ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
07.06.2006 N 6276/6/15-0816

Про збір у вигляді цільової надбавки до діючого
тарифу на природний газ для споживачів
усіх форм власності

Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо сплати збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ і повідомляє.

Відповідно до глави 69 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) за договором комісії одна сторона (комісіонер) зобов'язується за дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити один або кілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента. Істотними умовами договору комісії, за якими комісіонер зобов'язується продати або купити майнове умови про це майно та його ціну. Майно, придбане комісіонером за рахунок комітента, є власністю комітента.

Порядок внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ (далі - Порядок), затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.06.2005 N 442.

Пунктом 2 Порядку, визначено, що об'єктом обчислення збору є вартість природного газу в обсязі, відпущеному кожній категорії споживачів у звітному періоді, яка визначається на підставі актів приймання-передачі газу, підписаних платником та відповідним споживачем (для населення - на підставі облікових документів), з урахуванням відповідного тарифу.

Платниками збору є суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, які провадять діяльність з постачання природного газу споживачам на підставі укладених з ними договорів.

Частиною другою пункту 1 Порядку поняття "тарифу" визначено, як ціна природного газу для відповідної категорії споживачів без урахування тарифів на його транспортування і постачання споживачам та суми податку на додану вартість.

Поняття "комісійної плати", як суми, що сплачується однією із сторін договору про комісію іншій, яка зобов'язалася за дорученням, за плату та за рахунок першої сторони (комітету) вчинити один або декілька правочинів, є поняттям, що використовується у цивільному законодавстві в частині зобов'язального права. При цьому, як визначено статтею 509 Цивільного кодексу України ( 435-15 ), "зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку" і виникають з підстав, визначених статтею 11 вказаного Кодексу, наприклад, договорів.

Підсумовуючи викладене слід зазначити, що вартість обсягів природного газу, зазначена у частині першій пункту 2 Порядку, пов'язана із зобов'язаннями з передачі майна - відпуск обсягів природного газу кожній категорії споживачів у звітному періоді. В той час, як дії пов'язані з виконанням договору комісії, належать до зобов'язань з надання послуги.

Згідно з підпунктом 2.1.1 підпункту 2.1 пункту 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за нерегульованим тарифом, затверджених наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 25.08.2005 N 73, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.09.2005 за N 1088/11368, однією з умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за нерегульованим тарифом є наявність у ліцензіата (постачальника) договорів купівлі-продажу із власниками природного газу. Тобто на момент відпуску природного газу споживачу постачальник є власником такого природного газу.

Зважаючи на викладене, при реалізації газу кінцевому споживачу по договору комісії власником природного газу є комітент, який і є платником збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ.

Перший заступник Голови ДПА України Г.Оперенко