Як штрафують пожежники
Продовжуючи серію публікацій про взаємини суб'єктів господарювання з контролюючими органами, розглянемо в цій статті специфіку діяльності пожежних органів.
Основні обов'язки власників підприємств, установ та організацій або уповноважених ними органів щодо забезпечення пожежної безпеки на підприємствах наведені у ст. 5 Закону України “Про пожежну безпеку” від 17.12.1993 р. № 3745-XII (далі - Закон про пожежну безпеку).
Контроль за забезпеченням пожежної безпеки на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності здійснюють органи державного пожежного нагляду. Основними нормативними актами, крім вищезазначеного, на підставі і відповідно до яких органи державного пожежного нагляду здійснюють контроль і застосовують заходи відповідальності, є:
- Кодекс України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП);
- Положення про порядок узгодження з органами державного пожежного нагляду проектних рішень, на які не встановлені норми та правила, обґрунтованих відхилень від обов'язкових вимог нормативних документів, затверджене наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 15.11.2004 р. № 170 (далі - Положення № 170);
- Інструкція про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів, затверджена наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 21.10.2004р. № 130 (далі - Інструкція № 130);
- Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 19.10.2004 р. № 126 (далі - Правила пожежної безпеки);
- Положення про порядок державного пожежного нагляду за будівництвом об'єктів іноземними фірмами, затверджене наказом МНС України від 05.07.2004 р. № 297 (далі - Положення № 297);
- наказ МВС України, МНС України від 26.08.2003 р. № 943/302 “Про взаємодію органів внутрішніх справ України та органів Державного пожежного нагляду МНС України у запобіганні, розкритті та розслідуванні злочинів, пов'язаних з пожежами” (далі - Наказ № 943/302);
- Порядок видачі органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень, затверджений Постановою КМУ від 14.02.2001р. №150;
- Положення про Державну пожежну охорону, затверджене Постановою КМУ від 26.07.1994 р. № 508 (далі - Положення про пожежну охорону).
Повноваження посадових осіб органів пожежного нагляду
Посадовими особами органів державного пожежного нагляду, що здійснюють контроль за дотриманням вимог Правил пожарної безпеки, є державні інспектори з пожежного нагляду. Згідно з ст. 7 Закону про пожежну безпеку, державні інспектори пожежного нагляду мають право:
- проводити в будь-який час у присутності власника чи його представника пожежно-технічні обстеження і перевірки підприємств, будівель, споруд, новобудов та інших підконтрольних об'єктів незалежно від форм власності, одержувати від власника необхідні пояснення, матеріали та інформацію;
-давати керівникам підприємств (іншим посадовим особам) та громадянам обов'язкові для виконання розпорядження (приписи) про усунення порушень і недоліків з питань пожежної безпеки;
- здійснювати контроль за виконанням протипожежних вимог, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час проектування, будівництва, реконструкції, розширення чи технічного переоснащення, капітального ремонту підприємств, будівель, споруд та інших об'єктів. У разі виявлення порушень забороняти до їх усунення випуск і застосування проектів, зупиняти проведення будівельно-монтажних робіт та вносити пропозиції про припинення фінансування цих робіт;
- притягати до адміністративній відповідальності посадових осіб, інших працівників підприємств, винних у порушенні встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконанні приписів, постанов органів Державного пожежного нагляду, використанні пожежної техніки та засобів пожежогасіння не за призначенням;
- застосовувати штрафні санкції до підприємств за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконання розпоряджень (приписів) посадових осіб органів державного пожежного нагляду;
- одержувати безоплатно від підприємств, установ і організацій інформацію та документи, що характеризують стан пожежної безпеки на об'єктах, дані про пожежі, технічну документацію на розробку і виготовлення протипожежних приладів, обладнання та іншої продукції, речовин і матеріалів, та іншу інформацію з питань, що відноситься до компетенції державного пожежного нагляду;
- вимагати проведення підприємствами, установами та організаціями контрольних випробувань на пожежну безпеку приладів, обладнання та іншої продукції, речовин і матеріалів, аналізу пожежної небезпеки робочих місць і навколишнього середовища, а також вимагати проведення незалежної експертизи з оцінки стану пожежної безпеки будівель, споруд, новобудов та інших підконтрольних об'єктів, приладів, обладнання та іншої продукції, відповідно до вимог пожежної безпеки, проектних і проектно-конструкторських рішень, планів забудови територій;
- проводити технічні розслідування обставин і причин пожеж, загибелі і травмування людей, знищення та пошкодження майна;
- перевіряти наявність документів, що надають право на виконання пожежонебезпечних робіт.
Крім цього, згідно з ст. 10 Закону про пожежну безпеку та Порядком видачі органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи підприємств і оренду приміщень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2001 р. № 150, органи державного пожежного нагляду здійснюють видачу дозволів на початок роботи новостворених підприємств, введення в експлуатацію нових і реконструйованих виробничих, житлових та інших об'єктів, впровадження нових технологій, передачу у виробництво зразків нових пожежонебезпечних машин, механізмів, обладнання та продукції, оренду будь-яких приміщень.
При цьому, як відзначає Держкомпідприємництва в листі від 15.05.2003 г. № 2939, зазначені дозволи повинні видаватися центральним, територіальним та місцевим органом державного пожежного нагляду безоплатно протягом 5 робочих днів з дня подання заявником необхідних документів. Уразі відмови у видачі дозволу, копія обґрунтованого рішення органу державного пожежного нагляду повинна надсилатися заявнику.
Введення в експлуатацію нових і реконструйованих виробничих, житлових та інших об'єктів, впровадження нових технологій, передачау виробництво зразків нових пожежонебезпечних машин, механізмів, обладнання та продукції, оренда будь-яких приміщень без дозволу органів державного пожежного нагляду забороняються.
Згідно з абз. 2 ст. 10 Закону про пожежну безпеку, забороняється також будівництво, реконструкція, технічне переоснащення об'єктів виробничого та іншого призначення, впровадження нових технологій, випуск пожежонебезпечної продукції без попередньої експертизи (перевірки) проектної та іншої документації на відповідність нормативним актам з пожежної безпеки. Правила проведення цієї експертизи затверджені наказом МНС України від 23.11.2004 р. № 186 (далі - Правила № 186).
Згідно з ст. 9 Закону про пожежну безпеку, з органами державного пожежного нагляду в обов'язковому порядку повинні бути погоджені проектні рішення, щодо яких не встановлені норми і правила забезпечення пожежної безпеки, а також обґрунтовані відхилення від обов'язкових вимог нормативних документів у проектно-кошторисній документації на нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт будинків і споруд та інших об'єктів, розширення і технічне переоснащення підприємств на стадії проектування. Порядок узгодження передбачений Положенням № 170.
Держкомпідприємництва у листі від 15.05.2003 р. № 2942 вказує на те, що вичерпний перелік платних послуг, що можуть надаватися підрозділами Державної пожежної охорони, затверджений Постановою КМУ від 15.05.2000 р. № 798, згідно з якою ці послуги можуть надаватися тільки за письмовим зверненням суб'єкта господарювання.
Порядок проведення перевірок органами пожежного нагляду
Згідно з абз. 4 ст. 7 3акону про пожежну безпеку та п. 13 Положення про пожежну охорону, органи державного пожежного нагляду контролюють стан пожежної безпеки на об'єктах державної і колективної власності у повному обсязі.
На об'єктах приватної власності органи державного пожежного нагляду контролюють тільки умови безпеки людей на випадок виникнення пожежі, а також вирішення питань пожежної безпеки, що стосуються прав та інтересів інших юридичних осіб. Органи пожежного нагляду здійснюють контроль за станом пожежної безпеки на підприємстві, в установі та організації шляхом проведення пожежно-технічного обстеження і перевірки будівель, споруд, новобудов та інших підконтрольних об'єктів.
Слід звернути увагу на те що, згідно з ст. 9 Указу Президента України від 23.07.1998 р. № 817/98 “Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності” (далі - Указ № 817), позапланові перевірки дотримання пожежної безпеки не провадяться, у разі якщо суб'єкт підприємництва уклав договір страхування цивільної відповідальності перед третіми особами стосовно відшкодування наслідків можливої шкоди.
Стосовно періодичності проведення планових перевірок Держкомпідприємництва в листі від 15.05.2003 р. № 2940 справедливо вказує на те, що на сьогоднішній день немає жодного нормативно-правового документа, що регулює це питання.
До початку здійснення перевірки дотримання пожежної безпеки на підприємстві, в установі або організації, відповідно до листа Головного управління державної пожежної охорони МВС від 28.02.2001 р. № 12/1/508, на вимогу підприємця працівники органу державного пожежного нагляду зобов'язані зробити помітки в журналі перевірок, які рекомендовано вести суб'єктам підприємницької діяльності, згідно з ст. 7 Указу № 817.
Форма і порядок ведення Журналу відвідування суб'єктів підприємницької діяльності контролюючими органами затверджені наказом Держкомпідприємництва від 10.08.1998 р. № 18. Відмова представника органу державного пожежного нагляду від помітки в журналі є підставою для недопущення його до проведення перевірки. При цьому, згідно з ст. 7 Указу № 817, суб'єкт підприємницької діяльності письмово у триденний строк повідомляє про факт такої відмови органу державної пожежної безпеки, в якому працює такий представник.
Згідно з вимогами Наказу № 943/302, органи державного пожежного нагляду (як орган дізнання) уповноважені здійснювати перевірки та виконувати слідчі дії відповідно до кримінального та кримінально-процесуального законодавства, спрямовані на виявлення доказів, установлення причин виникнення пожеж, а також їх обставин і умов, що сприяли їх виникненню, виявлення осіб, причетних до вчинення злочинів, залучення винних до відповідальності згідно з вимогами чинного законодавства, забезпечення відшкодування матеріальної шкоди, завданої постраждалим особам.
“Консультант бухгалтера” N 3 (335), січень 2006 р.
Передплатний індекс 21946 (українською мовою),
22789 (російською мовою)
