КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ФІНАНСІВ I БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ЛИСТ
10.12.2004 N 06-10/10-1322
Державній податковій
адміністрації України
Щодо розгладу листа
У Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності розглянуто лист Державної податкової адміністрації України від 19.11.2004 р. N 519/2/10-1111/2752 (далі - лист) щодо порядку стягнення штрафних санкцій, пені (неподаткових доходів), зокрема, за порушення норм Законів України "Про зовнішньоекономічну діяльність" ( 959-12 ), "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ), "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" ( 481/95-ВР ) та інших нормативно-правових актів, контроль за виконанням яких покладено на органи державної податкової служби.
Преамбулою Закону України (від 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон N 2181) визначено, що "цей Закон є спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення".
Пунктом 1.2 статті 1 вищезазначеного Закону України ( 2181-14 ) визначено, що "податкове зобов'язання - зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені цим Законом або іншими законами України". Терміни "пеня" та "штрафна санкція" ("штраф") установлені пунктами 1.4 та 1.5 статті 1, а механізми їх нарахування встановлені відповідно статтями 16 і 17 Закону N 2181.
За цими правилами проводиться нарахування та стягнення пені і штрафних санкцій, у разі їх застосування, за податками і зборами (обов'язковими платежами), визначеними статтями 14 та 15 Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ), механізм нарахування і сплати яких установлені відповідними законами про оподаткування за окремими видами податків і зборів (обов'язкових платежів), а також Законом N 2181.
Статтею 2 Закону України (від 04.12.90 р. N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" (далі - Закон N 509) на органи державної податкової служби покладені завдання по здійсненню "контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством". За положеннями статті 8 цього Закону Державна податкова адміністрація (України) здійснює, зокрема, і функцію по виконанню безпосередньо, а також по організації роботи державних податкових адміністрацій та державних податкових інспекцій, пов'язаної із "здійсненням контролю за додержанням законодавства про податки, інші платежі, валютні операції, порядку розрахунків із споживачами з використанням електронних контрольно-касових апаратів, комп'ютерних систем і товарно-касових книг" тощо, а також проводить роботу "по боротьбі з незаконним обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів", (по) застосуванню "у випадках, передбачених законодавством, фінансових санкцій до суб'єктів підприємницької діяльності за порушення законодавства про виробництво і обіг спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів" тощо.
Пунктами 7 та 8 статті 11 Закону України N 509 органам державної податкової служби надано право "застосовувати до підприємств, установ, організацій і громадян фінансові санкції у порядку та розмірах, встановлених законом", а також "стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені та штрафних санкцій у порядку, передбаченому законом".
Що стосується порядку стягнення органами державної податкової служби пені та штрафних санкцій (неподаткових доходів) за порушення норм окремих законів України, перелічених у листі Державної податкової адміністрації України, то слід наголосити наступне.
Статтею 37 Закону України (від 16.04.91 р. N 959-XII "Про зовнішньоекономічну діяльність" (далі - Закон N 959) передбачені спеціальні санкції за порушення цього або пов'язаних із ним законів України, що регулюють таку діяльність, які застосовуються до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності.
До таких санкцій відноситься і "накладення штрафів у випадках несвоєчасного виконання або невиконання суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктами господарської діяльності своїх обов'язків згідно з цим або пов'язаних з ним законів України". "Розмір таких штрафів визначається відповідними положеннями законів України та/або рішеннями судових органів України". Такі санкції, у тому числі штраф, "застосовуються центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики за рішенням судових органів України" або за поданням визначених цією статтею органів, у тому числі органів державної податкової служби.
Безпосередньо пов'язаним із Законом N 959 є Закон України (від 23.09.94 р. N 185/94-ВР "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" (далі - Закон N 185), статтею 4 якого передбачено право органів державної податкової служби на стягнення з резидентів пені за порушення ними термінів зарахування виручки в іноземній валюті на свої валютні рахунки у розмірі, визначеному цим Законом. За таке порушення органи державної податкової служби проводять стягнення з резидентів із застосуванням механізмів, передбачених Законом N 2181. Застосування цих механізмів при стягненні пені та штрафних санкцій за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та порушення валютного законодавства прямо передбачено окрім преамбули також підпунктом 16.4.2 пункту 16 статті 16 та пунктом 17.1 статті 17 Закону N 2181.
Розділом V Закону України (від 06.07.95 р. N 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (в редакції Закону від 01.06.2000 р. N 1776-III зі змінами) (далі - Закон N 265) передбачена відповідальність суб'єктів підприємницької діяльності за порушення норм цього закону. За такі порушення за рішенням відповідних органів державної податкової служби України до суб'єктів підприємницької діяльності застосовуються фінансові санкції у встановлених цим Законом розмірах.
Статтею 17 Закону України (від 19.12.95 р. N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (далі - Закон N 481) передбачена відповідальність суб'єктів підприємницької діяльності за порушення норм цього Закону. За такі порушення визначеними законом органами до суб'єктів підприємницької діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у встановлених цим Законом розмірах.
Такі санкції відповідно до законів України N 959, N 265 та N 481, а також Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) зараховуються до бюджетів та за своєю економічною суттю мають ознаки податкових надходжень до доходів бюджетів, не зважаючи на те, що за класифікацією бюджетних доходів вони відносяться до неподаткових надходжень.
Враховуючи вищезазначене вважаємо доцільним погодитись з позицією Державної податкової адміністрації України щодо можливості застосування органами державної податкової служби механізмів, передбачених Законом N 2181 для стягнення фінансових санкцій (неподаткових доходів) за порушення та у розмірах, встановлених Законами України "Про зовнішньоекономічну діяльність" ( 959-12 ), "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ), "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" ( 481/95-ВР ).
Крім того, вважаємо за необхідне підкреслити те, що преамбулою Закону N 2181 чітко визначено, що "цей Закон перегулює питання погашення та обслуговування кредитів, наданих за рахунок бюджетних коштів або позик, залучених державою чи під державні гарантії, інших зобов'язань, що випливають з угод, укладених державними органами та/або від імені держави, які регулюються нормами цивільного законодавства та іншими законами з питань державного боргу та його обслуговування". Борги за такими кредитами, позиками та іншими зобов'язаннями, а також відповідні фінансові санкції стягуються згідно з нормами цивільного законодавства за рішеннями суду, та на них не поширюються механізми, передбачені Законом N 2181.
Голова С.Буряк
