ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
01.04.2004 N 2465/6/31-0016

Щодо надання податкових роз'яснень

Державна податкова адміністрація України розглянула листа редакції газети "Все про бухгалтерський облік" від 24.02.04 р. N 68 щодо порядку заповнення Уточнюючого розрахунку у зв'язку із виправленням самостійно виявлених помилок і повідомляє наступне.

Відповідно до абз."а" пп.4.4.2 ст.4 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (із змінами та доповненнями) роз'яснення окремих положень податкового законодавства надаються у порядку, визначеному центральним (керівним) органом контролюючого органу.

Починаючи з 04.05.03 р. набрав чинності Порядок надання роз'яснень окремих положень податкового законодавства, затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 12.04.03 р. N 176 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2003 року за N 326/7647 (далі - наказ N 176).

Згідно з п.4 наказу N 176 підставою для надання податкового роз'яснення є запит платника податків, надісланий податковому органу відповідного рівня.

Цим наказом встановлено, в яких випадках і кому надаються податкові та узагальнюючі податкові роз'яснення. На відміну від узагальнюючих податкових роз'яснень, які надаються виключно Державною податковою адміністрацією України та якими можуть користуватися усі платники податків, відповідно до пп. 1.11 п.1 наказу N 176 податковим роз'ясненням, наданим на запит конкретного платника податків, користується лише цей платник податків при обрахуванні ним сум податкових зобов'язань та при проведенні апеляційних процедур. Податкове роз'яснення не має сили нормативно-правового акта.

Таким чином, податкове роз'яснення надається платнику податків для правильності застосування норм податкового законодавства в його податковому обліку, а не для використання таких роз'яснень для здійснення ним підприємницької діяльності з надання послуг юридичного або аудиторсько-консалтингового характеру.

Платник податків для одержання податкового роз'яснення повинен звертатися в податковий орган за місцем його реєстрації.

Разом з цим, у рамках програми налагодження партнерських відносин податкових органів і платників податків редакція газети "Все про бухгалтерський облік" має можливість направити свої пропозиції щодо врегулювання окремих норм податкового законодавства до податкового органу за місцем своєї реєстрації для наступної їх обробки, узагальнення та надання до ДПА України для видачі узагальнюючих податкових роз'яснень.

Стосовно загального питання щодо одиниць виміру, в яких слід заповнювати окремі рядки Уточнюючого розрахунку податкових зобов'язань у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок, то слід враховувати наступне.

Згідно з пп.3.9 п.З Інструкції про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку податків і зборів (обов'язкових платежів), що надходять до бюджетів та державних цільових фондів, затвердженої наказом ДПА України від 03.09.01 р. N 342 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 18.10.01 р. за N 887/6078, усі вартісні операції в особових рахунках платників здійснюються у гривнях та копійках відповідно до норм розрахунків, що діють в установах банків України та затверджені положеннями про ведення бухгалтерського обліку.

Поряд з цим, відповідно до пп. 1.4 п.1 Порядку складання декларації про прибуток підприємств, затвердженого наказом ДПА України від 29.03.04 р. N 143, декларація заповнюється в тисячах гривень з одним десятковим знаком. Аналогічні одиниці виміру передбачені й формою Уточнюючого розрахунку податкових зобов'язань у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок, наведеною у додатку до зазначеного Порядку.

Таким чином, заповнення рядків Уточнюючого розрахунку податкових зобов'язань у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок як по графі 1 (показники), так і по графі 3 (загальна сума) слід здійснювати в тисячах гривень з одним десятковим знаком, користуючись при цьому загальними математичними правилами округлення.

Сплаті до бюджету підлягають саме ті суми заниження податкового зобов'язання та штрафних санкцій, які відображені в Уточнюючому розрахунку та будуть нараховані у картці особового рахунку.

В іншому випадку при сплаті донарахованих сум та штрафних санкцій з точністю до гривень з копійками, матиме місце виникнення штучного податкового боргу (наприклад, нараховано - 0,4 тис.грн., сплачено - 376,37 грн.) або переплати (наприклад, нараховано - 0,4 тис.грн., сплачено - 439,23 грн.).

Заступник Голови В.М.Москаленко