Документ втратив чиннiсть!

ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
26.10.2004 N 511

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 листопада 2004 р. за N 1433/10032

(Постанова втратила чинність на підставі
Постанови Правління Національного банку
N 620 від 10.12.2004)

Про затвердження Змін до Тимчасового положення
про Національну систему масових електронних платежів

Відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" ( 679-14 ) та з метою забезпечення промислової експлуатації Національної системи масових електронних платежів Правління Національного банку України постановляє:

1. Затвердити Зміни до Тимчасового положення про Національну систему масових електронних платежів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 24.04.2000 N 161 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.05.2000 за N 304/4525, із змінами (додаються).

2. Департаменту платіжних систем (В.М. Кравець) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного банку України та банків України для використання в роботі.

3. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

В.о. Голови А.П.Яценюк

Затверджено
Постанова Правління
Національного банку України
26.10.2004 N 511

Зміни
до Тимчасового положення про Національну
систему масових електронних платежів

1. Пункт 4 розділу II виключити.

2. Додаток 1 до Тимчасового положення викласти в такій редакції:

"Додаток 1
до Тимчасового положення про
Національну систему масових
електронних платежів,
затвердженого постановою
Правління Національного
банку України
24.04.2000 N 161

(у редакції постанови
Правління Національного банку України
26.10.2004 N 511)

Регламент
роботи НСМЕП

Платіжна організація визначає режими роботи для членів та учасників НСМЕП, а також виконання важливих процедур за жорсткими регламентами.

I. Режими роботи учасників НСМЕП

1. Банки - члени НСМЕП (їх АКС) повинні працювати в одному з трьох режимів постійного автоматизованого зв'язку з РПЦ:

1 - цілодобово, без вихідних днів;

2 - у робочі дні: з 8:00 до 20:00;

3 - у робочі дні: з 9:00 до 18:00.

2. Розрахунковий банк повинен працювати в робочі дні з 9:00 до 18:00.

3. Установи торгівлі та сфери послуг під час вступу до НСМЕП свій режим роботи визначають самостійно. Розвантаження торговельних терміналів торговець зобов'язаний проводити щоденно в будь-який зручний для нього час (згідно з режимом роботи еквайра), але рекомендовано це робити з 16:00 до 10:00.

4. Процесингові центри повинні працювати цілодобово та без вихідних днів.

5. Робота ГПЦ у робочі банківські дні:

8:00 - 18:00  - робота ГПЦ за участю персоналу:
керування учасниками НСМЕП;
моніторинг роботи програмного забезпечення ГПЦ, що
функціонує в автоматичному режимі;
робота з учасниками НСМЕП у режимі "гарячої
лінії";

8:00 - 10:00 - зчитування інформації з HSM банків та збір
статистичних даних щодо роботи учасників НСМЕП за
добу за картками, терміналами, картковими
платіжними операціями тощо;
моніторинг залишків лімітів HSM банків та їх
підкріплення початковими значеннями лімітів (за
потреби);

10:00 - 12:15 - розрахунок регіонального клірингу за київським
регіональним процесингом:
формування регіональних нетто-позицій (їх звіряння
з нетто-позиціями учасників у разі виникнення
розбіжностей);
відправлення учасникам клірингу їх нетто-позицій
та формування виписок за результатами клірингу;

12:15 - 12:45 - розрахунок головного клірингу:
отримання регіональних нетто-позицій від
регіональних процесингів;
формування та відправлення нетто-файла для
Розрахункового банку;

12:45 - 18:00 - формування файлів-виписок за результатами
головного клірингу та відправлення їх учасникам
клірингу;
формування файлів зі статистичними даними;
виконання технологічних робіт з
програмно-технічним комплексом;

18:00 - 8:00 - робота ГПЦ в автоматичному режимі без участі
персоналу.

У разі виникнення нештатних ситуацій протягом цього часу автоматично забезпечується оперативний телефонний зв'язок з черговим працівником ГПЦ. Термін відновлення роботи ГПЦ у разі виникнення нештатних ситуацій становить не більше шести годин з моменту повідомлення про це чергового працівника ГПЦ.

6. Робота РПЦ у робочі банківські дні:

9:00 - 18:00 -  робота РПЦ за участю персоналу:
керування учасниками НСМЕП;
моніторинг роботи програмного забезпечення РПЦ, що
функціонує в автоматичному режимі;
робота з учасниками в режимі "гарячої лінії";

10:00 - 12:30 - розрахунок регіонального клірингу
для банків регіону:
відправлення нетто-позицій банкам - учасникам
клірингу (їх звіряння з учасниками клірингу в разі
виникнення розбіжностей);
відправлення регіональних нетто-позицій від РПЦ до
ГПЦ;

13:00 - 14:00 - приймання файлів-виписок від ГПЦ.
Відправлення виписок за регіональним та головним
клірингами банкам регіону;

18:00 - 8:00 - робота РПЦ в автоматичному режимі без участі
персоналу.

У разі виникнення нештатних ситуацій протягом цього часу автоматично забезпечується оперативний телефонний зв'язок з черговим працівником РПЦ. Термін відновлення роботи РПЦ у нештатних ситуаціях становить не більше шести годин з моменту повідомлення чергового працівника РПЦ.

7. Робота ГПЦ та РПЦ у вихідні та святкові дні:

00:00 - 24:00 - робота ГПЦ  та  РПЦ  в  автоматичному  режимі  без
участі персоналу.

У разі виникнення нештатних ситуацій протягом цього часу автоматично забезпечується оперативний телефонний зв'язок з черговим працівником ГПЦ (РПЦ). Термін відновлення роботи ГПЦ та РПЦ у разі виникнення нештатних ситуацій становить не більше шести годин з моменту повідомлення про це чергового працівника ГПЦ (РПЦ).

II. Основні регламенти НСМЕП

1. Регламент збору інформації та
проведення клірингу

1.1. Еквайр проводить збір трансакцій з терміналів до 10:00. В автоматичному режимі еквайр проводить їх перевірку та сортування і всі міжбанківські трансакції передає до РПЦ, який також проводить їх перевірку та сортування і через ГПЦ та РПЦ емітента передає емітенту до 11:00.

1.2. Емітент до 11:30 проводить акцепт трансакцій, неакцептовані трансакції в цьому самому сеансі зв'язку направляє своєму РПЦ, який надсилає їх еквайру до 12:15.

1.3. РПЦ до 11:45 розраховує нетто-позиції банків, передає їх банкам, які здійснюють їх квитування (банки повинні до 11:45 розрахувати власні нетто-позиції).

1.4. РПЦ пересилають нетто-позиції банків до ГПЦ (до 12:30).

1.5. ГПЦ формує загальні нетто-позиції (звіряє їх з РПЦ у разі виявлення розбіжностей) і до 12:45 передає їх до Розрахункового банку. Банк сортує трансакції за торговцями, формує проекти бухгалтерських проводок і до 12:45 передає їх у САБ. З 12:45 САБ може без ризику виконувати всі внутрішні дебетові і кредитові проводки.

1.6. Розрахунковий банк до 14:30 проводить пряме дебетування кореспондентських рахунків банків-платників.

1.7. Якщо банк неплатоспроможний, то Розрахунковий банк до 14:45 здійснює заходи щодо залучення потрібних коштів.

1.8. Розрахунковий банк до 15:30 проводить кредитові платежі на рахунки банків.

1.9. Банки повинні завершити внутрішні проводки до 16:00.

2. Регламент роботи зі стоп-листами

2.1. У разі занесення картки в повний стоп-лист процесингові центри та банки направляють номер цієї картки в усі термінали не пізніше ніж через одну добу (для банків, що працюють у першому режимі) та через три дні (для банків, що працюють у другому та третьому режимах), усі трансакції, що сформовані за цей час, оплачуються клієнтом.

2.2. Якщо клієнт подав заяву емітенту про занесення картки в стоп-лист з 00:00 до 16:00, то:

емітент зобов'язаний не пізніше ніж через п'ять хвилин заблокувати функцію її завантаження та до 10:00 наступного дня після дня подання заяви клієнтом передати заяву про занесення картки в стоп-лист до ГПЦ;

ГПЦ до 11:00 наступного дня після дня подання заяви клієнтом зобов'язаний передати наказ на зміну стоп-листа регіональним процесинговим центрам;

еквайри до 12:00 наступного дня після дня подання заяви клієнтом зобов'язані одержати зміни щодо стоп-листа в регіональних процесингових центрах;

еквайри повинні передати відповідні зміни стоп-листа в термінали (які вийшли на зв'язок згідно з регламентом збору інформації) до 16:00 наступного дня.

2.3. Якщо клієнт зробив заяву емітенту про занесення картки в стоп-лист після 16:00, то датою прийняття емітентом заяви до виконання вважається наступний день.

2.4. Учасники НСМЕП, які поширюють інформацію про номер картки, занесеної в стоп-лист, несуть відповідальність за оплату офф-лайн трансакції, що виникла після часу занесення картки в стоп-лист:

якщо емітент не передав заяву про занесення картки в стоп-лист до 10:00, то він зобов'язаний оплатити всю суму трансакції;

якщо до 11:00 наказ на зміну стоп-листа не надійшов до регіональних процесингових центрів, то сума трансакції оплачується Платіжною організацією НСМЕП;

якщо до 16:00 еквайр не забрав наказ про зміну стоп-листа або не сформував наказ про зміну термінального стоп-листа, то сума трансакції оплачується еквайром;

якщо на терміналі проведено фінансову операцію і сформовано відповідну трансакцію, то за наявності простроченого за датою стоп-листа термінала (ризикова операція) сума трансакції торговцю не оплачується".

Директор Департаменту платіжних систем В.М.Кравецьё