Алкогольні напої та тютюнові вироби -
сімнадцять відповідей на запитання,
що цікавлять виробників, імпортерів та
експортерів підакцизної продукції

Акцизний збір

Марки акцизного збору

ПИТАННЯ: 1. Який порядок отримання марок акцизного збору виробниками та імпортерами алкогольних напоїв і тютюнових виробів?

2. Які зміни щодо марок Аз передбачені чинним законодавством у 2005 році?

3. Чи змінилися терміни сплати акцизного збору в 2005 році?

4. Які зміни внесені до порядку видачі та погашення податкових векселів, що видаються підприємствами в разі отримання спирту етилового неденатурованого для виробництва горілки або лікеро-горілчаних виробів і підтверджують зобов'язання зі сплати Аз?

5. Який порядок нарахування та сплати Аз з тютюнових виробів у 2005 році?

6. Хто встановлює максимальні роздрібні ціни на тютюнові вироби?

7. Який порядок декларування максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби?

8. Як заповнюється Декларація, якщо тютюнові вироби мають однакові назви і при цьому однакові або різні ціни?

9. Чи треба отримувати ліцензію для виробництва спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів?

10. Як здійснюється контроль за відпуском спирту етилового неденатурованого, призначеного для виготовлення алкогольних напоїв?

11. Чи можна здійснювати реалізацію алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України за бартерними (товарообмінними) договорами?

12. Чи можна виготовляти алкогольні напої та тютюнові вироби з давальницької сировини замовника?

13. Який порядок сплати Аз при виготовленні підакцизної продукції з давальницької сировини замовника?

14. Чи повинні підприємства, що здійснюють експорт алкогольних напоїв або тютюнових виробів, отримувати ліцензії?

15. Який порядок нарахування і сплати акцизного збору підприємствами - експортерами алкогольних напоїв та тютюнових виробів?

16. Чи поширюються вимоги, установлені статтею 11 Закону № 481 щодо маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, на алкогольні напої та тютюнові вироби, що експортуються?

17. Чи встановлені чинним законодавством обмеження на експорт алкогольних напоїв і тютюнових виробів?

Почнемо з визначень, які підкажуть зацікавленим особам, для чого потрібні марки акцизного збору і де їх купити.

Стаття 1 Закону № 329

Марка акцизного збору - спеціальний знак, яким маркуються алкогольні напої та тютюнові вироби, її наявність на цих товарах підтверджує сплату акцизного збору, легальність увезення та реалізації на території України цих виробів. Марки акцизного збору для алкогольних напоїв і тютюнових виробів, вироблених в Україні, відрізняються від марок для імпортованих алкогольних напоїв і тютюнових виробів дизайном та кольором відповідно до зразків, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Продавець марок державні податкові інспекції.

ВІДПОВІДЬ: 1. Відповідно до вимог ст. 11 Закону № 481 виробники й імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів повинні промаркувати готову продукцію марками акцизного збору (далі - марки Аз) установленого зразка.

Порядок виготовлення, зберігання і продажу марок Аз регламентується Положенням № 567. Розмір плати за марки Аз затверджений Постановою № 926.

Згідно з Положенням № 567 марки Аз продаються підприємствам - платникам акцизного збору (далі - Аз).

Пункт 10 Положення № 567

Для одержання марок вітчизняні виробники подають такі документи:

- заявку-розрахунок на придбання марок за формою, затвердженою Державною податковою адміністрацією, у двох примірниках, один з яких залишається у продавця марок, другий (з відміткою продавця) - у виробника;

- розрахунок потужностей підприємства-виробника з визначенням можливого обсягу виробництва та реалізації алкогольних напоїв і тютюнових виробів;

- платіжний документ з відміткою установи банку, який підтверджує внесення плати за марки;

- оригінал і копію ліцензії, що підтверджує право підприємства-виробника на виробництво продукції.

Згідно зі змінами, унесеними Законом № 2189 до Закону № 329, підприємства-виробники алкогольних напоїв, що використовують для свого виробництва спирт етиловий неденатурований, при купівлі марок Аз повинні подати також або довідку про сплату Аз, або довідку про взяття на облік податкових векселів. Форми таких довідок затверджені Наказом № 727.

Пункт 13 Положення № 567

Для одержання марок імпортери (замовники) подають продавцеві марок:

- заявку-розрахунок на придбання марок за формою, затвердженою Державною податковою адміністрацією, у трьох примірниках, один з яких залишається у продавця марок, другий (з відміткою продавця про сплату акцизного збору) передається імпортером (замовником) митним органам під час оформлення вантажної митної декларації, третій (з відміткою продавця марок) залишається в імпортера (замовника);

- платіжні документи, які підтверджують унесення плати за марки та сплату акцизного збору;

- оригінал і копію зовнішньоекономічного договору (контракту), згідно з яким в Україну ввозяться алкогольні напої та тютюнові вироби, для відмітки продавцем про видачу марок;

- оригінал і копію вантажної митної декларації про ввезення попередньої партії товарів;

- оригінал і копію ліцензії на право здійснювати імпорт алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів.

У разі необхідності продавець марок має право на проведення додаткової перевірки документів, поданих покупцем для придбання марок Аз.

Імпортер підакцизної продукції домовляється з продавцем марок про терміни отримання марок Аз залежно від обсягів імпортовуваних товарів. При цьому на оригіналі зовнішньоекономічного договору продавець марок повинен зробити відмітку про кількість виданих йому марок.

Увезення алкогольних напоїв в автомобільних і залізничних цистернах, а також у баках, бачках та інших ємкостях місткістю більше 5 л з метою реалізації або обміну на території України здійснюється без маркування марками Аз (п. 5 ст. 6 Закону № 329). При цьому Аз з таких алкогольних напоїв сплачується в порядку, установленому чинним законодавством.

Відповідно до Постанови № 1956 маркуванню марками Аз підлягають імпортні алкогольні напої з вмістом спирту етилового від 1,2 до 8,5 відсотка об'ємних одиниць. Вимоги до маркування марками Аз таких алкогольних напоїв вітчизняного виробництва чинним законодавством не передбачені.

Стаття 17 Закону № 481

До СПД застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:

зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв і тютюнових виробів, алкогольних напоїв і тютюнових виробів без марок Аз установленого зразка або з підробленими марками Аз 100 відсотків вартості товарів, але не менше 1 700 грн.

2. Згідно зі змінами, унесеними Законом № 2189 до ст. 7 Закону № 329, з 1 липня 2005 року для маркування алкогольних напоїв будуть використовуватися марки Аз нового зразка. Так, для маркування виноробної продукції будуть застосовуватися марки з нанесенням на них окремих видів цієї продукції, а саме: "вино сухе", "вино марочне", "вино напівсухе і напівсолодке", "вино з додаванням спирту (кріплене)", "вино ігристе", "вино газоване", "вино плодово-ягідне", "вермут", "коньяк", "бренді". Для маркування горілки та лікеро-горілчаних виробів будуть застосовуватися марки із зазначенням вмісту спирту до 25 відсотків об'ємних одиниць, 25 відсотків і більше об'ємних одиниць.

Нагадуємо, що згідно зі ст. 11 Закону № 481 у разі зміни зразка марок Аз придбані марки Аз старого зразка застосовуються для маркування продукції до їх повного використання. При цьому продукція, промаркована марками Аз старого зразка, знаходиться в обороті до її повної реалізації в межах термінів споживання.

Сплата акцизного збору

3. Так, змінилися для деяких категорій платників.

З 18 січня 2005 року набули чинності зміни, унесені Законом № 2189 до Закону № 329 щодо термінів сплати Аз для деяких підприємств - виробників алкогольних напоїв.

Так, ст. 7 Закону № 329 установлені різні терміни сплати Аз для підприємств залежно від виду вин, які вони виготовляють:

- для підприємств, що здійснюють виробництво вин виноградних натуральних із вмістом цукру не більше 3 г/дм3 (сухі), більше ніж 3 г/дм3 (напівсухі, напівсолодкі), вин марочних і зброджених плодових та ягідних напоїв (сидр, перрі тощо) без додавання спирту, - на третій робочий день після здійснення обороту з реалізації такої виноробної продукції;

- для підприємств, що здійснюють виробництво вин виноградних з доданням спирту і кріплених (крім марочних) та зброджених плодових і ягідних напоїв (сидр, перрі тощо) з додаванням спирту, напоїв змішаних, які містять алкоголь, і сумішей алкогольних напоїв з безалкогольними (крім зброджених плодових та ягідних напоїв (сидр, перрі тощо) без додання спирту), - при купівлі марок Аз на суму, розраховану виходячи зі ставок Аз на готову продукцію, виготовлену з виноматеріалів або сусла, при виробництві яких використовується спирт етиловий.

Для виробників інших алкогольних напоїв і тютюнових виробів термін сплати Аз залишився той же, що й раніше, тобто передбачений ст. 7 Закону № 329:

- підприємства, що здійснюють виробництво алкогольних напоїв, не зазначених вище, сплачують Аз на третій робочий день після обороту реалізації алкогольної продукції;

- підприємства, які здійснюють виробництво тютюнових виробів, - до 16-го числа місяця, що настає за звітним.

Підприємства - імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів сплачують Аз при купівлі марок Аз.

Звертаємо увагу на те, що терміни сплати Аз, передбачені Законом № 329, не збігаються з термінами сплати податків, передбачених п. 5.3 Закону № 2181. Однак фінансові санкції за несвоєчасну сплату Аз до бюджету будуть застосовуватися після настання термінів, указаних у Законі № 2181.

4. Для підприємств - виробників алкогольних напоїв (за винятком виноматеріалів), які для свого виробництва отримують з акцизного складу спирт етиловий неденатурований, передбачений особливий порядок сплати Аз.

З 18 січня 2005 року набули чинності зміни, унесені Законом № 2189 до Закону № 329 щодо порядку видачі та погашення податкових векселів, які видаються підприємствами - виробниками алкогольних напоїв при отриманні спирту.

Головною зміною є те, що всі виробники горілки та лікеро-горілчаних виробів повинні подати податковий вексель, авальований банком (податкову розписку), уже не при отриманні спирту, а до отримання ними спирту з акцизного складу. Як і раніше, вексель підтверджує зобов'язання підприємства в термін до 90 календарних днів, починаючи з дня його видачі, сплатити до бюджету суму Аз за ставками, установленими Законом № 178 для готової продукції.

У випадку якщо виробник не погашає вексель у встановлені терміни, орган ДПС може опротестувати такий вексель (підстава - ч. 20 ст. 7 Закону № 329).

Порядок видачі, обігу та погашення податкових векселів установлюється Кабінетом Міністрів України. На сьогодні ще діє старий порядок, затверджений Постановою № 275. З набуттям чинності змін до Закону № 329 у частині податкових векселів очікується або внесення змін до чинного порядку, або прийняття нового порядку. До цього моменту Постанова № 275 діє в частині, що не суперечить Закону № 329.

При отриманні спирту з акцизного складу складається акт про фактичну кількість отриманого спирту і розрахунок Аз виходячи з фактичної кількості отриманого спирту. Оформлений акт є коригуванням податкових зобов'язань зі сплати Аз, указаних у податковому векселі. В акті проставляється остаточна сума Аз, що підлягає сплаті.

5. Статтею 9 Закону № 2285 на 2005 рік установлена ставка Аз на тютюнові вироби у відсотках до обороту від реалізації в розмірі 7 %. При цьому сума податкового зобов'язання з Аз, розрахована за ставками у відсотках до обороту, не може бути менша 40 % установленої законодавством ставки Аз на відповідні тютюнові вироби у твердих сумах за 1 000 штук реалізованого товару (продукції). Сплаті підлягає сума Аз, що має більше значення.

Згідно з Положенням № 111 у 2005 році при визначенні суми податкових зобов'язань з Аз з тютюнових виробів суми Аз, нараховані за двома ставками, не складаються, а записуються до розрахунку Аз окремими рядками за кожним кодом товарів.

Крім того, як і в минулому 2004 році, Аз з тютюнових виробів, нарахований за двома ставками, сплачується до бюджету двома платежами.

У 2004 році ДПАУ в Листі № 13720 надала роз'яснення щодо сплати Аз до бюджету двома платежами. Цю позицію ДПАУ пояснює таким чином. У додатку № 8 до Закону про Держбюджет на 2004 рік установлені два коди бюджетної класифікації зі сплати Аз з тютюнових виробів: код 14020600 - зі сплати Аз, обчисленого за твердими ставками з одиниці продукції; 14020700 - Аз, обчисленого за ставками у відсотках до обороту реалізації.

I в Законі про Держбюджет на 2005 рік також установлені два коди бюджетної класифікації -14020600 та 14020700.

Державне регулювання

Максимальні роздрібні ціни на тютюнові вироби

6. На сьогодні максимальні роздрібні ціни встановлюються тільки на тютюнові вироби. Установлює їх виробник або імпортер цих товарів шляхом декларування таких цін (ст. 6 Декрету № 18-92).

Згідно зі ст. 111 Закону № 481 установлена максимальна роздрібна ціна повинна бути нанесена на пачку, коробку або сувенірну коробку тютюнових виробів разом з датою їх виготовлення.

Підприємствам - виробникам та імпортерам тютюнових виробів наданий час, щоб унести зміни до технології маркування тютюнових виробів. При цьому дату, з якої на пачки тютюнових виробів будуть наноситися максимальна роздрібна ціна і дата виробництва, виробники та імпортери визначають самостійно. Однак слід пам'ятати, що вже починаючи з 1 липня 2005 року виробництво та імпорт тютюнових виробів без такого маркування будуть заборонені. Якщо виробники ще можуть випускати тютюнові вироби без маркування і 30 червня, то імпортери повинні потурбуватися про все заздалегідь, оскільки вже 1 липня тютюнові вироби без такого маркування не будуть допущені до митного оформлення.

Тютюнові вироби, які будуть вироблені або імпортовані в Україну до 1 липня 2005 року без зазначення на пачках максимальних роздрібних цін і дати виготовлення, можуть знаходитися в обороті до 1 січня 2006 року.

7. Для того щоб задекларувати максимальні роздрібні ціни, виробники або імпортери тютюнових виробів повинні подати спеціальну декларацію (далі - Декларація), у якій зазначити відомості про встановлені максимальні роздрібні ціни на ці товари, а також дату, з якої ці ціни запроваджуються.

Основними нормативно-правовими документами, якими регулюється порядок складання та подання такої Декларації, є Декрет № 18-92 (ст. 6) і Наказ № 551.

Декларацію виробники подають до ДПАУ, імпортери - до ДМСУ на паперових і магнітних носіях не пізніше ніж за 5 календарних днів до моменту запровадження задекларованих цін. Застосування максимальних цін починається з 1-го числа місяця, що настає за місяцем подання Декларації.

На паперових носіях Декларація подається у двох примірниках:

- перший примірник залишається в ДПАУ або ДМСУ - залежно від того, де здійснювалося декларування;

- другий примірник з відміткою про дату прийняття та реєстраційний номер, завірений печаткою органу декларування, повертається підприємству-декларанту.

Відзначимо деякі особливості подання Декларації імпортером підакцизних товарів, наведені в Наказі № 869. Згідно з п. 2 цього Наказу разом з Декларацією імпортер може подати супровідний лист за підписом керівника підприємства-імпортера, у якому указати інформацію щодо запровадження максимальних роздрібних цін згідно з Декларацією.

Після прийняття Декларації ДМСУ передає до ДПАУ протягом двох робочих днів з дня прийняття копію Декларації з відміткою про дату реєстрації та реєстраційний номер прийнятої Декларації.

Пункт 2.6 Наказу № 551

У прийнятті Декларації відмовляється виключно, якщо:

- Декларація подається пізніше ніж за 5 календарних днів до моменту запровадження встановлених у ній максимальних роздрібних цін;

- Декларація подається у формі іншій, ніж визначена Державною податковою адміністрацією України та Державною митною службою України.

8. Досить часто зустрічаються тютюнові вироби з одними і тими ж назвами (іменами власними) і різними додатковими характеристиками, які мають однакові або різні роздрібні ціни, наприклад:

- "Тютюн" - за ціною 2,2 грн. за пачку;

- "Тютюн" полегшений - 2,2 грн. за пачку;

- "Тютюн" суперполегшений - 2,4 грн. за пачку.

У цьому випадку при заповненні графи 4 Декларації "Власна назва підакцизного товару з додатковою інформацією щодо характеристик (за наявності)" слід мати на увазі таке:

- якщо на товари з однаковою власною назвою і різною додатковою інформацією щодо характеристики встановлена одна ціна, то ці товари вказуються в одному рядку;

- якщо на підакцизні товари з однаковою власною назвою і різною додатковою характеристикою встановлені різні максимальні роздрібні ціни, то назва товару і кожна додаткова характеристика вказуються в окремому рядку.

Ліцензування

9. Так, треба. Виробництво спирту етилового, коньячного та спирту плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів дозволене тільки за умови отримання підприємством, на якому здійснюється виробництво, ліцензії (ст. 3 Закону № 481). При цьому підприємство отримує ліцензії окремо для кожного виду діяльності.

Назвемо деякі вимоги, що пред'являються ст. 3 Закону № 481 до підприємств-виробників для отримання ліцензії:

- ліцензію на виробництво спирту-сирцю виноградного та спирту-сирцю плодового можуть отримати тільки юридичні особи всіх форм власності;

- ліцензію на виробництво спирту етилового ректифікованого виноградного та плодового можуть отримати юридичні особи, які є державними підприємствами;

- ліцензію на виробництво тютюнових виробів можуть отримати всі суб'єкти підприємницької діяльності. При виробництві сигарет, згідно зі ст. 18 Закону № 481, необхідно мати повний технологічний цикл виробництва тютюнових виробів, включаючи виготовлення тютюнових сумішей, сигаретні цехи;

- ліцензію на виробництво алкогольних напоїв можуть отримати всі суб'єкти підприємницької діяльності;

- ліцензію на виробництво коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологією

можуть отримати всі суб'єкти підприємницької діяльності, які мають повний технологічний цикл виробництва.

Ліцензії на виробництво спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів видаються на підставі заяви і з пред'явленням пакета документів, передбачених ст.3 Закону № 481.

Ліцензія на виробництво видається тільки після проведення атестації на відповідність вимогам, які встановлюються чинним законодавством щодо забезпечення життя та здоров'я людей, охорони навколишнього середовища, повного циклу (для виробництва коньяку, алкогольних напоїв за коньячною технологією та тютюнових виробів), а також на відповідність санітарним, пожежним, екологічним нормам і правилам.

Ліцензії на виробництво спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів видаються терміном на 5 років, плата за ліцензії вноситься щорічно в розмірах, установлених ст. 4 Закону № 481.

Підприємства, що отримали ліцензії на виробництво алкогольних напоїв і тютюнових виробів, можуть здійснювати оптовий продаж своєї готової продукції в рамках свого виробництва без отримання ліцензії на право оптової торгівлі (ст. 15 Закону № 481). У випадку якщо такі підприємства вирішать продавати свою продукцію вроздріб, вони повинні отримати ліцензію на право роздрібної торгівлі (ст. 15 Закону № 481).

Стаття 17 Закону № 481

До СПД застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:

- виробництва спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів без наявності ліцензії - 200 відсотків вартості виробленої продукції (за оптово-відпускними цінами), але не менше 8 500 грн.;

- виробництва алкогольних напоїв з використанням інших видів спирту (крім етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового) - 200 відсотків вартості виробленої продукції (за оптово-відпускними цінами), але не менше 8 500 грн.

Обіг спирту

10. Згідно зі змінами, унесеними до Закону № 481, з 2005 року відпуск спирту здійснюється з акцизних складів. Акцизні склади створюються на державних підприємствах, що здійснюють виробництво, зберігання та відпуск спирту.

Відповідно до вимог Наказу № 160 створені і функціонують контрольні пости на акцизних складах підприємств, що виготовляють спирт (перелік таких підприємств наведений у додатку до Наказу № 160).

Для контролю за обсягами відвантаження та оприбуткування спирту п. 11 Наказу № 160 визначений порядок взаємодії між контрольними постами і податковими органами за місцезнаходженням покупця спирту.

Для отримання спирту з акцизного складу покупець повинен зібрати такий пакет документів:

- договір про поставку спирту згідно із затвердженою формою (Порядок № 1266);

- належним чином оформлений податковий вексель про сплату акцизного збору (Закон № 481 і Порядок № 275);

- наряд на відпуск спирту, який є документом суворої звітності, порядок заповнення наряду регламентується Наказом № 145;

- довідку з податкової інспекції за місцем реєстрації покупця, у якій указується обсяг і мета використання спирту, видана довідка діє протягом поточного кварталу (Наказ № 515);

- належним чином оформлену довіреність;

- дозвіл на відпуск, оформлений уповноваженим представником акцизного складу (форма такого дозволу наведена в додатку № 1 до Наказу № 160).

Згідно з вимогами, що пред'являються Порядком № 1266, оплата спирту може бути здійснена тільки в безготівковій формі.

На відпущений з акцизного складу спирт продавець заповнює спеціальну товарно-транспортну накладну; у разі відвантаження спирту автомобільним транспортом застосовується товарно-транспортна накладна встановленого зразка, яка є документом суворої звітності, її форма затверджена Наказом № 736. Згідно з п. 9 Наказу № 160 транспортування спирту без належним чином оформленої товарно-транспортної накладної з відміткою контрольного поста забороняється.

Отриманий спирт може використовуватися тільки для потреб підприємства-виробника, його перепродаж заборонений (п. 12 Порядку № 1266).

Вимоги за розрахунками бартером

11. На сьогодні ст. 7 Закону № 481 установлена заборона на взаємний натуральний обмін таких видів продукції: спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, виноматеріалів.

Заборона на реалізацію спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного і плодового, а також алкогольних напоїв та тютюнових виробів за бартерними (товарообмінними) договорами діючими нормативно-правовими документами не передбачена. При реалізації за бартерними договорами цієї продукції слід пам'ятати про особливі вимоги до розрахунків (ст. 14 і 15 Закону № 481), а саме: у разі надходження оплати в негрошовій формі (за бартером або векселем) покупець за одну частину (ціна товару без Аз і ПДВ) може розрахуватися товаром, а другу частину ціни (суму Аз і ПДВ) повинен перерахувати грошима на рахунок продавця.

У разі невиконання вимоги, що пред'являється Законом № 481 до бартерних операцій щодо сплати Аз і ПДВ грошовими коштами, до підприємств застосовують такі штрафні санкції:

Стаття 17 Закону № 481

До СПД застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:

- сплати сум акцизного збору і податку на додану вартість шляхом взаємних зарахувань, зустрічних зобов'язань, векселями, у тому числі й казначейськими, та в інших формах, які не передбачають сплату таких платежів грошовими коштами, - у розмірі вартості відвантаженої продукції.

Виготовлення підакцизної продукції
на давальницьких умовах

Стаття 1 Декрету № 18-92

Давальницька сировина - сировина, яка є власністю одного суб'єкта підприємницької діяльності (замовника) і передається іншому суб'єкту підприємницької діяльності (виробнику) для виготовлення підакцизних товарів (продукції) без переходу права власності на таку сировину.

Давальницькі умови - будь-які умови, визначені в договорах між суб'єктом підприємницької діяльності (замовником) і суб'єктом підприємницької діяльності (виробником), за яких виготовляється підакцизна продукція, яка є власністю замовника.

12. Виробництво алкогольних напоїв та тютюнових виробів з давальницької сировини регламентується ст. 7 Закону № 481. Цією статтею встановлена заборона на такі види давальницьких операцій:

- виробництво тютюнових виробів з давальницької сировини в Україні;

- вивезення за межі митної території України давальницької сировини для виробництва тютюнових виробів;

- виробництво алкогольних напоїв на давальницьких умовах;

- переробка спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного і плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, виноматеріалів на алкогольні напої.

13. Дозволяється переробка на давальницьких умовах винограду, плодів, ягід на виноматеріали.

Діяльність з переробки винограду, плодів, ягід на виноматеріали регламентується Порядком № 1236.

Згідно зі ст. 2 Закону № 329 платником Аз, яким обкладається продукція, виготовлена з давальницької сировини, є замовник цієї продукції.

Згідно із ч. 4 ст. 7 Закону № 329 замовник, за дорученням якого з давальницької сировини була виготовлена підакцизна продукція, повинен сплатити Аз не пізніше дня отримання готової продукції. При цьому сума Аз, що підлягає сплаті до бюджету, розраховується за ставками, установленими Законом № 178 для алкогольних напоїв, з обсягу виробленої на давальницьких умовах підакцизної готової продукції.

Порядком № 1236 передбачений інший термін сплати Аз, ніж установлений Законом № 329. Згідно з п. 7 цього Порядку виконавець відвантажує виноматеріали, виготовлені з давальницької сировини, за умови подання замовником виконавцеві примірника платіжного документа, який підтверджує, що Аз сплачений у повному обсязі, з відміткою банку і підтвердженням податкової інспекції про надходження цього платежу до бюджету. Але для того щоб отримати таке підтвердження, замовник повинен сплатити Аз за кілька днів до отримання готової продукції.

Згідно з п. 4 Порядку № 1236 замовник, за дорученням якого виготовляються виноматеріали на давальницьких умовах, повинен подати копію укладеного договору про переробку давальницької сировини до податкової інспекції за місцем реєстрації.

У випадку якщо готові виноматеріали будуть реалізовані замовником безпосередньо підприємствам - виробникам виноробної продукції (підприємствам вторинного виробництва) для виготовлення готової продукції, то відповідно до пп. "в" п. 2 ст. 3 Закону № 329 акцизний збір на такі виноматеріали не нараховується і не сплачується.

При цьому згідно з п. 6.8 Положення № 111 підприємства, які придбавають виноматеріали для подальшого виробництва продукції, повинні подати продавцеві виноматеріалів довідку (за формою, наведеною в додатку № 5 до Положення № 111), видану податковою інспекцією за місцем реєстрації такого покупця.

У випадку якщо за переробку давальницької сировини замовник розплачується частиною готової підакцизної продукції, до порядку розрахунків застосовуються вимоги, передбачені ст. 14 Закону № 481 для розрахунків за бартерними договорами.

Замовник, що отримав алкогольну продукцію, виготовлену з давальницької сировини, може надалі її реалізувати тільки за наявності ліцензії на право торгівлі алкогольними напоями.

Експорт алкогольних напоїв і
тютюнових виробів

14. Так, повинні. Підприємства мають право експортувати алкогольні напої та тютюнові вироби тільки за наявності у них ліцензії (ст. 15 Закону № 481). Ліцензія видається терміном на 5 років, при цьому плата за ліцензію вноситься щорічно в розмірі 3 000 грн.

Основні положення оформлення і видачі ліцензії на експорт алкогольних напоїв та тютюнових виробів регламентуються Порядком № 493 у частині, що не суперечить Закону № 481.

15. Згідно зі ст. 5 Декрету № 18-92 підприємства, що експортують підакцизні товари, Аз не нараховують і не сплачують. Також відповідно до пп. "г" п. 2 ст. 3 Закону № 329 не підлягає обкладенню Аз вартість експортованих алкогольних напоїв та тютюнових виробів за умови обов'язкового надходження на поточний рахунок підприємства-експортера іноземної валюти в оплату експортованих товарів.

Відповідно до п. 7 Порядку № 111 експортер таких підакцизних товарів повинен документально підтвердити факт здійснення експортної операції, подавши до податкового органу такі документи:

- довідку уповноваженого банку про надходження коштів в іноземній валюті на рахунок СПД;

- оригінал п'ятого аркуша ВМД, завірений підписом відповідальної посадової особи і гербовою печаткою митниці, що підтверджують фактичне вивезення цього товару за межі митного кордону України.

16. Ні, не поширюються. До алкогольних напоїв і тютюнових виробів, які виробляються на експорт, можуть не застосовуватися вимоги до маркування, що пред'являються ст. 11 Закону № 481. Ця експортна продукція може маркуватися згідно з умовами експортного договору.

Більше того, алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені в Україні і марковані вітчизняними марками Аз, не можуть бути експортовані (п. 24 Положення № 567).

17. Так, установлені. Постанова № 756 забороняє в рамках бартерних (товарообмінних) договорів експорт таких підакцизних товарів:

- вин, лікерів, спирту етилового, горілки та інших міцних алкогольних напоїв, представлених за кодами УКТЗЕД 2204, 2205, 2206 00, 2207, 2208;

- сигарет з тютюну - за кодами УКТЗЕД 2402 20 10 00, 2402 20 90 10, 2402 20 90 20.

Однак відповідно до п. 2 Постанови № 756 ця заборона не поширюється на бартерні (товарообмінні) зовнішньоекономічні договори:

- укладені для реалізації міжнародних договорів України, предметом імпортної частини яких є електроенергія, нафта сира, газ і ядерне паливо;

- з прямих відвантажень іноземним суб'єктам господарювання, зареєстрованим як СПД у країнах - членах СНД згідно із законодавством цих країн.

Перелік документів

1. Закон про патентування - Закон України від 23.03.96 р. № 98/96-ВР "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності".

2. Закон про РРО - Закон України від 06.07.95 р. № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг" у редакції Закону України від 01.06.2000 р. № 1776-III, зі змінами.

3. Закон № 30 - Закон України від 06.02.96 р. № 30/96-ВР "Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби", зі змінами.

4. Закон № 178 - Закон України від 07.05.96 р. № 178/96-ВР "Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої", зі змінами.

5. 3акон № 329 - Закон України от 15.09.95 р. № 329/95-ВР "Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби", зі змінами.

6. Закон № 481 - Закон України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", зі змінами.

7. Закон № 587 - Закон України від 09.04.99 р. № 587-XIV "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства", зі змінами.

8. Закон № 2116 - Закон України від 21.10.04 р. № 2116-IV "Про внесення змін до деяких законів України".

9. Закон № 2181 - Закон України від 21.12.2000 р. № 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами", зі змінами.

10. Закон № 2189 - Закон України від 18.11.04 р. № 2189 "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів".

11. Закон № 2285 - Закон України від 23.12.04 р. № 2285-IV "Про Державний бюджет України на 2005 рік".

12. Декрет № 13-92 - декрет КМУ від 26.12.92 р. № 13-92 "Про прибутковий податок з громадян", зі змінами.

13. Декрет № 18-92 - декрет КМУ від 15.12.92 р. № 18-92 "Про акцизний збір", зі змінами.

14. Указ № 746 - Указ Президента України від 03.07.98 р. № 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку і звітності суб'єктів малого підприємництва" у редакції Указу Президента України від 28.06.99 р. № 746/99, зі змінами.

15. Постанова № 700 - постанова КМУ від 21.07.01 р. № 700 "Про введення мінімальних цін на вітчизняні та імпортні горілку і лікеро-горілчані вироби", зі змінами, унесеними постановою КМУ від 08.02.02 р. № 124, зі змінами.

16. Постанова № 756 - постанова КМУ від 29.04,99 р. № 756 "Про деякі питання регулювання товарообмінних (бартерних) операцій у сфері зовнішньоекономічної діяльності", зі змінами.

17. Постанова № 926 - постанова КМУ від 20.06.03 р. № 926 "Про розмір плати за марки акцизного збору для алкогольних напоїв та тютюнових виробів".

18. Постанова № 1002 - постанова КМУ від 26.08.96 р. № 1002 "Про переоцінку товарів (робіт, послуг) і механізм контролю за переглядом та формуванням вартісних показників в умовах грошової реформи", зі змінами.

19. Постанова № 1956 - постанова КМУ від 10.12.98 р. № 1956 "Про введення марок акцизного збору на імпортні алкогольні напої з вмістом спирту етилового від 1,2 до 8,5 відсотка об'ємних одиниць і внесення змін і доповнень до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо порядку реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів", зі змінами.

20. Наказ № 145 - наказ ДПАУ від 31.03.03 р. № 145 "Про затвердження Порядку оформлення нарядів на відпуск спирту, фракцію головну етилового спирту і повернення спиртовмісних рідин".

21. Наказ № 160 - наказ ДПАУ від 24.03.04 р. № 160 "Про посилення державного контролю за виробництвом і обігом спирту, повнотою та своєчасним надходженням до бюджету акцизного збору".

22. Наказ № 251 - наказ ДПАУ від 28.05.02 р. № 251 "Про затвердження порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання і форми довідки про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру", зі змінами.

23. Наказ № 515 - наказ ДПАУ від 29.10.02 р. № 515 "Про затвердження форм щодо контролю за обігом спирту".

24. Наказ № 551 - наказ ДПАУ від 21.11.03 р. № 551/786 "Про затвердження форми Декларації про встановлення виробником та імпортером максимальної роздрібної ціни на підакцизні товари, Порядку їх складання і внесення Доповнень до Порядку здійснення митними органами контролю за сплатою платниками податку на додану вартість та акцизного збору, який утримується при ввезенні (пересиланні) товарів та інших предметів на митну територію України".

25. Наказ № 652 - наказ ДПАУ від 16.11.04 р. № 652 "Про організацію роботи в районних ДПІ з видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами".

26. Наказ № 727 - наказ ДПАУ від 28.12.04 р. № 727 "Про затвердження форм довідок".

27. Наказ № 736 - наказ Мінтранспорту України від 17.08.04 р. № 736 "Про затвердження товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв".

28. Наказ № 869 - наказ ДМСУ від 12.12.03 р. № 869 "Про затвердження Порядку прийняття ДМСУ від імпортерів підакцизних товарів декларацій про встановлені виробником або імпортером максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари".

29. Порядок № 133 - Порядок заповнення і подання звіту про суму нарахованого збору на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства, затверджений наказом ДПАУ від 28.03.02 р. № 133.

30. Порядок № 275 - Порядок видачі і погашення податкових векселів, які підтверджують сплату зобов'язання про сплату акцизного збору і видаються суб'єктам підприємницької діяльності у разі отримання спирту етилового неденатурованого, призначеного для переробки на іншу підакцизну продукцію, затверджений постановою КМУ від 27.02.99 р. № 275.

31. Порядок № 371 - Порядок визначення і застосування мінімальних цін на вітчизняні та імпортні горілку і лікеро-горілчані вироби, затверджений наказом Мінфіну, Мінекономіки та Мінагрополітики України від 08.08.01 р. № 371/168/239.

32. Порядок № 493 - Тимчасовий порядок видачі ліцензій на право імпорту, експорту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, затверджений постановою КМУ від 13.05.96 р. № 493, зі змінами.

33. Порядок № 1236 - Порядок переробки винограду, плодів та ягід на виноматеріали на давальницьких умовах, затверджений постановою КМУ від 06.11.97 р. № 1236.

34. Порядок № 1266 - Порядок визначення виробників і покупців спирту та здійснення контролю за його оборотом, затверджений постановою КМУ від 29.08.02 р. № 1266.

35. Положення № 1 - Положення про форму і зміст розрахункових документів, затверджене наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

36. Положення № 111 - Положення про порядок нарахування, терміни сплати і подання розрахунку акцизного збору, затверджене наказом ДПАУ від 19.03.01 р. № 111.

37. Положення № 567 - Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затверджене постановою КМУ від 23.04.03 р. № 567.

38. Правила № 218 - Правила роздрібної торгівлі тютюновими виробами, затверджені наказом Мінекономіки від 24.07.02 р. № 218.

39. Правила № 854 - Правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджені постановою КМУ від 30.07.96 р. № 854.

40. Податкове роз'яснення № 416 - Податкове роз'яснення щодо сплати збору на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства, затверджене наказом ДПАУ від 02.09.03 р. № 416.

41. Лист № 13720 - лист ДПАУ від 23.07.04 р. № 13720/7/21-1271 "Щодо обліку надходження акцизного збору з тютюнових виробів".

Ольга Орлова,
бухгалтер-експерт фірми "Баланс-Клуб"