ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

РОЗ'ЯСНЕННЯ
від 01.10.2003

Здійснення заходів щодо становлення служби в
органах місцевого самоврядування

Відродження в Україні інституту місцевого самоврядування, підписання нею Європейської Хартії про місцеве самоврядування вимагають цілеспрямованих дій щодо організаційно-правового та економічного забезпечення децентралізації у сфері управління, впровадження оптимальної моделі розподілу функціональних та економічних повноважень між органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, удосконалення організаційної діяльності, правової та економічної бази функціонування органів місцевого самоврядування.

Конституція України ( 254к/96-ВР ) закріплює вихідні засади правового статусу місцевого самоврядування, як от: принципи організації та діяльності, повноваження, гарантії захисту та форми відповідальності, а також матеріальну і фінансову основу місцевого самоврядування.

Закладені на конституційному рівні засади територіальної організації влади і місцевого самоврядування знайшли своє відображення в Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), прийнятому Верховною Радою України 21 травня 1997 року. Закон згідно з Конституцією України (254к/96-ВР) визначив провідне місце територіальних громад у системі місцевого самоврядування, роль і статус кожного з його елементів: представницьких та виконавчих органів, посадових осіб органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення; закріпив організаційно-правові, матеріальні та фінансові основи місцевого самоврядування; розмежував компетенцію між радами як представницькими органами місцевого самоврядування та їх виконавчими органами з виділенням власних та делегованих повноважень; організаційні форми функціонування органів і посадових осіб місцевого самоврядування, а також його гарантії.

Нормальне функціонування органів місцевого самоврядування неможливе без встановлення належних конституційно-правових засад та формування служби в органах місцевого самоврядування як одного з новостворених інститутів конституційного права.

Служба в органах місцевого самоврядування - це професійна на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом (стаття 1 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" ( 2493-14 ).

Служба в органах місцевого самоврядування з січня 1994 року регулювалась Законом України "Про державну службу" ( 3723-12 ). Спочатку постановою Верховної Ради України від 16 грудня 1993 року ( 3724-12 ), а з травня 1997 року відповідно до перехідних і прикінцевих положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) дія Закону України "Про державну службу" поширювалася на працівників органів місцевого самоврядування, - їх було прирівняно до відповідних категорій посад державних службовців.

4 липня 2001 року введено в дію Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування" ( 2493-14 ). З прийняттям цього Закону керівні працівники і спеціалісти органів місцевого самоврядування набули статусу посадових осіб. Прийняття зазначеного Закону обумовлене, зокрема, вимогами статті 38 Конституції України ( 254к/96-ВР ), яка передбачає рівне право доступу громадян як до державної служби, так і до служби в органах місцевого самоврядування.

Враховуючи те, що протягом шести років статус працівників органів місцевого самоврядування визначався законодавством про державну службу, у Законі України "Про службу в органах місцевого самоврядування" ( 2493-14 ) збережено норми щодо відповідності категорій посад та рангів працівників місцевого самоврядування категоріям посад та рангам державних службовців. Передбачено єдиний підхід до вирішення питань, пов'язаних з обмеженнями при прийнятті на посади та проходженні служби, в оплаті праці, соціальному забезпеченні, а також з інших питань проходження служби.

Норми цього Закону ( 2493-14 ) сформульовано так, щоб не виникало колізій у відносинах між працівниками органів місцевого самоврядування та державними службовцями, щоб були створені рівні умови для безперешкодного переходу працівників місцевого самоврядування на державну службу і навпаки.

Разом з тим збережено основні особливості місцевого самоврядування, насамперед ті, що передбачені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ).

Прийнятим Законом ( 280/97-ВР ) встановлено, що державна політика щодо зазначеної служби здійснюється за такими напрямами: законодавче врегулювання; методичне та інформаційне забезпечення служби в органах місцевого самоврядування, її ефективності; організація для цієї служби підготовки та перепідготовки кадрів; правовий та соціальний захист посадових осіб місцевого самоврядування.

У зв'язку з прийняттям Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" ( 2493-14 ) обсяги завдань, які покладалися на Головдержслужбу, значно розширилися, оскільки, відповідно до статті 6 цього Закону, консультативне та методичне забезпечення служби в органах місцевого самоврядування з урахуванням вимог чинного законодавства про місцеве самоврядування в Україні здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань державної служби, тобто Головдержслужбою України.

Першочерговими завданнями Головдержслужби є удосконалення нормативно-правової бази, підвищення ефективності та законодавчого врегулювання служби в органах місцевого самоврядування, проведення роботи, спрямованої на подальший розвиток і становлення служби в органах місцевого самоврядування.

В Україні налічується 12080 окремих органів місцевого самоврядування (обласні, міські, районні, районні у містах, сільські та селищні ради). У системі місцевого самоврядування не передбачено вертикалі управління, кожний орган місцевого самоврядування є окремим, самостійним органом, що значно ускладнює роботу щодо супроводження зазначеного Закону ( 2493-14 ).

За даними Державного комітету статистики України на 1 січня 2003 року в органах місцевого самоврядування працює 77442 посадові осіби. Протягом 1996-2002 років загальна чисельність посадових осіб органів місцевого самоврядування динамічно зростає. Тільки порівняно з 1 січня 2002 року вона збільшилася майже на 10000 осіб.

За час, що минув після введення в дію Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" ( 2493-14 ), Головдержслужба розробила проекти чотирьох постанов, прийнятих Кабінетом Міністрів України:

- Про затвердження Типового положення про проведення атестації посадових осіб органів місцевого самоврядування;

- Про затвердження Типового порядку формування кадрового резерву;

- Про віднесення посад органів місцевого самоврядування до відповідних категорій посад;

- Про доповнення пункту 2 Порядку обчислення стажу державної служби.

Розроблено та надіслано органам місцевого самоврядування:

методичні рекомендації щодо:

- складання Присяги та порядку присвоєння рангів посадовим особам органів місцевого самоврядування;

- порядку продовження терміну перебування на службі в органах місцевого самоврядування;

- особливостей прийняття (обрання) на службу та звільнення посадових осіб органів місцевого самоврядування;

- пенсійного забезпечення посадових осіб органів місцевого самоврядування;

роз'яснення щодо:

- проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування;

- порядку декларування доходів посадових осіб місцевого самоврядування.

Протягом 2003 року відділом органів місцевого самоврядування розглянуто понад 400 звернень органів місцевого самоврядування та 225 звернень, що надійшли від громадян - колишніх та нинішніх працівників цих органів.

Основні питання, що порушуються у зверненнях, стосуються організації та проходження служби в органах місцевого самоврядування, особливостей пенсійного забезпечення посадових осіб органів місцевого самоврядування, пільг та гарантій, що надаються посадовим особам органів місцевого самоврядування у разі звільнення їх з посад, обчислення стажу служби.

З урахуванням зазначених запитів Головдержслужба планує розробити нормативно-правові акти та методичні роз'яснення щодо порядків: ведення особових справ посадових осіб органів місцевого самоврядування; здійснення контролю за дотриманням законодавства про службу в органах місцевого самоврядування; проведення службових розслідувань в органах місцевого самоврядування. Опрацьовується питання запровадження нової особової картки посадової особи місцевого самоврядування.

Начальник управління територіальних державних органів Головдержслужби України Т.Галіна