МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
11.03.2004 N 1/9-112
Міністерству освіти
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Методичні рекомендації щодо проведення державної
підсумкової атестації з біології у 9-х та 11-х класах
загальноосвітніх навчальних закладів
у 2003/2004 навчальному році
Інформуємо про те, що листом Міністерства освіти і науки України "Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації в загальноосвітніх навчальних закладах у 2003/2004 навчальному році" від 29.01.2004 N 1/9-39 передбачено проведення державної підсумкової атестації з біології у двох формах: або в усній за білетами, затвердженими Міністерством освіти і науки України ("Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України", 2004, NN 3-4, 5), або у письмовій формі за збірниками завдань, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Форму проведення державної підсумкової атестації з біології за основну та старшу школу обирають школярі.
На державну підсумкову атестацію з біології у письмовій формі відводиться 1,5 астрономічної години. Відлік часу розпочинається після оголошення номерів завдань.
В основній школі державна підсумкова атестація у письмовій формі проводиться за навчальним посібником "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи" (Матяш Н.Ю., Костильов О.В., Вихренко А.С., Вихренко Т.О. - К.: Генеза, 2002, 2004).
Зміст завдань для атестації та кількість їх варіантів визначають за вказаними посібниками вчителі біології, комплектуючі кожний варіант із 32 завдань за такою схемою (приклади у додатку 1):
12 завдань початкового рівня складності (рослинний світ - 3 завдання; тваринний світ - 3; людина - 6). За своїм характером вони є завданнями з альтернативною відповіддю "так" чи "ні"; тестові завдання на знаходження правильної відповіді з 1-3 варіантів відповідей, 1 з яких правильний; завдання на доповнення (закінчіть речення, вставте пропущені слова);
12 завдань середнього рівня складності (рослинний світ - 3 завдання; тваринний світ - 3; людина - 6). Це можуть бути тестові завдання на знаходження правильної відповіді з трьох і більше варіантів відповідей, декілька з яких правильні; завдання на встановлення відповідностей у вигляді таблиці, схеми; завдання з "німими" малюнками;
6 завдань достатнього рівня складності (рослинний світ - 2 завдання; тваринний світ - 2; людина - 2). Це можуть бути тестові завдання на знаходження правильної відповіді з трьох і більше варіантів відповідей, декілька з яких правильні; завдання на встановлення відповідностей у вигляді таблиці, схеми; розв'язування біологічних задач;
2 завдання з "відкритою" відповіддю високого рівня складності (людина - 1 завдання, рослинний або тваринний світ - 1). Це завдання узагальнюючого, систематизуючого, порівняльного характеру.
У старшій школі державна підсумкова атестація проводитиметься у письмовій формі за навчальним посібником "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс старшої школи" (Данилова О.В., Данилов С.А. - К.: Генеза, 2002, 2004). Кількість варіантів завдань та їх зміст визначають вчителі за вказаними посібниками. Рекомендуємо комплектувати кожний варіант із 32 завдань за схемою (приклади у додатку 2): по 12 завдань початкового та середнього рівня складності; 6 завдань достатнього рівня складності та 2 завдання з "відкритою" відповіддю високого рівня складності.
Завдання перших двох рівнів складності орієнтовані на визначення рівня навчальних досягнень репродуктивного характеру. Через завдання достатнього рівня складності перевіряються уміння школярів характеризувати, порівнювати біологічні явища і процеси, розв'язувати типові біологічні вправи та задачі. Завдання високого рівня складності мають узагальнюючий характер і вимагають уміння встановлювати та обґрунтовувати причинно-наслідкові зв'язки.
Оцінювання завдань різного рівня складності здійснюється за поданою нижче схемою.
Максимальна кількість балів за правильно виконані завдання кожного рівня складності становить 3 бали. Тобто загальна сума складає 12 балів.
Правильне розв'язання кожного завдання початкового та середнього рівня складності оцінюється в 0,25 бала (0,25 х 12 = 3).
Правильне розв'язання кожного завдання достатнього рівня складності оцінюється в 0,5 бала (0,5 х 6 = 3).
Правильне розв'язання кожного завдання високого рівня складності з "відкритою" відповіддю оцінюється в 1,5 бала (1,5 х 2 = 3).
Загальний бал за державну підсумкову атестацію у письмовій формі визначається на підставі суми балів, набраних учнем за виконання відповідної кількості завдань. Якщо сумою є неціле число, необхідно користуватися звичайним правилом округлення (наприклад, 7,25 = 7; 7,5 = 8; 7,75 = 8 тощо).
Методичні рекомендації щодо написання та оцінювання атестаційної роботи з біології в 9-х та 11-х класах загальноосвітніх навчальних закладів будуть опубліковані в науково-методичному журналі "Біологія і хімія у школі", 2004, N 2 та "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України", 2004, N 7.
Заступник Міністра В.О.Огнев'юк
Додаток 1
Зразок
завдань для державної підсумкової
атестації з біології за основну школу
------------------------------------------------------------------
|I варіант |
|----------------------------------------------------------------|
| Рівні складності | 2002 рік видання | 2004 рік видання |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|Початковий рівень: |38, 164, 413, 985є, |47, 253, 433, 1708, |
|NN |1244е, 1750, 1972, |1894, 2053, 2198, |
| |2312, 2388, 2464, |2207, 2403, 3197, |
| |2700, 2914 |3369, 3509 |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|Середній рівень: NN |16, 233, 723, 993, |119, 369, 484, 1117, |
| |1057, 1617, 1995, |1259, 1330, 2225, |
| |2066, 2142, 2316, |2430, 2549, 2784, |
| |2476, 2539 |3088, 3465 |
|--------------------+--------------------+----------------------|
| Рівні складності | 2002 рік видання | 2004 рік видання |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|Достатній рівень: NN|687, 816, 1573, |394, 814, 1134, 1852, |
| |1946, 2368, 2676 |2371, 2905 |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|Високий рівень: NN |969, 2302 |151, 2640 |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|II варіант | | |
|--------------------+--------------------+----------------------|
| Рівні складності | 2002 рік видання | 2004 рік видання |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|Початковий рівень: |46, 416, 770, 1044г,|105, 160, 450, 1794, |
|NN |1304е, 1835, 2201, |1966, 2130, 2214, |
| |2381, 2391, 2703, |2305, 2653, 2739, |
| |2824, 2904 |3377, 3525 |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|Середній рівень: NN |18, 603, 702, 1130, |177, 649, 792, 1187, |
| |1254, 1452, 2007, |1475, 2077, 2333, |
| |2078, 2148, 2397, |2436, 2574, 2868, |
| |2622, 2930 |3256, 3539 |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|Достатній рівень: NN|25, 652, 1660, 1947,|89, 657, 1758, 2106, |
| |2098, 2677 |2612, 3559 |
|--------------------+--------------------+----------------------|
|Високий рівень: NN |1907, 2592 |1137, 2501 |
------------------------------------------------------------------
Додаток 2
Зразок
завдань для державної підсумкової
атестації з біології за старшу школу
------------------------------------------------------------------
|I варіант |
|----------------------------------------------------------------|
| Рівні складності | 2002 рік видання | 2004 рік видання |
|-------------------+--------------------+-----------------------|
|Початковий рівень: |130, 241, 297, 706, |214, 439, 669, 730, |
|NN |765, 1104, 1238, |858, 1079, 1393, 1455, |
| |1358, 1695, 2008, |1646, 1859, 1922, 2187 |
| |2217, 2555 | |
|-------------------+--------------------+-----------------------|
|Середній рівень: NN|15, 80, 246, 316, |113, 263, 402, 749 957,|
| |440, 848, 1171, |1656, 1894, 1996, 2144,|
| |1701, 2095, 2244, |2195, 2246, 2393 |
| |2350, 2573 | |
|-------------------+--------------------+-----------------------|
|Достатній рівень: |45, 162, 384, 502, |32, 299, 569, 904, |
|NN |936, 1430 |1239, 1974 |
|-------------------+--------------------+-----------------------|
|Високий рівень: NN |69, 1143 |98, 989 |
|----------------------------------------------------------------|
|II варіант |
|----------------------------------------------------------------|
| Рівні складності | 2002 рік видання | 2004 рік видання |
|-------------------+--------------------+-----------------------|
|Початковий рівень: |70, 131, 295, 535, |52, 209, 258, 522, 615,|
|NN |630, 763, 1624, |947, 1004, 1389, 1457, |
| |1697, 1900, 2218, |1531, 1644, 1921 |
| |2507 | |
|-------------------+--------------------+-----------------------|
|Середній рівень: NN|78, 148, 248, 323, |183, 277, 403, 672, |
| |541, 918, 1166, |862, 952, 1754, 1945, |
| |2016, 2188, 2245, |1998, 2194, 2239, 2392 |
| |2442, 2740 | |
|-------------------+--------------------+-----------------------|
|Достатній рівень: |176, 511, 1021, |310, 324, 571, 757, |
|NN |1308, 1437, 2639 |1245, 2088 |
|-------------------+--------------------+-----------------------|
|Високий рівень: NN |2547, 2649 |659, 1163 |
------------------------------------------------------------------
