ФОНД УКРАЇНИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ІНВАЛІДІВ,
МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ УКРАЇНИ, МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ,
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
від 27 грудня 1991 року N 53-I
Інструкція
про порядок надходження, обліку і витрачання
коштів Фонду України соціального захисту
інвалідів
1. Джерела створення Фонду України
соціального захисту інвалідів
Відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (ст.II) і постанови Кабінету Міністрів України від 18 липня 1991 р. N 92 Фонд України соціального захисту інвалідів* створюється на республіканському і місцевих (Кримська АРСР, області, мм.Києв і Севастополь) рівнях (відділення)**, бюджет якого формується за рахунок:
* Надалі - Фонд, ** Надалі - відділення.
1.1. Асигнувань республіканського бюджету на оплату транспортних засобів, протезування інвалідів, пільгове встановлення квартирних телефонів інвалідам I і II груп, надання матеріальної, соціально-побутової і медичної допомоги.
1.2. Цільових фінансових відрахувань підприємств (об'єднань), установ і організацій*** у випадку невиконання підприємствами встановлених нормативів робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів (ст.ст.19, 20 Закону) у розмірі середньостатистичної вартості робочого місця на даному підприємстві.
*** Надалі - підприємств
1.3. Добровільних внесків та пожертвувань організацій, підприємств (об'єднань), трудових колективів, у тому числі іноземних громадян і інших надходжень.
1.4. Прибутків від підприємницької діяльності Фонду, яка не суперечить Положенню про Фонд та чинному законодавству.
Суми коштів, зазначених у пункті 1.1 цієї Інструкції, визначаються згідно з державними і регіональними програмами соціального захисту інвалідів.
II. Порядок визначення розмірів коштів
і строки їх внесення до Фонду
2.1. Асигнування з республіканського бюджету акумулюються на рахунку центрального апарату Фонду і перераховуються у встановленому порядку Міністерством фінансів України по квартальне.
2.2. Підприємства, які не забезпечили виконання встановлених Радами народних депутатів нормативів робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, вносять грошові кошти на рахунок відділень.
2.3. Кошти (п.2.2) вносяться підприємствами один раз на рік не пізніше 1 лютого, слідуючого за звітним роком, на підставі письмових повідомлень відділень Фонду, направлених на підприємства не пізніше 20 січня слідуючого за звітним роком, в розмірі середньостатистичної вартості робочого місця за кожне нестворене робоче місце, яка визначається діленням середньорічної вартості основних виробничих фондів підприємства па середньоспискову чисельність працюючих за минулий рік.
2.4. Кошти, які підлягають перерахуванню до Фонду за невиконання вимог Закону "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", зазначені в пункті 2.2, підприємства відображають на фінансових результатах у складі видатків від позареалізаційних операцій. Відображення у бухгалтерському обліку провадяться на підставі письмових повідомлень відповідних відділень Фонду. Перерахування коштів провадиться не пізніше 10-денного строку після отримання повідомлення відповідного відділення Фонду.
2.5. У випадку неперерахувапня підприємствами коштів, зазначених у пункті 2.3 цієї Інструкції, представники Фонду пред'являють підприємствам платіжну вимогу на суму заборгованості.
III. Порядок зарахування коштів до Фонду
України соціального захисту інвалідів
3.1. Для зберігання коштів Фонду і його відділень па державному, обласному рівнях, містах Києві та Севастополі, в установах банків відкривається балансовий рахунок N 609 "Надходження коштів до Фонду України соціального захисту інвалідів".
Використання коштів Фонду провадиться з рахунку N 609.
Для фінансування утримання виконавчої дирекції Фонду і апарату його відділень по балансовому рахунку N 609 на державному, обласному рівнях, в містах Києві та Севастополі відкриваються окремі рахунки на балансовому рахунку N 609.
Рахунки відкриваються в порядку, встановленому Інструкцією Держбанку СРСР від 30 жовтня 1986 р. N 28 "Про розрахункові, поточні і бюджетні рахунки, що відкриваються в установах Держбанку СРСР" з наступними змінами і доповненнями.
3.2. Відділення Фонду не пізніше 28 числа останнього місяця кварталу перераховують 50% коштів, що надійшли від підприємств до Фонду України соціального захисту інвалідів.
3.3. Відрахування коштів від підприємницької діяльності відділень до фонду здійснюється на договірних засадах та призначаються для виконання державних програм соціального захисту, реабілітації та поліпшення життя інвалідів.
IV. Порядок використання коштів Фонду
України соціального захисту інвалідів
4.1. Проекти бюджетів державної і місцевих частин Фонду на плановий рік розробляються на основі державної і територіальних програм соціальної захищеності інвалідів і представляються на затвердження правлінню Фонду, відповідно виконавчій дирекції та керуючими відділеннями.
4.2. Виконавча дирекція, відділення в межах затверджених кошторисів розпоряджається коштами Фонду для фінансування відповідних програм з свого рахунку.
4.3. Витрати на утримання, організаційну діяльність апарату Фонду і його відділень провадяться за рахунок надходжені, від підприємств та благодійних внесків.
4.4. Підприємствам в межах коштів фонду і його місцевих відділень можуть видаватися безпроцентні кредити на створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та на здійснення заходів по соціальному захисту інвалідів, їх соціально-трудовій і медичній реабілітації.
Розмір кредиту окремим підприємствам визначається відповідно правлінням, виконавчою дирекцією або відділенням.
Підприємствам з коштів Фонду і відділень можуть видаватися також позики на цілі, пов'язані з реалізацією програм соціальної захищеності інвалідів на умовах строковості, повернення і платності.
Видача вказаних позик здійснюється шляхом перерахування коштів на розрахункові рахунки одержувачів позик.
Використання виділених коштів не за призначенням є підставою для припинення їх видачі або стягнення виданих сум в безспірпому порядку залежно від форми і порядку надання коштів.
4.5. У разі видачі кредиту на умовах сплати процентів за його користування, нарахування процентів починається з дня видачі кредиту. Проценти по зазначеному кредиту сплачуються цими підприємствами за рахунок прибутку, що залишається в їх розпорядженні, не пізніше 31 грудня поточного року відповідно до Фонду чи його регіонального відділення. Розмір процентів за користування кредитом визначається згідно з чинним законодавством.
4.6. Кредити і проценти по них у випадку порушення строків їх повернення примусово стягуються з підприємств у відповідності з порядком застосування заходів впливу до підприємств за невиконання кредитних угод, встановлених законодавчими актами України.
V. Відповідальність платників за надходження
коштів
5.1. Відповідальність за правильність нарахування і своєчасність внесення коштів до Фонду покладається на платників.
5.2. Відділення ведуть списки підприємств, яким встановлені місцевими Радами народних депутатів нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів.
5.3. Підприємства, яким Радами народних депутатів встановлено нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, зобов'язані зареєструватися як сплатники внесків у відділеннях за місцем свого знаходження, для чого вони подають відповідним відділенням Фонду за місцем свого знаходження довідку за формою згідно з додатком 1.
В аналогічному порядку реєструються структурні підрозділи підприємств, що мають окремий баланс і рахунки в установах банку, якщо до них доведені нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів.
5.4. Сплатнику внесків після реєстрації видається реєстраційне посвідчення (додаток 2).
5.5. Всі підприємства, які не забезпечують встановлених нормативів робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, повинні у відповідності з чинним законодавством перераховувати до Фонду України соціального захисту інвалідів:
внески у розмірі середньостатистичної вартості робочих місць за кожне нестворене робоче місце для працевлаштування інвалідів;
суми нарахованої пені в разі несплати внесків у встановлений строк.
5.6. Платіжні доручення по внесках виконуються установами банків у календарній черговості надходження розрахункових документів (настання строків платежів).
Платіжне доручення про перерахування внесків, несплачене частково чи повністю, залишається в установі банку і виконується нею при наступному надходженні коштів на розрахунковий або поточний рахунок сплатника.
Платіжні доручення на сплату внесків до Фонду виписуються у повних карбованцях (без копійок) з забезпеченням реєстраційного номера.
5.7. Несвоєчасно внесена сума коштів до Фонду вважається заборгованістю і стягується з нарахуванням пені.
До несвоєчасно внесених сум відноситься також сума заборгованості, що виявлена під час ревізії сплатника внесків.
Пеня нараховується з суми заборгованості в розмірі 0,05% за кожний день прострочки, починаючи з дня, наступного за строком сплати, по день фактичної сплати включно.
5.8. Підприємства самі зобов'язані нараховувати пеню на всю суму заборгованості і за весь період прострочки і відображати її в розрахунковій відомості по внесках до Фонду. Якщо пеня не нарахована платником внесків, при перевірці розрахункової відомості сплатника внесків пеню нараховують відділення, про що письмово повідомляється сплатнику внесків.
5.9. За несвоєчасне зарахування платежів з вини установ банків, вона сплачує Фонду пеню за кожний день прострочки в розмірі, визначеному відповідним чинним законодавством України.
5.10. У випадку неперерахування заборгованості по внесках у встановлений строк, відділення Фонду пред'являють платнику платіжну вимогу на суму заборгованості разом з нарахованою пенею.
Списання сум, що є на рахунках боржника, в погашення заборгованості і пені провадиться установою банку на підставі інкасованого доручення (розпорядження), складеного відділеннями на бланку платіжної вимоги.
VI. Контроль за надходженням коштів
6.1. Контроль за своєчасним і повним надходженням внесків здійснюють відділення Фонду.
Контроль здійснюється шляхом перевірки штатного розпису, списків працюючих осіб, статистичної звітності, бухгалтерських документів про нарахування заробітної плати, а також платіжних доручень про перерахування сум внесків на рахунок Фонду.
Перевірці підлягають документи за поточний і за минулий рік. Перевірка документів за більш ранні періоди проводиться лише при виявленні зловживань, що допускались з метою ухилення від сплати чи заниження сум внесків до Фонду.
6.2. Адміністрація підприємства зобов'язана безперешкодно представляти виконавчій дирекції, відповідним відділенням фонду, що проводять перевірку, необхідні документи і відомості, а також виділяти свого представника для участі в перевірці.
6.3. Після закінчення перевірки складається акт в трьох примірниках, один з яких передається адміністрації, другий надсилається відділенню, де сплатники перебувають на обліку.
В акті вказуються:
за який період проведено перевірку, які виявлені порушення в нарахуванні та сплаті внесків і пені;
сума додатково нарахованих внесків і пені;
строк, на протязі якого платник внесків зобов'язаний перерахувати на рахунок Фонду суму виявлених додаткових платежів.
Акт підписується особами, що проводили перевірку, і представником адміністрації підприємства. Зауваження з боку адміністрації по суті проведеної перевірки вносяться до акту.
6.4. Суми додатково нарахованих по акту платежів у випадку несплати в призначений строк стягуються з організацій у встановленому порядку.
VII. Інформація підприємств до Фонду про
створення робочих місць для працевлаштування інвалідів
Підприємства щорічно, не пізніше 5 січня слідуючого за звітним роком, надсилають в відділення Фонду соціального захисту інвалідів за місцем реєстрації довідку по формі (додаток 3 до Інструкції).
VIII. Порядок розгляду скарг платників внесків
8.1. Всі спори між платниками внесків і органами Фонду вирішуються у відповідності з цією Інструкцією арбітражем чи в судовому порядку, згідно чинному законодавству.
8.2. Роз'яснення з питань застосування цієї Інструкції надаються Фондом України соціального захисту інвалідів.
Голова правління Фонду В.Гамачек
Заступник міністра праці України I.Франдюк
Заступник міністра фінансів України I.Петраченко
Заступник голови Правління Національного банку України А.Станков
Додаток 1
ДОВІДКА ДЛЯ РЕЄСТРАЦІЇ
у Фонді України соціального захисту інвалідів
1._________________________________________________________________________________________________________________
(повне найменування підприємства, установи, організації)
2. Скорочене найменування підприємств, установ, організації
3. Район _______________________________________Адреса______________________________________________________________
Телефакс___________________________________________________________________________________________________________
4. Розрахунковий (поточний) рахунок __________________________________________________________________________________
(найменування банку)
5. В чийому відомі знаходиться реєстроване підприємство, установа, організація (міністерство, відомство)
__________________________________________________________________________________________________________________
Керівник підприємства, установи, організації
Головний бухгалтер
Додаток 2
РЕЄСТРАЦІЙНЕ ПОСВІДЧЕННЯ
сплатнику внесків
1. Керівнику підприємства ___________________________________________________________________________________________
(сплатнику внесків)
__________________________________________________________________________________________________________________
2. Адреса _________________________________________________________________________________________________________
3.___________________________________________________ відділення Фонду України соціального захисту інвалідів повідомляє,
що згідно з поданими даними Ваше підприємство (установа, організація)___________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
(назва підприємства)
зареєстровано під N ______ , який необхідно вказувати на всіх документах, що будуть надсилатися у Фонд України соціального захисту інвалідів, стосовно розрахунків з Фондом України соціального захисту інвалідів.
4. Внески в фонд України соціального захисту інвалідів перераховувати в ____________________________________________________
(відділення банку, рахунок)
відповідно Закону "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Українській РСР", від 31 березня 1991 р. за нестворені робочі місця для працевлаштування інвалідів, в розмірі середньостатистнчної вартості за кожне нестворене робоче місце, не пізніше 1 лютого слідуючого за звітним роком.
Керуючий відділенням
Додаток 3
Подається в відділення Фонду України
соціального захисгу інвалідів один раз
в рік по місцю реєстрації не пізніше
5 січня слідуючого за звітним роком.
Реєстраційний N сплатника внесків
ДОВІДКА
про створення робочих місць для працевлаштування
інвалідів за 199_ рік
___________________________________________
(найменування підприємства (платника внесків)
+-----------------------------------------------------------+
¦N ¦ Найменування показників ¦Одиниця¦ Кіль-¦
¦ ¦ ¦виміру ¦ кість¦
+--+-----------------------------------------+-------+------¦
¦1.¦Кількість робочих місць для працевлашту- ¦одиниця¦ ¦
¦ ¦вання інвалідів, встановлених згідно ¦ ¦ ¦
¦ ¦нормативів Рад народних депутатів ¦ ¦ ¦
¦2.¦Фактично створено робочих місць ¦одиниць¦ ¦
¦3.¦Середньостатистична вартість робочого ¦крб. ¦ ¦
¦ ¦місця на підприємстві, розрахована згідно¦ ¦ ¦
¦ ¦і п.2.3 Інструкції ¦ ¦ ¦
+-----------------------------------------------------------+
Керівник підприємства
Головний бухгалтер
"___ "__________________ 199_ р.