ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
НАКАЗ
24.06.2004 N 1241
(Наказ скасовано на підставі Наказу
Фонду державного майна України
N 103 від 27.01.2009)
Про затвердження критеріїв оцінки ефективності
управління корпоративними правами держави
На виконання п. 34 постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2004 N 155 "Про затвердження Основних концептуальних підходів до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави" та з метою підвищення якості управління корпоративними правами держави шляхом запровадження прозорої та однозначної системи критеріїв оцінки управління корпоративними правами держави і систематизації механізму оцінки ефективності управління корпоративними правами держави наказую:
1. Затвердити:
1.1. Критерії оцінки ефективності управління корпоративними правами держави для проведення аналізу ефективності управління корпоративними правами держави (додаються).
1.2. Класифікацію і розподіл підприємств (організацій), у статутних фондах яких є корпоративні права держави, на групи згідно запропонованих критеріїв.
2. Директорам департаментів з питань управління корпоративними правами держави у відкритих акціонерних товариствах (А.Гудзю), спільних підприємств, міждержавних майнових відносин та власності за кордоном (О.Бобровнікову), починаючи з II півріччя 2004 року, здійснювати оцінку ефективності управління корпоративними правами держави відповідно до розроблених Критеріїв.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Перший заступник Голови Фонду Є.Григоренко
Затверджено
Наказ Фонду державного
майна України
24.06.2004 N 1241
Критерії оцінки
ефективності управління корпоративними
правами держави
Дані Критерії оцінки ефективності управління корпоративними правами держави (далі - критерії) розроблені на виконання п. 34 постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2004 N 155 "Про затвердження Основних концептуальних підходів до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави" з метою підвищення якості управління шляхом запровадження прозорої та однозначної системи оцінки ефективності управління корпоративними правами держави та встановленням єдиних методологічних підходів щодо визначення критеріїв для проведення вищезазначеного аналізу.
1. Визначення термінів
Наведені нижче терміни і поняття вживаються у такому значенні:
корпоративні права держави - право власності держави на статутний фонд (капітал) господарського товариства або його частину (акції, частки, паї), включаючи права на управління, отримання відповідної частки прибутку такого господарського товариства, а також активів у разі його ліквідації відповідно до чинного законодавства;
корпоративне управління - це система відносин між органами товариства та його власниками (акціонерами) відносно управління діяльністю товариства;
ціль управління корпоративними правами держави - бажані результати з управління державними корпоративними правами, які свідчать про виконання товариством своїх соціально-економічних функцій з точки зору держави як суб'єкта управління. Мета управління встановлюється з урахуванням фінансово-майнового стану підприємства, його соціальної ролі, державних потреб в результатах функціонування підприємства та ступеня корпоративного контролю держави;
ефективне управління корпоративними правами держави - досягнення визначеної для кожного товариства цілі управління шляхом виконання завдання з управління;
фінансова звітність - бухгалтерська та статистична звітність, що містить інформацію про фінансовий стан товариства в обсягах та формою, передбаченою чинним законодавством;
фінансовий стан товариства - сукупність показників, що відображають наявність, розміщення і використання ресурсів товариства, його реальні й потенційні фінансові можливості;
фінансовий аналіз діяльності підприємства - комплексне вивчення фінансового стану підприємства з метою оцінки досягнутих фінансових результатів, що проводяться за допомогою методів фінансового аналізу за даними бухгалтерської (фінансової) звітності підприємства;
методи фінансового аналізу - прийоми та способи обробки фінансової звітності.
2. Загальні положення
2.1. Ефективне корпоративне управління вимагає від керівництва діяти з дотриманням інтересів власників (акціонерів), бути спрямованим на забезпечення максимального розвитку підприємства.
2.2. Принцип ефективності управління корпоративними правами держави полягає в досягненні цілі управління (визначеного якісного (ефективного) результату діяльності або стану об'єкта управління) ціною максимальної економії ресурсів. Зазначений критерій є обов'язковим при оцінці діяльності як органів державного управління, так і уповноважених осіб.
2.3. Головним прагненням власника (акціонера) є отримання економічного ефекту від вкладеного капіталу. Економічний ефект визначається зростанням вартості та прибутковості власного капіталу і, як наслідок, отримання доходу (дивідендів) від вкладеного капіталу.
2.4. Стосовно кожного підприємства, пакет акцій якого знаходиться в державній власності, має бути визначена і зафіксована індивідуальна ціль управління, яку бажає досягти держава, управляючи цим об'єктом корпоративного управління. Індивідуальні цілі мають враховувати при визначенні загальних цілей, що встановлює держава стосовно всіх суб'єктів корпоративного управління, які перебувають у її власності. Але, в окремих випадках, держава як власник може встановлювати інші паритети ефективності в залежності від мети збереження присутності держави в об'єкті управління.
2.5. Визначення критеріїв оцінки ефективності управління корпоративними правами держави виявляє ступінь відповідності отриманих результатів наміченим цілям і поставленим задачам.
2.6. Критерії оцінки ефективності управління корпоративними правами держави визначають основні методологічні підходи щодо проведення напрямів аналізу, по визначених критеріях, з метою отримання достовірної та повної картини фінансового стану підприємства та ефективності управління ним.
2.7. Розроблені критерії застосовуються виключно для тих товариств, які протягом звітного року ведуть господарську діяльність.
2.8. Основою для проведення розрахунків оцінки ефективності управління корпоративними правами держави є дані фінансової та статистичної звітності, форми і порядок подання якої затверджені чинним законодавством України.
2.9. Критерії оцінки ефективності управління корпоративними правами держави базуються на даних фінансової звітності та фінансових показниках, розрахованих загальноприйнятими методами.
2.10. На підставі запропонованих критеріїв формується висновок стосовно якості (ефективності) управління, який містить у собі загальну оцінку ефективного (задовільного, неефективного) управління корпоративними правами держави.
2.11. Звітним періодом для складання фінансові звітності є календарний рік.
2.12. Проміжна (квартальна) звітність, яка охоплює певний період, складається наростаючим підсумком з початку звітного року.
3. Механізм оцінки ефективності управління
корпоративними правами держави
З метою отримання достовірної, об'єктивної та всебічної оцінки ефективності управління корпоративними правами держави, у статутних фондах яких є корпоративні права держави, підприємства розподіляються на групи з детальним механізмом і підходами до застосування критеріїв.
Механізм оцінки ефективності управління корпоративними правами держави включає в себе:
I. Класифікація підприємств за групами.
II. Визначення критеріїв оцінки ефективності управління корпоративними правами держави.
III. Розробка підходів щодо застосування критеріїв стосовно кожної групи підприємств.
З метою класифікації підприємств, де є державні корпоративні права, і подальшої систематизації механізму оцінки ефективності управління корпоративними правами держави підприємства (організації) поділяються на групи:
- Група 1 - суб'єкти, державна частка у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків;
- Група 2 - суб'єкти, державна частка у статутному фонді яких становить менше 50 відсотків;
- Група 3 "підприємства (організації), стратегічно важливі для економіки і безпеки держави (відносяться підприємства (організації) згідно рішення Кабінету Міністрів України про затвердження переліку підприємств (організацій), які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави);
- Група 4 "містоутворюючі підприємства".
Товариство може бути віднесене до містоутворюючого, якщо воно відповідає таким критеріям:
- підприємство займає монопольне становище на регіональному ринку товару, має соціально-економічне значення для регіону, а географічні межі ринку охоплюють територію області або більшу її частину;
- підприємство є містоутворюючим в місті обласного або районного підпорядкування (містоутворюючим пропонується визначати підприємство, кількість працівників якого, з урахуванням членів їх сімей, становить не менше половини чисельності населення адміністративно-територіальної одиниці, у якій воно розташоване);
- Група 5 "підприємства (організації), які перебувають у стадії санації та по яких порушено справу по банкрутству".
II. Визначення критеріїв оцінки ефективності
управління корпоративними правами держави
З метою запровадження прозорої та зручної системи оцінювання ефективності управління корпоративними правами держави всі критерії поділяються на дві групи:
1 група - соціальні критерії оцінки ефективності управління корпоративними правами держави (некомерційні - із метою реалізації державних функцій).
Підстави для застосування некомерційних критеріїв визначаються органом, уповноваженим управляти корпоративними правами держави.
Соціальні критерії ефективності управління корпоративними правами держави оцінюються за допомогою наступних показників: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, які зазначені в додатку 1 розділ I.
2 група - економічні критерії (комерційні) оцінки ефективності управління корпоративними правами держави.
Економічні критерії ефективності управління корпоративними правами держави оцінюються за допомогою наступних показників: 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9, 2.10, які зазначені в додатку 1 розділ II.
III. Розробка підходів щодо застосування критеріїв
стосовно кожної групи підприємств
Оцінка ефективності управління корпоративними правами держави здійснюється органами управління та має такі значення:
- ефективне управління;
- задовільне управління;
- неефективне управління.
I. Управління корпоративними правами держави вважається ефективним, за умови:
- підприємство є прибутковим;
- коефіцієнт рентабельності діяльності більший від 0,01;
- відсутня прострочена заборгованість по заробітній платі та платежах до бюджету та інших позабюджетних платежах;
- зазначено загальне покращання фінансового стану товариства.
Додатково, інформаційно, згідно запропонованих підходів щодо застосування критеріїв оцінки ефективності управління корпоративними правами держави стосовно кожної групи підприємств розглядаються: обсяги чистого доходу, обсяги чистого прибутку, дивіденди на державну частку та коефіцієнти фінансового стану: ліквідності, платоспроможності, зносу основних засобів, рентабельності активів і діяльності, коефіцієнт забезпеченості власними оборотними засобами.
Вищезазначені показники повинні бути в межах своїх нормативних значень.
II. Управління корпоративними правами держави вважається задовільним, за умови:
- за останній звітний період підприємство скорочує розмір збитку;
- зменшується та повністю ліквідується заборгованість по заробітній платі та платежах до бюджету та інших позабюджетним платежах;
- коефіцієнт рентабельності діяльності підприємства дорівнює або менший від 0,01.
Додатково, інформаційно, згідно запропонованих підходів щодо застосування критеріїв оцінки ефективності управління корпоративними правами держави стосовно кожної групи підприємств розглядаються: обсяги чистого доходу, обсяги чистого прибутку, дивіденди на державну частку та коефіцієнти фінансового стану: ліквідності, платоспроможності, зносу основних засобів, рентабельності активів і діяльності, коефіцієнт забезпеченості власними оборотними засобами.
Вищезазначені показники мають позитивну динаміку до покращання.
III. Управління корпоративними правами держави вважається неефективним, за умови:
- підприємство нарощує розміри збитків;
- присутня та зростає сума простроченої заборгованості по заробітній платі та платежах до бюджету та інших позабюджетних платежах.
Додатково, інформаційно, згідно запропонованих підходів щодо застосування критеріїв оцінки ефективності управління корпоративними правами держави стосовно кожної групи підприємств розглядаються: обсяги чистого доходу, обсяги чистого прибутку, дивіденди на державну частку та коефіцієнти фінансового стану: ліквідності, платоспроможності, зносу основних засобів, рентабельності активів і діяльності, коефіцієнт забезпеченості власними оборотними засобами.
Більшість показників фінансового стану підприємства не відповідають нормативним вимогам та існує негативна тенденція до їх погіршення.
Підходи щодо застосування критеріїв оцінки ефективності управління корпоративним правами держави стосовно кожної групи підприємств:
- Група 1 - суб'єкти, державна частка у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків - 1.2, 1.3, 1.4, 2.2, 2.4, 2.5, 2.6, 2.10, 2.1, 2.7, 2.9;
- Група 2 - суб'єкти, державна частка у статутному фонді яких становить менше 50 відсотків - 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.5;
- Група 3 "підприємства (організації), стратегічно важливі для економіки і безпеки держави" - 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.5, 2.9, 2.10, 2.1, 2.7;
- Група 4 "підприємства (організації), що мають регіональне значення - 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.5, 2.8, 2.9.
Обов'язково для підприємств цієї групи аналізувати дані показника - середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу.
- Група 5 "підприємства (організації), які перебувають у стадії санації та по яких порушено справу по банкрутству" - 1.2, 1.3, 1.4, 2.2, 2.3, 2.5, 2.9, 2.10.
Перелік критеріїв оцінки ефективності управління корпоративними правами держави наведений в додатку 1.
Директор Департаменту спільних підприємств,
міждержавних майнових відносин та власності за кордоном О.Бобровніков
Додаток 1
Перелік
критеріїв оцінки ефективності управління
корпоративними правами держави
------------------------------------------------------------------
| N | Критерій | Назва та індекс |
|з/п | |статистичного спостереження,|
| | | що використовується при |
| | | застосуванні критерію |
|----------------------------------------------------------------|
| I розділ. 1 група - соціальні (некомерційні) критерії |
|----------------------------------------------------------------|
|1.1 |Середньооблікова кількість |Форма N 1-ПВ (термінова - |
| |штатних працівників облікового|місячна) "Звіт з праці" |
| |складу | |
|----+------------------------------+----------------------------|
|1.2 |Сума простроченої |Форма N 1-ПВ (термінова - |
| |заборгованості із виплати |місячна) "Звіт з праці" |
| |заробітної плати | |
|----+------------------------------+----------------------------|
|1.3 |Сума простроченої |Форма N 1-Б (термінова - |
| |заборгованості перед бюджетом |місячна) "Звіт про фінансові|
| | |результати та дебіторську і |
| | |кредиторську заборгованість"|
|----+------------------------------+----------------------------|
|1.4 |Сума простроченої |Форма N 1-Б (термінова - |
| |заборгованості зі страхування |місячна) "Звіт про фінансові|
| | |результати та дебіторську і |
| | |кредиторську заборгованість"|
|----------------------------------------------------------------|
| II розділ. 2 група - економічні (комерційні) критерії |
|----------------------------------------------------------------|
|2.1 |Обсяги чистого доходу |Фінансова звітність: форми |
| |(виручки) від реалізації |N 2 і N 2-м |
| |продукції (товарів, робіт, | (квартальна, |
| |послуг) |річна) "Звіт про фінансові |
| | |результати" |
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.2 |Обсяги чистого прибутку |Фінансова звітність: форми |
| |(збитку) |N 2 і N 2-м |
| | | (квартальна, |
| | |річна) "Звіт про фінансові |
| | |результати" |
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.3 |Коефіцієнт зносу основних |Форми N 1 і |
| |засобів |N 1-м |
| | |(квартальна, річна) "Баланс"|
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.4 |Коефіцієнт рентабельності |Фінансова звітність: форми |
| |активів |N 1 і N 1-м |
| | | (квартальна, |
| | |річна) "Баланс", форми N 2 |
| | |і N 2-м |
| | | (квартальна, |
| | |річна) "Звіт про фінансові |
| | |результати" |
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.5 |Коефіцієнт рентабельності |Фінансова звітність: форми |
| |діяльності |N 2 і N 2-м |
| | |(квартальна, |
| | |річна) "Звіт про фінансові |
| | |результати" |
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.6 |Дивіденди на державну частку |Фінансова звітність: форми |
| | |N 2 і N 2-м |
| | |(квартальна, |
| | |річна) "Звіт про фінансові |
| | |результати" |
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.7 |Коефіцієнт абсолютної |форми N 1 і |
| |ліквідності |N 1-м |
| | |(квартальна, річна) "Баланс"|
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.8 |Коефіцієнт швидкої ліквідності|форми N 1 і |
| | |N 1-м |
| | |(квартальна, річна) "Баланс"|
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.9 |Коефіцієнт забезпеченості |форми N 1 і |
| |власними оборотними засобами |N 1-м |
| | |(квартальна, річна) "Баланс"|
|----+------------------------------+----------------------------|
|2.10|Коефіцієнт покриття |форми N 1 і |
| |(відношення поточних активів |N 1-м |
| |до поточних зобов'язань) |(квартальна, річна) "Баланс"|
------------------------------------------------------------------
Директор Департаменту спільних підприємств, міждержавних
майнових відносин та власності за кордоном О.Бобровніков