КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 5 серпня 1998 р. N 1239
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі
Постанови Кабінету Міністрів України
N 1717 від 16.11.2000 )
Про затвердження Базового навчального плану
загальноосвітніх навчальних закладів
Відповідно до статті 15 Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ) Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити та ввести в дію з 1 вересня 2001 р. Базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів (структурний компонент державного стандарту загальної середньої освіти), що додається.
Установити, що загальноосвітні навчальні заклади усіх типів забезпечують одержання учнями загальної середньої освіти в обсязі не нижчому, ніж передбачено зазначеним Базовим навчальним планом.
2. Міністерству освіти:
а) у місячний термін розробити:
на основі Базового навчального плану варіанти типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів;
варіанти навчальних планів для професійно-технічних та вищих навчальних закладів І-II рівнів акредитації, які приймають на навчання осіб з базовою загальною середньою освітою для одержання ними повної загальної середньої освіти, з урахуванням специфіки зазначених навчальних закладів;
б) провести протягом 1998-2000 років разом з Академією педагогічних наук, заінтересованими центральними органами виконавчої влади, науковими установами та організаціями конкурс підручників, навчально-методичних посібників та іншої літератури для загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до типових навчальних планів та здійснити поетапне запровадження державного стандарту загальної середньої освіти;
в) розпочати з 1998/99 навчального року розроблення програм, підручників, навчально-наочних посібників та обладнання для підготовки вчителів з урахуванням змін, передбачених Базовим і типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів.
3. Міністерству охорони здоров'я протягом 1998 року розробити і разом з Міністерством освіти затвердити Санітарно-гігієнічні вимоги до умов організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах.
Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Затверджено
постановою Кабінету Міністрів України
від 5 серпня 1998 р. N 1239
Базовий навчальний план
загальноосвітніх навчальних закладів
І. Загальна частина
Загальна середня освіта забезпечує всебічний розвиток дитини як особистості та найвищої цінності суспільства, її нахилів, здібностей та обдарованості, виховання її як патріота-громадянина України. Вона формує у школярів систему знань про природу, людину і суспільство, моральні якості, сприяє фізичному вдосконаленню, трудовій підготовці та професійному самовизначенню учнів. Вимоги держави і суспільства до змісту, обсягу і рівня загальноосвітньої підготовки громадян України визначає державний стандарт загальної середньої освіти, основоположним документом якого є Базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів (далі - Базовий навчальний план).
Відповідно до мети загальноосвітньої школи Базовий навчальний план дає цілісне уявлення про структуру загальної середньої освіти через інваріантну і варіативну складові, окреслює освітні галузі та розподіл годин між ними за роками навчання, визначає граничне допустиме тижневе навантаження учнів для кожного класу, встановлює кількість навчальних годин, що фінансується з бюджету.
Інваріантна складова змісту є спільною для всіх загальноосвітніх навчальних закладів України і визначає її загальнодержавний компонент. Варіативна складова змісту формується навчальним закладом з урахуванням інтересів, здібностей, життєвих планів учнів і є суттєвим засобом забезпечення повноцінного розвитку особистості кожного школяра. Ця складова передбачає також відображення у змісті освіти тих етнічних, історичних, економічних, природничих, соціокультурних особливостей регіону, що не увійшли до інваріантної частини, але є суттєвими елементами формування світогляду, патріотичних почуттів, необхідних для повноцінного входження підростаючого покоління у життя в умовах конкретного регіону. Частина такого змісту може реалізуватися у процесі вивчення предметів і курсів з освітніх галузей загальнодержавного компоненту як органічне їх доповнення. Інша частина реалізується за рахунок годин варіативної складової (наприклад вивчення мов національних меншин, окремих спеціальних курсів тощо).
Склад інваріантної частини подано концентровано з урахуванням освітніх галузей, що дає змогу краще оцінити його з погляду необхідності і достатності. Функціональна повнота зазначеного складу зумовлена відповідністю набору освітніх галузей основним складовим духовної і матеріальної культури, які створюють змістову основу для розвитку пізнавальної, комунікативної, естетичної, трудової і фізичної сфер діяльності особистості, виховання громадянина України. Вилучення із складу інваріантної складової будь-якої з освітніх галузей унеможливлює реалізацію державних вимог до загальноосвітньої підготовки учнів. Тому Базовий навчальний план визначає обов'язкову кількість годин з кожної освітньої галузі, яка необхідна для опанування їх змісту на рівні вимог, визначених державним стандартом. Невиконання цього навантаження позбавляє загальноосвітній навчальний заклад права видавати відповідний документ про освіту встановленого державного зразка.
II. Освітні галузі
(орієнтовні навчальні предмети та курси)
Освітня галузь "Суспільствознавство" розкриває суть і закономірності соціальних явищ і процесів, що відбувалися в ході історичного розвитку людства загалом і української нації зокрема, формує в учнів здатність аналізувати історичні події і давати їм власні оцінки. Змістове наповнення галузі спрямовано на громадянську освіту, зокрема засвоєння школярами соціальних і правових норм, формування у них рис патріота-громадянина України. Галузь допомагає учням пізнати ідеї гуманізму, демократичні цінності, ознайомлює з поняттями різних суспільних наук (історії, філософії, соціології, права, економіки тощо). Вона сприяє формуванню у свідомості учнів соціальної картини світу.
Освітня галузь "Мови і літератури" має на меті забезпечити оволодіння учнями українською мовою як засобом спілкування і як феноменом української духовності і культури, прилучити їх до літературних скарбниць українського народу і народів світу. Вона передбачає оволодіння спілкуванням однією з іноземних мов, а також можливість вивчення учнями рідної мови (якщо вона не є українською). З цією метою обсяг навчального часу на вивчення галузі збільшується порівняно із встановленим у Базовому навчальному плані за рахунок годин варіативної частини.
Освітня галузь "Культурознавство" розкриває етичні та естетичні цінності суспільства, багатий світ духовної культури людства в розмаїтті її жанрів і художніх стилів, місце української художньої культури, її своєрідність і внесок у світову культурну спадщину, сприяє формуванню в учнів естетичних ідеалів і художньо-культурних цінностей, прилучає до творчої діяльності в різних видах мистецького самовираження (музика, спів, малювання, ліплення, танок, акторство, режисура, декоративно-прикладне мистецтво тощо). Ця галузь формує в учнів елементарне мистецьке вміння і розвиває їхні творчі здібності у сфері різних видів і жанрів художньої культури. На основі такого поєднання теоретичного і практичного аспектів художньо-творчої діяльності досягається формування у свідомості учнів сучасної художньої картини світу.
Освітня галузь "Природознавство" знайомить учнів з науковими фактами, поняттями, фундаментальними законами, теоріями і покликана збагачувати їх науковими знаннями з основ природничих наук, необхідних для формування сучасної природно-наукової картини світу. Вивчення галузі передбачає розвиток в учнів раціонального природничо-наукового мислення, оволодіння основними методами наукового пізнання, ознайомлення їх з науковими основами сучасного виробництва і технологій, формування екологічної культури.
Освітня галузь "Математика" передбачає формування в учнів уявлення про сутність математичного знання, зокрема з алгебри і геометрії, має на меті ознайомити їх з ідеями та методами математики, їх роллю у пізнанні дійсності, забезпечити оволодіння системою математичних знань і вмінь, які мають передусім загальноосвітні і загальнокультурні спрямування, необхідні для успішного вивчення інших навчальних предметів і курсів.
Освітня галузь "Фізична культура і здоров'я" має на меті формування фізично загартованого і здорового покоління, готового до захисту Вітчизни, ознайомлення школярів з різноманітними оздоровлювальними системами, прищеплення культури здорового способу життя. Вона сприяє розвиткові рухових здібностей учнів в ігровій та спортивній діяльності, їх самовдосконаленню у руховій активності під час занять фізичними вправами і спортом. У рамках цієї освітньої галузі учні знайомляться з властивостями людського організму, правилами та умовами безпеки життя і діяльності людини.
Допризивна підготовка юнаків здійснюється в процесі систематичних занять у передвипускному і випускному класах (по 1 академічній годині на тиждень) та проведення у цих класах навчально-польових зборів загальною тривалістю 40 академічних годин.
Залежно від місцевих умов та навчально-матеріальної бази загальноосвітнього навчального закладу цей час може використовуватися концентровано в кінці навчального року.
Освітня галузь "Технології"' має на меті сформувати технічно і технологічно грамотну особистість випускника загальноосвітнього навчального закладу, дати учням загальні відомості про основи виробництва з елементами підприємницької діяльності, різноманітні виробничі технології, у тому числі інформаційні, із сфери домашнього господарювання тощо. Ця освітня галузь сприяє професійному самовизначенню учнів, прищеплює їм навички конструкторської діяльності. У межах цієї галузі учні можуть одержувати допрофесійну трудову і початкову професійну підготовку.
Для оволодіння інформаційною грамотністю запроваджується курс інформатики, який знайомить учнів з сучасними засобами обчислювальної техніки, новими інформаційними технологіями, прищеплює навички роботи з комп'ютерами.
Базовий навчальний план складено з урахуванням того, що повна середня освіта є обов'язковою, а школа загальноосвітньою, тобто засвоєння змісту загальної середньої освіти як завершеної цілісності розраховано на весь період шкільного навчання. Кожний ступінь школи виконує в цьому процесі свою специфічну функцію: початкова школа закладає фундамент загальноосвітньої підготовки учнів; основна школа забезпечує базову загальну середню освіту; старша школа сприяє самовизначенню молодої людини в подальшому її життєвому шляху. Лише за умови повної реалізації завдань кожної з ланок у сукупності, тобто на всіх ступенях навчання, забезпечується одержання повної загальної середньої освіти.
Повноцінність загальної середньої освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної частин Базового навчального плану з урахуванням граничне допустимого тижневого навантаження учнів залежно від режиму роботи школи (5- чи 6-денний робочий тиждень). Гранично допустиме тижневе навантаження визначено на основі санітарно-гігієнічних норм організації навчально-виховного процесу для 5- і 6-денного режиму роботи школи. Тривалість навчального року в початковій школі становить не менше 175 робочих днів, в основній і старшій школі - не менше 190 робочих днів.
Бюджетне фінансування школи здійснюється відповідно до встановленої планом кількості годин з урахуванням поділу класів на групи у разі вивчення окремих предметів (державна, іноземна та інші мови, що не є мовами навчання, фізкультура, трудова та професійна підготовка, практичні заняття з інформатики) та під час проведення семінарських, лабораторних і практичних занять з профільних дисциплін у спеціалізованих навчальних закладах (класах).
Базовий навчальний план визначає загальні засади побудови змісту загальної середньої освіти і тому не є безпосереднім робочим документом загальноосвітнього навчального закладу. На його основі Міносвіти розробляє і затверджує типові навчальні плани для різних типів загальноосвітніх навчальних закладів, які трансформують зміст шкільної освіти у площину навчальних предметів і курсів. Місцеві органи управління освітою можуть доповнювати їх за рахунок годин варіативної частини навчальними предметами і курсами, які є специфічними для даного регіону. На основі типових навчальних планів загальноосвітні навчальні заклади створюють робочі плани на поточний навчальний рік, в яких відображають особливості організації навчально-виховного процесу в даному загальноосвітньому навчальному закладі.
Під час складання типових навчальних планів спеціалізованих навчальних закладів, у тому числі гімназій, ліцеїв і колегіумів, та профільних класів дозволяється перерозподіляти між освітніми галузями до 10 відсотків навчального часу, визначеного інваріантною частиною Базового навчального плану, а також адаптувати години освітньої галузі "Технології" для профільного навчання.
Під час складання типового навчального плану для вечірніх шкіл освітні галузі "Технології", "Фізична культура і здоров'я" та "Культурознавство" можуть вилучатися до 15 відсотків навчального часу інваріантної частини або перерозподілятися між освітніми галузями. У навчальних планах професійно-технічних і вищих навчальних закладів І-II рівнів акредитації, які крім професійної надають повну загальну середню освіту, у частині загальноосвітньої підготовки вилучається освітня галузь "Технології" (за винятком курсу інформатики). Крім того, у цих навчальних закладах до 15 відсотків навчального часу інваріантної частини може перерозподілятися між освітніми галузями з урахуванням профілю підготовки слухачів цих закладів.
III. Кількість годин за тиждень за предметами та курсами
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Предмети та курси | Класи |Всього
|———————————————————————————————————————|годин
|І |II|III|IV| V |VI|VII|VIII| IX| X |XI|(від-
| | | | | | | | | | | |сотків)
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Інваріантна частина
Суспільствознавство (історія 1 1 1 1 2 2 3 3 3 5 5 27
України, всесвітня історія, (7,7)
українознавство, основи
суспільствознавства, права,
економіки, "Людина і світ")
Мови і літератури 7 8 8 7 10 11 10 10 10 7 7 95
(українська мова, українська (27,0)
література, зарубіжна
література, іноземна мова,
література і мова
національних меншин)
Культурознавство (мистецтво, 2 2 2 2 2 2 2 1 1 1 1 18
художня культура, основи (5,1)
етики і естетики)
Природознавство 1 1 1 2 1 4 6 7 7 6 6 42
(природознавство, фізика і (12,0)
астрономія, хімія, біологія
і екологія, географія)
Математика (математика, 4 4 4 4 4 4 4 4 4 3 3 42
алгебра, геометрія) (12,0)
Фізична культура і здоров'я 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 33
(фізична підготовка, (9,3)
допризовна підготовка
юнаків, безпека життя і
діяльності людини,
валеологія)
Технології (трудове 2 2 2 2 2 2 2 2 2 3 3 24
навчання, виробничі (6,8)
технології, основи
виробництва, інформатика)
Варіативна частина
Курси за вибором, 4 5 5 5 6 6 6 7 7 10 10 71
факультативи, додаткові (20,1)
години на освітні галузі,
індивідуальні та групові
заняття
——————————————————————————
Усього 24 26 26 26 30 34 36 37 37 38 38 352
Гранично допустиме
тижневе навантаження учнів:
5-денний робочий 20 22 22 22 26 29 31 32 32 33 33 302
тиждень
6-денний робочий 22 25 25 25 28 32 34 35 35 36 36 333
тиждень