Документ втратив чиннiсть!

ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ

РІШЕННЯ
04.10.2005 N 538

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
16 листопада 2005 р. за N 1379/11659

(Рішення втратило чинність на підставі Рішення
Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку
N 1155 від 27.07.20
10)

Про затвердження Положення
про здійснення фінансового моніторингу
учасниками ринку цінних паперів

З метою вдосконалення реалізації положень Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ) Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку вирішила:

1. Затвердити Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів (додається).

2. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.08.2003 N 359 "Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу інститутами спільного інвестування, фондовими біржами та іншими професійними учасниками ринку цінних паперів", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 05.09.2003 за N 769/8090, та скасувати рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.03.2005 N 93 "Про затвердження нової редакції Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів".

3. Керівнику апарата Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку М.Непрану забезпечити:

передачу Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів для погодження до Національного банку України та Державного комітету фінансового моніторингу України;

державну реєстрацію Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів у Міністерстві юстиції України;

опублікування цього рішення відповідно до законодавства.

4. Рішення набирає чинності відповідно до законодавства України.

5. Суб'єктам первинного фінансового моніторингу протягом 30 днів з дати набрання чинності цим рішенням привести свою діяльність у відповідність до вимог цього Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів.

6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Комісії М.Бурмаку та Керівника апарату Комісії М.Непрана.

Голова Комісії А.Балюк

Затверджено
Рішення Державної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
04.10.2005 N 538

Положення
про здійснення фінансового моніторингу
учасниками ринку цінних паперів

Це Положення розроблено відповідно до Законів України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ) (далі - Закон), "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" ( 2664-14 ) та поширюється на торговців цінними паперами, депозитарії, зберігачів, реєстраторів, емітентів, які здійснюють ведення власного реєстру власників іменних цінних паперів, фондові біржі та торговельно-інформаційні системи, компанії з управління активами, інститути спільного інвестування (далі - суб'єкти). Положення не поширюється на банки, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів.

1. Загальні положення

Цим Положенням установлюються загальні вимоги Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) щодо:

призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, його прав та обов'язків;

основних вимог до кваліфікації працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;

програм навчання та підвищення кваліфікації працівників щодо здійснення заходів з фінансового моніторингу;

установлення правил проведення фінансового моніторингу та програм його здійснення;

виявлення операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та надання інформації про них;

ідентифікації осіб, що здійснюють фінансові операції, зберігання відповідних документів;

підготовки персоналу установи з метою виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу.

В інститутах спільного інвестування організація та проведення заходів з фінансового моніторингу здійснюються компаніями з управління активами інститутів спільного інвестування.

2. Призначення, права та обов'язки працівника,
відповідального за проведення фінансового
моніторингу, вимоги до його кваліфікації

2.1. З метою забезпечення належного виконання Закону ( 249-15 ) суб'єкти призначають працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник).

Відповідальний працівник, на якого покладені обов'язки щодо здійснення фінансового моніторингу, повинен працювати за основним місцем роботи в суб'єкті первинного фінансового моніторингу.

2.2. Відповідальний працівник є особою, на яку покладається координація діяльності з проведення суб'єктом заходів фінансового моніторингу.

Відповідальний працівник призначається керівником суб'єкта, є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб'єкта.

На час відсутності відповідального працівника або неможливості виконання покладених на нього обов'язків має бути призначено особу, що виконує його обов'язки. На вказану особу поширюються права, обов'язки та вимоги, встановлені для відповідального працівника.

У разі недоцільності введення окремої посади відповідальним за проведення фінансового моніторингу може призначатися керівник суб'єкта.

2.3. З урахуванням особливостей організаційної структури суб'єкта може бути створено окремий структурний підрозділ з питань проведення фінансового моніторингу.

Зазначений підрозділ функціонує відповідно до положення про цей структурний підрозділ, яке затверджується керівником суб'єкта.

У разі створення суб'єктом спеціального підрозділу з питань проведення фінансового моніторингу керівником цього підрозділу є відповідальний працівник.

2.4. При здійсненні фінансового моніторингу відповідальний працівник у межах своєї компетенції самостійно приймає рішення.

Посадова інструкція відповідального працівника затверджується керівником суб'єкта.

У разі незгоди відповідального працівника з вказівками керівника суб'єкта щодо організації системи запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та інших питань стосовно проведення фінансового моніторингу відповідальний працівник може повідомити про це Державний комітет фінансового моніторингу України (далі - Держфінмоніторинг України) і Комісію з письмовим викладенням своїх заперечень.

2.5. Суб'єкт зобов'язаний повідомити Держфінмоніторинг України про призначення на посаду, або звільнення з посади відповідального працівника (або особи, що тимчасово виконує його обов'язки) протягом трьох робочих днів з дати підписання відповідного документа.

Новостворені суб'єкти призначають відповідальну особу протягом одного робочого дня з дати отримання ліцензії.

Форма повідомлення про призначення на посаду та звільнення відповідального працівника (або особи, що тимчасово виконує його обов'язки) встановлена нормативно-правовими актами Держфінмоніторингу України.

2.6. У разі наявності в суб'єкта філій (відокремлених підрозділів), за поданням керівника філії (відокремленого підрозділу), керівник суб'єкта призначає відповідального працівника суб'єкта у філії (відокремленому підрозділі). Відповідальний працівник суб'єкта у філії (відокремленому підрозділі) підзвітний тільки керівнику суб'єкта. Суб'єкт зобов'язаний повідомити Держфінмоніторинг України про призначення, звільнення відповідального працівника (або особи, що тимчасово виконує його обов'язки) суб'єкта у філії (відокремленому підрозділі) протягом трьох робочих днів з дати призначення або звільнення.

У разі недоцільності введення окремої посади відповідальним працівником в філії (відокремленому підрозділі) може призначатися керівник філії (відокремленого підрозділу).

2.7. До посадових обов'язків відповідального працівника, зокрема належать:

розробка та постійне оновлення правил фінансового моніторингу й програм його здійснення;

забезпечення дотримання всіма працівниками суб'єкта відповідних правил фінансового моніторингу та програм його здійснення;

забезпечення підготовки та навчання персоналу суб'єкта;

надання консультацій працівникам суб'єкта щодо виявлених ними підозрілих операцій або незаконних дій;

прийняття відповідно до законодавства рішень щодо того, про які операції мають бути повідомлені Держфінмоніторинг України і правоохоронні органи, та здійснення відповідних повідомлень;

забезпечення надання інформації з питань фінансового моніторингу на запити Держфінмоніторингу України;

сприяння представникам Комісії та Держфінмоніторингу України з питань проведення аналізу фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;

інформування (у письмовому вигляді у разі наявності окремої посади відповідального працівника) керівника про виявлені підозрілі фінансові операції та заходи, які були вжиті, не менше одного разу на місяць;

виконання інших обов'язків, передбачених Законом ( 249-15 ) та посадовою інструкцією.

2.8. Для виконання відповідальним працівником посадових обов'язків до його повноважень, зокрема належать:

проведення перевірок діяльності працівників суб'єкта на предмет виконання ними правил фінансового моніторингу та програм його здійснення;

проведення перевірок, у разі наявності, діяльності філій (відокремлених підрозділів) щодо виконання ними правил фінансового моніторингу та програм його здійснення;

залучення до проведення заходів фінансового моніторингу та проведення перевірок з цих питань будь-яких працівників суб'єкта або філій (відокремлених підрозділів), надання їм доручень і вказівок у межах своєї компетенції, обов'язкових до виконання, а також вимагання від них допомоги при провадженні окремих дій;

одержання пояснень з питань здійснення фінансового моніторингу від працівників суб'єкта або філій, незалежно від займаних ними посад;

отримання доступу до документів та іншої інформації, пов'язаних з проведенням фінансового моніторингу.

2.9. Відповідальний працівник суб'єкта повинен знати:

2.9.1. Нормативно-правові акти, які регулюють відносини у сфері запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму.

2.9.2. Повний перелік видів фінансових операцій, що виконуються суб'єктом, порядок їх проведення.

2.9.3. Посадові інструкції та функціональні обов'язки працівників суб'єкта, залучених до виконання фінансових операцій.

2.9.4. Правила проведення фінансового моніторингу та програми його здійснення, що установлені суб'єктом.

2.9.5. Норми законодавства України, які передбачають кримінальну, адміністративну та цивільно-правову відповідальність за порушення вимог Закону (249-15 ).

2.9.6. Перелік країн, які не беруть участі в міжнародному співробітництві у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, та перелік офшорних зон, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

2.10. Відповідальний працівник повинен знати та володіти навичками щодо застосовування в практичній діяльності:

порядку ідентифікації осіб (відповідно до пункту 6.1 Положення);

порядку зберігання документів, які стосуються ідентифікації осіб, та документації про здійснення фінансової операції;

порядку виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та можуть бути пов'язані, мати відношення або призначатися для фінансування тероризму;

критеріїв оцінки ймовірності віднесення операцій до таких, що пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, чи фінансуванням тероризму;

ознак фінансових операцій, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу;

ознак фінансових операцій, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу;

ведення реєстру фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом;

порядку надання Держфінмоніторингу України інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;

порядку повідомлення Держфінмоніторингу України та правоохоронних органів про фінансові операції, щодо яких є або має бути підозра, що вони пов'язані, мають відношення або призначені для фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи терористичних організацій;

вимог щодо запобігання розголошенню інформації, яка надається Держфінмоніторингу України, іншої інформації з питань фінансового моніторингу, у тому числі про факт її подання.

Відповідальний працівник повинен постійно підвищувати свою кваліфікацію з питань методології виявлення фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму, керуючись рекомендаціями Комісії та Держфінмоніторингу України.

2.11. Не може бути призначена відповідальним працівником особа, що має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому чинним законодавством порядку.

3. Встановлення правил проведення
внутрішнього фінансового моніторингу
та програм його здійснення

3.1. Суб'єкти розробляють правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу, що є внутрішнім документом суб'єкта, який визначає порядок та умови проведення заходів, спрямованих на запобігання та протидію використанню суб'єкта для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму.

3.2. Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу розробляються суб'єктом з урахуванням вимог законодавства України, що регулює питання запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, в тому числі цього Положення.

Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу затверджуються керівником суб'єкта за поданням відповідального працівника та повинні охоплювати всі напрями професійної діяльності суб'єкта.

3.3. Для забезпечення виконання вимог законодавства України з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, суб'єкти зобов'язані розробляти й реалізовувати програми здійснення фінансового моніторингу, що затверджуються керівником. Зазначені програми повинні містити, зокрема:

визначені законодавством України ознаки фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу, інші ознаки таких операцій, які відповідно до специфіки та напрямів діяльності самостійно визначаються та оновлюються суб'єктом на постійній основі з урахуванням документів, розроблених Комісією та Держфінмоніторингом України. Орієнтовний перелік наведено в додатку 1;

питання ідентифікації та вивчення своїх клієнтів;

заходи щодо навчання й підвищення кваліфікації працівників.

Програма здійснення фінансового моніторингу є комплексом заходів з організації проведення фінансового моніторингу. Строк, на який складається програма, визначається, виходячи з реальних потреб суб'єкта.

3.4. Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу суб'єкта та програми здійснення фінансового моніторингу є документами з обмеженим доступом.

Порядок та режим доступу до правил проведення внутрішнього фінансового моніторингу суб'єкта та програм його здійснення є окремими документами, що розробляються відповідальним працівником суб'єкта та погоджуються із керівником суб'єкта.

3.5. Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу повинні відображати внутрішню систему фінансового моніторингу суб'єкта, забезпечувати заходи щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, чи можуть бути пов'язані з фінансуванням тероризму, передбачати відповідно до законодавства інформування про такі операції Держфінмоніторинг України і правоохоронні органи та визначати порядок зберігання пов'язаних із ними документів.

3.6. Основними принципами розробки та здійснення правил проведення внутрішнього фінансового моніторингу і програм здійснення фінансового моніторингу є:

безпосередня участь кожного працівника суб'єкта в межах його компетенції у виявленні фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму;

неупередженість у здійсненні фінансового моніторингу;

конфіденційність інформації, яка надається Держфінмоніторингу України (у тому числі про факт передачі відомостей про фінансову операцію), та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;

запобігання залученню працівників суб'єкта до легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом.

3.7. Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу повинні містити:

а) опис організаційної внутрішньої системи фінансового моніторингу;

б) основні засади діяльності окремого структурного підрозділу суб'єкта з питань проведення фінансового моніторингу (у разі наявності);

в) права та обов'язки відповідального працівника суб'єкта, а також інших працівників суб'єкта, залучених до здійснення фінансового моніторингу;

г) порядок підготовки та подання відповідальному працівнику інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування відповідно до законодавства Держфінмоніторингу України та правоохоронних органів;

ґ) порядок виявлення та реєстрації фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та фінансових операцій, що можуть бути пов'язані, мати відношення або призначені для фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи терористичних організацій;

д) порядок прийняття відповідальним працівником рішення щодо надання інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та про фінансові операції, що можуть бути пов'язані, мати відношення або призначені для фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи терористичних організацій;

е) порядок проведення ідентифікації осіб;

є) порядок зберігання інформації з питань фінансового моніторингу, який повинен містити вимоги до забезпечення конфіденційності інформації щодо фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу, та операцій, що можуть бути пов'язані, мати відношення або призначені для фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи терористичних організацій.

4. Виявлення операцій, що підлягають
фінансовому моніторингу

4.1. Перед здійсненням фінансової операції або не пізніше наступного робочого дня після її здійснення працівник суб'єкта, що забезпечує здійснення фінансової операції або є відповідальним за проведення фінансового моніторингу, з'ясовує можливість віднесення її до такої, що відповідно до законодавства підлягає фінансовому моніторингу, та у разі виявлення такої фінансової операції того самого дня проводить її реєстрацію. Зазначені обов'язки встановлюються суб'єктом у відповідних посадових інструкціях.

4.2. Відносно фінансової операції, яка підлягає фінансовому моніторингу, суб'єкт має забезпечити:

а) реєстрацію цієї операції у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

б) вжиття заходів, спрямованих на з'ясування суті та мети операції клієнта, у тому числі шляхом витребування додаткових документів і відомостей, що стосуються цієї операції;

в) вжиття відповідно до законодавства України інших заходів з метою належного виконання вимог законів України з питань запобігання та протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом;

г) надання за наявності відповідних ознак Держфінмоніторингу України інформації про цю фінансову операцію та про осіб, які брали (беруть) участь у її проведенні.

4.3. Реєстрація фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, здійснюється в реєстрі фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, за формою, яка встановлена нормативно-правовими актами Держфінмоніторингу України.

Якщо реєстр ведеться в електронній формі, то кожного дня всі нові записи чи записи, до яких вносилися зміни протягом робочого дня, роздруковуються.

Роздруковані сторінки засвідчуються підписом керівника або працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу.

До п'ятого числа кожного місяця роздруковані за попередній місяць сторінки формуються за датами в брошури (брошури прошнуровуються, засвідчуються підписами керівника або працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, та печаткою і зберігаються протягом 5 років).

На першій сторінці брошури зазначаються кількість сторінок у брошурі, початкова та остання дати внесення записів.

4.4. Форма реєстру фінансових операцій встановлюється Держфінмоніторингом України.

Зміна даних, внесених до реєстру фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, не допускається. При необхідності виправлення помилково внесених до реєстру даних щодо окремої фінансової операції в полі реєстру, де містяться відомості про цю операцію, вказується про анулювання відповідного запису, а реєстр доповнюється новим записом щодо цієї операції.

5. Подання інформації
про фінансові операції, що підлягають
фінансовому моніторингу

5.1. Суб'єкт зобов'язаний подавати Держфінмоніторингу України інформацію про фінансову операцію, що підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу, не пізніше трьох робочих днів з моменту її реєстрації.

Зазначена інформація може надаватись Держфінмоніторингу України безпосередньо філіями (відокремленими підрозділами).

5.2. Відповідальний працівник суб'єкта самостійно приймає рішення щодо інформування Держфінмоніторингу України про фінансові операції, які підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу. Таке рішення приймається відповідальним працівником у разі виникнення у нього мотивованої підозри, що фінансові операції можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом.

5.3. У разі прийняття відповідальним працівником суб'єкта рішення про недоцільність інформування Держфінмоніторингу України про фінансову операцію, яка підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, він складає довідку, у якій обґрунтовує це рішення. Довідка має, зокрема містити порядковий номер реєстрації операції в реєстрі, дату її складання та підпис відповідального працівника суб'єкта.

5.4. У разі, якщо суб'єкт, який здійснює фінансову операцію або забезпечує здійснення фінансової операції, підозрює або повинен був підозрювати, що така фінансова операція пов'язана, має відношення або призначена для фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи терористичних організацій, він зобов'язаний в день виявлення такої операції зареєструвати її та негайно (в день реєстрації) повідомити про таку фінансову операцію Держфінмоніторинг України та правоохоронні органи, визначені законодавством.

5.5. На запит Держфінмоніторингу України суб'єкт надає додаткову інформацію щодо фінансових операцій, що стали об'єктом фінансового моніторингу або пов'язані з фінансуванням тероризму, в тому числі таку, що становить комерційну таємницю, не пізніше трьох робочих днів з дати отримання запиту.

5.6. Інформація подається до Держфінмоніторингу України в електронному вигляді каналами зв'язку, на магнітному носії або за згодою Держфінмоніторингу України на паперовому носії.

Інформація на магнітному або паперовому носії подається до Держфінмоніторингу України поштовим відправленням із повідомленням про вручення або нарочним із дотриманням заходів, що виключають неконтрольований доступ до інформації або документів під час їх доставки.

5.7. Інформація, що надається, є інформацією з обмеженим доступом. Захист інформації при її наданні до Держфінмоніторингу України забезпечується відповідно до законодавства.

5.8. Відповідальний працівник та інші працівники суб'єкта повинні забезпечувати конфіденційність інформації, яка надається до Держфінмоніторингу України, та іншої інформації з питань фінансового моніторингу, а також факту її надання і не поширювати її ні в межах установи, ні за її межами, в тому числі особам, стосовно фінансових операцій яких здійснюється повідомлення, крім випадків, передбачених законодавством.

5.9. Працівники суб'єкта зобов'язані сприяти працівникам Держфінмоніторингу України та Комісії в проведенні аналізу фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу.

5.10. Надання інформації про фінансову операцію, що підлягає фінансовому моніторингу, здійснюється за формою, яка встановлена нормативно-правовими актами Держфінмоніторингу України.

6. Ідентифікація осіб, зберігання
відповідних документів

6.1. Для забезпечення належної реалізації своїх функцій суб'єкт зобов'язаний проводити ідентифікацію осіб, які здійснюють фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, відкривають рахунки або за наявності підстав вважати, що інформація щодо ідентифікації особи потребує уточнення.

Якщо особа діє як представник іншої особи або у суб'єкта виникає сумнів стосовно того, що особа виступає від власного імені, або вигодоодержувачем є інша особа, суб'єкт зобов'язаний ідентифікувати також осіб, від імені або за дорученням яких здійснюється фінансова операція або які є вигодоодержувачами.

Суб'єкти, які відповідно до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" ( 2664-14 ) мають статус фінансової установи, зобов'язані проводити ідентифікацію осіб, які укладають договори про надання фінансових послуг та фізичних осіб, які є власниками юридичної особи-клієнта, мають прямий або опосередкований вплив на неї та отримують економічну вигоду від діяльності цієї юридичної особи. У разі, якщо юридична особа є господарським товариством, суб'єкт-фінансова установа зобов'язаний ідентифікувати фізичних осіб, які мають істотну участь у цій юридичній особі. Зазначеним суб'єктам забороняється вступати в договірні відносини з клієнтами - юридичними чи фізичними особами, якщо виникає сумнів стосовно того, що особа виступає від власного імені.

6.2. Порядок ідентифікації осіб повинен містити:

порядок здійснення первісної ідентифікації особи;

заходи щодо проведення ідентифікації особи у разі зміни інформації, необхідної для проведення ідентифікації, або закінчення строку дії документів, на підставі яких вона проводилася;

порядок проведення заходів, спрямованих на перевірку інформації щодо ідентифікації особи;

критерії класифікації осіб, опис типів осіб, які характеризуються підвищеним ступенем імовірності здійснення ними операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму (загальна характеристика, країна походження, характеристика ділової активності та репутації, наявність кримінального минулого тощо). Орієнтовний перелік критеріїв наведено в додатку 2;

заходи з проведення додаткового вивчення особи.

6.3. Ідентифікація осіб здійснюється на підставі наданих оригіналів або належним чином завірених копій документів.

6.4. З метою ідентифікації особи працівником суб'єкта визначаються:

а) для резидентів-фізичних осіб:

прізвище, ім'я, по батькові; дата народження; серія та номер паспорта (або іншого документа, який посвідчує особу), дата видачі та орган, що його видав; місце проживання; ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів;

б) для резидентів-юридичних осіб:

найменування (повне та скорочене); місцезнаходження; документи про підтвердження державної реєстрації (включаючи установчі документи, інформацію щодо посадових осіб та їх повноважень тощо); ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України; реквізити банку, в якому відкрито рахунок, та номер банківського рахунка;

в) для нерезидентів-фізичних осіб:

прізвище, ім'я, по батькові (у разі його наявності); дата народження; серія та номер паспорта (або іншого документа, який посвідчує особу), дата видачі та орган, що його видав; громадянство; місце проживання або тимчасового перебування;

г) для нерезидентів-юридичних осіб:

повне найменування; місцезнаходження та реквізити банку, у якому відкрито рахунок; номер банківського рахунка; копія легалізованого витягу торговельного, банківського чи судового реєстру або засвідчене нотаріально реєстраційне посвідчення уповноваженого органу іноземної держави про реєстрацію відповідної юридичної особи.

6.5. У разі, якщо особи, які здійснюють фінансову операцію, належать до визначених суб'єктом критеріїв класифікації осіб, які характеризуються підвищеним ступенем імовірності здійснення ними операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, слід приділяти підвищену увагу:

з'ясуванню дійсних власників;

правильності оформлення установчих документів (враховуючи всі зареєстровані зміни);

складу засновників юридичної особи;

структурі органів управління юридичної особи та їх повноваженням;

розміру зареєстрованого та сформованого статутного фонду;

відповідності фінансової операції звичайній діяльності юридичної особи;

характеру діяльності;

меті та підставам проведення операцій;

оцінці розміру та джерел існуючих та очікуваних надходжень;

опису джерел походження і способів переказу (внесення) грошей, що використовуються в операціях;

пов'язаних осіб.

6.6. При проведенні ідентифікації та вивченні осіб рекомендується складати анкети. Анкета є внутрішнім документом суб'єкта та може містити інформацію про осіб, яка визначена пунктами 6.4 та 6.5 цього Положення.

У разі прийняття рішення про ведення анкет суб'єкт може визначати категорії осіб, при ідентифікації яких не використовуються анкети (клієнти, що здійснюють разові операції у невеликих розмірах тощо).

6.7. Ідентифікація особи не є обов'язковою у разі здійснення фінансової операції особою, що раніше була ідентифікована.

6.8. Якщо у суб'єкта виникають сумніви у достовірності або достатності попередньо отриманої інформації про ідентифікацію клієнта, або відомості, перелік яких наведений у пункті 6.4 цього Положення, зазнали змін, або закінчився строк дії документів, на підставі яких проводилася ідентифікація, при проведенні особою фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу, така особа підлягає ідентифікації відповідно до законодавства.

6.9. Суб'єкт зобов'язаний зберігати документи, які стосуються ідентифікації осіб, та всю документацію про здійснення фінансової операції протягом п'яти років після її проведення.

7. Підготовка персоналу суб'єкта
з метою виявлення фінансових операцій,
що підлягають фінансовому моніторингу

7.1. Для забезпечення належного рівня підготовки персоналу з питань проведення фінансового моніторингу суб'єктом первинного фінансового моніторингу розробляється та реалізується програма навчання та підвищення кваліфікації працівників суб'єкта щодо здійснення заходів з фінансового моніторингу.

7.2. Усі працівники мають бути попереджені про відповідальність за порушення законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму.

7.3. Усі працівники суб'єкта зобов'язані ознайомитися з правилами та програмами здійснення фінансового моніторингу, а також брати участь у навчально-практичних заходах щодо здійснення фінансового моніторингу.

7.4. Заходи з організації навчання працівників залежно від їх посадових обов'язків здійснюються за такими напрямами:

ознайомлення працівників з законодавством України, рекомендаціями FATF з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом;

ознайомлення працівників із внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу;

практичні заняття щодо реалізації Правил внутрішнього фінансового моніторингу та програм здійснення фінансового моніторингу.

7.5. Заходи з організації підвищення кваліфікації працівників суб'єкта з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, здійснюються за такими напрямами:

вивчення передового досвіду щодо виявлення операцій клієнтів, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом;

ознайомлення з засобами та прийомами вивчення клієнтів і перевірки інформації щодо їх ідентифікації.

7.6. Навчання або підвищення кваліфікації працівників суб'єкта з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, проводиться не рідше одного разу на рік.

8. Відповідальність за невиконання (неналежне
виконання) законодавства з питань запобігання
та протидії легалізації (відмивання) доходів,
одержаних злочинним шляхом

Суб'єкти, винні у порушенні законодавства з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, несуть відповідальність згідно із законодавством.

9. Державний контроль за дотриманням
суб'єктами вимог Положення

Державний контроль та нагляд за дотриманням суб'єктами вимог цього Положення здійснює Комісія.

Т.в.о. директора департаменту з питань контрольно-правової роботи О.Мисюра

Додаток 1
до Положення про здійснення
фінансового моніторингу
учасниками ринку цінних
паперів

Орієнтовний перелік
ознак фінансових операцій, які можуть
бути віднесені до таких, що підлягають
внутрішньому фінансового моніторингу
(у разі потреби доповнюються
суб'єктом самостійно)

1. Набуття права власності на пакет цінних паперів, сумарна номінальна вартість яких перевищує 80 000 грн., за договорами дарування або міни.

2. Здійснення операцій з векселями, у тому числі з індосаментом на пред'явника або бланковим індосаментом.

3. Купівля-продаж без участі торговця цінними паперами пакета цінних паперів, сумарна вартість якого дорівнює чи перевищує 80 000 грн.

Додаток 2
до Положення про здійснення
фінансового моніторингу
учасниками ринку
цінних паперів

Орієнтовний перелік
критеріїв осіб, які характеризуються підвищеним
ступенем імовірності здійснення ними операцій,
що можуть бути пов'язані з легалізацією
(відмиванням) доходів, одержаних злочинним
шляхом, або фінансуванням тероризму (у разі
потреби доповнюються суб'єктом самостійно)

1. У разі коли стороною операції є резиденти країн, про які з достовірних джерел відомо, що вони:

не дотримуються загальноприйнятих стандартів у боротьбі з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом;

законодавством цих країн не передбачено розкриття або надання інформації щодо фінансових операцій;

є країнами, у яких відбуваються воєнні дії;

є офшорними територіями.

2. Якщо клієнт є особою-політичним діячем, зокрема обіймає керівну посаду у політичних партіях.

3. Клієнт-юридична особа, що є благодійною громадською організацією (крім організацій, що діють під егідою відомих міжнародних організацій).

4. Клієнт-акціонерне товариство, яке здійснило випуск цінних паперів на пред'явника.