завданих чи які можуть бути завдані суспільству чи окремим особам унаслідок порушення, можливості припинення порушення та усунення його наслідків без порушення справи. ( Правила доповнено пунктом 20-1 згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
20(2) Розпорядження про початок розгляду справи або про відмову в розгляді справи на підставі статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), підвідомчої Комітету, адміністративній колегії Комітету, державному уповноваженому Комітету, приймає державний уповноважений Комітету. ( Правила доповнено пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
20(3) Розпорядження про початок справи або про відмову в розгляді справи на підставі статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), підвідомчої адміністративній колегії територіального відділення Комітету, приймає адміністративна колегія територіального відділення Комітету. ( Правила доповнено пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
20(4) Розпорядження про початок розгляду справи надсилається відповідачу протягом трьох робочих днів із дня його прийняття.
У цей самий строк повідомлення про початок розгляду справи надсилається заявнику. ( Абзац другий пункту 20(4) в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
У разі, коли відповідача визначено після початку розгляду справи, органи Комітету приймають розпорядження про залучення його до участі у справі як відповідача, яке протягом трьох робочих днів з дня його прийняття разом з розпорядженням про початок розгляду справи надсилається відповідачу. ( Пункт 20(4) доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 ) ( Правила доповнено пунктом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
VII. Розгляд справи
21. Розгляд справи розпочинається відповідно до статті 37 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ). ( Пункт 21 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
22. Повноваження службовців Комітету щодо збирання доказів під час розгляду справи стверджуються службовим дорученням, виданим державним уповноваженим, а зазначені повноваження службовців відділення - службовим дорученням, виданим державним уповноваженим, головою відділення.
23. Службовцями Комітету, відділення, яким доручено збирання та аналіз доказів, проводяться дії, направлені на всебічне, повне і об'єктивне з'ясування дійсних обставин справи, прав і обов'язків сторін.
Зокрема у справах можуть проводитися такі дії: ( Абзац другий пункту 23 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
дослідження регіонального або загальнодержавного ринку;
одержання від сторін, третіх осіб, інших осіб письмових та усних пояснень, які можуть фіксуватися в протоколі;
вилучення письмових та речових доказів, зокрема документів, предметів чи інших носіїв інформації, що можуть бути доказами чи джерелами доказів у справі; ( Пункт 23 доповнено абзацом п'ятим згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
накладення арешту на предмети, документи, інші носії інформації, що можуть бути доказами чи джерелами доказів у справі. ( Пункт 23 доповнено абзацом шостим згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
За результатами збирання доказів у справі складається подання з попередніми висновками, яке вноситься на розгляд органів Комітету, яким підвідомча справа. ( Абзац сьомий пункту 23 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
Для з'ясування обставин, що мають значення для справи і потребують спеціальних знань у галузі науки, техніки, ремесла тощо, розпорядженням органів Комітету, яким підвідомча справа, може бути призначена експертиза. ( Абзац восьмий пункту 23 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
24. Установивши, що як відповідач до участі в справі повинна бути залучена інша особа, органами Комітету приймається розпорядження про заміну відповідача або про залучення до участі в справі співвідповідачів, про що повідомляються особи, які беруть участь у справі. ( Пункт 24 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
25. Органи Комітету, які розпочали або розглядають справу, можуть прийняти розпорядження про об'єднання кількох справ в одну або про виділення справи для окремого розгляду. ( Пункт 25 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
26. Копії подання з попередніми висновками (або витяги з нього, що не містять інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою відділення інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які беруть участь у справі, або перешкодити подальшому розгляду справи) не пізніше ніж за десять днів до прийняття рішення у справі надсилаються сторонам та третім особам.
За вмотивованим клопотанням особи, яка бере участь у справі, про необхідність більш тривалого часу для розгляду подання та підготовки відповіді на нього розгляд справи може бути відкладено. ( Пункт 26 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
У разі, якщо немає можливості вручити копію подання з попередніми висновками особам, які беруть участь у справі, державний уповноважений, голова територіального відділення Комітету не пізніше ніж за п'ять днів до дня розгляду справи забезпечують розміщення на офіційному веб-сайті Комітету (http://www.amc.gov.ua) інформацію щодо попередніх висновків у справі, із зазначенням дати, часу і місця розгляду справи. ( Пункт 26 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 ) ( Пункт 26 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
27. Рішення може бути прийняте раніше, якщо від сторони та третіх осіб, яким було надіслано подання, одержано відповідь.
Про дату, час і місце розгляду справи особи, що беруть участь у справі, повідомляються не пізніше ніж за п'ять днів до дня її розгляду. ( Абзац другий пункту 27 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 ) ( Пункт 27 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
28. Розгляд справи може бути зупинено з власної ініціативи відповідного органу Комітету чи за заявою особи, яка бере участь у справі, до завершення розгляду органом Комітету, судом, господарським судом пов'язаної з цією справою іншої справи або до вирішення державним органом пов'язаного з нею іншого питання. Про зупинення розгляду справи та його поновлення приймається розпорядження.
Повідомлення про зупинення розгляду справи та його поновлення надсилається особам, які беруть участь у справі, протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного розпорядження. ( Пункт 28 доповнено абзацом згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 ) ( Пункт 28 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
VIII. Рішення у справах
29. При доведенні вчинення порушення залежно від обставин у справі може бути прийнято одне чи декілька рішень згідно зі статтею 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ). ( Пункт 29 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
30. У процесі розгляду справи органи Комітету можуть прийняти попереднє рішення у справі відповідно до статті 47 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ). ( Пункт 30 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
31. Штрафи за порушення, передбачені Законом України "Про захист економічної конкуренції", на об'єднання, суб'єктів господарювання накладаються відповідно до статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ). ( Пункт 31 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
32. Штрафи на суб'єктів господарювання - юридичних осіб за порушення, передбачені Законом України "Про захист від недобросовісної конкуренції" ( 236/96-ВР ), накладаються:
у розмірі, що не перевищує 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, - Комітетом, Постійно діючою адміністративною колегією, тимчасовою адміністративною колегією, державним уповноваженим, адміністративною колегією територіального відділення Комітету; ( Абзац другий пункту 32 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
у розмірі понад 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - Комітетом.
33. У рішенні наводяться мотиви рішення, зазначаються встановлені органом Комітету обставини справи з посиланням на відповідні докази, а також положення законодавства, якими орган Комітету керувався, приймаючи рішення.
Під час вирішення питання про накладення штрафу у резолютивній частині рішення вказується розмір штрафу. Резолютивна частина рішення, крім відповідних висновків та зобов'язань, передбачених статтею 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ), у необхідних випадках має містити вказування на дії, які відповідач повинен виконати або від яких утриматися для припинення порушення та усунення його наслідків, а також строк виконання рішення. ( Пункт 33 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
34. Рішення у справі надається для виконання відповідно до частини першої статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ).
Крім осіб, яким рішення надано на виконання відповідно до абзацу першого цього пункту, рішення у справі (витяг з нього, що не містить інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою територіального відділення Комітету інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі) надсилається особам, які брали участь у справі.
Рішення у справі (витяг з нього, що не містить інформації з обмеженим доступом, відомостей, що дають можливість ідентифікувати фізичну особу, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою територіального відділення Комітету інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам держави, осіб, які брали участь у справі, та інших осіб) може бути оприлюднене шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Комітету (http://www.amc.gov.ua), опубліковане в друкованих виданнях чи поширене в електронній формі. ( Пункт 34 в редакції Розпоряджень Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002, N 332-р від 17.08.2006 )
35. Органи Комітету, які прийняли рішення, не мають права його скасувати або змінити. ( Абзац перший пункту 35 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
Вони вправі виправити допущені в рішенні описки чи явні арифметичні помилки, роз'яснити своє рішення, не змінюючи при цьому його змісту, а також прийняти додаткове рішення, якщо з якогось питання, що досліджувалося під час розгляду справи, не прийнято рішення.
Про виправлення допущеної в рішенні описки чи явної арифметичної помилки, роз'яснення рішення приймається розпорядження, яке протягом трьох робочих днів з дня його прийняття надсилається особам, які брали участь у справі. ( Пункт 35 доповнено абзацом третім згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
36. Встановивши під час розгляду справи факт порушення, орган Комітету, який розпочав або розглядає справу, має право вносити у відповідні державні органи обов'язкові для розгляду подання щодо скасування ліцензій, припинення операцій зовнішньоекономічної діяльності суб'єктів господарювання. ( Абзац перший пункту 36 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
( Абзац другий пункту 36 виключено на підставі Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
Встановивши дані, що свідчать про наявність ознак злочину, орган чи посадова особа, які порушили або розглядають справу, вносять подання у правоохоронні органи або надсилають їм відповідні матеріали для розгляду по суті.
37. Розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції підлягає закриттю без прийняття рішення по суті відповідно до статті 49 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ). ( Пункт 37 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
IX. Перевірка, перегляд, оскарження рішень у
справах та обчислення строків
( Назва розділу IX в редакції Розпорядження
Антимонопольного комітету
N 24-р від 12.02.2002 )
38. ( Абзац перший пункту 38 виключено на підставі Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
Заява про перевірку рішення у справі або про перегляд рішення підлягає розгляду у строк, передбачений абзацом першим пункту 19 цих Правил.
39. Перевірка рішень у справах здійснюється:
Комітетом - за заявою осіб, які брали участь у справі, поданнями Голови Комітету, протестами Генерального прокурора України, заступників Генерального прокурора України про перевірку рішень державних уповноважених або адміністративних колегій Комітету у справах; ( Абзац другий пункту 39 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
Комітетом, адміністративними колегіями - за заявою осіб, які брали участь у справі, поданнями державних уповноважених, протестами прокурора Автономної Республіки Крим, області, міст Києва, Севастополя та їх заступників про перевірку рішень адміністративних колегій територіальних відділень Комітету у справах. ( Абзац третій пункту 39 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
40. Державні уповноважені вправі за заявою осіб, які брали участь у справі, або з власної ініціативи витребувати відповідну справу для вирішення питання про наявність підстав для внесення подання про перевірку рішення у справі. ( Абзац перший пункту 40 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
При відсутності підстав для внесення подання про це повідомляється особа, за заявою якої справа була витребувана для перевірки, із зазначенням мотивів відмови внесення подання.
41. Службові особи, яким надано право вносити подання про перевірку рішення у справі, можуть зупинити виконання рішення до закінчення його перевірки, про що письмово повідомляються особи, які беруть участь у справі.
42. Копія подання про перевірку рішення у справі (витяг з нього за вилученням інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою відділення інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі) надсилається сторонам та третім особам, які брали участь у справі.
Сторони та треті особи, які брали участь у справі, мають право подати письмові пояснення на подання.
43. За результатами перевірки рішення органи Комітету мають право прийняти рішення відповідно до частини п'ятої статті 57 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ). ( Пункт 43 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
44. Перегляд рішення здійснюється органом Комітету, яким воно прийнято, за поданням службовців Комітету, відділення, яким доручено збирання та аналіз доказів у справі.
За відсутності підстав для перегляду рішення заявник повідомляється письмово із зазначенням мотивів відмови перегляду. ( Пункт 44 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
45. Орган Комітету, який прийняв рішення, може зупинити виконання рішення до закінчення його перегляду, про що письмово повідомляються особи, які беруть участь у справі. ( Пункт 45 в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
46. Копія подання про перегляд рішення у справі (витяг з нього за вилученням інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою відділення інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі) надсилається сторонам та третім особам, які брали участь у справі.
Сторони та треті особи, які брали участь у справі, мають право подати письмові пояснення на подання.
( Абзац третій пункту 46 виключено на підставі Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
47. Копія рішення (витяг з нього за вилученням інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим, головою відділення інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі), прийнятого за результатами перевірки рішення у справі та перегляду рішення, у п'ятиденний строк з дня його прийняття надсилається для виконання. ( Розділ IX із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
X. Слухання у справі
48. Органи Комітету, які розглядають справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а також органи Комітету, які перевіряють, переглядають рішення у справі, до прийняття рішення по суті можуть проводити слухання у справі. ( Абзац перший пункту 48 із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Антимонопольного комітету N 332-р від 17.08.2006 )
Про день, час і місце проведення слухання у справі особи, які беруть участь у справі, повідомляються не пізніше ніж за 5 днів до проведення слухання.
Слухання проводиться органом Комітету, який розглядає справу або за дорученням голови колегіального органу, одним або декількома його членами.
Орган Комітету на слухання у справі запрошує осіб, які беруть участь у справі, для надання ними зауважень, пояснень, доводів, необхідних для встановлення фактичних обставин справи.
У слуханні у справі беруть участь працівники Комітету, його територіальних відділень. Орган Комітету, у разі необхідності, на слухання у справі залучає експертів.
На слухання у справі можуть бути запрошені інші особи, якщо заявник та відповідач не висловили проти цього обгрунтованих заперечень.
Орган Комітету за власною ініціативою чи за заявою осіб, які беруть участь у справі, може провести повністю або частково закрите слухання у справі, якщо відкрите слухання може завдати шкоди інтересам держави, особам, які беруть участь у справі, чи іншим особам, або перешкодити подальшому розгляду справи.
Головуючий на слуханні вживає заходів для встановлення фактичних обставин справи. Він може видалити зі слухання осіб, які порушують порядок його проведення. У цьому разі слухання продовжується без участі цих осіб.
49. Слухання чи його частина може не проводитися, якщо його проведення може спричинити загрозу громадському порядку, державній безпеці або загрозу розголошення інформації з обмеженим доступом чи інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам осіб, які беруть участь у розгляді справи.
Слухання протоколюється. У протоколі зазначається:
орган Комітету, який проводить слухання;
форма проведення слухання (відкрите, закрите), місце, дата, час початку й закінчення слухання;
прізвища, ім'я та по батькові головуючого, членів колегіального органу Антимонопольного комітету України із зазначенням їх посад та інших осіб, присутніх на слуханні;
питання, які розглядалися, та основний зміст зауважень, пояснень, доводів, наданих учасниками слухання.
Протокол слухання протягом трьох днів підписується головуючим, членами колегіального органу Комітету, які проводили слухання. У цей самий строк особи, які брали участь у слуханні, можуть ознайомитись із змістом протоколу, подати пояснення або зауваження до нього, які додаються до протоколу.
Про ознайомлення осіб, які брали участь у слуханні, із змістом протоколу зазначається у протоколі. ( Розділ X в редакції Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )
( Розділ XI виключено на підставі Розпорядження Антимонопольного комітету N 24-р від 12.02.2002 )