КОНСУЛЬТУЄ ДПІ У ШЕВЧЕНКІВСЬКОМУ РАЙОНІ М.КИЄВА

Збір за використання водних ресурсів:
платники, порядок обчислення, звітність

Загальні положення

Відповідно до ст. 46 Водного кодексу водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне.

Загальне водокористування здійснюється громадянами для задоволення їх потреб (ст. 47 Водного кодексу).

Згідно зі ст. 48 Водного кодексу спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

До спеціального водокористування не належать:

- пропуск води через гідровузли (крім гідроенергетичних);

- подача (перекачування) води водокористувачам у маловодні регіони;

- усунення шкідливої дії вод (підтоплення, засолення, заболочення);

- використання підземних вод для вилучення корисних компонентів;

- вилучення води з надр разом з видобуванням корисних копалин, виконання будівельних, днопоглиблювальних і вибухових робіт;

- видобування корисних копалин і водних рослин;

- прокладання трубопроводів і кабелів;

- проведення бурових, геологорозвідувальних робіт;

- інші роботи, які виконуються без забору води та скидання зворотних вод.

Спеціальне водокористування є платним (ст. 49 Водного кодексу).

Платники збору та порядок
його обчислення

Платниками збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту відповідно до п. 2.1 Інструкції № 231 є:

- підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи;

- громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують водні ресурси та користуються водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту.

Філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи платників зборів, які мають банківські рахунки, ведуть окремий бухгалтерський облік своєї діяльності, складають окремий баланс, сплачують збори за своїм місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби). Якщо до складу підприємства-водокористувача входять філії, які не мають банківських рахунків, не ведуть окремого бухгалтерського обліку своєї діяльності, не складають окремого балансу, то збори вносяться підприємством-водокористувачем, до складу якого входять такі філії, за місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби) таких філій. Тобто відповідальність за своєчасне та повне внесення сум зборів несуть платники зборів, у складі яких перебувають філії.

Згідно з п. 3.1 Інструкції № 231 водокористувачі, які здійснюють забір води з водного об'єкта або використовують в установленому законодавством порядку воду, отриману від інших користувачів, мають відповідно дозволи на спеціальне водокористування або договори на поставку води. Водокористувачам у встановленому порядку затверджуються ліміти використання водних ресурсів.

У межах установленого ліміту збір за спеціальне використання водних ресурсів відноситься на валові витрати виробництва, а за понадлімітне використання - справляється з прибутку, що залишається у розпорядженні водокористувача (п. 10 Порядку № 1494)*.

Об'єктом обчислення збору за спеціальне використання водних ресурсів є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання (п. 4.1 Інструкції № 231).

У п. 4.6 наведеної Інструкції передбачено, що обсяг використаної води визначається водокористувачами самостійно на підставі даних первинного обліку за показниками вимірювальних приладів.

При відсутності вимірювальних приладів, як виняток, обсяг використаної води визначається за технологічними даними (тривалість роботи агрегатів, обсяг виробленої продукції чи наданих послуг, витрати електроенергії, пропускна спроможність водопровідних труб за одиницю часу тощо).

Слід зазначити, що відповідно до п. 4.5 Інструкції № 231 водокористувачі, які використовують воду одночасно як для власних потреб, так і для потреб об'єктів соціально-культурного призначення, житлово-комунального господарства (крім води, переданої населенню) та інших допоміжних служб, сплачують до бюджету збори за всю фактично використану воду з урахуванням втрат води в їх системах водопостачання.

Пунктом 4.8 вищенаведеної Інструкції визначено, що збір за використання водних ресурсів не справляється за:

- воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності;

- воду, що використовується для протипожежних потреб;

- воду, що використовується для потреб зовнішнього благоустрою територій міст та інших населених пунктів;

- воду, що використовується у шахтах для пилозаглушення;

- морську воду, крім води з лиманів;

- воду, що забирається науково-дослідними установами для наукових досліджень у галузі рисосіяння та для виробництва елітного насіння рису;

- воду, що втрачена у магістральних та міжгосподарських каналах зрошувальних систем;

- підземну воду, що вилучається з надр для усунення шкідливої дії вод (забруднення, підтоплення, засолення, заболочення, зсув тощо);

- воду, що забирається підприємствами та організаціями для забезпечення випуску молоді цінних промислових видів риб та інших водних живих ресурсів у природні водойми водосховища.

Слід також підкреслити, що, зокрема, підприємствам, які використовують воду лише для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, не встановлюються ліміти водовикористання. Ці підприємства не подають Розрахунок збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики.

У разі перевищення водокористувачами встановленого річного ліміту використання водних ресурсів збір за спеціальне використання водних ресурсів обчислюється і сплачується у п'ятикратному розмірі виходячи з обсягів використання води понад ліміт, нормативів збору та коефіцієнтів (п. 6.5 Інструкції № 231).

Необхідно зазначити, що Постановою № 836 затверджені нормативи збору за спеціальне використання водних ресурсів. Згідно з Постановою № 1735 з 01.01.04 р. щороку наростаючим підсумком здійснюється індексація указаних нормативів за формулою:

Ні = Hn х Іц/100,

де Ні - проіндексований норматив плати (збору) у поточному році, гривень за 1 куб. метр (1 тонну; 1 кілограм; 1 грам);

Hn - норматив плати (збору) у попередньому році, гривень за 1 куб. метр (1 тонну; 1 кілограм; 1 грам);

Іц - індекс цін виробників промислової продукції у попередньому році, відсотків. Під час проведення індексації базовими вважаються значення нормативів станом на 31 грудня 2003 року, а для нововведених нормативів - на 31 грудня року їх введення**.

Індекс цін виробників промислової продукції розраховується Державним комітетом статистики, а інформація щодо його розміру за попередній рік щороку до 1 лютого офіційно надається до Державної податкової адміністрації.

Порядок подання розрахунків
та сплати збору

Інструкцією № 231 передбачений порядок подання розрахунків та сплати до бюджетів збору за спеціальне використання водних ресурсів. Зокрема, згідно з п. 7.1 цієї Інструкції платники збору за спеціальне використання водних ресурсів складають розрахунок накопичувальним підсумком з початку року за встановленою формою. Порядок його складання наведений у додатку № 3 до Інструкції № 231.

Згідно з п. 7.2 наведеної Інструкції базовий податковий (звітний) період для збору за спеціальне використання водних ресурсів дорівнює календарному кварталу.

Розрахунки збору за спеціальне використання водних ресурсів подаються платниками до органів державної податкової служби протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, за своїм місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби). За 2004 рік зазначений розрахунок повинен бути поданий у термін не пізніше 9 лютого 2005 року. Якщо останній день терміну подання розрахунку збору припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем терміну вважається наступний за вихідним або святковим робочий день.

У разі коли в майбутніх податкових періодах платник збору самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданому ним розрахунку збору, то він має право подати новий (уточнений) розрахунок збору з виправленими показниками (п. 5.1 Закону № 2181).

Збір за спеціальне використання водних ресурсів відповідно до п. 7.6 Інструкції № 231 сплачується платниками протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного терміну подання розрахунку збору за своїм місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби). Тобто протягом 50 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (за 2004 рік збір повинен бути сплачений не пізніше 21 лютого 2005 року).

Слід зазначити, що згідно з п. 7.9 Інструкції № 231 збір за спеціальне використання водних ресурсів загальнодержавного значення перераховується платниками у 100-відсотковому розмірі до Державного бюджету України, а за спеціальне використання водних ресурсів місцевого значення - також у 100-відсотковому розмірі - до бюджету відповідної територіальної громади.

Помилка в одному з поданих розрахунків (скажімо, заниження об'єкта оподаткування у I кварталі) може призвести до помилкових показників наступних розрахунків, що подаються наростаючим підсумком і знову ж таки будуть ґрунтуватися на заниженому об'єкті оподаткування. У результаті допущена у I кварталі помилка може призвести до перевищення річного ліміту використання водних ресурсів.

Тобто якщо платник збору занизив обсяги використання води у розрахунку за I квартал, а також аналогічно занизив їх у розрахунках за II, III і IV квартали, то такому платнику одночасно з поданням нового (уточненого) розрахунку за I квартал необхідно подати нові (уточнені) розрахунки за II, III і IV квартали, що містять виправлені показники.

Не слід сприймати складання платниками цих розрахунків як зайву, безрезультатну роботу. Річ у тім, що річна сума збору в багатьох випадках залежить від дотримання річних лімітів використання водних ресурсів, за перевищення яких плата справляється у п'ятикратному розмірі. Виправлення заниження об'єкта оподаткування у I кварталі (недоплата за I квартал) може спричинити перевищення річних лімітів і заниження об'єкта оподаткування у IV кварталі (недоплата за IV квартал).

Приклад розрахунку збору

Промислове підприємство, розташоване у басейні Дніпра (м. Київ), у своїй діяльності використовує водні ресурси загальнодержавного значення. Установлений ліміт води становить 1 200 м3.

Відповідно до Постанови № 1735 для обчислення суми збору у 2004 році необхідно врахувати коефіцієнт індексації нормативів. Держкомстат своїм Листом № 13 довів його значення на 2004 рік - 111,1 %. Тому норматив збору за спеціальне використання водних ресурсів з поверхневих вод складе 5,60 коп./м3 (5,04 коп./м3 х 111,1 : 100). Згідно з даними первинного обліку води за показниками вимірювальних приладів підприємством за рік забрано 1 200 м3 води (по 300 м3 на квартал). Нарахована сума збору за спеціальне використання водних ресурсів за даними загального річного розрахунку збору становить

1 200 м3 х 5,60 коп./м3 = 6 720 коп. /100 коп. =
= 67,20 грн.,

де 5,60 коп./м3 - норматив збору за спеціальне використання водних ресурсів з поверхневих вод відповідно до Постанови № 836 з урахуванням індексації. (Для спрощення всі дані наведені в одному розрахунку. Дані загальних розрахунків подані у графах - 4 "I кв. заг. розрах."; 6 "II кв. заг. розрах."; 8 "III кв. заг. розрах."; 10 "IV кв. заг. розрах.")

Уже після подання загального розрахунку збору за рік виявилося, що внаслідок аварії у системах водопостачання підприємства у I кварталі звітного року ним було втрачено 100 м3 води, які помилково не були включені до розрахунку збору за I квартал. Не були вони включені також і до розрахунків збору за півріччя, 9 місяців і рік. Тому підприємству слід подати нові (уточнені) розрахунки збору за ці чотири періоди, що містять виправлені показники, та відкоригувати свої податкові зобов'язання за періодами року (дані уточнених розрахунків подані у графах - 5 "I кв. уточ. розрах."; 7 "II кв. уточ. розрах."; 9 "III кв. уточ. розрах."; 11 "IV кв. уточ. розрах.").

За I квартал слід задекларувати 400 м3 води (було задекларовано 300 м3) і 22,40 грн. збору (400 м3 х 5,60 коп./м3). За I квартал було задекларовано 16,80 грн., тобто виявлено заниження податкового зобов'язання на 5,60 грн.;

за півріччя слід задекларувати 700 м3 води (було задекларовано 600 м3) і 39,20 грн. збору (700 м3 х 5,60 коп./м3), у тому числі 16,80 грн. - за II квартал. За II квартал було задекларовано 16,80 грн., тобто ні заниження, ні завищення податкового зобов'язання не виявлено;

за 9 місяців слід задекларувати 1 000 м3 води (було задекларовано 900 м3) і 56,00 грн. збору (1 000 м3 х 5,60 коп./м3), у тому числі 16,80 грн. -за III квартал. За III квартал також було задекларовано 16,80 грн., тобто ні заниження, ні завищення податкового зобов'язання не виявлено;

за рік слід задекларувати 1 300 м3 води (було задекларовано 1 200 м3), у тому числі 100 м3 води, використаних понад ліміт, і 95,20 грн. збору (1 200 м3 (обсяг використання води у межах ліміту) х 5,60 коп./м3 + 100 м3 (обсяг використання води понад ліміт) х 5,60 коп./м3 х 5. Другий доданок з'явився внаслідок того, що за понадлімітне використання водних ресурсів збір обраховується і сплачується у п'ятикратному розмірі, у тому числі 39,20 грн. - за IV квартал. За IV квартал було задекларовано 16,80 грн., тобто виявлено заниження податкового зобов'язання на 22,40 грн.

Отже, кожен із чотирьох поданих розрахунків збору за податкові періоди звітного року містить помилки, тому до органу державної податкової служби треба подати всі чотири нові (уточнені) розрахунки, що містять виправлені показники за всі чотири податкові періоди звітного року. Це необхідно для того, щоб правильно визначити суму заниження податкового зобов'язання за останній IV квартал року, розрахований з урахуванням п'ятикратного розміру збору за допущене перевищення установленого річного ліміту використання водних ресурсів.

Нижче наводимо фрагмент розрахунку збору за спеціальне використання водних ресурсів із зазначенням та заповненням тільки тих рядків, які мають відношення до нашого прикладу.

РОЗРАХУНОК
збору за спеціальне використання водних ресурсів
та збору за користування водами для
потреб гідроенергетики (фрагмент)

За ____________________________ 200 рік
(за I квартал, півріччя, 9 місяців та рік)

Показник
 
Оди-
ниця виміру
 
Код ряд-
ка
 
I кв. заг. роз-
рах.
 
I кв. уточ. роз-
рах.
 
II кв. заг. роз-
рах.
 
II кв. уточ. роз-
рах.
 
III кв. заг. роз-
рах.
 
III кв. уточ. розрах.
 
IV кв.
заг. роз-
рах.
 
IV кв. уточ.
роз-
рах.
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
Установлений річний ліміт використання водних ресурсів
 
куб. м
 
01
 
1200
 
1200
 
1200
 
1200
 
1200
 
1200
 
1200
 
1200
 
Обсяг фактично використаної води з урахуванням втрат у системах водопостачання, усього:
 
куб. м
 
02
 
300
 
400
 
600
 
700
 
900
 
1000
 
1200
 
1300
 
У межах установленого річного ліміту
 
куб. м
 
03
 
300
 
400
 
600
 
700
 
900
 
1000
 
1200
 
1200
 
Понад установлений річний ліміт (р. 02-р. 01)
 
куб. м
 
04
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
100
 
...
 
Нормативи збору:
 

 

 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
З поверхневих водних об'єктів;
 
коп./ куб. м
 
06
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 
5,60
 

 
Нарахована сума збору за спеціальне використання водних ресурсів у межах установленого річного ліміту з початку року (р. 03 хр. 06 х р, 07)
 
грн.
 
08
 
16,80
 
22,40
 
33,60
 
39,20
 
50,40
 
56,00
 
67,20
 
67,20
 
Нарахована сума збору за спеціальне використання водних ресурсів понад установлений річний ліміт з початку року (р. 04 х р. 06 х р. 07) х 5
 
грн.
 
09
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
28,00
 
Нараховано збору за спеціальне використання водних ресурсів з початку року, усього (р. 08 + р. 09)
 
грн.
 
10
 
16,80
 
22,40
 
33,60
 
39,20
 
50,40
 
56,00
 
67,20
 
95,20
 
а) у т. ч. за спеціальне використання з поверхневих водних об'єктів
 
грн.
 
11
 
16,80
 
22,40
 
33,60
 
39,20
 
50,40
 
56,00
 
67,20
 
95,20
 

 
Усього нараховано збору за спеціальне використання водних ресурсів за попередній звітний період*
 
грн.
 
14
 
-
 
-
 
16,80
 
22,40
 
33,60
 
39,20
 
50,40
 
56,00
 

 
Нараховано у звітному кварталі
збору за спеціальне
використання водних ресурсів,
Усього (р. 10 - р. 14):
 
грн.
 
16
 
16,80
 
22,40
 
16,80
 
16,80
 
16,80
 
16,80
 
16,80
 
39,20
 
а) у т. ч. до Державного бюджету
 
грн.
 
17
 
16,80
 
22,40
 
16,80
 
16,80
 
16,80
 
16,80
 
16,80
 
39,20
 
...
 
Усього нараховано збору за спе-
ціальне використання водних ре-
сурсів за даними раніше пода-
ного розрахунку, що уточнюється
(р. 16 розрахунку, що уточнюється)**
 
грн.
 
20
 
-
 
16,80
 
-
 
16,80
 
-
 
16,80
 
-
 
16,80
 
...
 
Сума збору за спеціальне вико-
ристання водних ресурсів (недо-
плата), яка збільшує податкове
зобов'язання у зв'язку з виправ-
ленням помилки
(р. 16 - р. 20)**
 
грн.
 
22
 
-
 
5,60
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
22,40
 
...
 
Сума штрафу в розмірі 10 %***
від суми недоплати зі збору за
спеціальне використання водних ресурсів (нараховується платником самостійно відповідно до
п. 17.2 ст. 17 Закону України від
21.12.2000 р. № 2181-III "Про
Порядок погашення зобов'язань
платників податків перед бюджетами та державними цільовими
фондами")
(р. 22 х 10 %***)**
 
грн.
 
26
 
-
 
0,28
***
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
1,12
***
 
...
 
Зміст помилки:**
 
X
 
28
 

 

 

 

 

 

 

 

 
* Рядок 14 у I кварталі не заповнюється.
** Рядки 20, 22, 26, 28 заповнюються у разі подання нового (уточненого) розрахунку збору, що містить виправлені показники.
*** Згідно зі змінами, внесеними до Закону № 2181 Законом № 550, сума штрафу становить не 10 %, а 5 %, але в Інструкцію № 231 відповідні зміни досі не внесені.
 

__________________

ПРИМІТКИ РЕДАКЦІЇ:

* Слід зазначити, що згідно з пп. 5.3.3 Закону про прибуток тільки штрафи не включаються до складу валових витрат. Оскільки в цьому випадку мова йде про збільшення суми збору, а не про штрафну санкцію, то згідно з пп. 5.2.5 Закону про прибуток вся сума (і за воду в межах лімітів, і понад ліміти) нарахованого (сплаченого) збору включається до складу валових витрат.

** Відповідно до постанови КМУ від 15.01.05 р. № 44 "Про внесення змін до постанови КМУ від 18.05.99 р. № 836" нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод басейнів річок і підземних вод підприємствами житлово-комунального господарства знижені більше ніж у три рази. У той же час підвищені нормативи збору для рибних господарств, що використовують водні ресурси для потреб рибництва. Ці норми будуть застосовуватися при розрахунку збору за I квартал 2005 року.

Перелік документів

1. Закон № 550 - Закон України від 20.02.03 р. № 550-IV "Про внесення змін до Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".

2. Закон № 2181 - Закон України від 21.12.2000 р. № 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", зі змінами.

3. Водний кодекс - Водний кодекс України від 06.06.95 р. № 213, зі змінами.

4. Постанова № 836 - постанова Кабінету Міністрів України від 18.05.99 р. № 836 "Про затвердження нормативів збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту", зі змінами.

5. Постанова № 1735 - постанова Кабінету Міністрів України від 06.11.03 р. № 1735 "Про проведення індексації нормативів плати (збору) за використання природних ресурсів".

6. Інструкція № 231 - Інструкція про порядок обчислення і справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту, затверджена наказом Міністерства фінансів України, Державної податкової адміністрації України, Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 01.10.99 р. № 231/539/118/219, зі змінами.

7. Порядок № 1494 - Порядок справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.08.99 р. № 1494, зі змінами.

8. Лист № 13 - лист Державного комітету статистики України від 11.02.04 р. № 13-3-8/20.

Яна Святюк,
державний податковий інспектор