Документ втратив чиннiсть!

НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ

ЛИСТ
05.09.2006 N 48-011/1112-9335

(Лист втратив свою актуальність на підтставі Листа
Національного банку України
N 18-0007/30392 від 01.06.2018
р.)

Територіальні управління НБУ
Банки України
Асоціація українських банків
Український
кредитно-банківський союз

Щодо права банків відмовитися від забезпечення
здійснення фінансової операції

Статтею 7 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ) (далі-Закон) визначено право банків відмовитися від забезпечення здійснення фінансової операції у разі встановлення, що ця фінансова операція містить ознаки такої, що згідно з цим Законом підлягає фінансовому моніторингу та зобов'язаний ідентифікувати і повідомити Уповноважений орган про осіб, що здійснюють зазначену фінансову операцію, та її характер.

Порядок відмови від забезпечення здійснення фінансової операції визначений у ряді нормативно-правових актів НБУ, зокрема у Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті (п.п.2.15-2.17 та 11.12-11.13), затвердженій постановою Правління НБУ N 22 від 21.01.2004, Положенні про оформлення та подання клієнтами платіжних доручень в іноземній валюті або банківських металах, заяв про купівлю або продаж іноземної валюти або банківських металів до уповноважених банків і інших фінансових установ та порядок їх виконання (п.п.4.12-4.13), затвердженому постановою Правління НБУ N 82 від 05.03.2003, Інструкції про порядок організації та здійснення валютно-обмінних операцій на території України (п.5.16), затвердженої постановою Правління НБУ N 502 від 12.12.2002, Інструкції про касові операції в банках України (пункт 5 глави 1 розділу III), затвердженої постановою Правління НБУ є N 337 від 14.08.2003.

Як свідчить практика, банками зазначене право практично не використовується.

Згідно з вимогами частини 6 статті 8 та статті 12 Закону ( 249-15 ), банки, у випадку виникнення мотивованої підозри, що фінансова операція здійснюється з метою відмивання доходів, зобов'язані надавати інформацію про таку операцію Державному комітету фінансового моніторингу України (далі-ДКФМУ).

Відповідно до статті 13 Закону ( 249-15 ), ДКФМУ досліджує методи і фінансові схеми відмивання доходів і фінансування тероризму.

За результатами проведеного ним аналізу ДКФМУ встановлено, що неодноразове здійснення клієнтом (три і більше випадки) невластивих його діяльності однотипних операцій, зокрема, зняття готівки у великих обсягах (понад 80000 гривень) чи купівлі валюти на міжбанківському валютному ринку України у великих обсягах з її наступним перерахуванням за межі України (у тому числі для сплати за товари без їх завезення на митну територію України, повернення раніше здійснених інвестицій у цінні папери) містять ризик використання таких операцій з метою легалізації коштів, отриманих злочинним шляхом. При цьому, згідно з висновками ДКФМУ, клієнтами, що здійснюють такі операції, можуть виступати юридичні та фізичні особи, фізичні особи-суб'єкти підприємницької діяльності, резиденти і нерезиденти.

Пропонуємо, у кожному випадку виникнення мотивованої підозри, що фінансова операція, яка містить визначені ДКФМУ ознаки, які свідчать про використання викладених вище схем відмивання доходів, розглядати питання щодо відмови від забезпечення здійснення такої операції.

Заступник Голови Національного банку України В.Л.Кротюк