НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
18.04.2006 N 05-31-ЦВ11/2006
Павлоградська міська рада
Дніпропетровської області
Виконавчий комітет
Щодо надання роз'яснень
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 26.03.2006 N 11622/1/1-06 Національна комісія регулювання електроенергетики України розглянула ваше звернення до Прем'єр-міністра України від 06.03.2006 N 8/0588 щодо відповідності дій ВАТ "ЕК "Дніпрообленерго" вимогам чинного законодавства України та повідомляє.
Частиною другою статті 32 Закону України "Про власність" ( 697-12 ) передбачено, що суб'єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів.
Відповідно до частини 1 статті 35 Закону України "Про власність" ( 697-12 ), об'єктами права комунальної власності є майно, що забезпечує діяльність відповідних Рад і утворюваних ними органів; кошти місцевих бюджетів, державний житловий фонд, об'єкти житлово-комунального господарства; майно закладів народної освіти, культури, охорони здоров'я, торгівлі, побутового обслуговування; майно підприємств; місцеві енергетичні системи, транспорт, системи зв'язку та інформації, включаючи націоналізоване майно, передане відповідним підприємствам, установам, організаціям; а також інше майно, необхідне для забезпечення економічного і соціального розвитку відповідної території.
Частиною другою статті 1 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" ( 2482-12 ) державний житловий фонд визначено, як житловий фонд місцевих Рад народних депутатів та житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, організацій, установ.
Власники квартир багатоквартирних будинків є співвласниками допоміжних приміщень будинку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов'язані брати участь у загальних витратах, пов'язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т.ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають (частина 2 статті 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" ( 2482-12 ).
Для забезпечення ефективного використання приватизованих квартир та управління ними власники квартир (будинків) можуть створювати товариства або об'єднання індивідуальних власників квартир і будинків. У багатоквартирному будинку, квартири якого не повністю приватизовані, між товариством (об'єднанням) індивідуальних власників квартир і власниками неприватизованих квартир укладається угода про спільне володіння будинком та дольову участь у витратах на його утримання. (частина 3 статті 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" ( 2482-12 ).
Статтею 11 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" ( 2866-14 ) передбачено, що об'єднання після набуття статусу юридичної особи може:
прийняти на власний баланс весь житловий комплекс;
за договором з попереднім власником залишити його балансоутримувачем усього житлового комплексу або його частини;
укласти договір з будь-якою юридичною особою, статут якої передбачає можливість здійснення такої діяльності, про передачу їй на баланс усього житлового комплексу або його частини.
Державні комунальні підприємства по обслуговуванню та ремонту житла зобов'язані здійснювати обслуговування та ремонт приватизованого житла, надавати мешканцям комунальні та інші послуги за державними розцінками і тарифами. Контроль за додержанням розцінок і тарифів здійснюють фінансові органи (частина 4 статті Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" ( 2482-12 ).
Тобто, власниками внутрішньобудинкових електричних мереж багатоповерхових будинків є об'єднання співвласників багатоквартирного будинку або балансоутримувач (частіше всього адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів).
Відповідно до положень пункту 1.2 Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ від 31 липня 1996 р. N 28 (у редакції постанови НКРЕ від 17 жовтня 2005 року N 910 (далі - Правила), власник внутрішньобудинкових електричних мереж багатоповерхових будинків, як споживач електричної енергії, технологічні електричні мережі якого використовуються постачальником для передачі електричної енергії іншим, як правило побутовим споживачам, є основним споживачем електричної енергії.
Згідно з вимогами пункту 1.7 Правил, сторони, які спільно з основним споживачем використовують технологічні електричні мережі основного споживача для передачі електричної енергії субспоживачу, визначаються відповідно до точки продажу електричної енергії субспоживачу, зазначеної в договорі про постачання електричної енергії між постачальником електричної енергії та субспоживачем.
Основний споживач не має права відмовити електропередавальній організації, яка здійснює ліцензовану діяльність на закріпленій території, субспоживачам або постачальникам електричної енергії у разі дотримання ними вимог цих Правил в укладенні (переукладенні) договорів про спільне використання технологічних електричних мереж споживача або про технічне забезпечення електропостачання споживача.
У разі передачі належної постачальнику електричної енергії технологічними електричними мережами споживача постачальник електричної енергії відшкодовує частину обґрунтованих витрат на утримання технологічних електричних мереж споживача, які спільно використовуються відповідно до однолінійної схеми. Частина обґрунтованих витрат на утримання технологічних електричних мереж споживача, які відповідно до однолінійної схеми використовуються для передачі електричної енергії, що належить відповідному постачальнику електричної енергії, визначається як добуток значення загальної величини витрат на утримання цих технологічних електричних мереж на частку від ділення обсягу переданої електричної енергії до загального naqcs електричної енергії, яка надійшла в технологічні електричні мережі споживача (пункт 6.29 Правил.
Відшкодування обґрунтованих витрат з утримання технологічних електричних мереж споживача (основного споживача) оплачується відповідно до договору про спільне використання технологічних електричних мереж і враховує фактичні обґрунтовані витрати основного споживача на утримання цих електричних мереж (пункт 6.30 Правил.
Таким чином, між власником внутрішньобудинкових електричних мереж та постачальником електричної енергії має бути укладений договір про спільне використання технологічних електричних мереж.
У випадку відмови ВАТ "ЕК "Дніпрообленерго" власнику внутрішньобудинкових електричних мереж в укладенні договору про спільне використання зазначених мереж, власник мереж має спонукати енергопостачальну компанію до укладення такого договору через суд.
Потрібно зазначити, що постачальники електричної енергії, за винятком випадку коли вони є балансоутримувачем внутрішньобудинкових електричних мереж, ніяким чином не можуть впливати на технічний стан зазначених мереж.
Тобто, як правило, відмова у збільшенні договірної потужності споживання електричної енергії побутовим споживачам пов'язана не з небажанням енергопостачальника це робити, а з технічними характеристиками внутрішньобудинкових електричних мереж (зокрема з їх пропускною здатністю).
Разом з тим у НКРЕ відсутні повноваження щодо управління господарською діяльністю ліцензіатів і, відповідно, передача внутрішньобудинкових електричних мереж на баланс енергопостачальних компаній має здійснюватися тільки за взаємною згодою сторін.
Додатково повідомляємо, що з метою технічного відновлення існуючого житлового фонду, підвищення його експлуатаційних якостей до сучасних стандартів і поліпшення архітектурної виразності житлової забудови, Кабінетом Міністрів України, постановою від 14.05.1999 N 820, затверджено Програму реконструкції житлових будинків перших масових серій (далі - Програма).
Програмою ( 820-99 ) передбачено запровадження нового фінансово-інвестиційного механізму із залученням позабюджетних коштів для реконструкції житлового фонду, що сприятиме створенню системи довгострокового кредитування і системи надання податкових пільг учасникам інвестиційної діяльності.
З цією метою передбачається:
створення реґіональних інвестиційних фондів реконструкції житлового фонду з наповненням їх коштами з позабюджетних джерел фінансування населення та юридичних осіб;
визначення організаційних засад довгострокового пільгового кредитування робіт з реконструкції;
запровадження іпотечного кредитування учасників робіт з реконструкції житлового фонду;
впровадження механізму проведення розрахунків з використанням житлових сертифікатів, облігацій, векселів та інших цінних паперів;
виділення державних коштів в обсягах, визначених річним бюджетом.
Необхідно зазначити, що реконструкція житлових будинків має здійснюватися відповідно до затвердженого проекту, розробленого на підставі технічних умов.
Єдина процедура розроблення і надання замовникам архітектурно-планувального завдання та технічних умов щодо інженерного забезпечення об'єкта архітектури, склад вихідних даних на проектування, визначення розміру плати за їх видачу встановлюється Порядком надання архітектурно-планувального завдання та технічних умов щодо інженерного забезпечення об'єкта архітектури і визначення розміру плати за їх видачу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1999 р. N 2328.
Член Комісії Ю.Андрійчук