ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
19.12.2003 N 19836/7/15-2117

Про підготовку до реструктуризації
бюджетної заборгованості

(Витяг)

У зв'язку з прийняттям Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" від 27.11.2003 р. N 1344-IV, статтею 12 якого передбачено проведення реструктуризації протермінованої бюджетної заборгованості шляхом її оформлення державними цінними паперами з терміном обігу п'ять років, та в доповнення до листа ДПА України від 11.12.2003 р. N 19305/7/19-1217 Державна податкова адміністрація України повідомляє.

У відповідності до Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" ( 1344-15 ) реструктуризації підлягає протермінована бюджетна заборгованість з податку на додану вартість, яка виникла станом на 1 листопада 2003 року та не відшкодована на 1 січня 2004 року. Порядок випуску, обігу, погашення облігацій внутрішніх державних позик затверджується Кабінетом Міністрів України.

У зв'язку з цим підрозділам податкової служби, визначеним телеграмою ДПА України від 21.11.2003 р. N 18115/7/19-1217, терміново необхідно провести попередній комплекс заходів:

- визначення реальних сум протермінованої бюджетної заборгованості, яка підлягатиме реструктуризації;

- завершення перевірок правомірності відповідних заявок до відшкодування;

- проведення звірок з платниками податків сум заборгованості з ПДВ, яка підлягатиме реструктуризації.

Під час здійснення вказаних заходів необхідно звернути увагу на наступне:

1. Стосовно визначення реальних сум протермінованої бюджетної заборгованості, яка підлягатиме реструктуризації.

Безумовній реструктуризації підлягають лише ті залишки протермінованої бюджетної заборгованості, які обліковувались станом на 01.11.2003 р. та протягом листопада-грудня не були відшкодовані.

Якщо із загальної суми протермінованої бюджетної заборгованості, яка рахувалася станом на 01.11.2003 р., частково було відшкодовано податок на додану вартість (незалежно від напрямків його відшкодування - на поточні рахунки, у рахунок інших платежів чи у рахунок наступних платежів з ПДВ) до кінця 2003 року, під реструктуризацію підпадає сума на 01.11.2003 р. за вирахуванням проведеного відшкодування.

Приклад: підприємство А станом на 01.11.2003 р. мало протермінованих залишків бюджетної заборгованості у сумі 120 тис. грн. З них у листопаді було проведено відшкодування на поточний рахунок у сумі 30 тис. грн. У грудні підприємством прийнято рішення про зміну напрямку відшкодування 40 тис. грн. із спрямуванням у рахунок наступних платежів з ПДВ. У даному випадку реструктуризації підлягає: 120 - 30 - 40 = 50 (тис. грн.).

Таким чином, не можуть бути реструктуризовані суми, які обліковувались станом на 01.11.2003 р., але станом на 01.01.2004 р. були відшкодовані, або по яких було змінено напрямок відшкодування (на відшкодування у рахунок наступних платежів з ПДВ), або такі суми, що не підтверджені проведеними документальними перевірками та по яких винесено рішення про відмову у відшкодуванні, тобто ті, які станом на 01.01.2004 р. не обліковуються як протермінована бюджетна заборгованість.

Якщо станом на 01.11.2003 р. підприємство мало протерміновану бюджетну заборгованість, а у листопаді - грудні по даному підприємству настав термін по інших заявлених сумах, реструктуризації підлягає лише та сума, яка обліковувалась як протермінована станом на 01.11.2003 р.

Приклад: підприємство В станом на 01.11.2003 р. мало протермінованих залишків бюджетної заборгованості у сумі 40 тис. грн. та залишків невідшкодованих сум, термін відшкодування яких настає у грудні, - 20 тис. грн. Протягом листопада - грудня відшкодування ПДВ підприємству не проводилось. Станом на 01.01.2004 р. сума протермінованої бюджетної заборгованості склала: 40 + 20 = 60 тис. грн. Однак під реструктуризацію підпадає лише 40 тис. грн., тобто сума, яка обліковувалась як протермінована станом на 01.11.2003 р.

Суми податку на додану вартість, які за бажанням платника були відшкодовані у рахунок погашення майбутніх платежів з ПДВ, але станом на 01.11.2003 р. та на 01.01.2004 р. не були перекриті поточними податковими зобов'язаннями платника та обліковуються на особовому рахунку як переплата, не рахуються у складі протермінованої бюджетної заборгованості та відповідно реструктуризації не підлягають.

Якщо станом на 01.11.2003 р. підприємство мало протерміновану бюджетну заборгованість з ПДВ, а у листопаді-грудні 2003 року по даному підприємству настав термін сплати самостійно нарахованих податкових зобов'язань з податку на додану вартість (або сум, донарахованих за актами документальних перевірок, або розстрочених сум і т.ін.), які було погашено за рахунок зміни напрямку відшкодування частини суми протермінованої бюджетної заборгованості (а саме спрямування у рахунок погашення платежів з ПДВ), під реструктуризацію підпадає сума, яка залишилась фактично не відшкодованою станом на 01.01.2004 р.

Приклад: підприємство С станом на 01.11.2003 р. мало протерміновану бюджетну заборгованість з ПДВ у сумі 100 тис. грн. У листопаді вказаним підприємством самостійно нараховано до сплати 25 тис. грн. податку на додану вартість, у грудні настав термін сплати донарахованої за актом документальної перевірки суми ПДВ у розмірі 20 тис. грн. У листопаді-грудні підприємством самостійно сплата ПДВ не проводилась. Підприємством (або органом податкової служби) прийнято рішення про зміну раніше визначеного напрямку відшкодування ПДВ у сумі 45 тис. грн. та спрямування вказаної суми в рахунок погашення нарахованих у листопаді-грудні податкових зобов'язань.

Реструктуризації підлягає: 100 - 45 = 55 (тис. грн.).

Якщо підприємство станом на 01.11.2003 р. мало протерміновану бюджетну заборгованість, яка залишилась невідшкодованою станом на 01.01.2004 р., однак матеріали по даному підприємству станом на 01.01.2004 р. розглядаються у суді, або по даному підприємству відкрито провадження у кримінальній справі (таке інше), то суми такої заборгованості будуть можливими до реструктуризації лише після закінчення розгляду справ по даних підприємствах у правоохоронних (судових) органах та винесення ними певного рішення.

Якщо станом на 01.11.2003 р. підприємство не мало залишків протермінованої бюджетної заборгованості з відшкодування ПДВ, але при цьому на особовому рахунку платника обліковувалась переплата, що виникла за рахунок відшкодування у рахунок наступних платежів з ПДВ та станом на 01.11.2003 р. не була перекрита податковими зобов'язаннями; при цьому у листопаді - грудні платник приймає рішення про зміну напрямку відшкодування (на відшкодування у грошовій формі - на поточний рахунок або у рахунок інших платежів до держбюджету), тобто у листопаді - грудні виникає протермінована бюджетна заборгованість із відшкодування ПДВ перед даним платником, яка залишається не відшкодованою станом на 01.01.2004 р., то така заборгованість не підлягає реструктуризації, оскільки станом на 01.11.2003 р. вказана сума не обліковувалася як протермінована бюджетна заборгованість.

Приклад: підприємство Д у серпні 2003 року заявило до відшкодування у рахунок наступних платежів з ПДВ 100 тис. грн. Станом на 01.11.2003 р. вказана сума не була погашена поточними податковими зобов'язаннями та обліковувалась на особовому рахунку платника як переплата. Залишку протермінованої бюджетної заборгованості на вказану дату у підприємства не було.

У грудні підприємство приймає рішення про зміну напрямку відшкодування вказаної суми із спрямування її на поточний рахунок. Станом на 01.01.2004 р. у підприємства обліковується протермінована бюджетна заборгованість у сумі 100 тис. грн., переплата відсутня. Однак ця заборгованість реструктуризації не підлягає, оскільки вона не обліковувалась як протермінована станом на 01.11.2003 р.

Якщо станом на 01.11.2003 р. підприємство мало протерміновану бюджетну заборгованість з відшкодування ПДВ, не підтверджену документальною перевіркою. У листопаді-грудні було проведено документальну перевірку, за результатами якої не підтверджено дану суму до відшкодування. У даному випадку виноситься рішення щодо відмови у відшкодуванні, і відповідно така сума не підлягає реструктуризації.

Якщо станом на 01.11.2003 р. у платника в обліку не рахувалася протермінована бюджетна заборгованість - за матеріалами документальної перевірки, проведеної у попередніх періодах, до 01.11.2003 р. було винесено рішення щодо відмови у відшкодуванні, а протягом листопада - грудня внаслідок апеляційного оскарження платником дане рішення було скасовано, і станом на 01.01.2004 р. вказана сума обліковується як протермінована бюджетна заборгованість з відшкодування ПДВ, то у такому випадку ця сума не підлягає реструктуризації, оскільки вона не рахувалася у обліку станом на 01.11.2003 р.

Таким чином, для достовірного визначення сум протермінованої бюджетної заборгованості, яка підлягає реструктуризації, підрозділам оподаткування юридичних осіб, податкового аудиту, податкової міліції, правового забезпечення терміново (не пізніше 26.12.2003 р.) надати підрозділам адміністрування облікових показників та звітності усю наявну інформацію у розрізі конкретних платників щодо категорії сум протермінованої бюджетної заборгованості, а саме суми заборгованості по платниках, справи по яких знаходяться на розгляді у судових органах; по яких відкрито кримінальні справи; які знаходяться на апеляційному оскарженні тощо; суми протермінованої бюджетної заборгованості, заявки до відшкодування по яких з будь-яких причин не перевірені документально станом на 01.01.2004 р. (за умови, якщо такі суми підлягали обов'язковій перевірці).

За результатами проведеного комплексу заходів підрозділи адміністрування облікових показників та звітності повинні скласти реєстр інвентаризації сум протермінованої бюджетної заборгованості, що обліковувалась станом на 01.11.2003 р. та залишилась невідшкодованою станом на 01.01.2004 р., у якому такі суми повинні бути поділені на 2 категорії:

1. підлягає безумовній реструктуризації (це суми, які обліковувались станом на 01.11.2003 р., підтверджені у необхідному випадку документальними перевірками та обліковуються станом на 01.01.2004 р. і по яких не розпочато процедуру оскарження як платником, так і податковим органом);

2. можливі до реструктуризації (це суми, які обліковувались станом на 01.11.2003 р. та залишились не відшкодованими станом на 01.01.2004 р., але по даних платниках відкрито кримінальну справу, або справа розглядається у судових чи правоохоронних органах, або проводиться апеляційне оскарження платником в органах податкової служби тощо, або з будь-яких причин не проведено документальну перевірку правомірності заявки до відшкодування (по тих заявлених сумах, які підлягають обов'язковій перевірці), тобто здійснення реструктуризації буде можливим лише після настання певних умов закінчення провадження у кримінальній справі, підтвердження документальною перевіркою тощо).

<...>

Заступник Голови Ю.Гриб