ВИЩА АТЕСТАЦІЙНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ
Затверджено
Постанова президії
ВАК України
13.04.2005 N 27-06/3
( Документ втратив чинність на підставі Постанови
Вищої атестаційної комісії
N 6-06/8 від 14.09.2006 )
Паспорти спеціальностей (теорія та методика навчання
(біологія, хімія, історія), корекційна педагогіка,
теорія і методика виховання, теорія та методика
професійної освіти, соціальна педагогіка, теорія,
методика й організація культурно-просвітньої
діяльності, дошкільна педагогіка, теорія навчання)
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання (біологія)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, підґрунтям якої є теоретичні та методичні основи визначення відбору змісту, завдань і методів навчання біології, організація процесу навчання біології з метою його вдосконалення та врахування закономірностей пізнання природничих знань.
II. Напрями досліджень:
- Становище й розвиток теорії та методики навчання біології в Україні.
- Шкільна біологічна освіта в Україні та вдосконалення теорії практики навчання біології.
- Мета, завдання та методичні засади навчання біології в сучасних умовах.
- Концептуальні засади реалізації сучасних підходів до навчання біології в умовах 12-річної школи.
- Концепція шкільної біологічної освіти.
- Основні складові теорії навчання біології: завдання, мета, напрями розвитку.
- Стандарти шкільної біологічної освіти.
- Методичні засади вивчення біології.
- Вивчення та розроблення методів і прийомів навчання біології.
- Класифікація методів навчання біології.
- Контроль і оцінка навчальних досягнень школярів з біології.
- Методичні засади використання наочності на уроках біології.
- Методичні підходи до формування в учнів умінь і навичок вивчення біології.
- Сучасні педагогічні технології навчання біології.
- Методичні засади використання краєзнавчого матеріалу при вивченні біології.
- Формування наукового світогляду школярів у процесі вивчення біології.
- Особливості поглибленого вивчення біології у профільних і спеціалізованих класах загальноосвітніх шкіл.
- Формування теоретичних знань з біології.
- Методика формування біологічних понять.
- Методика формування внутрішньопредметних причинно-наслідкових зв'язків.
- Принципи історизму в навчанні біології.
- Організація навчальної діяльності школярів на заняттях з біології.
- Форми організації навчання з біології.
- Позакласна робота з біології в школі.
- Принципи навчання біології.
- Екологічне виховання учнів при вивченні біологічних дисциплін.
- Міжпредметні зв'язки у вивченні біології.
- Методичні засади відбору змісту біологічних дисциплін для профільних класів в умовах 12-річної школи.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання (хімія)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, підґрунтям якої є теоретичні та методичні основи визначення змісту, відбору завдань і методів навчання хімії, організація процесу навчання хімії з метою його вдосконалення на основі суб'єкт-суб'єктної взаємодії вчителя з учнями, врахування рівнів навчальних досягнень учнів.
II. Напрями досліджень:
- Становище й розвиток теорії та методики навчання хімії в Україні.
- Шкільна хімічна освіта в Україні й удосконалення теорії та практики з навчання хімії.
- Мета й завдання різних методик навчання хімії.
- Концептуальні засади реалізації сучасних підходів до навчання учнів хімії в умовах 12-річного терміну навчання.
- Концепція шкільної хімічної освіти.
- Основні складові теорії навчання хімії: завдання, мета, напрями розвитку.
- Стандарти шкільної хімічної освіти.
- Методичні засади вивчення хімії.
- Вивчення та розроблення методів і прийомів навчання хімії.
- Класифікація методів навчання хімії.
- Контроль і оцінка навчальних досягнень школярів з хімії.
- Методичні засади використання наочності на уроках хімії.
- Методичні підходи до формування експериментальних умінь у процесі вивчення хімії.
- Сучасні педагогічні технології навчання хімії.
- Методичні засади використання інформаційних технологій у вивченні хімії.
- Формування наукового світогляду школярів у процесі вивчення хімії.
- Особливості вивчення хімії у профільних і спеціалізованих класах загальноосвітніх навчальних закладів.
- Формування теоретичних знань з хімії.
- Методика формування хімічних понять.
- Методика формування внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків.
- Принцип історизму в навчанні хімії.
- Організація навчальної діяльності школярів на заняттях з хімії.
- Форми організації навчання з хімії.
- Позакласна робота з хімії в школі.
- Методика шкільного хімічного експерименту.
- Принципи навчання хімії.
- Екологічне виховання учнів у процесі навчання хімії.
- Методичні засади відбору змісту хімічних дисциплін для профільних класів в умовах 12-річної школи.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання (історія)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, підґрунтям якої є теоретичні та методичні основи визначення відбору змісту, завдань і методів навчання історії, організація процесу навчання історії з метою його вдосконалення та врахування закономірностей пізнання історичних знань.
II. Напрями досліджень:
- Становище та розвиток теорії та методики навчання історії в Україні.
- Шкільна історична освіта в Україні й удосконалення теорії та практики навчання історії.
- Мета, завдання та методичні засади навчання історії в сучасних умовах.
- Концептуальні засади реалізації сучасних підходів до навчання історії в умовах 12-річної школи.
- Концепція шкільної історичної освіти.
- Філософські засади історичної освіти.
- Критерії ціннісної орієнтації, покладені в основу теорії навчання історії.
- Основні складові теорії навчання історії: завдання, мета, напрями розвитку.
- Принципи організації взаємодій об'єктів і суб'єктів історичної освіти.
- Методичні засади вивчення історії.
- Вивчення та розроблення прийомів і методів навчання історії.
- Основа класифікації методів навчання історії.
- Адаптація та трансформація методів навчання історії в умовах реформування і модернізації освіти.
- Методичні засади використання наочності на уроках історії.
- Методика формування духовних цінностей школярів при вивченні історичних курсів.
- Методичні засади використання краєзнавчого матеріалу при вивченні історії.
- Методичні підходи до формування в учнів навичок вивчення історії.
- Методичні умови формування критичного мислення школярів у процесі вивчення історії.
- Інноваційні методики навчання історії в загальноосвітніх навчальних закладах.
- Проектна технологія при вивченні історичних курсів.
- Комп'ютерні технології вивчення історії в загальноосвітніх закладах.
- Методика формування історичних знань.
- Методика реалізації міжпредметних, міжкурсових зв'язків.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.03 - корекційна педагогіка
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки про закономірності й особливості освіти, навчання, виховання та підготовки до самостійного життя, як умови успішної інтеграції в суспільство, осіб з порушеннями психофізичного розвитку.
II. Напрями досліджень:
- Сучасні технології корекційного навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку.
- Науково-педагогічний аналіз теорії та практики навчання, виховання й корекції порушень у дітей з особливостями психофізичного розвитку.
- Науково-теоретичні основи диференційованого та індивідуального підходів до навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку.
- Соціально-педагогічні аспекти професійно-трудового навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку як умова підготовки їх до самостійної праці.
- Особливості інтегрованого навчання дітей з відхиленнями психофізичного розвитку.
- Корекційне навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку дошкільного віку.
- Розробка нових моделей соціально-реабілітаційної допомоги інвалідам та дітям з особливостями психофізичного розвитку.
- Розвиток системи спеціальних освітньо-виховних і реабілітаційних закладів.
- Соціально-педагогічна підтримка дітей-інвалідів, сиріт і дорослих з відхиленнями психофізичного розвитку.
- Підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації кадрів-дефектологів у системі вищих закладів освіти.
- Становлення й розвиток теорії та практики навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку в Україні.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.04 - теорія та методика професійної освіти
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає методологічні, теоретичні й методичні питання теорії та практики професійного навчання й виховання, зміст, форми та методи вивчення загальноосвітніх, загальнотехнічних і спеціальних предметів у професійно-технічних, вищих навчальних закладах, у системі післядипломної освіти за групами спеціальностей (освіта, культура і мистецтво, фізична культура і спорт, промисловість і будівництво, транспорт і зв'язок, економіка і право, маркетинг, менеджмент, підприємництво, охорона здоров'я, сфера обслуговування, військова справа тощо), а також професійного навчання незайнятого населення.
II. Напрями досліджень:
- Розвиток професійної освіти як системи; наукові основи створення оптимальної мережі закладів освіти.
- Взаємозв'язок професійної освіти з іншими науками про людину.
- Стандартизація та моніторинг у професійній освіті. Проблеми сучасного підручника для професійної освіти.
- Теоретико-методологічні основи професійної освіти.
- Теоретико-методологічні засади військової педагогіки.
- Проблеми організації діяльності професійних навчальних закладів недержавної форми власності.
- Педагогічний процес у професійних навчальних закладах.
- Дидактика професійної освіти.
- Історія розвитку професійної освіти та її окремих галузей у системі неперервної освіти.
- Теорія та практика професійного виховання молоді.
- Теорія та методика багатоступеневого навчання у професійній школі.
- Теорія та практика управління професійними навчальними закладами.
- Теорія та практика регіонального управління професійною освітою.
- Теорія та методика вивчення загальноосвітніх предметів у закладах професійно-технічної освіти.
- Теорія та методика вивчення загальнотехнічних і спеціальних дисциплін у закладах професійно-технічної освіти (за групами професій).
- Теорія та методика професійного навчання незайнятого населення.
- Теорія та методика вивчення загальнонаукових, соціально-політичних та спеціальних дисциплін у вищих навчальних закладах за групами спеціальностей.
- Дидактичні основи застосування комп'ютерних та інших педагогічних технологій при вивченні окремих предметів у професійних навчальних закладах.
- Інноваційні процеси у професійній освіті.
- Теорія та методика організації виробничої практики у вищих навчальних закладах за групами спеціальностей.
- Теорія та методика навчання в закладах післядипломної освіти за групами спеціальностей.
- Дистанційне навчання в системі професійної освіти.
- Світові тенденції розвитку професійної освіти.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.05 - соціальна педагогіка
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає особливості соціального виховання, виховні можливості соціального середовища й оптимальні умови соціалізації особистості, розглядає закономірності взаємодії та взаємозв'язку особистості, мікро-та макросоціум.
II. Напрями досліджень:
- Історія становлення та проблеми розвитку соціальної педагогіки та соціальної роботи і Україні і в зарубіжних країнах.
- Зміст, форми та методи соціально-педагогічної роботи, відповідальності за збереження життя, природи, культури.
- Моральні норми та цінності як основа соціалізації особистості.
- Соціально-педагогічний патронаж і соціальна робота з різними категоріями населення. Зміст, форми та прийоми соціально-педагогічної підтримки.
- Проблеми статево-рольової соціалізації особистості, форми та методи роботи в сімейно-побутовому середовищі, за місцем проживання, у позашкільних закладах і центрах дитячої творчості.
- Соціально-педагогічна підтримка та соціальна робота з дітьми-інвалідами, сиротами, дітьми, які залишилися без опіки дорослих; проблеми соціальної педагогіки у школі: структурний і порівняльний аналіз навчально-виховних систем і моделей соціалізації дітей, підлітків, старшокласників.
- Зміст, форми та методи, соціально-педагогічні умови формування особистості в різних видах соціально значущої діяльності: громадсько-політичної, морально-етичної, фзізкультурно-оздоровчої, художньо-творчої.
- Розвиток особистості в загальнолюдському та національному соціокультурному контексті та культурно-дозвіллєвої діяльності в соціумі.
- Соціально-педагогічні чинники розвитку дитячо-підліткових і молодіжних ініціатив, дитячих і молодіжних об'єднань та організацій.
- Соціально-педагогічні аспекти профілактики девіантної поведінки дітей і підлітків; профілактика негативних явищ у молодіжному середовищі.
- Основи соціально-педагогічного консультування у школі, сім'ї, мікрорайоні.
- Багатоступенева підготовка соціальних педагогів і спеціалістів із соціальної роботи.
- Соціально-правовий аспект у роботі з дітьми та молоддю.
- Соціально-виховні інститути в системі соціалізації особистості.
- Соціально-педагогічна робота з дітьми та молоддю, що потребують особливої уваги.
- Соціально-педагогічна робота з сім'ями різного типу: багатодітними, молодими, кризовими, прийомними.
- Теоретичні основи технологій соціально-педагогічної роботи: соціально-педагогічна діагностика й експертиза, методи групової роботи; технології роботи з дітьми-інвалідами, технології соціально-педагогічної роботи в міжнаціональному соціумі.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.06 - теорія, методика й організація
культурно-просвітньої діяльності
I. Формула спеціальності:
Галузь науки, що вивчає закономірності становлення, функціонування та поширення культурних цінностей, розробляє методи регуляції соціокультурних процесів, засоби впливу на суспільне становлення особистості.
II. Напрями досліджень:
- Вивчення трансформаційних процесів у суспільно-культурній сфері суспільства перехідного характеру.
- Дослідження діяльності культурноосвітніх установ традиційного зразка (музеї, бібліотеки, парки тощо), їх адаптації до нових, ринкових умов.
- Вивчення й теоретичне узагальнення організаційних форм і методів діяльності культурноосвітніх установ нового типу (дискотеки, відеосалони, клуби за інтересами).
- Дослідження процесів становлення та функціонування "індустрії розваг".
- Розроблення та впровадженя інноваційних технологій регуляції соціокультурних процесів у суспільстві.
- Розроблення та впровадження доцільних форм організації й ефективних методів діяльності культурно-просвітницьких інституцій на основі досягнень новітніх електронних технологій.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.07 - теорія і методика виховання
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає методологічні, теоретичні та методичні проблеми теорії та практики виховання в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; обґрунтовує методологічне, теоретичне та прикладне забезпечення її розвитку й умови створення системи виховання особистості.
II. Напрями досліджень:
- Дослідження проблем громадянського виховання.
- Дослідження проблем виховання дітей і молоді в сучасних соціально-педагогічних системах, розроблення поліфункціональних гнучких виховних структур і їх моделей у середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.
- Теоретичне обґрунтування оптимізації виховного процесу в сім'ї, дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; вивчення можливостей виховного потенціалу спілкування у процесі взаємодії вчителя з учнем.
- Дослідження нових виховних технологій соціокультурного становлення особистості у процесі виховання, самовиховання.
- Обґрунтування методології, теорії та методики досліджень у галузі виховання, технологій виховної діяльності в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, формування культури міжособистісного спілкування та толерантності у полікультурному середовищі, гуманізація освіти як основа полікультурного виховання.
- Дослідження передумов гуманізації виховного процесу в різних типах навчально-виховних закладів, формування системи ціннісних орієнтацій, морально-духовного світу й етики спілкування дітей і молоді.
- Дослідження проблеми створення особистісно орієнтованої системи виховання дітей і молоді, стимулювання їхньої самодіяльності та самостійності; проблем індивідуалізації виховання, теорії та методики виховання колективу в умовах демократичного суспільства.
- Вивчення, порівняльний аналіз і оцінка вітчизняних і зарубіжних виховних систем і часткових методик.
- Визначення тенденцій історичного розвитку та становлення української родинної педагогіки, національної системи виховання дітей та молоді.
- Дослідження проблеми національного, патріотичного й інтернаціонального виховання дітей і молоді, напрямів становлення в особистості національної свідомості та самосвідомості.
- Дослідження психолого-педагогічних закономірностей і індивідуальних особливостей розвитку дітей і молоді, їхніх інтересів, нахилів й організації виховної роботи з талановитою й обдарованою учнівською молоддю.
- Дослідження проблем виховної діяльності дошкільного, загальноосвітнього, позашкільного, професійно-технічного та вищого навчального закладу із соціально та духовно неблагополучними, неповними, багатодітними сім'ями; організаційно-педагогічних основ діяльності сімейних і державних дитячих будинків, шкіл-інтернатів.
- Обґрунтування системи ціннісно-трудових професійних орієнтацій та індивідуалізації професійного самовизначення особистості, теоретичних основ соціалізації дітей і молоді.
- Дослідження проблем формування життєвої компетентності дітей і молоді.
- Обґрунтування основ військово-патріотичного виховання, формування в молоді ціннісних орієнтирів здорового способу життя, запобігання відхилень у їхньому психічному, фізичному, соціальному розвитку та подолання аморальних і асоціальних проявів у поведінці особистості.
- Формування художньо-естетичної культури особистості, вибору сфери мистецької діяльності.
- Дослідження теоретичних основ формування екологічної культури особистості та практики екологічного виховання дітей і молоді в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.07 - теорія і методика виховання
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає методологічні, теоретичні та методичні проблеми теорії та практики виховання в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; обґрунтовує методологічне, теоретичне та прикладне забезпечення її розвитку й умови створення системи виховання особистості.
II. Напрями досліджень:
- Дослідження проблем громадянського виховання.
- Дослідження проблем виховання дітей і молоді в сучасних соціально-педагогічних системах, розроблення поліфункціональних гнучких виховних структур і їх моделей у середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.
- Теоретичне обґрунтування оптимізації виховного процесу в сім'ї, дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; вивчення можливостей виховного потенціалу спілкування у процесі взаємодії вчителя з учнем.
- Дослідження нових виховних технологій соціокультурного становлення особистості у процесі виховання, самовиховання.
- Обґрунтування методології, теорії та методики досліджень у галузі виховання, технологій виховної діяльності в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, формування культури міжособистісного спілкування та толерантності у полікультурному середовищі, гуманізація освіти як основа полікультурного виховання.
- Дослідження передумов гуманізації виховного процесу в різних типах навчально-виховних закладів, формування системи ціннісних орієнтацій, морально-духовного світу й етики спілкування дітей і молоді.
- Дослідження проблеми створення особистісно орієнтованої системи виховання дітей і молоді, стимулювання їхньої самодіяльності та самостійності; проблем індивідуалізації виховання, теорії та методики виховання колективу в умовах демократичного суспільства.
- Вивчення, порівняльний аналіз і оцінка вітчизняних і зарубіжних виховних систем і часткових методик.
- Визначення тенденцій історичного розвитку та становлення української родинної педагогіки, національної системи виховання дітей та молоді.
- Дослідження проблеми національного, патріотичного й інтернаціонального виховання дітей і молоді, напрямів становлення в особистості національної свідомості та самосвідомості.
- Дослідження психолого-педагогічних закономірностей і індивідуальних особливостей розвитку дітей і молоді, їхніх інтересів, нахилів й організації виховної роботи з талановитою й обдарованою учнівською молоддю.
- Дослідження проблем виховної діяльності дошкільного, загальноосвітнього, позашкільного, професійно-технічного та вищого навчального закладу із соціально та духовно неблагополучними, неповними, багатодітними сім'ями; організаційно-педагогічних основ діяльності сімейних і державних дитячих будинків, шкіл-інтернатів.
- Обґрунтування системи ціннісно-трудових професійних орієнтацій та індивідуалізації професійного самовизначення особистості, теоретичних основ соціалізації дітей і молоді.
- Дослідження проблем формування життєвої компетентності дітей і молоді.
- Обґрунтування основ військово-патріотичного виховання, формування в молоді ціннісних орієнтирів здорового способу життя, запобігання відхилень у їхньому психічному, фізичному, соціальному розвитку та подолання аморальних і асоціальних проявів у поведінці особистості.
- Формування художньо-естетичної культури особистості, вибору сфери мистецької діяльності.
- Дослідження теоретичних основ формування екологічної культури особистості та практики екологічного виховання дітей і молоді в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.08 - дошкільна педагогіка
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає зміст, форми й методи виховання та навчання в дошкільному віці; визначає умови оптимізації навчально-виховної роботи в різних соціальних інститутах; досліджує особливості формування життєвої компетентності дітей різних віково-статевих груп; обґрунтовує вимоги до розвитку в дошкільному віці базових особистісних цінностей; досліджує умови забезпечення різнобічного розвитку дитини; актуалізує необхідність взаємозв'язку суспільного та сімейного виховання дошкільника; з'ясовує тенденції розвитку дошкільної освіти, теоретико-методологічне та прикладне забезпечення її функціонування в Україні.
II. Напрями досліджень:
- Дослідження фундаментальних проблем філософії дошкільної освіти.
- Обґрунтування та розроблення сучасної теорії розвитку, виховання та навчання дошкільника, становлення його активності.
- Розроблення прогностичних моделей розвитку дошкільної освіти, критеріїв визначення їх ефективності.
- Вивчення теоретичних і прикладних аспектів змісту дошкільної освіти, умов її гуманізації та гуманізації, інтеграції та диференціації.
- Концептуальне та програмно-методичне обґрунтування рівня особистісного розвитку дошкільника.
- Дослідження наступності в роботі сім'ї дошкільного закладу і школи; вивчення специфіки розвитку, навчання й виховання дошкільників у різних типах освітніх закладів.
- Створення особистісно орієнтованої системи виховання дошкільників, формування в них ціннісного ставлення до природного та предметного довкілля, оточуючих людей, самих себе.
- Вивчення взаємозв'язку розумового, фізичного та морального виховання дошкільника.
- Особливості розвитку самостійності в ранньому онтогенезі.
- Дослідження умов гуманізації та демократизації взаємодії дошкільного закладу і сім'ї, особливостей виховання дошкільників у сім'ях різних типів.
- Формування в дошкільному дитинстві системи морально-духовних цінностей.
- Формування в дошкільників культури взаємин, здатності до діалогу з дорослими й однолітками.
- Дослідження потенційних можливостей групи дитячого садка як колективу.
- Вивчення педагогічних умов зародження в дошкільників соціальної відповідальності та становлення основ соціальної позиції.
- Опрацювання моделей розвитку елементарних форм правової свідомості і самосвідомості дошкільників.
- Дослідження проблем національного, патріотичного, інтернаціонального виховання дошкільника в сім'ї та суспільному закладі.
- Вивчення процесу взаємодії дошкільника з предметним довкіллям, становлення уміння орієнтуватися у предметах побуту й ужитку.
- Дослідження педагогічних умов формування в дошкільників споживацької й утворювальної активності, визначення ролі в її формуванні вікових та індивідуальних особливостей.
- Вивчення можливостей оптимізації творчого ставлення дошкільника до праці.
- Дослідження проблем формування у дошкільників потреби в здоровому способі життя.
- Вивчення динаміки розвитку впродовж дошкільного дитинства рухової активності, фізичної витривалості, здатності до саморегуляції, уміння відчувати межі безпечної поведінки.
- Особливості статевого виховання дошкільника.
- Аналіз тенденцій художньо-естетичного розвитку в дошкільному дитинстві, функцій і змісту художньої освіти й виховання на ранніх етапах онтогенезу; основ художнього смаку, ціннісного ставлення до природи та творів мистецтва, естетичних поглядів на життя.
- Дослідження культурологічних аспектів сучасної системи дошкільної освіти, визначення педагогічних умов, змісту, форм і методів культурологічного розвитку в загальноосвітніх і спеціалізованих дошкільних закладах.
- Формування основ екологічної культури і навичок природоохоронної діяльності в дошкільному віці.
- Дослідження умов становлення в дошкільному віці пізнавальної активності.
- Аналіз тенденцій мовленнєвого розвитку дошкільника.
- Вироблення нової стратегії визначення показників зрілості дитини, ефективності педагогічної діяльності вихователя дошкільного закладу.
- Аналіз умов становлення основ громадянського виховання дошкільника; встановлення зв'язку його соціальної компетентності з його моральним розвитком.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.09 - теорія навчання
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає різні форми взаємодії компонентів навчання та на основі виявлених закономірностей розробляє певні системи навчання. Дослідження з теорії навчання мають спрямовуватися на створення методик і навчальних технологій, орієнтованих на розвиток особистості, забезпечення активної пізнавальної позиції суб'єкта навчання на всіх його етапах; позитивних мотивів учіння; створення умов для творчого розвитку і самовираження особистості; оволодіння культурою навчальної праці.
II. Напрями досліджень:
- Структура, рушійні сили та закономірності дидактичного процесу.
- Теорія змісту загальної середньої, вищої та післядипломної освіти.
- Особистісно орієнтовані дидактичні системи й технології.
- Гуманізація й гуманітаризація дидактичного процесу: теорія та методика.
- Мотивація учіння як дидактична проблема.
- Дидактичний принцип інтеграції та його реалізація на різних ступенях освіти.
- Дидактичні проблеми фундаменталізації загальної середньої і вищої освіти.
- Дидактичні аспекти розвитку творчої особистості учня і студента.
- Теоретичні засади профільного навчання в загальноосвітній школі.
- Форми та методи індивідуалізації дидактичного процесу в середній і вищій школі.
- Методологічні та дидактичні засади інформатизації процесу навчання.
- Принципи, чинники навчання.
- Дидактичні засади формування навчального середовища.
- Дидактичні проблеми формування світогляду учнівської та студентської молоді.
- Історія розвитку дидактики.
- Порівняльна дидактика.
- Дидактичні проблеми розвитку пізнавального інтересу учнів і студентів.
- Загальнодидактичні проблеми формування основних освітніх компетенцій учнів і студентів.
- Теорія навчальної книги.
- Діагностика навчальних досягнень учнів і студентів.
- Методи дидактичних досліджень.
- Моделювання і кількісні характеристики дидактичних об'єктів.
- Оцінювання ефективності дидактичних досліджень.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.