Угода
між Європейським Союзом і Україною
про визначення загальної схеми участі
України в операціях Європейського Союзу
із врегулювання криз
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2008, N 23, ст.212 )
( Угоду ратифіковано Законом
N 137-VI від 06.03.2008, ВВР, 2008, N 23, ст.212 )
Європейський Союз, з одного боку, і Україна, з іншого боку, далі - "Сторони", беручи до уваги, що:
1. Європейський Союз (ЄС) може приймати рішення про вжиття заходів у сфері врегулювання криз, у тому числі заходів з підтримання миру;
2. Європейська Рада в Севільї 21 та 22 червня 2002 року затвердила механізм щодо консультацій та співпраці між Європейським Союзом та Україною з врегулювання криз.
3. Європейський Союз прийматиме рішення, чи буде запропоновано третім державам взяти участь в операції ЄС із врегулювання кризи. Україна може прийняти пропозицію Європейського Союзу та запропонувати форму своєї участі в цій операції. У такому випадку Європейський Союз прийме рішення щодо прийнятності запропонованої форми участі України;
4. Загальні умови участі України в операціях ЄС із врегулювання криз цивільними та військовими засобами повинні бути визначені в цій Угоді, яка визначає загальну схему такої можливої участі у майбутньому, а не визначатися окремо для кожної відповідної операції. Додаткові імплементаційні угоди укладатимуться для кожної окремої операції, як це передбачено статтею 13 цієї Угоди.
5. Угода не впливає на самостійність Європейського Союзу у прийнятті рішень, і впливає на характер прийняття рішень Україною про участь в операції ЄС із врегулювання кризи, який грунтується на індивідуальному підході і національному законодавстві України.
6. Угода стосується лише майбутніх операцій ЄС із врегулювання кризи і не впливає на існуючі угоди, які регулюють участь України в уже розпочатій операції ЄС із врегулювання кризи.
Домовилися про таке:
Розділ I
Загальні положення
Стаття 1
Рішення щодо участі
1. Після прийняття Європейським Союзом рішення запропонувати Україні взяти участь в операції ЄС із врегулювання кризи і за умови такої згоди, Україна надає Європейському Союзу інформацію про форми своєї участі, які пропонуються.
2. Оцінка Європейським Союзом форми участі України проводиться шляхом консультацій з Україною.
3. Європейський Союз якомога скоріше надає Україні попередню інформацію про ймовірний фінансовий внесок до спільних витрат на операцію, щоб допомогти Україні у розробці її пропозиції.
4. Європейський Союз повідомляє Україну про результати оцінки листом, щоб забезпечити участь України згідно з положеннями цієї Угоди.
Стаття 2
Межі
1. Україна приєднується до Спільної дії, якою Рада Європейського Союзу вирішує, що ЄС буде проводити операцію із врегулювання кризи, а також до будь-якої Спільної дії чи Рішення, якими Рада Європейського Союзу вирішує розширити операцію ЄС із врегулювання кризи, згідно з положеннями цієї Угоди та будь-якими домовленостями, необхідними для її реалізації.
2. Форми участі України в окремій операції ЄС із врегулювання кризи не впливають на автономію прийняття рішень Європейським Союзом.
Стаття 3
Статус персоналу та контингенту
1. Статус персоналу, направленого Україною для участі в операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами, та (або) контингенту, направленого Україною для участі в операції ЄС із врегулювання кризи військовими засобами, визначаються угодою про статус контингенту/місії, у разі її наявності, укладеною між Європейським Союзом та державою (державами), на території якої (яких) проводиться операція.
2. Статус персоналу, направленого до штаб-квартири чи органів управління, розташованих поза межами держави (держав), у якій (яких) проводиться операція ЄС із врегулювання кризи, визначається домовленостями між відповідними штаб-квартирою і органами управління та Україною.
3. Не впливаючи на угоду про статус контингенту або місії, про які йдеться у пункті 1 цієї Статті, Україна здійснює виключну юрисдикцію над своїм персоналом, який бере участь в операції ЄС із врегулювання кризи.
4. Україна відповідає за задоволення будь-яких претензій, пов'язаних з участю в операції ЄС із врегулювання кризи, які надходять від її персоналу чи стосуються його. Україна відповідає за вжиття будь-якого заходу, зокрема юридичного чи дисциплінарного характеру, щодо будь-кого з її персоналу відповідно до свого національного законодавства.
5. Україна бере на себе зобов'язання зробити заяву щодо відмови від претензій до будь-якої держави, яка бере участь у операції ЄС із врегулювання кризи, в якій бере участь Україна, і зробить її під час підписання цієї Угоди. Зразок такої заяви додається до цієї Угоди.
6. Держави - члени Європейського Союзу беруть на себе зобов'язання зробити заяву щодо відмови від претензій щодо будь-якої майбутньої участі України в операції ЄС із врегулювання кризи, і беруть таке зобов'язання під час підписання цієї Угоди. Зразок такої заяви додається до цієї Угоди.
Стаття 4
Секретна інформація
1. Україна вживає відповідних заходів для забезпечення захисту секретної інформації ЄС згідно з правилами безпеки Ради ЄС, які містяться в Рішенні Ради 2001/264/ЄС від 19 березня 2001 року (1), і згідно з подальшими інструкціями компетентних органів, у тому числі Командира операції ЄС із врегулювання кризи військовими засобами чи Керівника операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами. _______________
(1) OJ L 101, 11.04.2001, р. 1. Рішення змінено Рішенням 2004/194/ЄС (OJ L 63, 28.02.2004, р. 48).
2. З укладенням між ЄС та Україною угоди про заходи безпеки щодо обміну секретною інформацією, положення такої угоди застосовуватимуться до захисту секретної інформації в межах операції ЄС із врегулювання кризи.
Розділ II
Загальні умови участі у операціях із врегулювання кризи
цивільними засобами
Стаття 5
Персонал, направлений для участі в операції ЄС
із врегулювання кризи цивільними засобами
1. Україна забезпечує, щоб її персонал, направлений для участі в операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами, виконував покладені на нього завдання відповідно до:
- Спільної дії та подальших змін, як це зазначено в пункті 1 статті 2 цієї Угоди;
- Плану операції;
- заходів щодо виконання Спільної дії.
2. Україна інформує в належні строки Керівника операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами та Генеральний Секретаріат Ради Європейського Союзу про будь-яку зміну форми своєї участі в операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами.
3. Персонал, який направляється для участі в операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами, проходить медичне обстеження, вакцинацію та отримує від компетентного органу України медичне підтвердження своєї придатності до виконання службових обов'язків. Персонал, який направляється до операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами, пред'являє копію цього підтвердження.
Стаття 6
Система підпорядкування
1. Персонал, направлений Україною, виконує службові обов'язки та поводить себе виключно в інтересах операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами.
2. Увесь персонал залишається під повним підпорядкуванням своїм національним органам влади.
3. Національні органи влади передають оперативне управління Керівнику операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами, який здійснює таке управління за допомогою ієрархічної системи командування та управління.
4. Керівник місії очолює операцію ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами та бере на себе щоденне керівництво операцією.
5. Україна має такі самі права та обов'язки в ході щоденного керівництва операцією, як і держави - члени Європейського Союзу, що беруть участь в операції, згідно з юридичними документами, зазначеними в пункті 1 статті 2 цієї Угоди.
6. Керівник операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами відповідає за дисциплінарний контроль над персоналом операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами. У разі необхідності дисциплінарні заходи вживаються відповідним національним органом влади.
7. Для представлення свого національного контингенту в операції Україна призначає національного представника контингенту (НПК). НПК доповідає Керівнику операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами про національні питання й відповідає за повсякденну дисципліну контингенту.
8. Рішення закінчити операцію приймає Європейський Союз після консультацій з Україною, якщо Україна на день закінчення операції продовжує брати участь в операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами.
Стаття 7
Фінансові аспекти
1. Україна бере на себе всі витрати, які пов'язані з її участю в операції і які сплачуються окремо від витрат, пов'язаних зі спільним фінансуванням, як це визначено в оперативному бюджеті місії. Це положення не впливає на статтю 8.
2. У разі смерті, поранення фізичних осіб або в разі завдання шкоди фізичним чи юридичним особам держави (держав), на території якої (яких) проводиться операція, Україна, якщо встановлено її відповідальність, сплачує компенсацію відповідно до умов, передбачених в угоді про статус місії, у разі її наявності, як зазначено в пункті 1 статті 3 цієї Угоди.
Стаття 8
Внески до оперативного бюджету
1. Україна здійснює внесок до фінансування оперативного бюджету операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами.
2. Фінансовий внесок України до оперативного бюджету є меншою за розміром однією з таких двох альтернатив:
а) тією часткою базисного розміру оперативного бюджету, яка є пропорційною співвідношенню між її валовим національним доходом і сумою валових національних доходів усіх держав, що здійснюють фінансові внески до оперативного бюджету операції; або
b) тією часткою базисного розміру оперативного бюджету, яка є пропорційною співвідношенню між чисельністю її персоналу, що бере участь в операції, і загальною чисельністю персоналу всіх держав, що беруть участь в операції.
3. Незважаючи на пункти 1 та 2, Україна не здійснює жодного фінансового внеску для виплати добових персоналу держав - членів ЄС.
4. Незважаючи на пункт 1, Європейський Союз, у принципі, звільняє треті держави від здійснення фінансових внесків до конкретної операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами, якщо:
а) Європейський Союз вирішує, що форма участі третьої держави в операції є значною, і вона є суттєвою для цієї операції; або
b) третя держава, що бере участь в операції, має такий дохід на душу населення, який не перевищує аналогічного доходу будь-якої держави - члена Європейського Союзу.
5. Керівник операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами та відповідні адміністративні служби України, які займаються питаннями внесків України до оперативного бюджету операції ЄС із врегулювання кризи цивільними засобами, укладуть угоду про практичні способи здійснення платежу. Ця угода, зокрема, включає такі положення:
а) відповідну суму;
b) домовленості щодо сплати фінансового внеску;
с) процедуру аудиту.
Розділ III
Загальні умови участі у операціях ЄС
із врегулювання кризи військовими засобами
Стаття 9
Участь в операції ЄС із врегулювання кризи
військовими засобами
1. Україна забезпечує, щоб її контингент та персонал, який бере участь в операції ЄС із врегулювання кризи військовими засобами, виконував покладені на нього завдання відповідно до:
- Спільної дії та подальших змін, як це зазначено в пункті 1 статті 2 цієї Угоди;
- Плану операції;
- заходів щодо виконання Спільної дії.
2. Персонал, направлений Україною, виконує службові обов'язки та поводить себе виключно в інтересах операції ЄС із врегулювання кризи військовими засобами.
3. Україна інформує в належні строки Командира операції ЄС про будь-яку зміну у формі своєї участі в операції.
Стаття 10
Система підпорядкування
1. Увесь контингент та персонал, який бере участь в операції ЄС із врегулювання кризи військовими засобами залишається під повним підпорядкуванням своїм національним органам влади.
2. Національні органи влади передають оперативне й тактичне командування силами та персоналом та (або) контроль над ними Командиру операції ЄС. Командир операції ЄС має право передавати свої повноваження.
3. Україна має такі самі права та обов'язки в ході щоденного керівництва операцією, як і держави - члени Європейського Союзу, що беруть участь в операції.
4. Командир операції ЄС має право в будь-який час, після консультацій з Україною, вимагати відкликання участі України.
5. Україна для представлення свого національного контингенту у операції ЄС із врегулювання кризи військовими засобами призначає вищого військового представника (ВВП). ВВП консультує Командира сил ЄС щодо всіх питань, які впливають на операцію, і відповідає за повсякденну дисципліну контингенту.
Стаття 11
Фінансові аспекти
1. Без впливу на статтю 12, Україна бере на себе всі витрати, які пов'язані з її участю в операції, якщо ці витрати не є предметом спільного фінансування, як це передбачено юридичними документами, зазначеними у пункті 1 Статті 2 цієї Угоди, а також у Рішенні Ради 2004/197/CFSP від 23 лютого 2004 року про створення механізму управління фінансуванням спільних витрат операцій ЄС, які мають військові чи оборонні аспекти (2).
_______________
(2) OJ L 63, 28.02.2004, р. 68. З останніми змінами, внесеними до Рішення Рішенням 2005/68/CESP (OJ L 27, 29.01.2005) р. 59.
2. У разі смерті, поранення фізичних осіб або в разі завдання шкоди фізичним чи юридичним особам держави (держав), на території якої (яких) проводиться операція, Україна, якщо встановлюється її відповідальність, сплачує компенсацію відповідно до умов, передбачених в угоді про статус контингенту, у разі її наявності, як зазначено в пункті 1 статті 3 цієї Угоди.
Стаття 12
Внесок до спільних витрат
1. Україна здійснює фінансовий внесок до спільних витрат на операцію ЄС із врегулювання кризи військовими засобами, як це визначено Рішенням Ради, зазначеним у статті 11.
2. Фінансовий внесок України до спільних витрат є меншою за розміром однією з таких двох альтернатив:
а) тією часткою базисного розміру спільних витрат, яка є пропорційною співвідношенню між її валовим національним доходом і сумою валових національних доходів усіх держав, що роблять внески до спільних витрат операції; або
b) тією часткою базисного розміру спільних витрат, яка є пропорційною співвідношенню між чисельністю її персоналу, що бере участь в операції, і загальною чисельністю персоналу всіх держав, що беруть участь в операції.
Під час проведення розрахунків згідно з підпунктом "b" пункту 2, у разі якщо Україна надсилає свій персонал лише до штаб-квартири операції чи сил, показник вираховується у відсотку українського персоналу від загальної кількості персоналу штаб-квартири. В іншому випадку, показник повинен вираховуватися у відсотку всього українського персоналу до всього персоналу операції.
3. Незважаючи на пункт 1, Європейський Союз, у принципі, звільняє треті держави від здійснення фінансових внесків до спільних витрат на конкретну операцію ЄС із врегулювання кризи військовими засобами, якщо:
а) Європейський Союз вирішує, що форма участі третьої держави в операції є значним внеском до майна або можливостей, які є суттєвими для операції; або
b) третя держава, що бере участь в операції, має такий дохід на душу населення, який не перевищує аналогічного доходу будь-якої держави - члена Європейського Союзу.
4. Адміністратор, передбачений у Рішенні Ради 2004/197/CFSP від 23 лютого 2004 року про створення механізму управління фінансуванням спільних витрат на операції ЄС, які мають військові чи оборонні аспекти, та відповідні адміністративні служби України укладуть угоду. Ця угода, зокрема, включає такі положення про:
а) відповідну суму;
b) домовленості щодо сплати фінансового внеску;
с) процедуру аудиту.
Розділ IV
Прикінцеві положення
Стаття 13
Домовленості щодо виконання Угоди
Без впливу на положення пункту 5 Статті 8 та пункту 4 статті 12, Генеральний секретар Ради Європейського Союзу - Верховний представник з питань спільної зовнішньої політики та політики у галузі безпеки і відповідні органи влади України укладають будь-які необхідні технічні та адміністративні угоди з метою виконання положень цієї Угоди.
Стаття 14
Невиконання умов
У разі невиконання однією зі Сторін зобов'язань, установлених у попередніх Статтях, інша Сторона має право денонсувати цю Угоду, зробивши відповідне повідомлення за місяць.
Стаття 15
Врегулювання спорів
Спори щодо тлумачення чи застосування цієї Угоди вирішуються Сторонами за допомогою дипломатичних засобів.
Стаття 16
Набуття чинності
1. Ця Угода набуває чинності першого дня першого місяця після того, як Сторони повідомлять одна одну про виконання необхідних для цього внутрішніх процедур.
2. Ця Угода підлягає перегляду не пізніше 1 червня 2008 року і в подальшому принаймні кожні три роки.
3. До цієї Угоди можуть бути внесені зміни на основі взаємної письмової згоди Сторін.
4. Ця угода може бути денонсована однією з Сторін шляхом направлення іншій Стороні письмового повідомлення про денонсацію. Угода припиняє дію через 6 місяців після одержання повідомлення іншою Стороною.
Вчинено в Люксембурзі 13 червня 2005 року англійською мовою у чотирьох примірниках.
За Європейський Союз X. Солана
За Україну Р. Шпек
Додаток
Тексти заяв
Заява Держав - членів ЄС:
Держави - члени ЄС, які реалізують Спільну дію ЄС щодо операції ЄС з врегулювання кризи, в якій Україна бере участь, намагатимуться, наскільки це дозволяють їхні внутрішні правові системи, відмовитися від будь-яких претензій до України щодо поранення, смерті їх персоналу або щодо шкоди чи втрати, завданої будь-якому майну, яким вони володіють і яке використовує операція ЄС з врегулювання кризи, якщо таке поранення, смерть, шкода або втрата:
- були спричинені персоналом України, який бере участь в операції ЄС з врегулювання кризи під час виконання службових обов'язків у зв'язку з операцією, за винятком випадків крайньої недбалості чи умисної халатності; або
- виникли внаслідок використання будь-якого майна, яким володіє Україна, якщо майно використовувалося у зв'язку з операцією, за винятком випадків крайньої недбалості чи умисної халатності персоналу України, який бере участь в операції ЄС з врегулювання кризи, і який використовував це майно.
Заява України:
Україна, яка реалізує Спільну дію ЄС щодо операції ЄС з врегулювання кризи ситуації, намагатиметься, наскільки це дозволяє її внутрішня правова система, відмовитися від будь-яких претензій до будь-якої іншої держави, яка бере участь в операції ЄС з врегулювання кризи, щодо поранення, смерті її персоналу або щодо шкоди чи втрати, завданої будь-якому майну, яким вона володіє і яке використовує операція ЄС з врегулювання кризи, якщо таке поранення, смерть, шкода або втрата:
- були спричинені персоналом, який бере участь в операції ЄС з врегулювання кризи, під час виконання службових обов'язків у зв'язку з операцією, за винятком випадків крайньої недбалості чи умисної халатності; або
- виникли внаслідок використання будь-якого майна, яким володіють держави, які беруть участь в операції ЄС з врегулювання кризи, якщо майно використовувалося у зв'язку з операцією, за винятком випадків крайньої недбалості чи умисної халатності персоналу, який бере участь в операції ЄС з врегулювання кризи, і який використовував це майно.