ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
20.11.2003 N 9557/6/23-0116
Про проблемні питання з оподаткування
Державна податкова адміністрація України розглянула лист <...> та, в межах своєї компетенції, надає відповіді на проблемні питання з оподаткування, що виникли під час проведення науково практичного семінару "Проблеми обліку, звітності та оподаткування суб'єктів СЕЗ та ТПР".
1. Щодо питання обліку на підприємстві зі змішаною формою діяльності.
Законом України від 15.07.99 N 970-XIV "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку в Луганській області" із змінами та доповненнями (далі - Закон) запроваджено спеціальний режим інвестиційної діяльності для підприємств, які реалізують на територіях пріоритетного розвитку в Луганській області інвестиційні проекти, зареєстровані у встановленому цим Законом порядку.
Статтею 9 Закону ( 970-14 ), для вказаних підприємств, визначено особливості оподаткування щодо сплати ввізного мита, податку на додану вартість, податку на прибуток підприємств, збору до Державного інноваційного фонду України, внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та плати за землю. Пунктом 6 статті 9 Закону визначено порядок оподаткування прибутку підприємств, які реалізують інвестиційні проекти на територіях пріоритетного розвитку в Луганській області, а саме, передбачено, що порядок обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту, визначається Державною податковою адміністрацією України.
Пунктом 8 Порядку визначення прибутку, отриманого від реалізації інвестиційних проектів суб'єктами підприємницької діяльності, які здійснюють свою діяльність на територіях пріоритетного розвитку в Луганській області, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності, затвердженого наказом ДПА України від 31.08.99 N 469 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.09.99 за N 605/3898, передбачено наступне: "Якщо суб'єкт підприємницької діяльності, який здійснює свою діяльність на територіях пріоритетного розвитку в Луганській області, займається кількома видами підприємницької діяльності, то пільга в оподаткуванні прибутку застосовується тільки до прибутку, одержаного від того виду діяльності, що передбачений інвестиційним проектом. За таким видом діяльності названий суб'єкт підприємницької діяльності повинен вести окремий податковий облік для визначення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту."
Такі самі вимоги щодо ведення відокремленого обліку результатів фінансово-господарської діяльності за доходами, які оподатковуються за нижчими ставками, передбачені пунктом 7.20 статті 7 Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" із змінами та доповненнями.
Отже, з метою оподаткування суб'єкти підприємницької діяльності, що реалізують інвестиційні проекти на території пріоритетного розвитку в Луганській області, зобов'язані вести окремий облік операцій за видами діяльності, що підлягають пільговому оподаткуванню, та облік за операціями, що оподатковуються на загальних підставах.
2. Щодо пільгового оподаткування ввезення устаткування в розібраному стані для реалізації інвестиційного проекту.
Пунктом 1 статті 2 Закону України від 24.12.98 N 357-XIV "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності у Закарпатській області" (далі - Закон) встановлено спеціальний режим інвестиційної діяльності, яким передбачено звільнення не більш як на 5 років від обкладення ввізним митом і податком на додану вартість під час ввезення в Україну устаткування (обладнання), крім підакцизних товарів, для реалізації інвестиційного проекту. Перелік та обсяги ввезення на митну територію України зазначених устаткування (обладнання) є невід'ємною частиною інвестиційного проекту. Під терміном устаткування (обладнання) слід розуміти машини (крім транспортних засобів), механізми, прилади, пристрої, призначені для використання у технологічному процесі, що здійснюється під час реалізації інвестиційного проекту.
Щодо ввезення устаткування (обладнання) в розібраному стані, необхідно зазначити, що пунктом 1.7 Порядку заповнення граф вантажної митної декларації відповідно до митних режимів експорту, імпорту, транзиту, тимчасового ввезення (вивезення), митного складу, магазину безмитної торгівлі, затвердженого наказом Державної митної служби України від 30.06.98 N 380 , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.07.98 за N 469/2909, передбачено можливість оформлення єдиної ВМД на кілька партій товару в разі декларуванні машин, обладнання, механізмів, установок, приладів тощо, які класифікуються за одним товарним кодом згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( 2371-14 ) як складений товар, але з урахуванням особливостей транспортування та монтажу, ввозяться на митну територію України в розібраному стані на кількох транспортних засобах (за кількома товаротранспортними накладними) на адресу одного одержувача.
Таким чином, при ввезенні устаткування (обладнання), яке класифікується за одним товарним кодом згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( 2371-14 ) як складений товар, але з урахуванням особливостей транспортування та монтажу ввозяться на митну територію України в розібраному стані на кількох транспортних засобах (за кількома товаротранспортними накладними) на адресу одного одержувача, при оформленні єдиної ВМД, ввезене обладнання звільняється від обкладення ввізним митом і податком на додану вартість у відповідності до вимог пункту 1 статті 2 Закону ( 357-14 ).
Щодо ввезення запасних частин на ремонт основних засобів.
В разі ввезення устаткування (обладнання) у вигляді запасних частин, комплектуючих, без дотримання вищенаведених вимог, вказана операція не звільняється від сплати ввізного мита та податку на додану вартість.
Враховуючи вищенаведені норми, не звільняються від сплати ввізного мита та податку на додану вартість ввезенні запасні частини на ремонт основних засобів, які використовуються в реалізації інвестиційного проекту.
Щодо оподаткування спільної діяльності.
Пунктом 2 статті 2 Закону України від 24.12.98 N 357-XIV "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності у Закарпатській області" передбачено звільнення на 2 роки від оподаткування прибутку новоствореного, в тому числі у процесі реструктуризації, підприємства, інвестиція в яке є еквівалентною не менш як 250 тисячам доларів США, а також прибутку діючого підприємства, одержаного від інвестування в його реконструкцію або в його модернізацію, якщо така інвестиція дорівнює не менш як 250 тисячам доларів США.
Оподаткування доходів від проведення спільної діяльності регулюється пунктом 7.7 статті 7 Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" із змінами та доповненнями. Правила ведення податкового обліку за результатами спільної діяльності встановлені Порядком ведення податкового обліку та складання податкової звітності результатів спільної діяльності на території України без створення юридичної особи, затвердженого наказом ДПА України від 11.07.97 N 234 із змінами та доповненнями, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.08.97 за N 308/2112.
Згідно підпункту 7.7.2 пункту 7.7 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) облік результатів спільної діяльності ведеться платником податку, уповноваженим на це іншими сторонами згідно з умовами договору, окремо від обліку господарських результатів такого платника податку.
Згідно підпункту 7.7.3 пункту 7.7 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) виплати частини доходу, отриманого учасниками від спільної діяльності, прирівнюються до виплат дивідендів. Отже, доходи від спільної діяльності, отримані суб'єктом підприємницької діяльності, який діє в межах Закону України від 24.12.98 N 357-XIV , оподатковуються на загальних підставах та не підлягають пільговому оподаткуванню відповідно до Закону України від 24.12.98 N 357-XIV.
Щодо включення до складу валових витрат видатків на стажування працівників за кордоном.
Підпунктом 5.4.2 пункту 5.4 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (із внесеними змінами і доповненнями) визначено, що до валових витрат платника податку відносяться витрати, пов'язані з професійною підготовкою або перепідготовкою за профілем такого платника податку фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку, в українських закладах освіти, за винятком фізичних осіб, пов'язаних з таким платником податку.
Цим Законом не передбачено віднесення до складу валових витрат платника податку витрат на матеріальне забезпечення працівників, що направлені ним за кордон на навчання, стажування, для підвищення кваліфікації.
У зв'язку з цим, витрати на матеріальне забезпечення працівників, що направлені ним за кордон на навчання, стажування, для підвищення кваліфікації здійснюються за рахунок прибутку платника податку.
3. Щодо порядку звітності суб'єктів підприємницької діяльності, що реалізують інвестиційні проекти на території міста Харкова.
Законом України від 11.05.2000 N 1714-III "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на території міста Харкова" (далі - Закон) із змінами та доповненнями запроваджено спеціальний режим інвестиційної діяльності у пріоритетних видах економічної діяльності на території міста Харкова. Пунктом 5 статті 7 Закону встановлено, що порядок обліку та обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту, визначається Державною податковою адміністрацією України.
Наказом ДПА України від 17.07.2000 N 384 затверджено Порядок обліку, обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту на території міста Харкова, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.08.2000 за N 472/4693 (далі - Порядок). Пунктом 6 Порядку встановлено порядок обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту суб'єктом підприємницької діяльності.
Якщо вироблена продукція (роботи, послуги) філії, відділення, іншого відокремленого структурного підрозділу, цеху (дільниці), на яких реалізується інвестиційний проект, продається зовнішньому споживачу, то прибуток визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу, отриманого підприємством від продажу товарів (робіт, послуг), виготовлених (виконаних, наданих) з використанням інвестицій, на суму валових витрат підприємства у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням цього виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3 - 5.8 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), а також на суму амортизаційних відрахувань, нараховану на основні засоби відповідно до статті 8 цього Закону.
При цьому, прибуток визначається на підставі розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу (філії, відділення, дільниці, цеху) суб'єкта підприємницької діяльності, що здійснює свою діяльність на території міста Харкова і продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту, підлягає продажу за межі підприємства (додаток N 1 до Порядку (далі - Розрахунок); цей розрахунок подається органам державної податкової служби за місцем реєстрації таких суб'єктів, як платників податку в терміни, установлені для подання декларації про прибуток підприємства .
Оскільки наказом ДПА України від 29.03.2003 N 143 "Про затвердження форми декларації з податку на прибуток підприємства та Порядку її складання", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.04.2003 за N 271/7592, введено нову форму декларації з податку на прибуток, відображення сум податку на прибуток звільненого від оподаткування повинно проводитись наступним чином.
Сума податку, звільненого від оподаткування, розрахованого за даними рядка 1.11 Розрахунку (додаток N 1 до Порядку , знаходить своє відображення в рядку 10.1 додатка К5 до декларації з прибутку підприємств та відповідно в рядку 10 декларації. Тобто, сума прибутку від реалізації інвестиційного проекту, який звільнений від оподаткування, враховується у зменшенні прибутку, що підлягає оподаткуванню. При цьому, до додатка К5, в рядки А1, А2 та А3 переносяться дані відповідних рядків 1.1, 1.3, 1.2 Розрахунку (додаток N 1 до Порядку). З цього можна зробити висновок, що неоподатковуваний прибуток підприємства повинен розраховуватись за відповідними формулами в Розрахунку (додаток N 1 до Порядку) і не повинен перевищувати частку прибутку від реалізації інвестиційного проекту на структурному підрозділі в загальному оподатковуваному прибутку підприємства.
Одночасно з цим слід зазначити, що дані рядка 10.1 додатка К5 не завжди повинні дорівнювати розрахунку за формулою (А1-А2-А3), саме тому залишається обов'язковим подання Розрахунків обчислення прибутку (додаток N 1 до Порядку разом із поданням декларації з податку на прибуток підприємства .
Щодо визначення першого прибутку в 2002 та 2003 роках.
У відповідності до п. 4 Порядку , пільги застосовуються з моменту одержання першого прибутку від реалізації інвестиційного проекту, а саме з того звітного (податкового) періоду, у якому було отримано такий прибуток. Тобто, якщо протягом попередніх податкових періодів підприємством не було отримано позитивний результат від реалізації інвестиційного проекту, то відлік пільгового терміну розпочнеться саме з дати отримання першого прибутку. Окремо слід зазначити, що першим роком застосування пільгового режиму буде вважатися рік, у будь-якому із звітних (податкових) кварталів якого отримано перший прибуток.
4. Щодо відображення в обліку ремонту обладнання за інвестиційним проектом.
Законом України від 11.05.2000 N 1714-III "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на території міста Харкова" із змінами та доповненнями запроваджено спеціальний режим інвестиційної діяльності у пріоритетних видах економічної діяльності на території міста Харкова (далі - Закон). Пунктом 5 статті 7 Закону встановлено, що порядок обліку та обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту, визначається Державною податковою адміністрацією України.
Наказом ДПА України від 17.07.2000 N 384 затверджено Порядок обліку, обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту на території міста Харкова, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту (далі - Порядок). Пунктом 6 Порядку встановлено порядок обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту суб'єктом підприємницької діяльності.
Пунктом 7 Порядку передбачено обов'язок платника податку вести окремий податковий облік для визначення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту за кожним видом діяльності, що звільняється або не звільняється від оподаткування. Такі самі вимоги щодо ведення відокремленого обліку результатів фінансово-господарської діяльності за доходами, які оподатковуються за нижчими ставками, передбачені пунктом 7.20 статті 7 Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" із змінами та доповненнями.
Таким чином, в разі здійснення витрат на ремонт обладнання за інвестиційним проектом, платник податків має право віднести до складу валових витрат будь-які витрати, пов'язані з поліпшенням основних фондів, що підлягають амортизації та повністю використовуються для реалізації інвестиційного проекту у сумі, що не перевищує 10 відсотків сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів, які використовуються в інвестиційному проекті, станом на початок такого звітного періоду, за правилами, визначеними підпунктом 8.7.1 пункту 8.7 статті 8 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 283/97-ВР ). Ця операція знайде своє відображення в відокремленому податковому обліку за інвестиційним проектом, та буде врахована при визначенні прибутку звільненого від оподаткування.
Щодо тлумачення терміну "нецільове використання".
Спільним наказом ДПА України та Державної митної служби України від 13.10.2000 N 533/567 затверджено Порядок контролю за цільовим використанням сировини, матеріалів, устаткування, обладнання та комплектуючих виробів до них, що ввозяться в Україну для реалізації інвестиційних проектів на території міста Харкова.
Згідно Порядку контроль за цільовим використанням суб'єктами сировини, матеріалів, устаткування, обладнання та комплектуючих виробів до них (крім підакцизних товарів) забезпечується взаємодією Ради, Державної податкової адміністрації в місті Харкові, Східної регіональної митниці з залученням фахівців відповідних державних установ. У разі виявлення під час перевірок державним податковим органом фактів нецільового використання суб'єктом устаткування, обладнання та комплектуючих виробів до них (крім підакцизних товарів) цей податковий орган здійснює донарахування та стягнення несплачених сум податку на додану вартість із застосуванням передбачених законодавством фінансових санкцій, а також інформує про це митницю, яка здійснила їх митне оформлення, та Раду.
Під "нецільовим використанням" слід розуміти використання ввезеного устаткування, обладнання та комплектуючих виробів до них на цілі не пов'язані з реалізацією інвестиційного проекту шляхом використання в межах здійснення господарської діяльності не пов'язаної з інвестиційним проектом, а саме: реалізації, безоплатної передачі, передачі в лізинг та будь-яких інших способів відчуження ввезеного обладнання та комплектуючих.
Щодо відображення від'ємного значення об'єкта оподаткування за результатами реалізації інвестиційного проекту.
Пунктом 7 Порядку передбачено обов'язок платника податку вести окремий податковий облік для визначення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту за кожним видом діяльності, що звільняється або не звільняється від оподаткування. Такі самі вимоги щодо ведення відокремленого обліку результатів фінансово-господарської діяльності за доходами, які оподатковуються за нижчими ставками, передбачені пунктом 7.20 статті 7 Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" із змінами та доповненнями.
Відповідно до декларації з податку на прибуток підприємства, форма якої затверджена наказом ДПА України від 29.03.2003 N 143 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.04.2003 за N 271/7592, прибуток, що підлягає оподаткуванню, відображений по рядку 11 декларації, формується за рахунок прибутку отриманого як від основної діяльності, так і від діяльності, що підлягає пільговому оподаткуванню. Прибуток, що підлягає оподаткуванню, визначається шляхом зменшення об'єкта оподаткування (позитивного або від'ємного) (рядок 8 декларації) на суму прибутку, який звільнено від оподаткування (рядок 10 декларації). Необхідно звернути увагу, що об'єкт оподаткування, відображений по рядку 8 декларації, включає в себе весь прибуток, який отримано платником протягом звітного періоду, в тому числі і прибуток, що підлягає звільненню від оподаткування.
Розглянемо вказане правило за допомогою числового прикладу. Так за звітний період, платником отримано від'ємне значення об'єкта, від діяльності, що оподатковується на загальних підставах та діяльності, що звільнена від оподаткування, в сумі - 30 тис. грн., прибуток, який отримано від здійснення звільненої від оподаткування діяльності, має від'ємне значення в сумі - 90 тис. грн., таким чином, прибуток, що підлягає оподаткуванню, буде складати -30-(-90), що дорівнює 60 тис. грн.
Таким чином, з метою достовірного ведення податкового обліку, будь-який об'єкт оподаткування (позитивний або від'ємний), що зазначений в рядку 8 декларації з податку на прибуток , повинен бути зменшений на суму прибутку (позитивну або від'ємну), який звільнено від оподаткування і зазначено в рядку 10 декларації.
Щодо тлумачення пункту 6.2 Порядку .
Для визначення прибутку платника від реалізації інвестиційного проекту в разі використання продукції, виготовленої в результаті реалізації інвестиційного проекту, в подальшому технологічному процесі виробництва продукції, необхідно керуватись пунктом 6.2 Порядку обліку, обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту на території міста Харкова, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту. Прибуток визначається з урахуванням економічного ефекту, отриманого від реалізації інвестиційного проекту, на підставі розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу суб'єкта підприємницької діяльності, що здійснює свою діяльність на території міста Харкова і продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту та не підлягає продажу за межі підприємства (додаток 2). Визначення прибутку як економічного ефекту від упровадження інвестиційного проекту проводиться підприємством самостійно на підставі окремого обліку по реалізації інвестиційного проекту, виходячи з фактичних витрат та амортизаційних відрахувань філій, відділень, інших відокремлених структурних підрозділів, цехів (дільниць), на яких реалізується інвестиційний проект, продукція яких в подальшому була використана у технологічному процесі виробництва. При цьому, слід враховувати долю продукції, яка була використана в подальшому технологічному процесі, в загальному випуску продукції відділеннями, іншими відокремленими структурними підрозділами, цехами (дільницями), на яких реалізується інвестиційний проект.
5. Щодо особливостей оподаткування суб'єктів підприємницької діяльності, що реалізують інвестиційні проекти на території спеціальної економічної зони "Яворів".
Законом України від 15.01.99 N 402-XIV "Про спеціальну економічну зону "Яворів", із змінами та доповненнями, (далі - Закон) обумовлено порядок створення, ліквідації та особливості механізму функціонування спеціальної економічної зони "Яворів".
Статтею 9 Закону ( 402-14 ) встановлено спеціальний правовий режим підприємницької діяльності та особливості оподаткування на території СЕЗ "Яворів".
Так, вказаною статтею передбачено звільнення на період реалізації інвестиційного проекту, але не більше ніж на п'ять років, від сплати ввізного мита ввезення на територію СЕЗ "Яворів" (крім території автопорту "Краковець") устаткування, обладнання та комплектуючих деталей до них (крім підакцизних товарів) для потреб власного виробництва, пов'язаного з реалізацією інвестиційних проектів, затверджених Яворівською районною державною адміністрацією.
Крім того звільняється від оподаткування податком на додану вартість ввезення (пересилання) устаткування, обладнання та комплектуючих деталей до них (крім підакцизних товарів), які ввозяться (пересилаються) на територію СЕЗ "Яворів" суб'єктами СЕЗ "Яворів" для потреб власного виробництва, пов'язаного з реалізацією інвестиційних проектів, затверджених Яворівською районною державною адміністрацією.
Особливості експортно-імпортних операцій визначені пунктом 6 статті 9 Закону ( 402-14 ). Вказаним пунктом встановлені наступні особливості проведення експортно-імпортних операцій, а саме: імпорт суб'єктами підприємницької діяльності СЕЗ "Яворів" товарів та інших предметів для потреб власного виробництва на території СЕЗ "Яворів" та експорт товарів та інших предметів, повністю вироблених або достатньо перероблених чи оброблених на території СЕЗ "Яворів", не підлягають ліцензуванню та квотуванню, якщо інше не встановлено міжнародними договорами України.
Крім того встановлено особливості оподаткування прибутку суб'єктів підприємницької діяльності, що реалізують інвестиційні проекти на території СЕЗ "Яворів". Так, строком на п'ять років звільнено від оподаткування прибуток суб'єктів СЕЗ "Яворів", отриманий на території СЕЗ "Яворів" від реалізації інвестиційних проектів, затверджених Яворівською районною державною адміністрацією. Прибуток таких платників податку, отриманий у наступні роки реалізації інвестиційних проектів, оподатковується за ставкою 50 відсотків діючої ставки оподаткування. Ця норма застосовується з моменту одержання суб'єктом СЕЗ "Яворів" першого прибутку від реалізації інвестиційного проекту. Правила визначення прибутку від реалізації інвестиційного проекту на території СЕЗ "Яворів", який звільняється від оподаткування, встановлено Порядком визначення прибутку, отриманого від реалізації інвестиційних проектів суб'єктами спеціальної економічної зони "Яворів", та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності, затвердженого наказом ДПА України від 31.03.99 N 162 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09.04.99 за N 227/3520.
Крім того, вищевказані суб'єкти підприємницької діяльності звільнені від сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та збору до Державного інноваційного фонду.
Також суб'єкти СЕЗ "Яворів" (власники земельних ділянок та землекористувачі на території СЕЗ "Яворів") повністю звільняються від сплати земельного податку в перші три роки реалізації на території СЕЗ "Яворів" інвестиційних проектів, затверджених Яворівською районною державною адміністрацією, а в наступні роки сплачують земельний податок за ставкою в розмірі 50 відсотків діючої ставки оподаткування.
6. Щодо розрахунку прибутку від реалізації інвестиційного проекту як економічного ефекту.
Особливості визначення прибутку суб'єктів підприємницької діяльності від реалізації інвестиційних проектів на території пріоритетного розвитку в Донецькій області встановлені Порядком обчислення прибутку, одержаного від здійснення інвестицій на діючих підприємствах, розташованих на територіях пріоритетного розвитку в Донецькій області, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту, затвердженого наказом ДПА України від 05.03.99 N 111 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.03.99 за N 176/3469 (далі - Порядок)
Для визначення прибутку платника від реалізації інвестиційного проекту в разі використання продукції, виготовленої в результаті реалізації інвестиційного проекту, в подальшому технологічному процесі виробництва продукції, необхідно керуватись пунктом 7.2 Порядку . Прибуток визначається з урахуванням економічного ефекту, отриманого від реалізації інвестиційного проекту, на підставі розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу суб'єкта підприємницької діяльності, що здійснює свою діяльність на територіях пріоритетного розвитку в Донецькій області і продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту та не підлягає продажу за межі підприємства (додаток N 2 до Порядку). Визначення прибутку як економічного ефекту від упровадження інвестиційного проекту проводиться підприємством самостійно на підставі окремого обліку по реалізації інвестиційного проекту, виходячи з фактичних витрат та амортизаційних відрахувань філій, відділень, інших відокремлених структурних підрозділів, цехів (дільниць), на яких реалізується інвестиційний проект, продукція яких в подальшому була використана у технологічному процесі виробництва. При цьому, слід враховувати долю продукції, яка була використана в подальшому технологічному процесі в загальному випуску продукції відділеннями, іншими відокремленими структурними підрозділами, цехами (дільницями), на яких реалізується інвестиційний проект.
Щодо своєчасності внесення інвестицій та дострокового закінчення інвестиційного проекту.
Згідно статті 14 Закону України від 24.12.98 N 356-XIV "Про спеціальні економічні зони та спеціальний режим інвестиційної діяльності в Донецькій області" (далі - Закон), передбачено звільнення на три роки від оподаткування прибутку, одержаного від реалізації інвестиційних проектів, схвалених Радою, на новостворених підприємствах, діючих підприємствах, їх філіях та інших структурних підрозділах - платниках податку, при умові, якщо інвестиції в них еквівалентні не менш як 1 мільйону доларів США, для малих підприємств - не менш як 250 тисячам доларів США. Тобто, платник податку який реалізує інвестиційний проект, отримує право на застосування вказаних пільг з оподаткування виключно після внесення вказаних інвестицій в повному обсязі.
Пунктом "а" статті 14 Закону ( 356-14 ) передбачено звільнення, на період реалізації проекту, від обкладання ввізним митом та податком на додану вартість, ввезення в Україну сировини, матеріалів, предметів, устаткування (обладнання). Пунктом "б" передбачено звільнення від оподаткування прибутку, одержаного від реалізації інвестиційних проектів, схвалених Радою, на новостворених підприємствах, діючих підприємствах, їх філіях та інших структурних підрозділах - платниках податку.
Таким чином, в разі дострокового завершення інвестиційного проекту, платник податку втрачає право на застосування пільг з оподаткування передбачених статтею 14 Закону ( 356-14 ).
Крім того, у разі, якщо протягом звітного (податкового) періоду відбувається часткове або повне відчуження зазначеної інвестиції, суб'єкт підприємницької діяльності, який отримав інвестицію, зобов'язаний сплатити податок з прибутку, одержаного в такому звітному (податковому) періоді.
Щодо внесення інвестицій у вигляді матеріальних цінностей.
Пунктом "г" статті 14 Закону ( 356-14 ) передбачено можливість внесення інвестицій у вигляді матеріальних цінностей. Сума вказаних інвестицій, внесена у відповідності з інвестиційним проектом до валового доходу підприємства, розташованого на території пріоритетного розвитку, з метою оподаткування не включається. Але одночасно слід зауважити, що у разі, якщо протягом звітного (податкового) періоду відбувається часткове або повне відчуження зазначеної інвестиції, суб'єкт підприємницької діяльності, який отримав інвестицію, зобов'язаний сплатити податок з прибутку, одержаного в такому звітному (податковому) періоді.
7. Щодо розрахунку прибутку від реалізації інвестиційного проекту як економічного ефекту у випадку, коли продукція використовується у подальшому виробництві.
Особливості визначення прибутку суб'єктів підприємницької діяльності від реалізації інвестиційних проектів на території пріоритетного розвитку в Донецькій області встановлені Порядком обчислення прибутку, одержаного від здійснення інвестицій на діючих підприємствах, розташованих на територіях пріоритетного розвитку в Донецькій області, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту, затвердженого наказом ДПА України від 05.03.99 N 111 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.03.99 за N 176/3469.
Для визначення прибутку платника від реалізації інвестиційного проекту в разі використання продукції, виготовленої в результаті реалізації інвестиційного проекту, в подальшому технологічному процесі виробництва продукції, необхідно керуватись пунктом 7.2 Порядку обчислення прибутку, одержаного від здійснення інвестицій на діючих підприємствах, розташованих на територіях пріоритетного розвитку в Донецькій області, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту . Прибуток визначається з урахуванням економічного ефекту, отриманого від реалізації інвестиційного проекту, на підставі розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу суб'єкта підприємницької діяльності, що здійснює свою діяльність на територіях пріоритетного розвитку в Донецькій області і продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту та не підлягає продажу за межі підприємства (додаток 2). Визначення прибутку як економічного ефекту від упровадження інвестиційного проекту проводиться підприємством самостійно на підставі окремого обліку по реалізації інвестиційного проекту, виходячи з фактичних витрат та амортизаційних відрахувань філій, відділень, інших відокремлених структурних підрозділів, цехів (дільниць), на яких реалізується інвестиційний проект, продукція яких в подальшому була використана у технологічному процесі виробництва. При цьому, слід враховувати долю продукції, яка була використана в подальшому технологічному процесі в загальному випуску продукції відділеннями, іншими відокремленими структурними підрозділами, цехами (дільницями), на яких реалізується інвестиційний проект.
8. Щодо особливостей оподаткування ПДВ операцій по реалізації продукції з території СЕЗ "Донецьк".
Статтею 12 Закону України від 24.12.98 N 356-XIV "Про спеціальні економічні зони та спеціальний режим інвестиційної діяльності в Донецькій області" встановлено особливості ввезення та вивезення товарів та інших предметів з території спеціальної економічної зони "Донецьк". Згідно пунктів 1.2 та 1.3 Порядку митного оформлення товарів та предметів, що переміщуються через межі території спеціальної економічної зони "Донецьк" резидентами при здійсненні операцій, передбачених підпунктами "в" і "е" пункту 3 статті 12 Закону України "Про спеціальні економічні зони та спеціальний режим інвестиційної діяльності в Донецькій області", затвердженого наказом Державної митної служби України від 02.12.2002 N 673 , із змінами, внесеними наказом Державної митної служби від 26.08.2003 N 577 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19.12.2002 за N 986/7274, територія СЕЗ "Донецьк" уважається такою, що перебуває поза межами митної території України та межі СЕЗ "Донецьк" є складовою частиною митного кордону України.
Таким чином товари та предмети, що повністю вироблені або достатньо перероблені чи оброблені в СЕЗ "Донецьк" і ввозяться на митну територію України з території цієї зони, підлягають митному контролю та митному оформленню.
Оскільки СЕЗ "Донецьк", вважається такою, що перебуває поза межами митної території України, операції щодо вивезення предметів, що повністю вироблені або достатньо перероблені чи оброблені в СЕЗ "Донецьк", на митну територію України з території СЕЗ "Донецьк", суб'єктом підприємницької діяльності, що здійснює свою діяльність на території СЕЗ, не є об'єктом оподаткування у відповідності до статті 3 Закону України від 03.04.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість" із змінами та доповненнями і вказані операції не повинні відображатись в податковій звітності з ПДВ суб'єкта СЕЗ, тим більше є неправомірним застосування нульової ставки при вивезенні товарів з території СЕЗ на митну територію України.
Щодо оподаткування операції, по ввезенню резидентами, що не є суб'єктами СЕЗ, товарно-матеріальних цінностей на митну територію України з території СЕЗ "Донецьк", то дані операції оподатковуються у відповідності до вимог підпункту 3.1.2 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ), а подальший перепродаж на митній території України оподатковується у відповідності до вимог підпункту 3.1.1 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість". При цьому, база оподаткування визначається за правилами встановленими статтею 4 Закону.
Вказані операції відображаються у податковій звітності резидента в податковій декларації з податку на додану вартість, за формою затвердженою наказом ДПА України від 30.05.97 N 166 , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.07.97 за N 250/2054.
9. Щодо особливостей реалізації інвестиційного проекту в умовах пільгового режиму оподаткування виробників сільськогосподарської продукції.
Законодавством України передбачено особливу форму пільгового режиму оподаткування виробників сільськогосподарської продукції.
Законом України від 17.12.98 N 320-XIV "Про фіксований сільськогосподарський податок" (далі - Закон) запроваджено нову форму спрощеного оподаткування суб'єктів підприємницької діяльності - товаровиробників сільськогосподарської продукції. Згідно статті 2 Закону платниками фіксованого сільськогосподарського податку є сільськогосподарські підприємства різних організаційно-правових форм, передбачених законами України, селянські та інші господарства, які займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом сільськогосподарської продукції, в яких сума, одержана від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки за попередній звітний (податковий) рік, перевищує 50 відсотків загальної суми валового доходу підприємства.
Статтею 1 Закону ( 320-14 ) передбачено, що фіксований сільськогосподарський податок сплачується в рахунок низки податків та обов'язкових платежів, в тому числі податку на прибуток підприємств. Крім того пунктом 4 статті 9 Закону дію Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) зупинено для сільськогосподарських товаровиробників - платників фіксованого сільськогосподарського податку.
Таким чином, в разі, якщо підприємство, основною діяльністю якого є виробництво сільськогосподарської діяльності та одночасно є платником фіксованого податку, реалізує інвестиційний проект на території пріоритетного розвитку в Донецькій області, вказане підприємство не має права на зменшення платежів по сплаті фіксованого податку на суму прибутку отриманого в результаті реалізації інвестиційного проекту на території пріоритетного розвитку в Донецькій області у відповідності до Закону України від 24.12.98 N 356-XIV "Про спеціальні економічні зони та спеціальний режим інвестиційної діяльності в Донецькій області".
10. Щодо порядку нарахування амортизаційних відрахувань
Особливості оподаткування прибутків суб'єктів підприємницької діяльності, що реалізують інвестиційні проекти на території СЕЗ "Курортополіс Трускавець", визначені Законом України від 18.03.99 N 514-XIV "Про спеціальну економічну зону туристсько-рекреаційного типу "Курортополіс Трускавець" та Порядком обчислення прибутку, отриманого від реалізації інвестиційних проектів суб'єктами спеціальної економічної зони туристсько-рекреаційного типу "Курортополіс Трускавець", та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності, затвердженого наказом ДПА України від 07.06.99 N 290 , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 21.06.99 за N 394/3687 (далі - Порядок).
Пунктом 8 Порядку передбачено обов'язок платника податку вести окремий податковий облік для визначення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту на території СЕЗ за кожним видом діяльності, що звільняється або не звільняється від оподаткування. Такі самі вимоги щодо ведення відокремленого обліку результатів фінансово-господарської діяльності за доходами, які оподатковуються за нижчими ставками, передбачені пунктом 7.20 статті 7 Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" із змінами та доповненнями.
Якщо цех, який введено в експлуатацію, використовується для проведення діяльності з реалізації інвестиційного проекту, суб'єкт СЕЗ повинен відображати витрати на амортизацію вказаного об'єкта основних засобів в окремому податковому обліку по реалізації вказаного інвестиційного проекту.
Порядок нарахування амортизації встановлено статтею 8 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ). Згідно підпункту 8.3.1 пункту 8.3 статті 8 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" сума амортизаційних відрахувань кварталу, щодо якого проводяться розрахунки (розрахунковий квартал), визначаються шляхом застосування норм амортизації, до балансової вартості груп основних фондів на початок такого розрахункового кварталу, отже нарахування амортизації розпочнеться з наступного, після введення цеху в експлуатацію, кварталу.
В бухгалтерському обліку нарахування амортизації проводиться з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання, у відповідності до пункту 29 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 N 92 із змінами та доповненнями.
11. Щодо відображення фінансових результатів від реалізації інвестиційних проектів в податковій звітності суб'єктів підприємницької діяльності, що реалізують інвестиційні проекти на територіях пріоритетного розвитку в Автономній республіці Крим.
Особливості оподаткування суб'єктів підприємницької діяльності, що реалізують інвестиційні проекти на території пріоритетного розвитку в Автономній Республіці Крим, встановлено статтею 14 Закону України від 21.12.2000 N 2189-III "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку та спеціальної економічної зони "Порт Крим" в Автономній Республіці Крим" із змінами та Порядком обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту на територіях пріоритетного розвитку в Автономній Республіці Крим, затвердженого наказом ДПА України від 02.03.2001 N 84 "Про затвердження Порядку обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту на територіях пріоритетного розвитку в Автономній Республіці Крим", зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 23.03.2001 за N 266/5457 (далі - Порядок).
Порядок складання декларації з податку на прибуток підприємства встановлено наказом ДПА України від 29.03.2003 N 143 "Про затвердження форми декларації з податку на прибуток підприємства та Порядку її складання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.04.2003 за N 271/7592, у відповідності до вимог пункту 16.4 статті 16 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ).
Підприємства, які розташовані на території пріоритетного розвитку зобов'язані заповнювати додаток К5 до рядка 10 декларації "Розрахунок прибутку, що звільняється від оподаткування" на підставі даних окремого обліку доходів від реалізації інвестиційного проекту, який ведеться на виконання пункту 10 Порядку та пункту 7.20 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ). В вказаному додатку відображаються дані про результати діяльності по кожному інвестиційному проекту протягом перших трьох років реалізації проекту, при цьому відлік пільгових років розпочинається з року, в якому було отримано перший прибуток.
Додаток К5 заповнюється на підставі даних розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу (дільниці, цеху) суб'єкта підприємницької діяльності, продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту і підлягає продажу за межі підприємства (додаток N 1 до Порядку та/або розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу (дільниці, цеху) суб'єкта підприємницької діяльності, продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту і не підлягає продажу за межі підприємства (додаток N 2 до Порядку). При цьому, до додатка К5, в рядки А1, А2 та А3 переносяться дані відповідних рядків 1.1, 1.3, 1.2 розрахунку (додаток N 1 до Порядку), а в рядок 10.1 додатка К5 заноситься сума, що відповідає рядку 1.11 розрахунку (додаток N 1 до Порядку) або рядку 1.8 розрахунку (додаток N 2 до Порядку). З цього можна зробити висновок, що неоподатковуваний прибуток підприємства повинен розраховуватись за відповідними формулами в розрахунках і не повинен перевищувати частку прибутку від реалізації інвестиційного проекту на структурному підрозділі в загальному оподатковуваному прибутку підприємства.
Одночасно з цим слід зазначити, що дані рядка 10.1 додатка К5 не завжди повинні дорівнювати розрахунку за формулою (А1-А2-А3), саме тому залишається обов'язковим подання розрахунків обчислення прибутку (додаток N 1 та N 2 до Порядку разом із поданням декларації з податку на прибуток підприємства.
Щодо відображення в декларації з податку на прибуток підприємства прибутку від реалізації інвестиційного проекту, отриманого протягом четвертого - шостого років за ставкою у розмірі 50 відсотків діючої ставки оподаткування.
Відображення прибутку від реалізації інвестиційного проекту, отриманого протягом четвертого - шостого років, відбувається по рядку 11.2 декларації з самостійним зазначенням платником податку пільгової ставки з оподаткування та відповідним визначенням нарахованого податку на прибуток за пільговою ставкою по рядку 12.2.
Щодо відображення в окремому обліку по реалізації інвестиційного проекту доходів та витрат, які виникають у відповідності до вимог статті 12 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ).
Пунктом 10 Порядку передбачено обов'язок платника податку вести окремий податковий облік для визначення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту на території пріоритетного розвитку за кожним видом діяльності, що звільняється або не звільняється від оподаткування. Такі самі вимоги щодо ведення відокремленого обліку результатів фінансово-господарської діяльності за доходами, які оподатковуються за нижчими ставками, передбачені пунктом 7.20 статті 7 Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" із змінами та доповненнями.
Таким чином, платником податків ведеться окремий облік за операціями які оподатковуються на загальних підставах та операціями звільненими від оподаткування, при цьому чинним законодавством не передбачено особливостей ведення податкового обліку за операціями звільненими від оподаткування податком на прибуток, таким чином облік вказаних операцій ведеться за правилами ведення загального податкового обліку. Отже, платник податків при веденні окремого обліку прибутку від реалізації інвестиційного проекту на території пріоритетного розвитку в Автономній Республіці Крим, повинен застосовувати загальні правила податкового обліку із застосуванням звичайних цін, вимог статті 12 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) та інших встановлених правил.
12. Щодо сплати до загального фонду Державного бюджету України частини прибутку (доходу) підприємствами, які реалізують інвестиційні проекти на території СЕЗ.
Статтею 52 Закону України від 26.12.2002 N 380-IV "Про Державний бюджет України на 2003 рік" із змінами та доповненнями, встановлено обов'язок державних некорпоратизованих та корпоратизованих, казенних підприємств та їх об'єднань сплачувати за результатами фінансово-господарської діяльності у 2002 році та щоквартальної фінансово-господарської діяльності у 2003 році до загального фонду Державного бюджету України частину прибутку (доходу).
Порядок відрахувань до спеціального фонду Державного бюджету України регламентовано постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2003 N 557 "Про норматив і порядок відрахування до спеціального фонду Державного бюджету України частини прибутку (доходу) державними некорпоратизованими та корпоратизованими, казенними підприємствами та їх об'єднаннями". Пунктом 1 вказаної постанови встановлено, що відрахування до загального фонду державного бюджету частини прибутку (доходу), розрахованого згідно з правилами бухгалтерського обліку, здійснюється державними некорпоратизованими та корпоратизованими, казенними підприємствами та їх об'єднаннями за результатами фінансово-господарської діяльності у 2002 році та щоквартальної фінансово-господарської діяльності у 2003 році у розмірі 15 відсотків обсягу чистого прибутку (доходу).
Оскільки чистий прибуток (дохід) в цілому по ДП "Одеський морський торговий порт" формується з урахуванням доходів отриманих від реалізацій інвестиційного проекту на території спеціальної економічної зони, відрахування до загального фонду державного бюджету повинно проводитись з урахуванням доходів отриманих від реалізації інвестиційного проекту.
13. Щодо складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту.
Обов'язковість складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту суб'єктами підприємницької діяльності, які здійснюють свою діяльність з реалізації інвестиційних проектів відповідно до укладених з Радою договорів (контрактів) без створення юридичної особи, через філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, передбачена пунктом 9 статті 7 Закону України від 11.05.2000 N 1714-III "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на території міста Харкова" із змінами і доповненнями. Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку обліку, обчислення прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту на території міста Харкова, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту, затвердженого наказом ДПА України від 17.07.2000 N 384 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.08.2000 за N 472/4693 (далі - Порядок), встановлено, що показники відокремленого балансу з формування валових доходів, валових витрат, амортизаційних відрахувань та отриманого прибутку (збитку) визначаються на підставі норм Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), отже показники відокремленого балансу формуються на підставі даних податкового обліку.
Щодо відображення фінансового результату від реалізації інвестиційного проекту в податковій звітності з податку на прибуток.
Порядок складання декларації з податку на прибуток підприємства встановлено наказом ДПА України від 29.03.2003 N 143 "Про затвердження форми декларації з податку на прибуток підприємства та Порядку її складання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.04.2003 за N 271/7592, у відповідності до вимог пункту 16.4 статті 16 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ).
Підприємства, які реалізують інвестиційні проекти на території міста Харкова, зобов'язані заповнювати додаток К5 до рядка 10 декларації "Розрахунок прибутку, що звільняється від оподаткування" на підставі даних окремого обліку доходів від реалізації інвестиційного проекту, який ведеться на виконання пункту 7 Порядку та пункту 7.20 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ). В вказаному додатку відображаються дані про результати діяльності по кожному інвестиційному проекту протягом перших трьох років реалізації проекту, при цьому відлік пільгових років розпочинається з року в якому було отримано перший прибуток.
Додаток К5 заповнюється на підставі даних розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу (дільниці, цеху) суб'єкта підприємницької діяльності, продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту і підлягає продажу за межі підприємства (додаток N 1 до Порядку та/або розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу (дільниці, цеху) суб'єкта підприємницької діяльності, продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту і не підлягає продажу за межі підприємства (додаток N 2 до Порядку). При цьому, до додатка К5, в рядки А1, А2 та А3 переносяться дані відповідних рядків 1.1, 1.3, 1.2 розрахунку (додаток N 1 до Порядку), а в рядок 10.1 додатка К5 заноситься сума, що відповідає рядку 1.11 розрахунку (додаток N 1 до Порядку) або рядку 1.8 розрахунку (додаток N 2 до Порядку). З цього можна зробити висновок, що неоподатковуваний прибуток підприємства повинен розраховуватись за відповідними формулами в розрахунках і не повинен перевищувати частку прибутку від реалізації інвестиційного проекту на структурному підрозділі в загальному оподатковуваному прибутку підприємства.
Одночасно з цим слід зазначити, що дані рядка 10.1 додатка К5 не завжди повинні дорівнювати розрахунку за формулою (А1-А2-А3), саме тому залишається обов'язковим подання розрахунків обчислення прибутку (додаток N 1 та N 2 до Порядку разом із поданням декларації з податку на прибуток підприємства.
Щодо правила ведення податкового обліку за кожним окремим інвестиційним проектом.
Пунктом 13 Порядку обліку передбачено, що у разі реалізації суб'єктом підприємницької діяльності, який здійснює свою діяльність на території міста Харкова, декількох інвестиційних проектів щодо кожного з таких проектів ведеться окремий податковий облік. Таке підприємство подає до органу державної податкової служби за місцем своєї реєстрації як платника податку розрахунки щодо реалізації інвестиційного проекту в порядку і за формою, визначеними пунктом 6 Порядку щодо кожного з таких проектів.
Отже, облік по реалізації інвестиційних проектів необхідно вести в розрізі окремих проектів, а не кожного окремого підрозділу підприємства, який бере участь у реалізації інвестиційного проекту.
Щодо обов'язковості зазначення статусу платника податку на прибуток при укладанні угод.
Особливості визначення дати збільшення валових витрат платника податку при здійсненні ним операцій з резидентами, які сплачують податок на прибуток за ставкою нижчою, ніж зазначена у статті 10 Закону "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), чи є звільненими від сплати цього податку за датою оприбуткування платником податку товарів, а для робіт (послуг), - дата їх фактичного отримання від таких осіб, незалежно від наявності їх оплати (у тому числі часткової або авансової), визначені підпунктом 11.2.3 статті 11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств". Цим самим пунктом передбачена обов'язковість зазначення статусу платника під час укладання угод.
У відповідності до пункту 5 статті 7 Закону України "Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на території міста Харкова" ( 1714-14 ) передбачено, що суб'єкти підприємницької діяльності, набувають права на користування пільгами з податку на прибуток з моменту одержання підприємствами першого прибутку від реалізації інвестиційних проектів. Тобто, саме з цього моменту, підприємства набувають статусу підприємств, які користуються пільгами з оподаткування, або сплачують податок за ставками нижчими за встановлені.
При цьому слід зазначити, що обов'язковість зазначення особливого статусу платника податку на прибуток, підприємствами, що реалізують інвестиційні проекти, розповсюджується на всі угоди, укладені підприємством, враховуючи угоди не пов'язані з реалізацією інвестиційних проектів.
Щодо надання роз'яснень з питань правильності відображення операцій в бухгалтерському обліку, повідомляємо, що у відповідності до статей 2 та 8 Закону України від 04.12.90 N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" із змінами та доповненнями до завдань органів Державної податкової служби належить надання роз'яснень законодавства з питань оподаткування, тобто надання роз'яснень щодо організації бухгалтерського обліку, правил відображення господарських операцій в регістрах бухгалтерського обліку виходить за межі компетенції органів Державної податкової служби.
14. Щодо відображення фінансового результату від реалізації інвестиційного проекту <...>.
Особливості визначення прибутку суб'єктів підприємницької діяльності від реалізації інвестиційних проектів на території пріоритетного розвитку в Донецькій області встановлені Порядком обчислення прибутку, одержаного від здійснення інвестицій на діючих підприємствах, розташованих на територіях пріоритетного розвитку в Донецькій області, та складання відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності з реалізації інвестиційного проекту, затвердженого наказом ДПА України від 05.03.99 N 111 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.03.99 за N 176/3469 (далі - Порядок)
Підприємства, які реалізують інвестиційні проекти на територіях пріоритетного розвитку в Донецькій області, зобов'язані заповнювати додаток К5 до рядка 10 декларації "Розрахунок прибутку, що звільняється від оподаткування" на підставі даних окремого обліку доходів від реалізації інвестиційного проекту, який ведеться на виконання пункту 8 Порядку та пункту 7.20 статті 7 Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" із змінами та доповненнями. В вказаному додатку відображаються дані про результати діяльності по кожному інвестиційному проекту протягом перших трьох років реалізації проекту, при цьому відлік пільгових років розпочинається з року, в якому було отримано перший прибуток.
Додаток К5 заповнюється на підставі даних розрахунку обчислення прибутку структурного підрозділу (дільниці, цеху) суб'єкта підприємницької діяльності, продукція якого виготовлена в результаті впровадження інвестиційного проекту і підлягає продажу за межі підприємства (додаток N 1 до Порядку . При цьому до додатка К5, в рядки А1, А2 та А3 переносяться дані відповідних рядків 1.1, 1.3, 1.2 розрахунку (додаток N 1 до Порядку), а в рядок 10.1 додатка К5 заноситься сума, що відповідає рядку 1.11 розрахунку (додаток N 1 до Порядку). З цього можна зробити висновок, що неоподатковуваний прибуток підприємства повинен розраховуватись за відповідними формулами в розрахунках і не повинен перевищувати частку прибутку від реалізації інвестиційного проекту на структурному підрозділі в загальному оподатковуваному прибутку підприємства.
Одночасно з цим слід зазначити, що дані рядка 10.1 додатка К5 не завжди повинні дорівнювати розрахунку за формулою (А1-А2-А3), саме тому залишається обов'язковим подання розрахунків обчислення прибутку (додаток N 1 до Порядку разом із поданням декларації з податку на прибуток підприємства.
Обчислення прибутку згідно додатка N 1 обумовлено необхідністю врахування непрямих (загальногосподарських) витрат при обрахуванні прибутку від реалізації інвестиційного проекту.
Отже, сума прибутку, що підлягає врахуванню при визначенні об'єкта оподаткування, згідно наданого підприємством прикладу розрахунку, складає 45,9 тис. грн.
Перший заступник Голови О.I.Шитря